Olen tissuttelevan alkoholistin vaimo.
Olen katsonut vierestä kun mieheni on sairastunut eri diagnooseihin lähiaikoina ja tämän lisäksi tissutteleva luonne joka johtaa ”huonoon” käyttäytymiseen sen kuin vain jatkuu. Lainausmerkeissä siksi, että kyllähän hän kotinsa hoitaa ja lapsensa ja on reipas perusasioissa mutta siihen se jää. Silmät ovat sumeat, lupaukset ovat tyhjiä ja minun vihani alkoholia kohtaan on kasvanut todella suureksi. Pelkään mihin tämä johtaa? Hänen kuolemaansa, minun masennukseeni vai eroon?
Rakastan miestäni suuresti, mutta koen että hän on muuttunut. Mietin aina aamuisin millainen päivä tästä mahtaa tulla. Mitä uskallan tai viitsin nostaa esiin eilisestä. Mietin sukulaisteni läsnä ollessa, että kerronko vai salaanko oloni. Häpeän mieheni käyttäytymistä jos on vieraita. Siis vieraita jotka tulevat vain kahville tai kylään. En koskaan ajatellut muuttuvani lepsuksi. Esim. annoin hänen ajaa autoa vaikka tiesin että hän on päihtynyt. En voinut repiä auton avaimia kädestä ja tehdä siitä kauheaa tappelua, koska lapset olivat kotona. Mutta oi kun olisin halunnut. Olisin halunnut huutaa ja raivoa ja paiskata auton avaimet metsään! Terve ja fiksu ihminen ei aja koskaan kännissä!!
Joudun miettimään, voiko hän ajaa kun lähdemme yhdessä jonnekin, tai mietin voiko kuskata lapsiamme. Pelkään, että hän on juonut, pelkään mitä voi tapahtua. Lastemme silmissä isä on pomo ja sankari. Mutta minun silmissäni mieheni on riippuvainen ja sairas ja jonka käyttäytymistä joudun seuraamaan ja epäilemään. Miten voin murskata lasten unelmat? Miten voin tuhota omat unelmani?
Haluaisin vain olla onnellinen. Ja tiedän että saan onneni takaisin jos mieheni ei juo. Saan mieheni takaisin J Mutta miten tämä onnistuu?
Huolestunut ja väsynyt äiti