Elämässä pitää pystyä katsomaan peilistä itseään silmiin. Itselleen pitää antaa anteeksi. Se lienee kaiken lähtökohta.
On niin kovin haastavaa antaa anteeksi aidosti, jos toinen osapuoli ei kadu tai ei ole tässä maailmassa enää pyytämässä anteeksi. Isoäitini kantaa edelleen lastia isoisäni tekemisistä, se on todella hetkittäin raskasta myös meille läheisille. Isoisäni pyysi vanhuuden päivillään anteeksi tekojaan, mutta ne muokkasivat isoäitini elämää niin vahvasti, etten tiedä, voisinko itse moisia antaa anteeksi. Isoisäni katui aidosti ja hyvitti äidille ja meille lapsenlapsille mennyttä vilpittömällä rakkaudella ja läsnäololla. Äitini on saanut asiat käsiteltyä jollain tavoin, arvostan sitä että saimme tutustua isoisään ilman tietoa menneisyydestä ja saimme luoda oman suhteemme häneen lämpimäksi ja arvostavaksi. Olen silti pahoillani, ettei isoäitini ikinä ole saanut rauhaa asioiden kanssa, onneksi hän on löytänyt uskon ja sen kautta saanut jonkinlaista mielenrauhaa. Jokaisella on varmasti oma polkunsa tuohon, eikä kaikilla se varmasti tule uskon kautta, mutta tässä tapauksessa korkeampi voima ja monitahoinen sana “usko” on kannatellut sukuni naisia.
Minuun on vahvasti vaikuttanut parisuhde, jossa olin ovimattona. (Olen syyttänyt itseäni tuhat kertaa, miksi vain jäin ja jäin). Voin vakuuttaa, että minua on nöyryytetty niillä kaikilla tavoilla, joilla parisuhteessa voidaan nöyryyttää. Noh, kaikilla meillä on näitä kokemuksia, että joku on todella nöyryyttänyt ja jättänyt arpia. Mutta mutta. Se mikä on pahinta, on että kaiken tuon jälkeen tämä ihmispasha vain porskuttaa! Minä väistyin ura-asioissa, menetin tärkeitä ihmisiä ja kokemuksia. Nyt näen somen kautta, kuinka hänellä menee hienosti, on uraa, kaunis vaimo, matkustelua, rahaa… Ai jumaliste, että pientä ihmistä syö kuin oravaa joka hukkasi käpynsä. Vaikka miten hänen onnensa on minun onnestani pois?
No niin eli aiheeseen: Miten annan anteeksi? Jatkanko tätä esitystä ja yritän edelleen olla mukava hänelle? Hän ei itse varmasti kadu, ei osaa eikä tunne tarvetta. Olen kirjoittanut sata kirjettä joissa muistelen kaikki vääryydet ja vaadin häntä pahoittelemaan, mutta ne kaatuisivat minun niskaani. Eli pitääkö minun vain antaa anteeksi ja jatkaa elämääni? Vastaus: Kyllä pitää. Minun pitää ymmärtää, että tämä olisi voinut käydä kenelle vain, itsetunto poljettiin nollaan ja jäin jumiin. Alkoholistien lapseksi voi myös syntyä kuka vain. Se oli sinun alkutarinasi Marina, jolloin sait kurjat kortit elämään täysin aiheetta. Et ole syyllinen, et ole “ansainnut” sellaista lapsuutta. Se on vääryys sinua kohtaan, jonka voit hyväksyä ja päästää siitä vähitellen hieman irti. Arvet se jätti varmasti. Haluaisin halata sitä pientä tyttöä, joka olit ja viedä hänet pullantuoksuiseen kotiin, niin pahalta puolestasi tuntuu
Uskon, että vanhempasi kyllä tiesivät ja kärsivät. Juuri siksi pulloon olikin ehkä pakko tarttua uudelleen ja uudelleen. Yhdetkään vanhemmat jotka opiskellessani tapasin, eivät päihdeongelmastaan huolimatta olleet epätietoisia tuskasta, jonka aiheuttivat. He tiesivät sen jokaisella hengenvedollaan, vaikkei sitä voinut ymmärtää. He olivat sairaita, toimivat niin kuin eivät haluaisi, vahingoittivat itseään ja muita tuon paskamaisen taudin vuoksi. He eivät olisi halunneet toimia niin ollessaan terveitä, siitä olen täysin varma.
Sisaruksesi ja sinä kannatte sitä taakkaa, joka lapsuutenne jätti. En osaa oikein muuta neuvoa, kuin että ole heille läsnä, yritä tarjota rakkautta ja ymmärrystä, johon olet kirjoituksesi perusteella oikeinkin kykenevä. Välitä itsestäsi, käythän purkamassa asioita ammattilaisen kanssa? Sinulla olisi todella hyviä syitä kääntyä terapeutin puoleen, sillä noin raskaat muistot pitää purkaa. Ne eivät muutu alkoholin avulla, ne eivät katoa. Mutta voit löytää niiden kanssa jonkinlaisen rauhan ja saada onnesi takaisin. Alkoholi aiheuttaa masennusta ja ilottomuutta, mutta myös masennus aiheuttaa alkoholismia, niinhän se on. Olosi on selvästi alavireinen, mutta oikealla avulla voit saada tuon rintaasi painavan möykyn pois. Se ei tapahdu viikossa, mutta olo alkaa kyllä helpottaa nopeasti, kun löytyvät oikeat konstit. Sinulla on paljon arvokasta elämässäsi, myös sisarukset, joille olet varmasti rakas ja tärkeä. Tärkeintä olet kuitenkin sinä itse. Voit hyväksyä asiat ja antaa ne jollain tavoin anteeksi, kun saat siihen tarvittavat voimat takaisin. Pienet katkeruudenpilkahdukset eivät kaada, ne voi jopa saada käännettyä mustaksi huumoriksi. Sinua on kohdeltu väärin, mutta älä itse kohtele itseäsi enää väärin, vaan ota kaikki apu vastaan. Olet arvokas, kuten jokainen meistä. Paljon voimia sinulle vaikeisiin kysymyksiin, yritetään antaa anteeksi vaikkei aina voidakaan ymmärtää, miksi tapahtui mitä tapahtui.