Olen velkaantunut pahasti peliriippuvuuden vuoksi. Ulosotto alkamassa ja velkaneuvojan kanssa olen ollut puheissa. Hän sanoi ettei tuloillani makseta koskaan velkojani.
Hän sanoi että tekisimme minulle velkajärjestely hakemuksen sitten kun aika on oikea. Onko kellään kokemusta tästä asiasta? Tai oletko kuullut toisten kokemuksia?
Normaalisti velkajärjestelyyn pääsee VAIN kerran. Eli älä ylivelkaannu myöhemmin nykyisistä veloista selvittyäsi!
Velkajärjestelyssä katsovat tarkasti tiliotteesi läpi edelliseltä puolelta vuodelta jos noissa näkyy pelamista estää pääsyn velkajärjestelyyn melko varmasti.
Ulosotto ottaa normaalisti nettopalkasta 1/3-osan. Velkajärjestelyssä joutuu itse maksamaan maksuohjelman mukaisesti luultavasti suurempia maksueriä kuin ulosottoon. Velallisella on ankara vastuu velkajärjestelyssä hoitaa nuo maksuohjelman maksut muuten se velkajärjestely oli sitten siinä.
Yleensä pelaamisen vuoksi velkaantuminen katsotaan juridisesti ns. kevytmieliseksi velkaantumiseksi, mikä on velkajärjestelystä annetun lain mukainen este velkajärjestelylle. Asiassa suoritetaan kuitenkin kokonaisharkinta, ja tuomioistuin voi myöntää velkajärjestelyn esteestä huolimatta, mikäli sille on painavia syitä.
Kiitos vastauksista! Olen onneksi päässyt ja avun piiriin ja velkaa ei enää tule. Täytyy hoitaa asiat niin mallikkaasti kuin mahdollista ja nostaa peukut pystyyn kun hakemuksen aika koittaa.
Olen kuullut, että nykyään pääsee järjestelyyn myös kevytmielisesti velkaantuneet jos on muuten painavia syitä. Olisihan se toinen mahdollisuus päästä elämään kiinni ilman velkoja, toivotaan parasta!
Osaatko vastata yhteen kysymykseen kun olet lakimies ammatiltasi?
Voiko velkajärjestelyyn päästä ilman vakituista työtä. Olen lähihoitaja ja koko ajan töissä mutta määräaikaisena. Teen hommia sellaisella sektorilla ettei vakipaikkoja pahemmin ole mutta töitä riittää koko ajan.
Velkajärjestely on viimeinen mahdollisuus jos mikään muu ei enää onnistu. Sinne on luultavasti aika vaikea päästä jos velat on tehty pelaamalla. Suurin osa velkajärjestelyyn päässeistä on todennäköisesti entisiä konkurssin tehneitä yrittäjiä, lainojen takaajia tms.
Velkajärjestelyssä eläminen vaatii kurinalaisuutta. Siitä jää vähemmän käteen kuin ulosotossa olemisesta.
"Menneisyyden tapahtumille ei voi mitään, mutta niitä voi hyvittää. Jos esimerkiksi ylivelkaantuminen johtuu huolettomasta kulutusluotoilla elämisestä, lopulliseen päätökseen vaikuttaa olennaisesti se, miten olet hoitanut asioitasi viime aikoina. On tärkeää, että käyt töissä, maksat velkoja ulosottoon ja maksat parhaasi mukaan laskut ajallaan, etkä velkaannu lisää. Tätä pidetään velkajärjestelyssä puoltavana seikkana ja järjestely voidaan myöntää, vaikka sille periaateessa olisi selvä lainmukainen este. "
100 tonnin pelivelat pelannut pääsi velkajärjestelyyn. Takana oli yritystoimintaa ja peliongelmaisten auttamistyötä.
Mietin vielä tuota velka-asiaa ja oikeastaan toista ketjua missä velallinen oli maksanut ulosoton kautta 90.000 eur neljässä vuodessa.
Se tarkoittaa 1850 eur/kk.
Ulosottoon pystyy ilmeisesti maksamaan enemmän kuin sen 1/3 nettotuloista jos haluaisi maksaa velat pois nopeammin?
Tottakai voi ja pitääkin voida maksaa enemmän kuin 1/3. Ehkä ei kuitenkaan kannata sopia ulosoton kanssa, että tilistä lähtee enemmän kuin 1/3, koska sen muuttaminen vaatii taas uuden päätöksen jos haluaakin palata takaisin 1/3.
Jos haluaa lyhentää ulosottoaan normaalin ulosoton lisäksi niin kirjautuu ulosoton sivuille verkkopankkitunnuksilla ja klikkaa kohdasta velallisen ulosottoasiat ja tuloste. Sieltä aukee omat asiat.
Siellä voi maksaa koko velan pois tai lyhentää kokonaisvelkaa millä tahansa haluamallaan summalla
Voi kohdistaa maksun yhteen tiettyyn velkaan
Näkee mitä on varsinaisessa ulosotossa, passiiviperinnässä tai päättyneissä
Näkee miten mahdollinen velkasumma nousee esim. korkojen vuoksi
Huom. kun maksaa itse ulosottoon niin kannattaa muistaa ne taulukkomaksut ja niiden rajat.
Esim. Jos lyhentää vaikka 164 eurolla ulosottoaan niin taulukkomaksua menee 12 euroa, mutta jos lyhentääkin 166 eurolla niin taulukkomaksua meneekin jo 27 euroa
Taulukkomaksu (Muutokset voimaan 1.11.2009)
Peritty saaminen tai sen osa
enintään 14 euroa, taulukkomaksu 2,50 euroa
yli 14 euroa mutta enintään 27 euroa, taulukkomaksu 5,00 euroa
yli 27 euroa mutta enintään 67 euroa, taulukkomaksu 7,00 euroa
yli 67 euroa mutta enintään 165 euroa, taulukkomaksu 12,00 euroa
yli 165 euroa mutta enintään 335 euroa, taulukkomaksu 27,00 euroa
yli 335 euroa mutta enintään 670 euroa, taulukkomaksu 56,00 euroa
yli 670 euroa mutta enintään 1 680 euroa, taulukkomaksu 84,00 euroa
yli 1 680 euroa mutta enintään 8 400 euroa, taulukkomaksu 134,00 euroa
Kyllähän nuo velkani maksaisi varmasti pois jos palkkani olisi sellainen. Nettoni ei ole lähelläkään edes 2000e ja minulla on lapsia, siksi en voi maksella UO kovin isoja summia.
En edes ajatellut että voisin järjestelyä joskus hakea mutta velkaneuvoja ja terapeutti ovat ehdottomasti sitä mieltä että kannattaa. Mutta hakemuksen aika on vasta kun olen toipunut riippuvuudestani ja pystyn osoittamaan että elämällä on uusi suunta.
Lähinnä vain mietityttää tuo vakipaikka asia, sellaista kun ei tosiaan ole näköpiirissä. Toki hakemukseni voidaan hylätä minkä tahansa muunkin syyn takia sitten tulevaisuudessa.
Ei velkajärjestelyyn pääsemisen edellytyksenä ole vakituinen työ, ei edes työpaikka. Myöntämisen edellytykset ja esteet eivät liity työssäoloon. Ja vaikka olisi esteitä, päätös perustuu aina kokonaisharkintaan. Jos on olemassa painavat vastasyyt, voidaan velkajärjestely myöntää esteistä huolimatta. Vellkajärjestelyn maksuohjelman idea on, että velallinen maksaa velkojaan 3-5 vuotta kaikilla niillä tuloillaan, mikä jää peruselämisen kulujen jälkeen. Summa eli maksuvara riippuu henkilön tuloista ja menoista. Köyhillä ei ole varaa maksaa ollenkaan. He ovat nollamaksuohjelmassa 5 vuotta. Kun hoitaa maksuohjelman eikä velkaannu sinä aikana lisää, on lopulta velaton. Laki on lyhyt ja helppo ymmärtää. Ks.
Minä olen viimeiset maksuhäiriö merkinnät saanut vuonna 2015 muistaakseni. Vuoden 2019 kesällä kävin talous ja velkaneuvonnasta hakemassa apua. Minulle haettiin velkajärjestelyä. Ja se myönnettiin alkamaan joulukuusta 2019 aina maaliskuun loppuun 2023. Olen sairauteni vuoksi kuntoutustuella, eli saan Kelasta tukia. Saan tukia noin 1000€/kk ja maksan velkajärjestelyä n. 14€/kk…
Minulla tosin oli enemmän ulosotossa osamaksuja, kuin pikavippejä. Ja minulla on edunvalvonta. Kokonaisvelkani oli noin 7000€
Itsestäni tuntuu pahalta, kun saan velkojani näin paljon anteeksi ja työssä käyvät joutuvat “maksamaan” velkaani. Tosin olen kiitollinen, että asiani ehkäpä nyt järjestyy hieman.
Hei! osaatko tai haluatko kertoa tarkemmin velkajärjestelystä? Mihin aikaan Velkaneuvonta laittoi hakemuksen Käräjille ja kuinka kauan käräjökäsittelyssä kesti? Minkä alueen käräjäoikeus? Vastustiko kukaan velkojista järjestelyä? Oliko edunvalvonta vielä puoltava tekijä, että sait järjestelyn?
Suotta podet huonoa omatuntoa, 7K on pieni raha velkojille, mutta sinulle iso ja auttaa varmasti jaloille pääsyssä, tsemppiä!
Erikoista, että olet saanut noin pienellä velalla velkajärjestelyn. Ilmeisesti katsottu, et ole työelämässä vuosiin. plus sinulla on edunvaltonta.
Töissäkäyvälle 7tonnia on sen verran pieni velka,että velkajärjestelystä on enemmän riesaa kuin hyötyä.
Turha potea huonoa omatuntoa tuosta.
Noh minä olen ollut sairauteni takia jo 10 vuotta melkein elänyt kelan tuilla. Melko varmaa myös, että työelämään en tule pääsemään välttämättä ikinä.
30.8.2019 velkaneuvonnan kanssa tehtiin hakemus velkajärjestelystä ja se myönnettiin minulle tosi nopeasti. Ensimmäinen lasku velkajärjestelystä oli jo marraskuun puolivälissä. Minun elämäntilanteeni takia käsittely oli nopea, vaikka siinä olisi voinut mennä 6kk ennen kuin päätös olisi tullut. Ja joulukuusta 2019 alkoi velkajärjestely. Kukaan ei vastustanut velkajärjestelyä. Edunvalvonta on varmasti ollut eduksi, koska olen hakenut edunvalvontaa itse ja olen sanonut maistraatin haastattelussa, että edunvalvonta on minulla kunnes velkani on maksettu.