Pelivelat ja niiden maksaminen

Heips! Aattelin tässä kysellä, että mimmosia velkoja muilla löytyy ja millä systeemillä ootte lyhentäny niitä? Isse oon tuossa pelivelkasuossa ja tarttis vähä vertaistukea, että mites muut on sieltä noussu tai nousemassa. Sais muutenkin vähän erilaista näkökulmaa, kun nyt vaan tuijottaa omia euroja ja siinähän käy aina niin, että koko homma saa ihan järjettömät mittasuhteet ja sitten ollaan taas synkkyyden alhossa. Tosiaan tuolla aiemmin kirjottelin, niin oma velka lähemmäs 10000€ ja sekin ripoteltu 10 eri firmaan :exclamation: Pienin summa 125€ ja suurin 1932€. Että joo, saa tuosta blokattua jokusen firman aika äkkiä pois mutta sitte pitää laskeskella et riittää massi noiden muiden kuukausilyhennyksiin. Mietin, että jos ottais yhden suuremman lainan ja sillä karsis suurimman osan poes. Pienin kuukausilyhennys noissa on 36€ ja isoin 148€. En oo vielä tehny mitään isompaa peliliikettä, kun pitää tarkoin miettiä pitkällä tähtäimellä et mikä ois paras systeemi. Tosiaan opiskelen ja teen sivussa töitä, että tulot ei oo huisin isot eikä lainansaanti mikään helppo juttu. Tosin koulu ei kestä enää niin mahdottoman kauaa, että sen jälkeen tulot paranee. Sen siitä saa, kun pelaa upporikasta ja rutiköyhää :blush:

Itselläni tulee muutama eri vaihtoehto mieleen joita voit kokeilla: 1. Pyydät isommista lainoista lyhennysvapaata ja maksat sinä kuuna pienemmät velat pois kokonaan niin tämän jälkeen olisi vähemmän eri lainoja joita lyhentää.
2. Jos valmistumiseen ei pitkä aika ja työt tiedossa ja mahdollisesti paremmat tulot niin maksella parhaasi mukaan lainoja ja hankkia luottokortti jos saa niin sillä elellä sitten…voi olla että velkaa tulee vähän lisää mutta satasista tuossa vaiheessa niin väliä…
3. ottaa iso laina ja kaikki niputtaa yhteen.
Tsemppiä lainojen kanssa…ei kannata ulosottoon tollaista summaa pääatää kun äkkiä 3 kertaistuu kulujen kanssa. Tuommoisen reilu 10k makselee kivuttomasti 2 vuodessa alle pois ja ei näy juurikaan elämisessä. Pidät vain pelit poissa niin melkein millä vain ratkaisulla velat on hoidettu muutaman vuoden päästä.

Kyllä sen vain het huomas, ku luin therikun vastauksen et omassa päässä nuo velat saa ihan järjettömät mittasuhteet. Oon tuskaillu ja vuodattanu katkeria kyyneleitä niin pitkän aikaa noiden eurojen takia ja tuntu ettei niitä ikinä saa pois maksettua. Kun todellisuudessa tilanne on hoidettavissa ja vaatii jokusen vuoden niin homma on paketissa. Ja itehän sitä tietää nuo samat asiat mitä tänne kirjoitit, jotenki vaan oman pään sokkeloissa ne menee ihan solmuun ja lopputulema on se, että lisää rahaa koneeseen ja voitoilla maksetaan kaikki pois. On tosiaan noita lyhennysvapaita kuukasia joihinki noihin vippeihin, niin pystyn kyllä järkevällä rahan käytöllä tästä suosta rämpimään ylös. Ja vaikken valmistumisen jälkeen het työllistyis, niin työttömänä saan kuitenkin edes liiton rahaa joka on kolminkertainen summa näihin tuloihin verrattuna mitä opiskelijana. Ja tosiaan on vakituinen työpaikka, jossa teen hommaa mitä opiskeluilta pystyn. Nyt vain päivä kerrallaan ja pelit heivata helvettiin :exclamation:

Minä siis olen antanut velkojen mennä ulosottoon, mutta minulla on velat ihan toisissa summissa kuin sinulla. Tänään se konkretisoitui. Postilaatikosta löytyi käräjäoikeuden kirje. Tulee paluupostia minulta. Tein itse tämän ratkaisun joidenkin velkojen osalta, kun en uskaltanut yhdelle, kahdelle takaajalle laittaa koko tarvittavaa summaa. Omasta maksukyvystä ei yt-kierroksilla voi olla varmuutta.

Eihän tämä ruusuilla tanssimista ole, millään tavalla. Tämä on penninvenyttämistä, mutta siitäkin voi löytää sellaisia kivoja piirteitä. Halvoilla raaka-aineilla pystyy tekemään hyvää ja terveellistä. Ei mitään valmisruokia eikä mitään ulkonasyömistä, mutta en niitä pahemmin ole harrastanutkaan. Omaehtoisen luottokiellon otin heti tammikuun alusta, koska tajusin, että pelit olivat taas vieneet ihan liikaa enkä luottanut itseeni pätkääkään. Yritin vielä veikkauksesta saada niitä voittoja, mutta hävisi nekin rahat… siis tohon ihan toukokuulle asti. Kyllä me tästä selviämme kaikki, kunhan emme pelaa!

Niin tein tämän päätöksen siis jo tammikuussa ihan estääkseni lisävelkaantumisen vaikken sen jälkeen kaikkia, läheskään ole pystynyt lyhentämään, mutta jätin heti helmikuussa lyhentämättä ne korkea korkoisimmat. Se vain, että heräsin itse siihen velkaantumiseen liian myöhään. En ollut koostanut kaikkia lainoja listalle ja olin pelannut ( syyskuun alussa 2015 siis heräsin, ja silloin velkasumma oli jo se 34000 euroa… siihen sitten lisälainoja lyhennyksiin ja tulos on aika pahannäköinen.

Joo kaikkihan nyt riippuu siitä velan määrästä ja lyhennyksistä miten elää pystyy ja mihin rahaa menee…Kulut vaan minimiin, että asuu vaikka yksiössä ja ei pidä autoa yms. niin sitten jää varaa vähän huvituksiin…Itse makselin lähihoitajan palkalla tuon 30k 4vuodessa ja silti jäi hyvin rahaa rillutella kavereiden kanssa jne aina tarvinnut makaronia syödä…Itse tosin asuin yksiössä eikä lisäksi muita laskuja kuin puhelin ja sähkö…Tietenkin avustusta välillä sukulaisilta tuli pyydeltyä ja syötyä porukoilla…Kaikki riippuu kuluista…jos jotain haluaa enemmän ni toisista pitää luopua ja näin pois päin…Kunhan peleistä luopuu niin kaikkeen muuhun tottuu ja raha asiatkin usein alkavat lutviutumaan…Tsemppiä ulosoton kanssa! Vittumaisia ne sivukulut…omat lainat moninkertaistu ulosotossa kaikkien kulujen takia toivottavasti ei nykyään ole sama homma…itsellä tosin oli miljoona eri vippiä 50-500e

Olen aivopessyt itseni selviämään tästä. Se on varma, että talo menee, mutten uskaltaisi sitä myydäkään. Minulle selvisi tämän ostettuani, että minua oli myyjä huijannut, mutten silloin jaksanut taistella sitä vastaan. Veti hyvät rahat välistä. Täällä on jos jonkinlaista sähköviritelmää tehtynä jonkun edellisen omistajan puolesta. Sen kertoi poikani isä, joka tutki ( en saanut sähköpiirustuksia), ja myös löytyi kosteusongelmaa, muttei hometta. Sen kyllä tutkin ja ne korjattiin minun piikkiini, mutten uskaltanut tätä myydä poiskaan/ laittaa myyntiin. Sillä lailla hyväuskoinen olen, ja siitäkin tyhmyydestä sakotetaan…Kuntotarkastushan oli tehty. Soitin kyllä kuntotarkastajalle asioiden minulle selvittyä, myyjälle ( naiselle, joka sanoi, että sehän on rakennettu vanhan suon päälle: Mitä oikein odotit, kiinteistövälittäjälle, joo kyllä minäkin ihmettelin)… en jaksanut viedä oikeuteen, vaan kiltisti maksoin korjaukset… mutten vaikka miesystäväni kehoitti jo viime vuonna kerrottuani veloistani, en suostunut tätä itse myymään, koska en tiedä mitä muita pommeja voi paljastua… saa nähdä mitä tästä sitten maksetaan, ja miten kaikki lopulta järjestyy… mutta olen asennoitunut jo kaikkeen ja varasuunnitelmat ovat kaiken varalta.