Niin minäkin pelkäsin ennen sitä että pelkään. Pelkäsin pelottavia tilanteita. Ihan älytöntä. 
Tunteiden läpikäyminen on raskasta ja juuri tuo, että raittiinakin sitä vielä suojelee itseään. Miltä? Ei oikein tiedä. Kai se on niin, että se oma itse uskaltaa vain pikkuhiljaa tulla sieltä esiin ja ne suojautusmiskeinot jotenkin murentua ympäriltä pala kerrallaan pois.
Mutta jossain kohtaa tosiaan on tärkeää mielestäni se, että itsetutkiskelu ja se menneisyyden tonkiminen kääntyy niin päin, että ei vain mieti niitä juttuja missä on epäonnistunut. Alkaa ymmärtää, että olen vain voinut huonosti, mutta en minä huono ihminen tai arvoton ole. Olen vain toiminut vastoin mitään järkeä ennen. Ollut voimaton toimimaan millään muullakaan tavalla. Että sikäli ne menneisyyden jutut voi saada tavallaan kirjoihin ja kansiin, että ne eivät sieltä kaapeista enää kummittele tähän nykypäivään. Kun kuten täällä on ennenkin pohdittu, niin meissähän on jo se “vastaus” olemassa. Sitä ei voi löytää ulkoapäin, vain sen löytää jokainen omasta sisimmästään. Siinä se kysymys sitten vain onkin, että miten siihen saa yhteyden.
Mutta aikaahan se tosiaan vaatii ja pitkää hermoa. Omaa tilaa ja omaa rauhaa. Kulkea se matka takaisin omaan itseensä, kaikkien niiden matkalla olleiden ohdakkeiden ja routavaurioiden läpielämisen kautta.
Ennen tein sitä, että aamulla kysyttäessä “Hei, mites sulla menee” vastasin kuin jokin robotti olisi sisältäni puhunut, että hienostihan tässä pyyhkii. Elämä hymyilee. Kun aina piti valehdella. Saman päivän iltana nukkumaanmennessä sitä saattoi miettiä, että olisiko omissa hautajaisissani yhtään osanottajaa.
Se oli/on ollut sitä paljon puhuttua kieltämistä. Omien tunteiden kieltämistä, koska niiden julkituominen pelottaa niin hirvittävästi. Pelkää sitä, että torjutaan/nauretaan/hylätään, jos kertoo miltä musta ihan oikeasti tuntuu. Jos nyt ylipäätänsä edes tietää miltä tuntuu. Kai siinä sitten myös addiktilla samaan syssyyn pelottaa se, että siitä omasta päihteestään pitäisi luopua.
Mua on itseäni nyt puhuttanut se, että pitää suostua siihen että tulevalta ei voi vaatia mitään. Siis jos suostun tekemään asioita vain sillä verukkeella, että mun pitää saada jotain siitä palkinnoksi, niin se ei oikein taida elämä sellaista minun omaa vaatimistani totella. Mutta ehkä sellaisesta lapsen vaatimattomuudesta ja tutkivasta mielestä löytää jotain arvokasta? Tajuaa että mullahan on jo tässä tämänhetkisessä todellisuudessa kaikki tarpeellinen ja näin voin lähteä elämään elämääni, sen sijaan että vain suunnittelen tulevaisuutta ja haaveilen sen täyttymyksistä. Lähtökuoppia kaivaa vain entistä syvemmäksi, mutta elämälle ei suostu silti antautumaan ja näin ollen se jääkin kokonaan elämättä.
Elämä itsessään joka tapahtuu tässä ja nyt on se palkinto!
Koska ne pelothan sen elämän ennen esti elämästä. Mutta mitäpäs tässä enää oikein enää pelkäämään? No ehkä juuri sitä jotain kummallista paljastumista. Mutta eikös juuri siinä paljastumisessa ole aina addiktin pelastumisen avain? Siinä että annan ihmisen nähdä minuun. Päästää lähelle ja tuoda niiden pelkojen kanssa kosketuksiin. Sehän se ennen oli se kaikkien hirvittävin ja kauhistuttavin ajatus. Läheisyyden pelko.
Jos ei ikinä pääse kosketuksiin sen totuuden kanssa ja ensin yhteyteen itseensä ja niihin kaikkiin negatiivisiin tunteisiin ja uskaltaa tuoda niitä valoon, niin tuollainen alkaa ihan väkisinkin silloin syömään ihmistä sisältäpäin ja myrkyttää mielen. Katkeroittaa.
Haluaisin, että tuut lähelle ja sitä ja tätä… mutta mitä sä nyt perkele… älä perkele sano tai tee noin! Älä tuu lähemmäs!