Luin vasta viikonloppuna tämän ketjun ja kummasti sieltä löytyi yhtenevyyttä suhteessa minun ex-puolisoon ja taas oma taakkani vähän keveni. Hiljalleen alan uskomaan, ettei kaikki johdukaan minusta. Nämä kaikki miehen jutut ovat kuin salajuoni, että minä en tuntisi itseäni liian hyväksi miehelleni ja jättäisi häntä ja toisaalta, että mies tuntisi itsensä vähän paremmaksi ihmiseksi, kun hän vertaa itseään minuun. Alkoholistilla voi myös olla heikko itsetunto, sillä hän juomisen pakosta käyttäytyy jatkuvasti arvojaan vastaan. Sitten kun puolisolle saadaan myös huono olo, niin huono olo tuntuu hetken normaalilta ja on helpompi kestää. Näin sen olen ajatellut.
Tässä minun BINGO rivi:
Paha-olo
Meilläkin oli paha olo, mutta vain miehellä oli masennuskortti. Miehellä on varmaan jotain tunne-elämän häiriöitä lapsuudesta. (Esim hän sanoi, ettei voi osata olla parisuhteessa, sillä häntä ei ole lapsena opetettu.) Hän ei vaan suostunut käsittelemään niitä asioita vaan hukutti ne viinaan. Siitä seurasivat todelliset ongelmat kuten työn menetys ym. ja sitten se juomisen aiheuttama masennus. Minä näin vain sen masennuksen ja koitin ymmärtää ja auttaa. Eihän sairasta miestä voi jättää. Unohtui, että Suomen lakien mukaan eroamiseen ei tarvita syyllisiä. Voi erota, vaikka vain jos rakastuu toiseen.
Mustasukkaisuus
Exä ei ollut alkujaan mustasukkainen vaan hyvinkin sallivainen. Juomisen lisääntyessä tämäkin muuttui. Mustasukkaisuus keksittiin vaikka väkisin. Vuosia sitten sain pari textiviestiä mieheltä, joka oli samalla matkalla. Silloin asia selvitettiin mieheni kanssa, mutta suhteemme loppuvaiheessa mies syytti minua näistä textiviesti pettämisistä. Nyt kun taas olin matkalla, se oli exälle riittävä syy aloittaa putki.
Kehujen puute
Minä olen kertonut miehelleni kuinka olin häneen ihastunut. Minusta hänkin oli silloin onnesta soikeana, mutta sitten hän alkoi vähättelemään niitä juttuja seurustelun alusta. Ei hän ollutkaan yhtään ihastunut, olin hänelle vain ok.
Olemme muutaman kerran käyneet pariterapiassa ja aina siellä kysytän: mihin ihastuit puolisossasi, mistä pidät hänessä. Minulla on aina liuta vastauksia valmiina, mutta mies sai sanottua pitkän hiljaisuuden jälkeen: ulkonäköön. Voi ei! (saman vastauksen antoi juoppo elokuvassa 21 tapaa pilata avioliitto.) Tunsiko mies minua ollenkaan? Kiinnostiko edes? No ei, koska juomiselta ei jäänyt aikaa.
Epämääräiset haukut
Kehuja ei siis tullut, mutta epämääräisiä haukkuja kylläkin. Kuulemma meidän yhteinen kaveri oli minusta varoitellut, mutta mies ei voinut selventää, että mitä. Mies myös sanoi usein, että olisi pitänyt hänen aukaista suunsa silloin, mutta hän vain nieli kaiken. Siis milloin silloin? Mistä asiasta? Mies ei kuitenkaan voinut antaa tarkennusta, että minä olisin voinut korjata käytöstäni. Minussa vain oli vikaa.
Ei halua olla kanssani
Esitin toiveeni, että katsoisimme yhdessä TV:tä, vaikka ei aina olisikaan minun mieliohjelma. Tai että mies huomaisi minut, kun olemme yhdessä juhlissa. Hän sai vain syyn haukkua minua roikkujaksi.
Lahjoilla muistaminen
Alkuun sain ihania lahjoja mieheltäni, mutta nämäkin sitten jäivät kokonaan. Jo pelkästään onnittelu halauskin tai sana olivat jo liian vaikeita. Minä koitin lahjoa miestäni vähän pidempään, mutta ei sekään sujunut. Mies vähätteli ja vältteli lahjojani. Tulkintani on, että taas viina on ottanut niin suuren vallan aivokapasiteetilta, että toisen muistamiseen ei enää riitä resursseja. Sydän olisi kuitenkin vielä halunnut muistaa, niin miestä nolottaa ja haluaa siksi vältellä koko asiaa.
Avioerolla uhkailu
Tämä on paras. Mies oli väittänyt, ettei ole juonut mitään moneen kuukauteen, mutta jäi salajuomisesta sitten kiinni. Olimme perheneuvolassa pohtimassa, miten tästä nyt selvitään. Siinä raskaana ja itkuisena sitten sopersin, etten jaksa enää näin. Siihen mies sitten pamautti: ”Minäkin haluan erota.” Jo loppui itku, olin niin hämmästynyt. Miksi siis taistella enää onnellisen avioliiton puolesta? Tästä alkoi minun toipumiseni. No ensin piti haudata haaveet ja itkeä pari kuukautta, mutta sinäkin aikana olin helpottunut, että nyt se on selvää. Oli lupa erota. Olen ajatellut, että tämä on jokin miehen häiriö, sillä hänen alamäkensä vaan kiihtyi. Ajatteliko hän sittenkin niin, että tämä on jotain peliä: kun hän laittaa erokortin pöytää, niin minun on pakko vetääntyä vaatimuksissani? Luuliko mies, että olen nyt hänessä kiinni, kun olen raskaana? Minuun raskaus vaikutti toisin: minussa heräsi leijonaemo suojelemaan lastani, mutta myös minua itseäni. Tunsin hieman syyllisyyttä, kun en ”perunut mieheni eroaikeita”. Olisin voinut sanoa: ”Kulta sä vain olit silloin niin ahdistunut. Kyllähän minä tiedän, ettet halua erota.” Sitten oltais vaan jatkettu ja mies olisi juonut vain paljon, mutta ei niin älyttömästi, että joutuu katkolle ekan kerran.
Edistystä on, mutta vieläkin exällä on vaikutusta elämääni. En koe olevani uuden ihmissuhteen arvoinen. Tuntuu kuin pettäisin exääni, jos haaveilenkin sellaisesta. Menen aivan hämilleni, jos saan huomiota joltain mieheltä. Se on niin outoa. Haukut ja solvaukset ovat tutun ”turvallisia”. Silti yksin on niin paljon perempi kuin alkkiksen kanssa yhdessä.