Eli haluaisin kysyä joltain joka tietää, että peth arvoni olivat 1.1 korkealla kuukausi sitten.
Olin juomatta 14 päivää ja sen jälkeen join 5 kaljaa, nyt olen vielä 9 päivää juomatta, ovstko alle viitearvon eli 0.30 sen jälkeen.
Vaikuttivatko ne viisi kaljaa mitenkään.
Erittäin tärkeä juttu pakko olla alle viite arvon eli normaali.
Peth on vielä niin tutkimatonta maaperää, että mahdotonta sanoa. “Virallisten” tietojen mukaan tietysti pitäisi olla alle, vaan se tuntuu olevan kovin yksilöllinen myös, kenellä nousee mistäkin määrästä kuinka paljon ja miten laskee. Minulla oli hiukan alle kuukauden täyden alkottomuuden jälkeen vielä 0,43, tosin lähtölukemakin oli 1,8 ja lähes päivittäistä harjoittelua alla monta kuukautta.
Fiksu lääkäri katsoo enemmän lukeman laskua (näin minullakin) ja alashan se varmasti on tullut reilusti. Toki kaikki lääkärit eivät valitettavasti ole ihan niin fiksuja.
Ei taida nyt sinulla muu auttaa kuin odottaa tuomiota.
Oma työterveyslääkärini kertoi, että, kun lopettaa juomisen, arvon normalisoitumisessa menee ainakin 2-4 viikkoa yksilöstä riippuen. Itselläni oli kevättalvella pahimpaan aikaan 1,1. Ja juomisen vähentämisen myötä laski 0.58. Se otettiin toukokuussa, joten en tiedä nykytilannetta, kun olen vähentänyt juomista siitäkin. Oma psykan polin lääkäri (hän on kyllä tosi nuori ja vasta erikoistumisensa loppuvaiheessa) oli mielestäni jokseenkin järkyttynyt tuosta 1,1stä, vaikka olin jo kertonut ihan rehellisesti, että silloin juomiseni oli lähes päivittäistä. No, sitten silti kaiken lisäksi luin muistaakseni Terveyskirjastosta tai muusta yhtä luotettavasta terveydenhuollon lähteestä, että suurkuluttajilla arvo on usein 2-3. Tämä ei pätenyt ainakaan oman lääkärini tietoihin.
Miu oli oikeassa siinäkin, että joudut nyt odottamaan. Jos haluat arvon normaaliksi, on lopetettava juominen kokonaan. Siihen en osaa vastata, miten 5 kaljaa vaikuttaa. En usko, että kukaan täällä osaa, jollei ole itse kokenut lääkäri. Mutta, jos olet muuten ollut juomatta, luulisi arvon silti laskevan koko ajan. Kerro sitten, miten kävi. Tsemppiä!
Heippa @tunnontuska , onko tuloksia kuulunut? Minua on uudestaan alkanut kiinnostamaan, miten tuo b-peth oikein käyttäytyy kun olen kuullut niin erilaisia “tuomioita” todella erilaisilla käyttömäärillä. Lähteet ovat sellaisia, ettei ole syytä epäillä, että kaikki huijaisivat kertomuksissaan.
Tuossa jokin aika sittenhän oli (ehkä YLE? En muista tarkkaan) lehtijuttukin uudesta tutkimuksesta, jossa todettu kovin yksilölliseksi ja arvaamattomaksi. Eikä lääkäritkään tosiaan tunnu kovin hyvin tietävän, miten se oikein liikkuu kenelläkin ja mistä syystä. Aika hurjalta vaan tuntuu joidenkin kokemukset.
Minuakin kiinnostaa tämä asia. Ei niinkään jonkun yksittäisen henkilön kokemus, vaan laajemmin. En siis itse ole menossa PEth-testiin ja vaikka nyt menisinkin, tuskin se viitteet ylittäviä lukemia näyttäisi. Mietinpä tätä vain, koska mietin milloin mitäkin.
Silloin kun PEth-testi tuli ja luin siitä, tuumasin, että okei: Yhden illan ryyppääminenkin voi nostaa arvon yli viitteiden, jos verikoe otetaan kovin pian sen jälkeen. Mitä pidempi ränni ja isommat määrät, sen korkeampi arvo ja sen laskussa kestää pidempään. Asia selvä. Sitten tästä oli tosiaan Ylellä enemmänkin juttua ja ilmeisesti se ei mene ihan noin suoraviivaisesti. Joku voi saada paljon vähemmällä ryyppäämisellä pahemmat juopon lukemat, kuin joku toinen, paljon pahempi happo. Toki kaikissa veriarvoissa on yksilöllistä vaihtelua ja se, että kaikki ihmiset eivät mahdu viitteisiin, ei tarkoita, että jotakin olisi vialla. PEth:issä voi olla kuitenkin muitakin seuraamuksia, kuin että lääkäri sanoo soosoo ja käskee lenkkeillä enemmän ja syödä makkaraa vähemmän.
Tämä juridinen ongelmallisuus siis askarruttaa, semminkin kun PEth-testauksesta ei (vielä) ole mitään lainsäädäntöä toisin, kuin huumeseuloista. Huumeseula myös on joko positiivinen tai negatiivinen ja sillä sipuli. Toki vääriä positiivisia voi varsinkin pikaseuloissa tulla, eikä se ole edes tavatonta, mutta ne on aina mahdollista selvittää, että mistä johtuivat. PEth:iin tunnutaan terveydenhuollossa luottavan varsin sokeasti, vaikka näemmä sitä dataa, kuinka yksilöllisesti se käyttäytyy ei vielä käytännössä juurikaan ole.
Paljonko ootte juoneet jos arvo on ollut noin 1? Tai 0,5? Olen miettinyt pitäisikö käydä testaamassa että tietäisi mikä itsellä tilanne. En mitään överejä oo vetänyt paitsi juhannuksena ja kerran heinäkuussa, mutta pari kertaa viikossa 3-6 juomaa niin että yhteensä ehkä 10 annosta viikossa, kun se kohtuukäytön raja on 7 naisilla. En ole vielä joutunut vaikeuksiin alkoholin takia, mutta kun tänään maanantaina päivällä join tuon vajaat 5 annosta tuli kyllä olo että ei tämän nyt ihan näin pitäisi mennä. Eli ikävästi tulee sellaisia pakottavia tarpeita juoda ja tämä on jatkunut vähintään viime vuoden loppusyksystä eli kohta vuoden. En halua enää jatkaa, mutta en saa lopetettua.
Itse join vielä keväällä ja senkin jälkeen noin 7-10 annosta illassa joka päivä ja ylikin joskus ainakin pari vuotta putkeen ja keväällä ottivat laajat kokeet selkäongelmien takia (noin 20 eri koketta) ja PEth mukana myös ja tulos Peth oli 0.62 ja tuli merkintä että kaikki arvot oli hyvät ja viitearvojen sisällä lukuunottamata lievästi koholla olevaa alkonkäytön arvoja. Mulla ei siis työpaikka näitä seuraa.
Olisi kuitenkin hieno jos nyt sais kohta 7 viikon juomattomuuden jälkeen tietäää tuo arvo taas! ![]()
![]()
Verikokeessa käymällähän se vain selviää. Yksilöllisesti näyttää tosiaan käyttäytyvän tuo PEth. Hyvä esimerkki tuo Rampen kertoma. Aikamoista suurkulutusta 7-10 annosta päivässä pari vuotta putkeen, mutta silti PEth “vain” 0,62.
Ihan en ymmärrä miksi kävisit mittauttamassa PEthin vain itseäsi varten. Eihän se kerro mitään terveydentilasta, ainoastaan sen onko juonut alkoholia. Yleensä ihminen kai itse tietää onko juonut vai ei. Seulontamenetelmänähän PEthiä käytetään mm. päihdehoidossa, ajokorttiseurannassa, maksansiirtojonossa ym. tilanteissa, joissa muidenkin on tärkeää tietää, onko alkoholia käytetty.
Jos on itse huolissaan siitä, että juo liikaa tai muutoin vain ongelmallisesti, se kyllä riittää siihen, että voi ryhtyä toimenpiteisiin asian suhteen. Ei siihen mitään varmistusta verikokeen tuloksesta tarvita. Kääntäen taas; jos ei koe juomistaan ongelmana tai ei ole valmis/halukas tekemään sille mitään, harvoin siinä myöskään verikokeiden tulokset auttavat, vaikka huutaisivat hoosiannaa.
Muiden, terveydentilasta kertovien verikokeiden ottaminen voi olla kyllä ihan paikallaan. Ihan jo senkin vuoksi, että ikää tulee niillekin, jotka eivät ole eläissään juoneet pisaraakaan.
Samaa mieltä olen @Winston kanssa! Tuokin testi tehtiin mulle ihan pyytämättä ja kertomatta niin kuin se kuuluisa faksi joskus ennenvanhaan… mutta oikeesti mulle ainakin se, että PEth-arvot ylipäänsä oli nousussa oli myös herätys ja kun nuo muut maksa, munuais ja veriarvot vielä OK niin nyt katsoin, että on oikea hetki pistää poikki tuo alko ennenkuin tulee alkosta johtuvia terveydellisiä ongelmia, minä kun en osaa kohtuukätttöä, toki arvoin ja mietin vielä puoli kesää.
Mulla myös RR-lääkitys sekä kolestoroli ja eturauhaslääkitys. Verenpaineet on laskeneet lähelle tavoitearvoja nyt helposti jopa ilman lääkitystä (kokeilumieleessä viikon poissa kun alkoi sykkeet olla niin matalat) tässä vajaan 7 viikon alkottoman ajan aikana, toki en tiedä tuosta kolestorolista…
Eli kokeet (ainakin verenkuva ja seurata myös verenpaineita )kannattaa ottaa ilman muuta kun tulee “tiettyyn ikään”
Siinä Hesarilta ihan mielenkiintoinen juttu PEth-testistä, missä teknisen kemian professori ja sisätautiopin emeritusprofessori väittelevät PEth-testin luotettavuudesta. Ensiksi mainittu pitää PEth:iä epäluotettavana ja toinen on sitä mieltä, että ihan hyvä testi se on.
Aika näyttänee jääkö PEth-testi alkuinnostuksen jälkeen yleiseksi käytännöksi alkoholin käytön seulonnassa. Toki ko. testi antaa hyvin osviittaa silloin, jos arvo on aivan hurja tai vaihtoehtoisesti selkeästi alle viitteiden, mutta lievemmin viitteen ylittävät arvot eivät kerro mitään kovin pätevää dataa yksittäisen henkilön alkoholin käytön ongelmallisuudesta.
Olen miettinyt sitä, että mikähän osuus testin epävarmuudessa on tutkimustilanteen mahdottomuudella? Eihän ketään voi tutkimuksen takia pyytää juomaan x-y annosta päivässä kolmen kuukauden ajan ja tutkia fosfatidyylietanolin pitoisuuksia eri annosmäärillä.
Joten tutkimusten täytyy perustua haastatteluihin. Ja täällä kaikki tietävät, kuinka helposti ongelmakäyttäjiltä saa rehellisen vastauksen juomismääristä.
Ja hups, varsin kohtuullisilla juomismäärillä raja-arvot paukkuvat ja syy tietysti on testin epätarkkuudessa?
Näitä on itse asiassa testattu alkoholisteilla. En muista oliko täysin suljettu ympäristö, ts. ei keinoa haalia lisää juomaa. Toisaalta jos puolittuminen stoppaa tai arvo lähtee nousuun, on ko. henkilö tiputettu pois testiryhmästä. En jaksa etsiä enää näitä netistä, mutta googlaamalla löytyy. Ja siis tutkittu sekä tietyllä lähtöarvolla (ei varmaa tietoa paljonko juotu) että kontrolloidusti, eli nimenomaan juomalla tietty annos tietyn ajanjakson ajan.
Yleisesti samaa mieltä Winstonin kanssa: mitä järkeä tutkia Peth itselähtöisesti, kun se kertoo vain onko tullut dokattua. Henkilökohtaisesti en ole erityisen kiinnostunut puoliutumisajoistani. Relevantimpaa ottaa ihan muita testejä, joilla selvitetään kropan kunto.