Yksi uusi alkoholisti yrittää toipua. A-klinikalle on aika varattu.
Pelottaa niin kovin. Pelottaa etten pysty tai jaksa parantua. Pelkään kuolemaa. Pelkään etten parjaa. Pelkään etten pysy terveenä. Pelkään vaimon jattavan minut. Pelkään lapsilleni käyvän jotain kun juon. Pelkään saavani potkut. Pelkään menettäväni kaiken. Pelkään mitä ihmiset minusta ajattelevat ja mitä sitä on tullut kännissä puhuttua. Kännissä pääsen hetkeksi katkuun itseäni, sietää edes hetki. Vai onko tälle enaan edes mitään syytä.
Viime aikoina en enaan pysty lopettamaan juomista, yhden illan juominen jatkuu seuraavana paivana krapularyypyin ja tissutellen. Joskus vielä nukun koko päivän. Aina kait mulle on maistunut, opiskeluaikoina se oli “hauskaa”. Ei ole enaan.
Olen n. 45 vuotias mies, kouluja käynyt ja jonkun mittapuun mukaan menestynytkin. Juomiseni pahentuu aina kun tulee isoja muutoksia elamaan, jos en jaksakaan hoitaa kaikkia asioita niin kuin luulen ? Haittaisiko se jos ura ei olisikaan enaan tarkeata ? ottaisi rennommin ja nauttisinko elamasta enemmän ?
Miten sitä voi olla ottamatta enaan ? Ei edes kaljaa ?
Ihan ensiksi sanottava, että hyvä että olet lähtenyt hakemaan apua. Pelko puolestaan on joskus ihan ymmärrettävä ja tarpeellinenkin tunne. Joskus pelko kuitenkin on haitaksi, jos pelkää asioita joita ei tarvitsisi pelätä.
Juominen ei ilmeisesti ainakaan poista pelkojasi, vaan pahentaa niitä. Etenkään se ei edistä uraa tai pidä perhettä koossa, tai auta jaksamaan arkea ja hoitamaan asioita. Etenkään juominen ei auta pysymään terveenä. Tämän kaiken tiedätkin.
Viestisi viimeinen rivi on myös iso kysymys. Haluaisitko sitten olla juomatta, edes kaljaa
Minulla on tapana suositella tässä kohtaa, että olisit juomatta toistaiseksi. Katsoisit miltä raitis kuukausi, pari kuukautta, puoli vuotta, vuosi elämälle ja ololle tekee. Älä mieti vielä loppuelämää, jos se pelottaa.
Jos a-klinikalla suositellaan jotain kuntoutusta esim. laitoksessa tai avohoitona, siihen kannattaa tarttua, vaikka ehkä pelkäätkin että mitenkäs työt yms. sillä aikaa.
AA sta kertomisen jätän nyt muille,
Rohkeutta toivotan minäkin, ja nimenomaan rohkeutta luopua vähäisestä mietojen juomisen mahdollisuudesta. Ei sinun tarvitse raittiutta pelätä, riittää kun nyt pelkäät juomista ja sen seurauksia.
AA:sta voin sanoa, että elämäni muuttui sinä päivänä, kun päätin mennä illalla palaveriin. On turvallista olla mukana samoja kokeneiden tuhansien raittiiden suomalaisten toveriseurassa. Ryhmiä kokoontuu tänäänkin joka puolella eikä niihin tarvitse etukäteen ilmoittautua. Niissä sinäkin tapaat ihmisiä, jotka ovat pelänneet. Heillä on ollut samat pelot, mistä kirjoitat. On niitä, joiden kohdalla kaikki karmeimmatkin pelot ovat toteutuneet ja siitä huolimatta ovat raitistuneet. Ja sitten on sellaisia, menestyneitäkin, jotka ovat päässeet mukaan ennen kuin pelot ovat toteutuneet.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Voin myös puolestani suositella AA ryhmää. Missään ei ole minua otettu niin lämpimästi vastaan kuin siellä ja koin että täällä ongelmani todella ymmärretään. Sitä ennen olin käynyt kyllä psykologit, psykiatrit ym läpi ihan turhaan.
Myllyhoito saattaisi olla todella hyvä kokemus. Seillä olisit turvassa, turha olla huolissaan mistään kun yhteys ulkomaailmaan on poikki, ei siellä yksinkertaisesti jaksa murehtia kovin pitkään. Siitä kannattaa ainakin keskustella A-klinikalla. Myllyhoidossa saa siis keskittyä vain omaan itseen ja kuukauden jakso antaa tuntumaa siihen, millaista raittiina olo on. (jotkut sanovat, että pitää olla ensialkuun raittiina vuosikausia, mutta se on taas toinen juttu)
Tai sitten AA tai A-klinikan terapia (jos sellaista nykyään saa, 90-luvulla sai). Tai molemmat.
Tai kaikki edellämainitut.
Itseään saa tituleerata alkoholistiksi tai olla tituleeraamatta. AA:ssa on tapana tituleerata. Toisaalta voi jättää kaikki diagnoosit omaan arvoonsa ja sanoa vain aina tarvittaessa ettei halua nyt ryypätä ihan vaan siksi, että jos ottaa yhden niin alkaa tehdä mieli lisää.
Pelosta vielä, sanotaan että ihminen pelkää vain jos on vielä vaikutusmahdollisuus asioihin (tiedostettu tai alitajuinen). Myllyhoidossa saattaisi pelko poistua.
Aloita nyt sieltä A-klinikalta. Muista kertoa, että haluat lopettaa alkoholinkäytön kokonaan. Kyllä ne siellä tietävät, miten homma hoituu. Juomisen lopettaminen kyllä onnistuu, jos on halua ja valmiutta ryhtyä töihin asian kanssa. Kun itse pidät huolta selvästä päästä, se selvä pää huolehtii kaiken muun. Jos vaimo jättää ja työpaikka lähtee, uusia on selvälle miehelle jonoksi asti.