Xanorissa näkyy olevan sama vaikuttava aine kuin minun mainitsemassa Alproxissa (alpratsolaami). Cipralex näkyy olevan hidasvaikutteinen, sitä ei kai oikein voi pitää sellaisena hätävarana että käyttäisi vasta tarvittaessa.
Cipralexista ei ollut itselleni aikoinaan kyllä mitään hyötyä paniikkikohtausten hoidossa. Tai tavallaan ehkä oli; niitä oli, mutta niistä ei jotenkin “välittänyt” vaikka tuntui ihan samalla tavalla epätodelliselta, sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja pyörrytti. Sen sijaan tunteet hävis ihan totaalisesti, dokasin entistä enemmän, nukuin jotain 4h yöunia ja olin muutenkin kuulemma aika kusipäinen mulkku sen vuoden ajan mitä niitä söin. Sitten kun lopetin ja päätin alkaa hoitamaan itseäni muita keinoja käyttäen, tuli vittumaisia sähköiskuja päähän ja muualle kroppaan parin viikon ajan ja olo oli kuin olisi herännyt jostain koomasta. Oman kokemukseni pohjalta en voi kyllä todellakaan suositella ko. lääkettä yhtään kenellekään, etenkin kun se on lähinnä tarkoitettu masennuksen eikä paniikkikohtausten hoitoon, ja koko SSRI/SNRI -lääkepaletin toimivuus mielenterveysongelmien hoidossa on viime vuosina kyseenalaistettu useaan otteeseen monessa tutkimuksessa.
Sitä Xanoria kannattaa sitten tosiaan ottaa vain ihan äärimmäisissä olosuhteissa, ja niin pieni annos kerrallaan (esim. 0,25mg) kuin mahdollista. Sitä pidetään yleisesti kaikista koukuttavimpana bentsona, koska sillä on voimakkain ja nopein anksiolyyttinen eli ahdistusta lievittävä vaikutus, mutta se on varsin lyhytkestoinen vaikutukseltaan. Eräs tuttuni mm. lähes katkaisi jalkansa krampatessaan kun lääkitys yhtäkkiä katkaistiin seinään Aika erikoista on, että sulle on sitä määrätty ensimmäisenä bentsona kun noita miedompiakin vaihtoehtoja on olemassa. Joka tapauksessa tsemppiä! Mulla noi ahdistukset ja paniikkioireet on aaltoilleet tän raittiuden aikana, ja siinä n. 2kk:n kohdalla tuli selkeä piikki, joka nyttemmin on taas tasoittunut. Varsinaista paniikkikohtausta en ole saanut muistaakseni yli kuukauteen… Ylipäänsä keväisin ja kesäisin on helpompaa, ei tee pimeys ja kylmyys hyvää jos on jo valmiiksi taipumusta (liialliseen) melankolisuuteen…
Sain lääkäriltä Cipralexin ja tarvittaessa Xanor, jälkimmäistä otan vain äärimmäisessä hätätilanteessa. Nyt oli pakko tehdä vaikeita päätöksiä ja unohtaa haaveet yrittäjyydestä mikä piti aloittaa 1.4. En yksinkertaisesti ole työkykyinen, kun kyseessä niin suuri vastuunottaminen ja oletan, että tuosta stressistä tämä laukesi. Pakko pistää oma terveys ja raittius ensimmäiselle sijalle. Harmittaa todella, kun työ tuntui alkuun niin kivalta ja mun jutults, mutta se tuli liian äkkiä, kun olin vasta ollut pari viikkoo juomatta. Nyt kolme kuukautta. Mutta toivottavasti oma pää tervehtyy
Huomenta! Jaahas, hyvä olo ja toivoen että illan ryhmä ei laukaise ahdistuskohtausta. Olisi kivs kuulla vielä teidän kokrmuksia alkoholistina jos olette joutuneet käyttämään bentsoja. Onko ollut hyvä ratkaisu, miksi jne…Kiitos tuesta
Sain nyt sit maanantaina jotain Buspironia( vanha anksilon) ja vittu olot vaan pahenee, voikohan tuon lopettaa ihan just nyt?! Olen ottanu päivässä 3krt/ 5mg. Koko ajan oksettaa, ahdistaa rinnasta ja ihan tokkura. Xanoria olen joutunut ottaan joka päivä 0.5mg tän reilu kaks viikkoo.
Olet käyttänyt Buspironia hyvin lyhyen aikaa pienellä annostuksella joten lopettaminen seinään lienee täysin ongelmatonta. Ainakin itse toimin niin, eikä lääkärini katsonut sitä pahalla vaan asia oli ns. ok.
Jos päädyt lopettamaan tuon lääkkeen, niin koetko pelkän päivittäisen 0.5g xanorin riittävän pitämään oireesi kurissa? Tekeekö xanori tokkuraa?
Mä en tie, mut luulen, et se Escitalopram Actavis sitäki vasta kaks viikkoo syönyt riittää ja tuo Xanor. Mähän tosiaan pyysin vaan vaihtaan ton Xanorin miedompaan, koska pelkään kuollakseni tuota lääkettä, ku joka paikas siitä vaan pelotellaan niin löi ton paska lääkkeen tilalle. Mul on ma lääkäri uudestaan niin keskustelen vielä, koska fakta on se, etten pärjää ilman rauhottavaa. Xanor ei tee mua tokkuraks vaan sillai rauhallisen olon ja tunnen olevani vanha itseni. Ja, pystyn elään niinkuin ennen. Jestas, tää on vaikeaa. Mun pitäs hu aamuna lähtee isoille päiville ja bussimatka kestää sen ainaki kuus tuntia ja arvaa panikoinko jo nyt
Kävin nyt oikeen lääkärillä naamatusten (mielenterveystoimistolla) ja kerroin koko tilani. Ja, sanoi että se Buspironi oli turha aloittaa tässä vaiheessa, kun se Cipralexkaan ei vielä ole ruvennut vaikuttaan ja todella pahentaa vaan oloa, kun muutenkin olo on kamala. Eli nyt määrättiin Rivatril 0.5mg päivä ja käski lopettaa sen Buspironin pois. Kerranki järkevä lääkäri. Kun tää Buspironin määräämä lääkäri oli myös mtt:lta ja oli sitä mieltä ettei missään nimessä bentsoja. Että nyt näillä mennään jospa olo rupeis vihdoin paranemaan
Toinen päivä kuukauteen ettei ahdista. Buspiron paska jäi pois ja sain nuo Rivatrilit niin tunnen olevani oma itseni ja pystyn nauttimaan tästä elämästä
Itse söisin lääkitykseni tuossa tilanteessa täysin oikein. ja esim turvautuisin potilasasiamieheen jos ei saisi lääkehoitoa erittäin vaikeassa tilanteessa. mtt on tota kontrollipasikaa.