Eikö vaan olekin Pinklady mukavaa huomata, että ei sitä alkoholia tarvitse hauskan pitoon. Toki se minun mielestä tiettyihin tilanteisiin sopii kuin nenä päähän, mutta ilmankin voi olla hauskaa.
Itse asiassa vähän samaa asiaa pyörittelin tänään mielessäni kun ajoin töihin. Olen sopinut tänään tapaavani entisen työkaverin ja jos sää sallii mennään terassille, jos ei, niin johonkin kahvilaan (ennen sitä kyllä torille jos ei sada). Ennen vanhaan olisin automaattisesti ajatellut, että se tarkoittaa alkoholin juomista. Vaikka joskus ennen olin tosi tarkka siitä, että en juonut arkena niin sallin itselleni poikkeukset silloin kun siihen oli sosiaalinen tilaus. Eli jos kesällä mennään terassille niin alkoholia siellä juodaan, on päivä mikä hyvänsä. Olisin siinä sitten joutunut pohtimaan miten hoidan logistiikan, kun meiltä tuo julkisilla kulkeminen ei kauhean helppoa ole. Ja tietysti olisin jo valmiiksi miettinyt, että vaikuttaako se seuraavaan aamuun jne. Nyt oli mukava todeta, että en edes harkinnut muuta vaihtoehtoa kuin omaa autoa. Kun asiasta sovittiin niin sanoin heti, että hän voi kertoa missä treffataan. Että minun on joka tapauksessa ihan sama mihin tulen kun autolla liikun. Vasta tänä aamuna päähäni pälkähti, että olisin voinut toimia toisinkin. Jos siis haluaisin. Mutta nykyään tuntuu, että tällaiset treffit mieluumminkin hoidan autolla. Voimme rauhassa juttella just niin kauan kuin huvittaa, kun ei tarvitse miettiä kulkuvälineitä. Ja sitten saan ajella kotiin ilman, että täytyy miettiä huomisen fiiliksiä. Parasta tässä kaikessa on, että tästä ajatusmallista on tullut vakio, automatiikkaa. Ja näin on varmaan käymässä jo sinullekin.
Ihanaa kesän jatkoa!
Heipparallaa, nyt on juhlittu toiset synttärit selvin päin. Juhlapaikassa oli tarjolla alkoholitonta kuoharia ja se oli ihan hyvää! En ole aikaisemmin moista maistanut ja tämä oli positiivinen yllätys.
Nyt sitten opiskelukavereiden tapaaminen lauantaina samalla asenteella. Eilenkään en kokenut jääneeni mistään paitsi.
Hei Pinklady!
Tervetuloa porukkaan! Hienosti olet aloittanut ja saanut jo niitä tärkeitä kokemuksia juhlimisesta alkoholittomalla. Ja tuntuu, että sulla on alkanut ajatustyö! Itselle oli tosi tärkeä juttu alkukuukausina pohtia omissa oloissaan tätä alkoholiasiaa. Ja kirjoitella tänne kaikenlaisia tuntemuksia ylös.
Mulla on ollut hankalia nuo sosiaaliset tilanteet, mutta myös esimerkiksi siivous ja ruuanlaittokin ilman sitä lasia kädessä. Alkoholi oli jo ehtinyt niin moneen asiaan itsestäänselvyytenä, että moni juttu piti ”opetella” uudelleen. Pienessä sievässä ikävät hommat sujuivat muka helpommin… mutta nykyään vaakakupissa painaa se, ettei tarvitse kärsiä niitä morkkisia ja väsymystä. Sen voimalla olen saanut kumottua hankalat hetket.
Paljon tsemppiä ja kirjoittele lisää!
Hei Pinklady! Tsempit tulin toivottamaan. Usko pois, että mitä useammin juhlit holtittomasti, niin sitä helpommin se sujuu. Nykyisin on joka paikassa ( tarkoitan ravintoloita) saatavilla alkoholittomina (0,0%) juomina muitakin kuin vichyä tai limpparia. Ja esimerkiksi suuremmissa kaupoissa on hyllyittäin alkoholittomia oluita, siidereitä, viinejä. Itse tykkään alkoholittomasta oluesta, mikä on sikäli jännää, että en juonut aikaisemmin olutta lainkaan. Viinien ystävä olin.
Alkoholittomasta kuohuviineistä olen löytänyt muutamia todella hyviä. Itsehän en pidä makeista enkä marjaisen makuisista kuohareista ja luulin aluksi, että muunlaisia ei olekaan. No, toiset eivät halua lainkaan juoda näitä alkoholittomia tuotteita ja kokevat, että ne saattaisivat lisätä juomisen himoa, joten ihan varauksetta näitä ei varmaan voi kaikille suositella. Oli miten oli, niin tosiasia kuitenkin on, että ne vastaavat ravintoarvoiltaan laimeaa mehua ja eivät sisällä yhtään alkoholia, joten siinä mielessä ne ovat yhtä turvallisia kuin mikä tahansa muukin alkoholiton juoma. Minulla ne tuntuvat toimivan siihen samaan mihin alkoholikin joskus eli juhlistamaan hetkeä ja lisäämään viihtymistä seurustelun merkeissä kun muut juovat viiniä. Pienintäkään harmia en ole tuntenut siitä, että juomat eivät päihdytä.
Nyt on luokkatapaaminen vietetty muutaman alkoholittoman oluen kanssa. Ja oli ihan mielettömän hauskaa!
Onneli; ihan sama juttu mulla! Tuntui jotenkin luontevalta juoda sitä alkoholitonta olutta muiden juodessa jotakin muuta. Tosin oli siellä muitakin autoilijoita kuin minä. Itse asiassa mulle oli aivan samantekevää, oliko putelissa prosentteja vai ei.
Ja pidän samanlaisista kuohareista kuin sinäkin. Täytyypä tutkailla valikoimat.
Olen niin ylpeä itsestäni; kahdet 50-vuotisjuhlat ja luokkatapaaminen viikon sisällä ilman alkoa.
ei masennusfiiliksiä, päänsärkyä tai moraalista krapulaa. Väsyttää kyllä valvominen, mutta sekin on erilaista ilman juomista.
Mullehan ei nämä sosiaaliset tilanteet ole olleet se suurin ongelma, vaan kotona juominen. Esimerkiksi nämä tiistaipäivät ovat mulle työn puolesta vähän niinku perjantaipäiviä. Nyt juuri tuntuu siltä, ettei tänä tiistaina tule hinkua ottaa edes muutamaa.
Mun tavoitehan on se, että vähennän juomiset muutamaan annokseen kerralla ja nekin vain erityistilanteisiin eli muutamiin kertoihin vuodessa. Seuraavan kerran ajattelin juovani kuoharit risteilyllä elokuussa. Näin vähiin siksi, että esimerkiksi puoli pulloa viiniä, kolmesta viiteen oluttölkkiä sotkevat nykyisin unirytmin, aiheuttavat ylimääräistä ruuanhimoa, tuovat alakuloisen olon. Nämä oireet kestävät useita päiviä.
hei Pinkki, sait sinäkin näköjään uuden lempinimen 
hienosti pärjäät ja tavoitteesi ovat huikeat, mutta sulle myös realistiset enkä siis epäile hetkeäkään ettetkö pysyisi myös toteuttamaan niitä.
itselläni sama, eniten olen ongelmajuonut kotioloissa, ja vieläpä mieluiten yksin. puhun nyt ajoista keski-ikäisenä, eli nuorenahan join myös sosiaalisissa tilanteissa. muuten, silloin taas en koskaan juonut yksikseni. nuoruudella tarkoitan sitä biletysaikaa mitä oli kolmekymppisenä ja reilusti ylikin.
kuulostat levolliselta. eli huomaa että olet saavuttanut jo sen “etapin” ettet odottele elokuun risteilyä kieli pitkällä kun saat sen kuoharin. onko näin? itselläni juuri tuo on ollut vakio. kun jo matkaa suunnitellessa näen mielikuvissani itseni vaikkapa laivan kannella nojatuolissa istuen ja saan juoda siinä samalla kuplivaa katse suuntautuneena merelle, hoh hoijaa. kun jo sana risteily toi alkoholin mieleeni ensimmäiseksi. vasta viime jouluna, jonka vietin Tallinnassa, tämä ennakkomielikuva ei ollut päällimmäisenä. siksi se reissukin jäi mieleen erityisenä muistona. myös se, että yhden yön matkalta kotiin palatessani en ollut humalassa. juomisen sijaan tein kivoja ostoksia ja nautin täysin rinnoin laadukkaasta hotellistani. sekin asia jäi mieleeni etten varannut hotellipulloa huoneeseeni. näin ei ole varmasti koskaan aikaisemmin tapahtunut. jopa harvalukuisilla työmatkoillani hotellipullo omassa huoneessani oli ihan must. ja entä se, että kun saapumispäivänä meni huoneeseen niin ensimmäiseksi askeleet veivät suoraa päätä tarkistamaan miten minibaari oli täytetty, että siellä oli varmasti niitä pikkupulloja joita saattoi hätätilanteessa ostaa. ja onko hotellissa baaria, se oli myös niiiiin tärkeää.
ei normaali ihminen toimi näin. tai siis ei-riippuvainen.
no mutta, nauti raittiudestasi Pinkki hyvä!