lisätään päälle vielä 75000€ asuntolainaa(oma osuus)
Kaikkia oon maksanu takaisin joka kuukausi palkastani… tulot n. 1800€ kk, työssäkäyvä 25v mies…
Summat ei ole ihan tarkkoja pikkusen vähemmän voi olla ehkä joku 27500 lähempänä… 4 kk pelaamatta.
laskeskelin että n. 3 vuodessa oon maksanu kaikki muut paitsi joustoluoton…
Ompa hyvä, että olet lopettanut. Hyvin kyllä oot velkaa saanu! Selviät kyllä mutta muista, että pelit pitää olla ohi, muuten velkojen maksussa tulee toivottomuus! Lisäksi takaisin maksutahti ei saa olla liian tiukka, elääkin pitää, varsinkin nuorena!
Terveisin samassa tilanteessa (velkaa oli muutama tonni vähemmän) ollut ja silloin saman ikäinen mutta nyt jo lähes velaton muutaman vuoden myöhemmin.
Yhdistettyä ryyppy- ja pelivelkaa pankille noin 8 800 euroa. Mahdotonta sanoa tarkalleen, kuinka suuri on pelaamisen osuus. Ehkä puolet.
Tilanteeni on kuitenkin helpottumaan päin. Takuu-Säätiön takaaman lainan sain syksyllä 2004, suuruudeltaan 32 000 euroa. Enää siis runsas neljännes jäljellä; tällä maksuvauhdilla velka on hoidettu toukokuussa 2011. Onneksi on ollut perusduunin lisäksi sen verran ekstrahommia tarjolla, ettei ole tarvinnut suoranaista puutetta nähdä.
Koko taloudellinen tulevaisuuteni ja muukin hyvinvointini on tietysti riippuvainen siitä, pysynkö pelaamattomalla tiellä. Heinäkuussa lomalla pelasin kerran rulettia 80 eurolla ja pari kertaa työnsin muutaman lantin kauppojen hedelmäpeleihin. Onneksi jäi siihen, muuten olen ollut loppiaisesta saakka pelaamatta.
Vuonna 2007, 12500 €
Vuonna 2008, 6300 €
Vuonna 2009, 3300 €
Vielä ei velkaa. Tuntui kesäkuussa että saan pikkuhiljaa tapettua tämän pelihimon pois. Hiljainen heinä/elokuu taas toi pelit takaisin elämään. Nyt tuntuu taas että painajainen on palanut. Tiedän että saan tapettua pelihimoni pois jos tahdon, joskus vaan se ote herpaantuu ja ajautuu takaisin peleihin.
Heitämpä tähän ketjuun oman osani. Tilanne ei vielä kauhean paha mutta silti todella masentava.
Tänään oli se normaali päivä kuusta kun palkka tulee ja menee. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että ensin maksetaan viime kuun visasta pakollinen osuus pois ja muut laskut joiden eräpäivä mennyt ettei tule lisämaksuja. Tämän jälkeen rempaistaan loppupalkka nettipokeriin ja avot, taas veistetään visaa loppukuukausi sit kun se ensin aukeaa käyttöön taas. Ja sama rundi toistuu joka helvatun kuukausi.
Itsellä velkakertymä tällä hetkellä 2.5ke opintolainaa, visassa reipas pari tonnia ja parit viime kuun lopussa otetut pikavipit että on saanut ostettua vielä ruokaakin vähän kuun 15 päivän jälkeen. Niin ja tietysti vähän pelattua siinä sivussa kun ottaa sopivan kokoisia vippejä.Wp.
Veikkaan että itsellä tuohon, tähän mennessä onneksi suhteellisen lievään, velkaantumiseen on pahiten syynä se että velka on niin monessa eri paikassa pirstoutuneena. Kaapissa muutamia lappusia missä on joku eräpäivä ja muutaman huntin summat, sitten tuo opintolaina ja visavelka. Visavelkaa en oo edes osannut mieltää velaksi, se nyt on vaan tuntunut jotenkin niin normaalilta “käyttövaralta” jo monta vuotta. Joka hiton kuu se on tapissa. Mutta nyt kun (jälleen kerran) olen saanut jonkinlaisen valaistuksen niin alkaa pistämään noita summia yhteen. Ja voi ristus että jurppii kun huomaa että kokonaissumma näyttääkin tän kuun jälkeen 6 alkavaa jos aikoo syödä, maksella muita laskuja jne normaalisti.
Miten tällaisesta tilanteesta ootte selvinneet? Kannattaako tällasia velkoja koittaa niputtaa jotenkin vai koittaa vaan vetää vanhalla visa-systeemillä tämä kuu ja siitä sit eteenpäin ehkä jo terveemmällä rahapohjalla. Lähinnä kiinnostaa se että onko joku selvinnyt nimenomaan sillä että on saanut tarpeeksi ison summan siihen yhteen velkaan ja sen kautta tajuaa jotenkin paremmin missä pisteessä ollaan? En haluaisi enää ens kuun lopussa tehdä tämän päivän toisintoa nimittäin.
Itse pelaamiseen ei mun kohdalla auta muu kuin nollatoleranssi.
Tämä ketju onkin hyvä tapa seurata velkojen maksun etenemistä . Toki se kyllä näkyy Visa-laskustakin, MasterCard-laskusta, S-Pankin Visalaskusta ja Joustoloutto-laskusta vähentyneenä velkana. Paljon on velkaa joka paikkaan mutta on ollut enemmänkin siis sen jo mainitsemani 20 000 e. Onneks ei sentään pikavippipejä. Nyt olen maksellut reilut puolitoista vuotta (kaiken kaikkiaan olen ollut koko aikuisajan elämäni velkaa, joten maksellut kokoajan). Pelivelkaa 7550 euroa. Miltäköhän tuntuis olla ilman pelivelkoja kun ei oo tullut oltua velaton kymmeneen vuoteen
Mikäköhän on lajin Suomen ennätys. Minulla saldo taitaa olla tällä hetkellä pikkusen yli 200t euroa. Vaikea oikeastaan käsittää, että miten ihmeessä olen tähän pelihelvettiin joutunut. Aikaisemmin kuitenkin hoitanut raha-asiat enemmän kuin moitteetta ja duunikin on hyvä. Nyt ollaan syvällä suossa ja enpä taida uskoa sieltä ylös pääseväni! Nettipokeriin kaikki uponnut…
Jos kaikki menee nappiin (= on vielä työpaikka) niin velkaa on vuoden vaihteessa kun tehdään tilinpäätös enää tasan 6000 euroa. Tuntuu hassulta ajatus, että vuoden vaihteesta 10 kuukautta ja velat on maksettu. Mitä ihmettä mä sitten teen:) Nyt kun on aina odoteltu vaan tiliä, että sais lyhentää velkaa ja velan lyhenemisestä on tullut mulle hyvä mieli (=jonkin sortin riippuvuus). Olen nimittäin velkojani jo sen verran kauan maksanut. En ole itseasiassa varmaan koskaan saanut edes tiliä, josta ei olisi mennyt osa velkojen maksuun. Toki jatkossakin asuntolainaa ja autolainaa tarttee maksaa mutta ne velat on helppo hyväksyä.
itellä velkaa ulosttoon n.11k€
pankkiin n.26k€
tulot n.1500€ siitä -500€ ulosotto+lainanlyhennys-400€ ja joitain vielä tulevia perintätoimistojen laskuja
eli jos jätetään laskut pois niin käteen jää ulosoton ja lainan jälkeen käteen n.400-600€/kk.
että tolla pitäis maksaa laskut ja ym. niin ja takaus-säätiöltä ei saa takausta koska ei ole vakio asumiskustannuksia koska vuokrakämppä lähtee alta 27.11
että mites tosta nyt sit selviäis?
Olet tosi liemessä. Varaa aika asuinpaikkasi velkaneuvojalle heti huomenna. Kaikki pelit on tietysti lopetettava heti. Syö hyvin, nuku riittävästi ja ulkoile esim metsässä, puistossa jne. Tulet huomaamaan, että elämässä on vielä maksuttomiakin mukavia asioita. Nauti niistä. Aikanaan rahatilannekin järjestyy. Kyllä siellä mustan tunnelin päässä valonpilkahduksiakin pian alkaa näkyä, kun toimit esim ehdottamallani tavalla.
Opintolainaa pyöreästi 13000€, josta varmaan yli puolet, luultavammin 3/4 mennyt pelikoneisiin. Muita lainoja ei vielä ole, mutta parin viikon perästä aloitetaan ASP-lainaa varten säästäminen, eli asuntolaina häämöttää horisontissa. Siihen mennessä pelihimon täytyy olla kaukainen muisto vain.
[quote=“NysseLoppu” parin viikon perästä aloitetaan ASP-lainaa varten säästäminen, eli asuntolaina häämöttää horisontissa. Siihen mennessä pelihimon täytyy olla kaukainen muisto vain.[/quote]
Tsau NysseLoppu,
Erinomaista, että sinulla on noin hyvät tavoitteet. Ammatti hyvällä kielitaidolla ja oma asunto siinä todella hyva perusta rakentaa tulevaisuutta. Pelaaminen jätä sinne menneisyyteen ja tsemppaa itsesi vastustamaan niitä heikkoja hetkiä: mieti tällaisen yllättäessä, mitä kaikkea mukavaa on edessä. Opintolainan suhteen pankki on kyllä ymmärtävä ja tarvittaessa saat sieltä muutakin talousneuvontaa. Muista tuo kirjoittamasi viimeinen lause, se on avain tulevaisuuteen… sellaiseen jota suunnittelet.
Nysseloppu,
kyllähään se opintolaina/-raha menevät opintoihin eivätkä riitäkään, puhuu täältä totuuden torvi eli olen kaksi loppututkintoa opiskellut velaksi. Kolmannen opiskelin työn ohessa. Raha on aina ollut tiukassa ja keikkatöitäkin olen joutunut opiskeluaikana tekemään. Se oli silti hyvää aikaa ja iloista opiskelijaelämääkin tuli koettua. Mutta sinulle, akuutisti se tietenkin lievittää tilannettasi, mutta muista opintolainan tarkoitus: hyvä ammatti eli valitsemasi ala, josta sitä rahaa aikanaan tulee . JA opintolaina on kaikkien lainojen tapaan maksettava takaisin. Pysy erossa peleistä ja huomaat, kuinka paljon rahaa säästyykään!