Peliveloista selviytyminen

Hei.

Vihdoin herännyt tilanteeseeni.
Velaksi on tullut pelattua, ja nyt aika miettiä, kuinka veloistani selviän. Mikä olisi vähiten huono vaihtoehto velkojen maksamiseen.

Kolme velkaa.
Nordea 20000 euroa. Jossa vanhemmat takaajana. Lyhennys kuukaudessa 650 e.
Pienikorkoinen pankkilaina.

Joustoluotto 17000 euroa, jota pitäisi lyhentää 344 euroa kuukaudessa. Todellinen vuosikorko Tässä velassa yli 20%. Eli 8 vuoden maksuajalla, lähes tuplana takaisin.

Vippi 800 euroa.

Maksukyky ei riitä lyhentämään velkaa näillä suunnitelmilla.
Kannattaisiko antaa kaikkien mennä ulosottoon?
Paljonko suunnilleen tulisi maksettavaa 37000 euron veloista, jos ne menevät ulosottoon? Korot ja kulut mukaan lukien.

Palkka n. 2000 euroa kuukaudessa.

Vinkkejä kiitos.

-JP

Hei,

Tervetuloa palstalle, ainakin tiedostat nyt peliriippuvuutesi, joten se on ensimmäinen askel parantumiseen. Vaikea tietysti enemmän ottaa kantaa tilanteeseesi, koska en tiedä esim. asumismenojasi, mutta ehkä voisit noilla veloilla kokeilla sopia maksuajoista velkojien kanssa? Velkojia ei kuitenkaan hirveän montaa eri tahoa ole, joten saattaisit onnistua neuvottelemaan maksuaikataulut. Tärkeämpi asia on kuitenkin tuo pelaamattomuus, koska sillä ei ole väliä saatko maksuaikaa vai meneekö ulosottoon, jos pelaat. Jos et lopeta pelaamista, niin vuoden päästä summat on jo ihan eri tasolla, joten tärkein asia on miettiä kuinka pystyisit lopettamaan pelaamisen.

Itsekin olen alkutekijöissä oman riippuvuuteni kanssa, joten en saarnaa tämän enempää. Tsemppiä sinullekin, aina on mahdollisuus muuttaa kurssia :sunglasses:

Hei ja tervetuloa tänne. Olet tehnyt hyvän päätöksen, kun aloit kirjoittaa tänne.

Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Tärkeintä on olla pelaamatta.

Kokemuksesta voin kuitenkin sen verran sanoa, että kannattaa ihan ekana hoitaa tuo
vippi pois. Itse olen maksanut montakin vajaan tonnin vilppiä ulosoton kautta noin neljänä
tonnina eli paljon säästyy rahaa jos ensin maksat sen pois niin pian kuin voit ja sen jälkeen
se isokorkoinen seuraavaksi. Vippi- ja joustolainafirmoilla on yleensä omistuksessa myös
omat perintätoimistot, johon he mielellään siirtävät korkoa ja kuluja kasvamaan velat.
Ulosottoon eivät niinkään, koska siitä he eivät saa niin hyvää tuottoa niin nopeasti
itselleen. Itse katselin just tänään yhden velkojani papereita ja siellä näkyi, että mun
laina oli ollut sillä hetkellä noin kolme tonnia ja sit korot ja perintäkulut vuosien
ajalta siihen päälle noin viisi tonnia. Sellaisilla tuotoilla heitä ei kiinnosta siirtää
saataviaan ulosottoon ennen kuin on pakko. Siksi onkin hyvä erikseen pyytää heitä
tekemään niin jos ulosotto on jo päällä.

En halua pelotella vaan ihan faktoja kertoa omasta kokemuksestani. Raha on vain
rahaa eikä meillä ole hajuakaan sen arvosta silloin, kun pelaamme. Satanen ei oo
pelatessa mitään, mutta ruokakaupassa se on valtava raha. Siksi onkin tärkeintä olla
pelaamatta. Vasta sen jälkeen voimme hoitaa rahasotkumme kuntoon.

Sitten jos vain pystyt niin koita asennoitua velkoihin järjellä äläkä tunteella. Laita pois
kaikki paniikki ja käsittele asioita kylmästi järjellä. Kun tulee tunne, että tästä ei selviä
tai että aika loppuu ja kaikki pitäis heti hoitaa niin hengähdä hetki, unohda kiire ja
katso asioita pitkällä tähtäimellä. Liian tiukka maksusuunnitelma ja liian kiireinen
aikataulu yleensä vain ahdistavat pelaamaan. Mukavan rennon pessimistinen ote
on paljon viisaampi keino. Mutta helppohan mun on tietysti sanoa näin jälkiviisaana,
että mitä olisi pitänyt tehdä. Itse epäonnistuin suunnilleen kaikessa. Nyt olen jo toista
kertaa ulosotossa ja elänyt tässä velkahelvetissä parisenkymmentä vuotta. Kadun
virheitäni ja toivoisin, että sinä tai muutkaan täällä eivät kulkisi samaa polkua.

Voimia taisteluun!

Ei kannata, ulosottoon mentäessä summa on kasvanut huimasti ja kaikki vaikeutuu. Oletko koittanut keskustella pankissa lainaerien pienentämisestä? Jos et, niin kannattaa. Omaehtoinen lainakielto kannattaa ottaa myös, jotta et enään lisävelkaannu. Kannattaa myös laittaa paperit takuusäätiölle, koska velkamääräsi saattaisi mennä heidän takaamansa lainamäärän puitteisiin. Pelaamisen lopetus, mahdollinen hoito siihen myös tärkeää…Itse oli aikanaan samassa, noin 40 tuhannen velassa ja kun en osannut lopettaa ennen pohjakosketusta on sitä velkaa nyt n.100t. Tuosta velkamäärästä mikä sinulla on selviää kyllä, mutta duunia se vaatii ja sitä, että kiristät menojasi ja opettelet uuden elämän-ja rahankäyttömallin. Tsemppiä.

Maksaisin ensimmäisenä tuon 800€ vipin pois. Sitten kyselisin takaajilta ja pankilta, josko tuon 17K€ joustoluoton saisi lisättyä tuohon matalakorkoiseen pankkilainaan. Jos päästät ulosottoon, tuo 20K€ taitaa langeta sitten takaajien ristiksi kantaa…

Summa menee melkein tuohon Takuusäätiön raameihin. Kannattaa soittaa velkaneuvontaan ja kysellä myös sieltä apua.

Miettisin nyt ennemminkin noita pelitottumuksia. Onko pelit vielä käynnissä? Luottotiedot omaavana on TODELLA helppo velkaantua vielä lisää. Varsinkin kun käy töissä ja on tuloja.

Hyvä että olet kirjoittanut tänne. Komppaan tuonne myös tuota velkojenjärjestelyä. Omassa osuudessani näkee kuinka yhdistelemällä päästiin peräti n. 73000e hujakoille. Koitin ensin hoitaa velkoja tiedostaen ongelman, jonka jälkeen vasta aloin hakemaan apua itse peliongelmaan. Tuo olisi ollut fiksua tehdä aiemmin, tietenkin se rahallinen tilanne tuntuu pahalta. Mutta jos ongelma ei ole kurissa, niin siinä on erittäin iso mahdollisuus että päädyt ottamaan uusia lainoja kun kk-kulut laskee siedettävälle tasolle. Itseä hävettää että pelihimoissani onnistuin lypsämään lisää velkaa jatkuvasti ja sitten taas oltiin itku silmässä kun kaikki oli päin persettä. Sukulaiset tuki, mutta kuinka sitä tajuamattaan osaa senkin käyttään hyödyksi jälkeenpäin ajateltuna.

Jos olet varma ettei pelihimo pääse itseäsi yllättämään ainakaan kovin helposti, niin silloin se on järkevä ja helpottaa elämää. Sinä tiedät parhaiten, mutta muista kyseenalaistaa myös päätöksesi ennen kuin päätät lopullisesti toimintatavan. :slight_smile: Tsemppiä

Päivitystä tilanteeseen.
Pelattua on tullut ja paljon.
Velkamäärä ei onneksi ole juurikaan kasvanut, mutta nyt on se tilanne, että joutunee päästämään velat ulosottoon.

Velat tällä hetkellä.

Nordea 18900e.
Joustoluotto 5700e.
Joustoluotto 3000e.
Vippi 2200.
Vippi 2200.
Vippi 1200.

Voisitteko antaa arvion, kuinka suureksi tuollainen viiden eri velan(n. 14000e) potti kasvaa ulosoton kautta maksettaessa?
Ja milloin alkaa lähtemään palkasta, ensimmäinen vippi erääntyy tällä viikolla.

Tuon pankkilainan yritän hoitaa siinä sivussa.

On yritetty yhdistää velkoja jne.
Joten tuosta ulosotosta jos saisi vähän tietoa omalle kohdalle.

Kiitos.

Olethan ensin reilu itseäsi kohtaan ja lopetat pelaamisen. Sen jälkeen sinulla on ihan toisella tavalla voimia ja järkeä aloittaa raha-asioiden hoito… Kovasti toivotan tsemppiä!

Aika reilusti tulee lisää lainoihin ulosoton myötä. Ei varmasti ihan puolta, mutta lähelle. Ja kestää useita kuukausia taas lähelle puolivuotta ennenkuin ulosotto alkaa palkasta. Jos on itse aktiivinen, niin voi saada luvan lyhentää itse velkaa, mutta ei aina onnistu.