Koska kokkaaminen on ollut rakas harrastukseni jo ihan lapsesta lähtien, ajattelin jakaa täällä parhaat ja edullisimmat ruokareseptini. Näistä osa on ihan itse kehitettyjä ja osa taas perinteistä suomalaista keittiötä… Kokkaaminen on yhtä rentouttavaa melkein kuin ulkoilu luonnossa.
Ensimmäinen resepti näin hyvänä kanttarellivuotena.
Paras kanttarellikastike.
1 l tuoreita kanttarelleja
yksi keskikokoinen sipuli silputtuna tai raastettuna ( lapset haluavat sen olevan huomaamatonta, eli siksi raastan)
10 - 20 gr voita paistamiseen
2 dl edullisinta kuohukermaa
0,5 - 1 lidlin kasvisliemikuutio ( halutun suolaisuusasteen mukaan)
pippuria rouhittuna myllyssä ( itse käytän mieluiten S-marketin kolmen pippurin sekoitusta ( pippuriseos, kolme pippuria meiralta), mutta ihan musta- tai viherpippuri käy.
Valmistusohje:
Puhdista kanttarellit hyvin. Voit huuhdella vedessä. Käytän itse kahden litran kattilaa, jonka täytän kylmällä vedellä, ja noukin sienet yksitellen pinnalta. Mahdolliset hiekanjyvät jäävät kattilan pohjalle,
Valuta kanttarellit lävikössä kuiviksi ja pilko ne haluamaasi kokoon. Pidän itse vähän isommasta koosta, joten teen sellaisia sormenpäänkokoisia paloja. Pilko sipuli tai raasta se.
Lämmitä paistinpannu keskilämmölle. Lisää voi, mutta sitä ei saa ruskistaa ja kanttarellit. Anna kanttereillesta tulevan nesteen kiehua lähes pois, lisää sipulit, ja puolikas - kokonainen kasvisliemikuutio, jos neste pääsi kiehumaan pois, lisää vettä ennen kasvisliemikuutiota ( voit korvata kasvisliemikuution myös lipstikalla ja suolalla ( 0,5 tl max) tai sellerisuolalla. Käytän lidln kasvisliemikuutiota, koska siinä on sopivasti enemmän selleriä kuin useammissa). Lisää kerma ja pippurit ja anna kastikkeen hautua noin 10 - 30 minuuttia. Halutettasi voit lisätä valmiiseen kastikkeeseen silpututtua ruohosipulia tai persiljaa.
Tätä voi käyttää esimerkiksi tuoreiden perunoiden tai pastan ja raastetun juuston kanssa, ja sopii myös mainiosti broilerin tai jauhelihapihvin kastikkeeksi sekä tietenkin kaloille, jos sinulla on ollut hyvä kalatuuri.
Fisu per nuppi, josta tulee kaksi filettä.
voita paistamiseen
hieman suolaa ja pippuria ( pippuriseos tai musta, viherpippuri)
Kala on ostettuna sikakallista, joten kannattaa kalastaa itse, jolloin saa parasta ja tuoretta kalaa.
Perkaa ja fileoi kalat. Pese ja kuivaa fileet puuvillapyyhkeessä tai talouspaperilla ( edellinen edullisempi tapa).
Huomioi, että ruodot kannattaa käyttää kalaliemen valmistamiseen, ja jos kalaa on ollut paljon keitä päät ja suomustetut nahatkin kalaliemeksi, jonka voi siivilöitynä pakastaa ja käyttää myöhemmin tai jäljelle jääneiden ylimääräisten fileiden kanssa kalakeittoon.
Valmistusohje:
Lämmitä pannu keskilämmölle ja sulata voi ( ei saa edelleenkään ruskistaa), lisää fileet ja paista noin 5 - 10 minuuttia riippuen lämmöstä molemmilta puolilta. Ripottele suolaa ja rouhittua pippuria maltillisesti kaloille ( tai maun mukaan) molemmille puolille.
Sopii sitruunaisen tai valkoviinisen valkokastikkeen kanssa nautittavaksi tai edellä kirjoitetun kanttarellikastikkeen. SIitäkin voinen kirjoittaa reseptin, jos haluatte. Idea siinä on, että pieneksi silputtu sipuli keitetään valkoviinissä tai sitruunamehuvesiseoksessa ihan pehmeäksi. Siivilöidään jonkun apuvälineen kanssa ( käytän ihan puunuijaa) nestepohjaksi, lisätään kerma suolaa ja hieman valkopippuria ja se on siinä keitettynä kokoon.
Lidlin 30%:n alennuksen naudan jauhelihaa 400 grammaa ( mieluiten 9,5 %:sta)
rapsiöljyä hieman lihan ruskistamiseen
Lidlin lihaliemikuutio
Lidlin halpiskermajuustoa raastettuna noin 150 grammaa.
Lidlin perunasipuliseosta ( pakastettuna)
2 dl lidlin kuohukermaa
1 - 2 dl vettä
pippuria rouhittuna
n 1 tl Lidlin juustokuminaa ( voi jättää myös halutettasi pois). Ei saa käyttää kuminaa vaan pitää olla juustokuminaa, jota ilokseni myydään nyt Lidlissä. Sitä on ollut vaikeata löytää Suomesta aiemmin, joten olen tuonut ulkomailta.
Valmistusohje:
Raasta juusto. Paista jauheliha. Lisää 1 - 2 dl vettä ja lihaliemikuutio tai pari ja hieman pippuria sekä halutessasi juustokumina. Lämmitä uuni 200 asteeseen ( minulla kiertoilmauuni, joten tavallinen noin 190 astetta). Huomioi, että nestettä tarvitaan kerman lisäksi ainakin 1 dl, joten älä keitä kaikkea nestettä pois.
Aseta uunivuoalle ( 2 l - 3 l posliinia tai lasia) puolet perunasipuliseoksesta, väliin juustoraaste ja jauhelihalihaliemiseos. Kaada kerma päälle. Voit asettaa alumiinifolion päälle, jos haluat estää turhan ruskistamisen, mutta se on hyvä poistaa päältä pois. Huomaa, että alumiinifoliota ei saa käyttää metallisten vuokien kanssa. Anna kypsyä uunissa noin tunnin verran.
Tästä tulee muuten uunipadassakin hellalla tai uunissa tehtynä tosi mainiota. Voi jättää pois myös kerman ja juuston ja hauduttaa sellaisenaan lihaliemellä, kokonaisella maustepippurilla tunnin pari miedolla lämmöllä, ja silloin tuo juustokumina pitää myös jättää pois.
100 %:n Ruisleipä hapatettuna tehtynä oikeaan leipäjuureen ja jauhetusta täysjyvärukiiista ( ilman hiivaa ja lisäaineita, paitsi suolaa tulee vielä), ruismarjapuuro, karjalanpiirakat, sokerikakkupohja, murokakkupohja, majoneesi jne tulee edeelleen vielä minulta tänne. Näitä halvasti hyvää tehden ohjeita löytyy paljon siitä, mitä jo aikoinaan 30 vuotta sitten valmistin itse köyhänä opiskelijana. Ai niin ja tottakai se hyvä kalakeitto, johon ei tarvitse kuin perunoita, kasviksia, ja fisua - maitoa tai kermaa, ja maustepippuria kokonaisena
Jatka vaan reseptien laittamista, mutta muista että kaikilla ei ole litraa kanttarelleja jne. Kaikilla mahdollisra luonnosta poimia…tai on mutta sitten pitää ajaa jne…sellaisia reseptejä mitkä ovat kaupasta ostettuna halpoja/hyviä niin olisi mahtavaa! Ps. Kanttarelleja kyllä minulla on pakastimessa
Pakko kyllä kommentoida tohon jauhelihaperunalaatikkoon sen verran, että siinä kannattaa kyllä ostaa ihan perunoita ja sipuleita ja pilkkoa itse. Noi pakasteet kuitenkin aika paljon kalliimpia kilo hinnaltaan.
Yks myös mikä itsellä tulee mieleen ja kohta on sesongissa, on kaali, siintä saa todella hyvää ja maittavaa edullisesti ja voi tehdä vaikka mitä.
Itse tykkään tehdä kerralla ison kattilallisen kaalipataa, joka on helppoa ja paranee päivittäin ja on halpaa.
2 pussia makaroneja (14 senttiä pussi Lidlissä)
1 lihaliemikuutio
1 makkarapaketti (80 senttiä) tai jos on rahaa niin paketti jauhelihaa
1 sipuli
Kourallinen mausteita
Sopivasti jotain mikä on halpaa sekaan (nyt on tomaatit halpoja, joskus
porkkanat jne)
Keitän makaronit ja paistan muut. Sekoitan kaiken makaronikattilassa.
Syön annosta 1-3 päivää, riippuen mielialasta.
Offtopic:
Tiikeri, miten jakselet? Ovatko pelit vielä vahvasti kuvioissa?
Aiheeseen:
Pussinuudelit ovat edullisia, ainakin nämä halpismerkit, euroshopper, xtra ja mitä näitä nyt on. Mukanahan tulee aina pieni maustepussi, joka tekee ruokailusta lähes luxusta verrattuna pelkkään makaroniin, joka toki on vielä halvempaa. Pussinuudelien syömisessä on tosin se ongelma, ettei ravintoarvoja juurikaan ole.
Kaurahiutaleita saa myös halvalla, ja yhdestä paketista saa puuroannoksia paljon.
Plussaa:
Pitää nälkää melko hyvin
Miinusta:
Ei maistu miltään
Syksyllä kannattaa lähteä keräämään marjoja, jotta saa kaurapuuroonkin vähän vitamiineja. Kaupasta ei penninvenyttäjän niitä kannata ostaa, koska hinta on usein kova.
Itselleni tulivat nuo tutuiksi pelurivuosina. Olen myös joutunut tilanteeseen, jossa jääkaapissa ei ollut muuta kuin puoli pakettia metwurstia ja vähän voita. Tilillä rahaa nolla, joten leipään ei ollut mahdollisuutta. Paistoin metukat voissa ja nautin lämpimästä ateriasta. En voi suositella kenellekään.
Ihan mielenkiinnostani kysyn onko täällä minun halpaa yhdistelmää ykköstyypin diabetes ja keliakia…itsellä onneks nuita silloin ollut ku oli usein persauki ja itekseen eleli, mutta tuolla setillä olisi vähän haastavampaa tehdä halpaa ja hyvää…tietenkin perunaa ja riisiä joihin yhistää jotain. Kasviksia yms. Kuitenkin persaukisen pelurin ruokavalio usein sisältää gluteenia…
Ensinnäkin, kiitos Tiikeri, että tulit takaisin <3
Noissa ruokaohjeissa huomioikaa, että sikanauta jauheliha sopii esimerkiksi makaroonilaatikkoon todella hyvin. Se on niistä edullisinta, ja kun siihen lisää currya, paprikaa tai esim tuota juustokuminaa, jota saa edullisesti siitä tulee hyvä. Käytän yleensä makaroonilaatikkon vain sitä sika-nautaa…
theriku sinulle ruokaohjeita: Ostin paluumatkalla varhaiskaalia 1,35 kilo, ja tällä kertaa ihan sitä naudan jauhelihaa. Käytän tummaa riisiä vähän vain lisukkeena, ja teen lihakaalipadan niistä itselleni. Muut ovat nyt poissa, ja voin päivällä kaikessa rauhassa keitellä tänne kaalintuoksuja. Kaalilaatikko tai pata on pakastepuolukoiden kanssa todella hyvää. Minä en voi sietää muiden valmistamia kaalitsydeemejä, koska he lisäävät siihen siirappia. Siirappi ei kuulu kuin pipareihin!
Saat jauheliha-riisi-suolakurkku uunipadasta pikkuisen vaikka kermaa tai hapankermaa lisättynä ihan sopivan aterian. Paista jauhelihaa valkosipulin ja joko kelta tai punasipulin kanssa, keitä riisit, pilko suolakurkut pieniksi, ja kyllästä se sillä kermalla tai hapankermalla, johon olet lisänyt suolaa ja pippuria. Voi myös laittaa juustoa joukkoon ja uuniin vajaaksi tunniksi. Toimii!
Täällä on mehukkaat kypsenevän kaalin tuoksut! Aivan ihanan makuinen kaali tuoreena, mutta sen kypsentämisestä tuleva tuoksahdus on aika muheva. Ikkunat ovat auki ala- ja yläkerrassa
Marjoista ja sienistä. Metsämansikoita on tuhottomasti, ja mustikat alkavat jo kypsyä. Kanttarelleja on tuhottomasti. Tosin kanttarellisato on myöhässä tänä vuonna. Sipoossa on hyviä sieni ja marjamaastoja - metsiä. Ne kannattaa kartalla katsoa, ja sinnehän pääsee Helsingistä ihan julkisilla. Google Maps on hyvä apu, jos eksyy. Eväät ja vesipullo mukaan ja retkelle, niin saatte ilmaiset ruuat.