Hei
elän aivan samassa tilanteessa kuin sinä. Jos jotain positiivista pitää nyt etsiä, niin mukava huomata, etten ole ainoa!
Mieheni on myöskin nettipokeriaddikti. Hän on myös pikavippi- ja lainakierteessä suurimmaksi osaksi pelaamisen takia. Itse olen hoitanut viime vuodet asuntomme maksamista ja samalla hoitanut pientä poikaamme. Salailu oli mielestäni pahinta. Kaikki alkoi pikku hiljaa selviämään, kun soitin ihan muissa asioissa talomme huoltoyhtiöön, josta sitten ilmoitettiin olevan aika huima summa maksuja rästissä (jotka mieheni oli luvannut hoitaa, mutta rahat olivat menneet pelaamiseen). Se oli aivan järkyttävää!
Itse sorruin aluksi lainaamaan rahaa miehelleni, ja olin jopa niin tyhmä, että otin lainaa hänen puolestaan, kun hän ei sitä enää mistään saanut. “Kun saan sen ja sen summan, niin sitten asiat lähtevät hoitumaan…” “Nyt kun lainaat vielä parisataa, niin ensi kuussa jo helpottaa…” Ja tätä rataa mentiin monen monta kuukautta. Pahinta on tällä hetkellä se tunne, kun tajuaa, kuinka typerä sitä voi ollakaan! Mutta kai siinä on se toivo paremmasta koko ajan mielessä… Eli neuvo numero 1: pysy tiukkana! älä lainaa rahaa! älä opeta siihen, että sinä pelastat pulasta. Tätä neuvoa noudatettaessa on vaan kestettävä kaikki huuto, syyttely ja haukut, jotka siitä tulevat. Se on myös ollut itselleni yksi rankimmista asioista 
Seuraava neuvoni on, että pidä itsestäsi huolta! Itse olen käynyt puhumassa ihan ulkopuolisen ihmisen kanssa tästä (kävimme ensin mieheni kanssa, mutta kun tämä ulkopuolinen alkoi puhumaan peliriippuvuudesta, mieheni lähti ovet paukkuen). Minulla on ainakin vaikeuksia välillä pitää oma pää selvänä: Puhuuko mieheni totta? Onko hän enää peliriippuvainen, kun hän sanoo, ettei ole? Voiko hän pelata ilmaisturnauksia? Voinko lainata rahaa, jos hän maksaa takaisin? jne. jne. Olen huomannut, että peliriippuvainen on tosi hyvä puhumaan toisen pyörryksiin. Sitten on keinoina myös kiristys, suuttuminen, mököttäminen…
Raha tulee usein ensimmäisenä esiin peliriippuvuudessa. Tällä hetkellä miehelläni menee vaihe, jossa hän pelaa ilmaisturnauksia (koska rahahanat on nykyään aika tiukasti kiinni). Olenkin yrittänyt kertoa, että ei se raha ole ainoa ongelma, vaan se kaikki aika, joka siihen kuluu. En muista, milloin olisimme viimeksi tehneet yhdessä jotain. Se kaikki “ilmainenkin peliaika” on pois perheeltä, mikä on todella ikävää. Jos pyytäisin miestäni valitsemaan perheen ja pokerin välillä (niin kuin olen joskus tehnytkin), hän valitsisi pokerin. Se on niin surullista, mutta totta.
Älä myöskään salaile miehesi ongelmaa. Itse tein tätä pitkään. Maksoin ylimääräisiä laskuja ja yritin pitää “kulissia” yllä. Tämän hyvän neuvon sain henkilöltä, jonka kanssa olen aiheesta keskustellut. Olen kehottanut meidän läheisiä ihmisiä olemaan lainaamatta rahaa miehelleni, koska se todennäköisesti menee pelaamiseen. En kustanna enää hänen elämistään, matkoja tms. Lähdin lomamatkalle kahdestaan poikamme kanssa ja mietin jo valmiiksi kaiken maailman tarinoita, miksi mieheni ei päässyt. Lopulta, kun ystäväni kysyi, miksi tulimme kahdestaan, vastasin suoraan, että miehelläni ei ole varaa lähteä reissuun, koska on haaskannut rahansa nettipokeriin ja pikavippeihin. Sinunkaan miehesi peliongelma ei ole sinun häpeäsi! Jos miehesi mielestä se ei ole ongelma, niin kokeilepa puhua nettipokeriin liittyvistä asioista avoimesti vaikka seuraavan kerran, kun vierailette anoppilassa. Itse ajattelen sen nykyään niin, että jos se ei ole ongelma, että on tuhansien eurojen pelivelat, niin silloinhan niistä voi puhua aivan vapaasti missä vaan!
Tässä nyt jotain vinkkejä omasta elämästäni. Yhtä helvettiähän tämä on toisinaan ja välillä tuntuu, etten edes enää rakasta miestäni, koska hän on aiheuttanut niin suurta tuskaa pelaamisellaan ymmärtämättä sitä. Odotan sitä päivää, kun hän tämän kaiken tajuaisi. Luultavasti sellaista ei tulekaan, mutta toivossa on hyvä elää
Poikamme on kuitenkin tärkeintä, mitä elämässäni on, enkä tehnyt häntä ollakseni hänestä erossa. Siksi avioero ei ole vaihtoehto minulle, vaikka olen sitä niin moneen kertaan miettinytkin.
Voimia niin peliriippuvaisille kuin heidän läheisilleenkin!