Pinkladyn päiväkirja

Aurinkoista maanantaiaamua kaikille!
Olen lueskellut tekstejänne muutaman viikon ajan; eilisiltana kirjauduin ja ajattelin aloittaa tämän viikon kirjoittamalla tänne. Olen keski-ikäinen yrittäjänainen, joka on mielestään juonut osuutensa tämän maailman alkoholista. Pohdiskelin, kummalle puolelle kirjoitan ja päädyin tänne.
Alkoholia olen käyttänyt enemmän ja vähemmän aikuisikäni; ongelmaksi asia on muodostunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Syystä että täysin alkottomia viikkoja on ollut todella vähän. Harvoin juon krapulaan asti, mutta niitäkin päiviä on joukossa ollut. Ja jostain syystä viime aikoina lisääntymään päin; noin kerran kuukaudessa. Olen juonut viimeisen vuoden aikana 1-2 kertaa viikossa 2-4 isoa oluttölkkiä tai viinipullollisen kerralla. Annoksia en ole koskaan laskenut, mutta arvioisin että 10-15 on aika lähelle. Aiempiin vuosiin on sisältynyt krapulapäiviä töissä, kovempiakin humalatiloja yms.
Alkoholin mieliteko tulee yleensä väsyneenä ja nälkäisenä rankan päivän jälkeen. Tai sitten kun on jostakin oikein iloinen. Seuraavana päivänä väsyttää, harmittaa, syön liikaa yms. Tuntuu että iän karttuessa pienemmätkin alkoholimäärät sotkevat yöunen ja saavat syömään liikaa useiden päivien ajaksi.
Tässä näin alkuun lähtötilannetietoja. Täällä tarinoita lukiessani olen päätynyt siihen, että minulle varmaan sopii menetelmä “päivä kerrallaan”. Keitoton kesäkuu olisi tosi jees! Aurinkoa päiväänne; olette auttaneet minua alkuun tällä taipaleella. Kiitokset kirjoittajille siitä.
Kirjoitanpa vähän lisää: Tänään on ollut todella tyypillinen maanantaipäivä kostean perjantain jälkeen. Työnteko takkuaa, eikä huvittaisi. Unet menivät sekaisin ja valvoin viime yönä noin kolmeen. Tuntuu siltä, että alkoholi vaikuttaa aivokemiaan todella monta päivää; jos jotakin inhoan, niin tätä saamattomuuden ja löysyyden tunnetta. Ja silti se pitää aina ehdoin tahdoin hankkia…

Moi ja tervetuloa! Mä oon huomannut että tänne kirjoittaminen auttaa tunnistamaan omia ongelmia alkoholin suhteen. Vaikkei ehkä heti kirjoitushetkellä mutta jossain vaiheessa kolahtaa. Ehkä se tosiaan auttaa kun saa ajatukset paperille tai siis tänne plinkkiin. :smiley: ja tietysti muitten juttujen lukeminen täällä on hyvä vertaistuki.

Kiitos Venkku! Joo, olen huomannut kirjoituksia lukiessani todella paljon yhtymäkohtia omaan tilanteeseen. Tähän alkoholiongelmaan havahduin kunnolla noin vuosi sitten. Tällä kertaa päätin tehdä asialle jotain ja kirjautua tänne. Ja laskuri päälle :laughing: Mulle juominen on hetken mielijohde. Häivähtävä ajatus, jonka vaan toteuttaa ilman sen kummempia miettimättä. Riippuvuudesta ja tottumuksesta.

tervetuloa Pinklady!
Venkku tuossa jo mainitsi minunkin kokemukseni Plinkistä. kirjoittaminen ja toisten tekstien lukeminen todellakin auttaa.
olen pyörinyt palstalla reilut pari vuotta ja olen todella, todella tyytyväinen että tuolloin löysin tämän palstan. ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa Plinkistä.
erittäin tuttua tuo kun kirjoitat että ilo laukaisee juomishimon. onnistuminen vaikkapa työssä tai mikä tahansa ilo.
toisaalta taas jokin isku ulkoapäin altistavat juomiselle kuten pettymys, ehkä kuitenkin harvemmin kuin tuo ilahtuneisuus tai hyvät uutiset asiassa tai toisessa.
enivei, hienoa Pinklady että kirjauduit tänne ja toivon, ja uskonkin, että tästä ON sulle hyötyä sekä apua. et totisesti ole yksin ongelmasi kanssa ja se on mahdollista saada hallintaan.

lisäys vielä edelliseen: kyllä vain, väsymys ja eritoten nälkä laukaisee herkästi juomishimon. niin tavattoman tuttua!

Kiitos SylviaPlaa,
sinun ketjusi olen tainnut lukea kokonaan ja usein mielessäni toivotellut voimia. Olet todella rohkea ja sitkeä, kun jaksat edelleen antaa täällä muille niin paljon.
Nyt on juuri sellainen työpäivä, kun menee duunin parissa iltaan saakka, että viinilasillinen tai pari olisi oiva palkinto. Normaalisti joisin samalla, kun tekisin ruokaa ilman ajatustakaan siitä, mitä se tekee ensi yön unille tai olotilalle huomenna. Nyt ajattelen seuraamuksia ja toisaalta ottaa päähän, että laskuri on käytössä :unamused: en voi nyt ensimmäisen kirjautumispäivän jälkeen nollata sitä. :laughing: Paistinpannun vierelle siis kivennäisvesilasi. Katotaan miten auttaa asiansa.

Hei Pinklady!

Halusin vain tulla sanomaan, että tervetuloa! Päivä kerrallaan -metodi on ihan hyvä vaihtoehto.

Tosiaan noihin HALT-tilojen (hungry, angry, lonely, tired) johdosta minäkin olen aika paljon näiden muutamien vuosien aikana kuppia kallistellut. Suosittelen vahvasti verensokerin tasaisena pitämistä.

Kirjoitteles taas, mielellään luemme!

Moikka.
Hienoa, että olet löytänyt tiesi tänne. Moni muutos on saanut täällä alkunsa ja lähtenyt suorastaan lentoon. Se vaan vaatii useimmiten aikaa.

Tervetuloa minunkin puolestani mukaan!
Ei muuta kuin keitottomalle kesäkuulle vain! Kyllä se siitä lähtee!

t. Juhani

Huomenta, ja kiitokset vastauksista. Eilisiltana ei ollut mitään ongelmaa, kun olikin ruoka valmiina kotiutuessa.
Tämä viikko menee varmaan muuten ihan ongelmitta, mutta perjantai-ilta on sitten se paha paikka.
Tälle viikolle on luvattu loistavaa säätä loppuviikosta. Mielikuva ruuan valmistuksesta pihamaalla kuoharilasin kanssa on varmaankin loppuviikkoa kohden voimakas. Täytyy vaihtaa lasin sisältö mielessä johonkin hyvään kivennäisveteen.
Täytyy kirjoitella tänne ja ajatella sitä mahtavaa oloa, joka on alkottomien viikkojen jälkeen. Sehän tässä niin älyttömältä tuntuukin, että kokemuksesta tietää, miten uni paranee, energiataso nousee, keskittyminen paranee jne. mutta siitä huolimatta pitää parina iltana ottaa muutamat.

Ei ole hinkua juoda kuoharia tai viiniä tänään, mutta pää prosessoi alkoholinkäyttöä ahkeraan. Äsken häivähti työn teon lomassa ajatus, että onko se mun alkoholin käyttö ollut nyt niin pahaa :laughing: No kai se on, jos muutaman viime vuoden olen asiaa prosessoinut ja pari päivää sitten tänne olen kirjautunut. Mulla taitaa olla sivupersoona, Blacklady. Eli viinapiru. Olen aktiivisesti ajatellut itseni grillin ääreen kädessäni kaunis lasi, jossa kuplii limellä ja sitruunalla maustettu kivennäisvesi. Joskus Blackladyä on nimittäin hämätty ko juomalla… pääasia, että poreilee. :stuck_out_tongue:

Huomenta, joopajoo. Tehtiin eilen pihahommia ja ruoka ulkona. Kyllä piti keskustelu käydä itsensä kanssa siitä, avaanko pullon vai enkö avaa. Avasin sitten sen sitruuna-lime kivennäisveden. Kun olin syönyt, mieliteko hävisi. Tämähän on mennyt usein niin, että ruokaa laittaessa juon kuoharia tai viiniä. Ruokailun jälkeen en useimmiten juo enää mitään. Ruokailun aloittamista tosin olen lykännyt, jotta voi juoda sitä ruuanlaittojuomaa riittävästi. :blush: Eilinen mieliteko oli vielä melko helposti selätettävissä. En usko olevan enää parin viikon kuluttua…
Aurinkoista ja raitista päivää kaikille!

Hienosti toimittu Pinklady. Meillä palstalaisilla on lempparisana, muistijälki, ja juuri sellainen tapahtui sinulle eilen. Rikoit vanhan rutiinin ja sait uuden muistijäljen ruuanlaitosta ilman viinilasia.
Jokainen korkkaamaton pullo on voitto. Vähentele päivä kerrallaan äläkä murehti sitä mitä kahden viikon päässä voi odottaa.

aivan loistavasti toimittu, Pinklady! ja niin tuttua taas, eli löysin tekstistäsi itseni. eritoten tuon ruuanvalmistusviinin nauttimisen pitkittäminen, se on ollut mulle aina riesa ja murheenkryyni. ei vaan malta alkaa syömään kun alko on noussut jo kivasti päähän eikä sitä nousua halua pilata.
ruuan jälkeen mullekaan ei ikinä maistu vaan siinä kohtaa tulee täysin stoppi. jos ei sitten aterian yhdeydessä ole tarjolla snapsi mikä pitää nousua yllä, mutta tämä on itselleni varsin harvinaista että ylipäätään tällaisilla snapsi-aterioilla olisinkaan.
tiukkaa viinaa olen juonut elämäni aikana muutoinkin aika vähän. joskus on pakasteessa ollut joku Tallinnan vodka, mutta todella harvoin siis. ai niin, myös viime kesänä mökillä, kun olin vielä parisuhteessa, ja ukko harrasti vodkaa ja muita väkeviä, niin silloin tapahtui ainakin yksi helkkarinmoinen ylilyönti ja vedin tequilaa kaksin käsin :open_mouth:
olet päässyt hyvään alkuun. ja tuo Helenan mainitsema muistijälki ja sen “teho” on tosiasia. kun kerää näitä juomattomuuden muistijälkiä eri tilanteista, ja varsinkin sellaisista tilanteista joissa on totuttanut itsensä juomaan, niin se ilman muuta moninkertaistaa motiivia vähentämisessä. näin ainakin mulle on käynyt ja monilla, monilla muillakin.
jatka siis samaan malliin ja oo tiukkana sen Blackladyn kanssa. paljon tsemppiä sulle ja meille kaikille! :stuck_out_tongue:

Tervetuloa minunkin puolesta. On ollut niin haipakkaa viime päivät, että en ole aiemmin ehtinyt kirjoittelemaan sinulle. Mutta juttusi kyllä lukenut.
Oikealla tiellä olet ja varmasti onnistut hienosti.

Lämmintä huomenta, joo, hienosti ja hienosti. Laskuri on nollattava; illalla join kolme 0,33 tölkkiä olutta…
Nyt täytyy kyllä sanoa, ettei liiemmin harmita, sillä sain nukahdettua. Olen kärsinyt nukahtamisvaikeuksista taas liki viikon. Tämä aamu oli pirtein aamu koko viikolla… mutta en aio ottaa tavaksi oluiden kiskomista unilääkkeeksi.
Mutta nyt jatkuu viikko ilman alkoa, ja kolme tölkkiä olutta jää viikon saldoksi.

Höh, mistä laskurin pääsee nollaamaan… en löytänyt asetuksista…

Tervetuloa palstalle! Tästä se haluamasi muutos lähtee liikkeelle. Laskurin voit nollata kohdasta omat asetukset ja laskuri löytyy ihan sieltä alhaalta. Aika monta kertaa jouduin sitä itsekin nollaamaan. Toivottavasti en enää.

Moikkamoi, nyt laskuri osoittaa taas oikeita päiviä. On ollut melkoista kiirettä…
Juhannuksena join, mutta hyvinkin kohtuudella. Viime viikonloppuna olin syntymäpäiväkemuissa selvinpäin ja autolla. Tällä viikolla on luvassa yhdet synttärit ja entisten opiskelukavereiden tapaaminen. Molempiin menossa autolla.
Tällä hetkellä on sellainen olo, ettei tee mieli juoda yhtään. Todella hämmästyttävää, sillä silloin kun kirjauduin, teki mieli kiskoa oikein uhallakin. :open_mouth:
Viime viikonlopun syntymäpäiväjuhlissa mietin täältä lukemaani “alkoholin juonnin tuomaa lisäarvoa erilaisissa tilanteissa”. Mulla oli tosi hauskaa pippaloissa, ja ymmärsin, ettei se juominen olisi tuonut tilanteeseen mitään lisää. :smiley: oli tärkeä oivallus tällä tiellä.
Niin… tarkoitus on nyt olla heinäkuu juomatta, kun tuo kesäkuu ei ihan onnistunut…
Mukavaa viikkoa kaikille!

moikka Pinklady pitkästä aikaa!
hyvä kun mainitsit tuosta tuoko viini lisäarvoa erilaisiin tilanteisiin taikka tilaisuuksiin.
hmm… löysin itseni ajattelemasta heti kättelyssä että tottahan toki se tuo lisäarvoa - vaikkakin vain tietyissä tilaisuuksissa.
pitääkin taas miettiä tuota asiaa huolellisemmin. minkä takia minusta on aika must käydä tänään Alkossa koska ystäväni tulee tänne yökylään. eniten se johtuu siitä, että vieraani haluaa juoda viiniä. jos taas viini olisi hänelle yhdentekevää, en ehkä menisikään Alkoon. tarkoittaako tämä sitä, että olen toisen ihmisen mielitekojen armoilla? ei sentään. mutta hyvä aihe uusiokäsiteltäväksi!

Sulle myös mukavaa viikkoa! :stuck_out_tongue: