Olen pelannut käytännössä kaikki työstä ansaitsemani rahat. Pelkään että jos vielä jatkan, tulen olemaan aina riippuvainen. Vanhemmille en halua kertoa, sillä olen jo 18-vuotiaana jäänyt kiinni ja he olivat erittäin pettyneitä… Olin hävinnyt silloin noin 10 000 euroa. Nyt olen hävinnyt yhteensä arvioni mukaan noin 20 000 euroa, ja jo tuon kirjoittaminen tuntuu aivan uskomattomalle, miten helvetti olen ollut niin tyhmä. Siitä olen tyytyväinen, että velkaa mulla ei ole, muuta kuin opintolaina, ja sen pystyn kyllä maksamaan takaisin kunhan valmistun. Mutta miten saan taottua järkeä päähän ja lopetettua kokonaan, olen itselleni luvannut jo monia kertoja nyt se loppuu vaan ikinä ei ole loppunut. Tämä on ensimmäinen kerta kun teen oikeasti asialle jotain. Häviöiden jahtaaminen on loputon kierre, ja kun pelasin live rulettia, jo jakajan naamasta näkee, että se pitää meitä pelaajia idiootteina. vittu… Olin vuoden pelaamatta ja se oli mahtavaa kun ei tarvinnut kokoajan miettiä raha asioita. Voi kumpa voisin mennä ajassa taaksepäin. Ja asiasta toiseen kaipaan tyttöystävää, jotain vierelle kenen kanssa voin jakaa asioita. huoh. teksti on sekavaa, kirjoitin nyt vain mitä ajatuksia päässä on.
Niinkuin tiedät, jo päätellen siitä, että kirjoitat tänne päihdelinkkiin ja otsikolla “peliriippuvuus” niin tuo peliriippuvuus on sairaus samalla tavalla kuin vaikka huume- tai alkoholiriippuvuus, vaikka se onkin ehkä(?) helpompi pitää piilossa etenkin nykyisen netissä pelaamisen aikana. Sun aivot on ehdollistunu sille pelaamiselle. Dopamiiniä aivoissa vapautuu ja niin edelleen, mitä en osaa selittää sen tarkemmin, koska en ole lääkäri enkä edes itse peliriippuvainen.
Ehdottaisin, että hakeudut Minnesota-hoitoon. Ainakin Avominneen otetaan nykyään peliriippuvaisiakin ja tapasin heitä muutamia siellä, vaikka itse olinkin hoidossa alkoholismin takia. Avominnessä voi myös käydä kotoa käsin töiden tai koulun jälkeen, jos sattuu asumaan sellaisella paikkakunnalla. Muissa Minnesotissa kai asutaan se kuukausi päihdehoitopaikassa. Hoito maksaa, mutta ei se siihen verrattuna maksa, jos olet jo 18-vuotiaana hassannut pelaamiseen 10 000e.
Minnesota-hoito perustuu aikalailla samaan, kuin AA, NA ja GA eli kahdentoista askeleen toipumisohjelmaan. Jos nyt et syystä tai toisesta vielä(!) rohkene hakeutua Minnesotaan, niin mene lähimpään Gamblers Anonymoys-ryhmään keräämään rohkeutta ja kannustusta. Ainakaan minulle ei riittänyt AA. Se on liian väljää. Minnesota majoituksessa oli paras hoito, missä olen ollut, vaikka en pystynyt sielläkään olemaan loppuun asti, enkä raitistunut. Kuitenkin se oli ensimmäinen asiallinen hoito alkoholismiin (AA:n lisäksi). Olin ollut parissa rangaistuslaitos ja lepokotityyppisessä kuntoutuspaikassa ja ei niissä päästy ollenkaan käsittelemään itse asiaa, kun venkoiltiin ihan sivuseikkojen kanssa. Riippuvuus on sairaus, johon ei auta rangaistus eikä lepäily, vaan ne asiat pitää käsitellä!
Etsi se tyttöystävä sitten kun olet päässyt eroon riippuvuudesta, muuten saat vain pelaamisestasi nalkuttavan vaimon. Toki sitten voisit syytellä, että pelaat, koska se vaimo aina nalkuttaa ja on niin kireä…
^^ Minnesota-hoitoon voi saada maksusitoumuksen. Riippuu vähän paikkakunnasta, eli nykyään sote-alueesta ja tietysti myös henkilön tilanteesta. Jos ei saa maksusitoumusta, ei ole itsellä sellaisia rahoja mistään pieraista tai muuten koe tarvitsevansa toistaiseksi niin radikaalia ratkaisua(Eipä se Minnesota-hoitokaan kaikille sovi), noihin GA-ryhmiin voi mennä aivan vapaasti. Jos niitä ei järjestetä lähellä, toimivat nykyään käsittääkseni myös netissä Skypen tmv. välityksellä. Jos olet opiskelija, ole yhteydessä opiskelijaterveydenhuoltoon. Ei siellä välttämättä lääkäri suuriakaan ymmärrä peliriippuvuudesta, mutta voit päästä psykologille, jonka kanssa pohtia tätä probleemaa. A-klinikkasäätiöllä on myös palvelunsa peliriippuvaisille. Netistä löytynevät yhteystiedot.
Rahankäyttöään voi rajoittaa esim. avaamalla sivutilin, jolle ei ole korttia. Sieltä juoksemaan suoraveloituksella kaikki tärkeät maksut. Käyttötilille rahaa vain sen verran mitä juuri ja juuri tarvitsee ruokaan ym. välttämättömiin hankintoihin. En tiedä yhtään tästä Veikkauksen uudesta pakollisesta tunnistautumisesta, kun en itse pelaa. Eikös siihen ole mahdollista hankkia jokin esto? Tuolla Valtin puolella tietävät näistä asioista enemmän. Tietysti tuollaiset rajoitukset ovat sinänsä kosmeettisia keinoja vähän, kuin juopolle Antabus: Eivät vie pelihimoa mihinkään ja niistä on mahdollista venkoilla eroon, varsinkin nykyään, kun netitse pääsee kyllä pelaamaan muuallakin, kuin Veikkauksella, mutta vähän voivat hidastaa ja antaa pelivaraa(Jos tällainen ilmaisu tässä tilanteessa sallitaan) himon iskiessä.
Vähän samoilla linjoilla tyttöystävän etsimisestä Sekomehun kanssa. Vaikka saisitkin peliongelmasi kuriin, etkä sitä nalkuttavaa vaimoa, ei ole mikään paras lähtökohta parisuhteeseen jokin henkilökohtainen kriisi, johon ikään kuin hakee ratkaisua toisesta ihmisestä. Et varmaan tuota ihan noin tarkoittanut ja toki tavalla tai toisella ongelmainen ihminen voi haluta parisuhdetta ihan samoista syistä, kuin muutkin. Tahtoo sanoa, että ns. haku päällä ei kannata olla sillä ajatuksella, että se kääntäisi elämän suunnan, kuin itsestään. Jos vastaan kävelee ja rakkaus roihahtaa, ei silloin tosin kannata pakoonkaan juosta. Suosittelen kyllä olemaan rehellinen tuosta peliongelmasta, jos suhteesta meinaa jotakin vakavampaa tulla.
Vertaistuki on varmaan tässäkin riippuvuudessa se paras keino päästä irti koukusta.
Itse en pelaa, vaikka muutoin olenkin addikti-ihminen, tai en enää ihan niin lähde täysillä kaikkeen kuin ennen, ikä ja kokemus jo suojaa, varovaisuus. Niin ja pelko että käy huonosti.
Mitä tulee tyttö tai poikaystävän hakemiseen niin olen sitä mieltä että kyllä joku rakas ihminen vierellä antaa voimaa kestää houkutuksia.
Esimerkkikin on ihan elävästä elämästä, eräs alkoholisti läheiseni löysin itselleen rakkaan, toisen alkoholistin, pistivät yhdessä korkin kiinni ja ovat olleet jo kauan raittiina, yli kaksikymmentä vuotta, “nostan hattua heille” jos sellaisen omistaisin. Mutta ihanaa on seurata ihmisiä jotka rakastuvat ja alkavat yhdessä elämää rakentamaan oikeaan suuntaan.
Minä olen ollut alkoholistin kanssa naimisissa ja yritimme yhdessä lopettaa juomisen, mutta emme onnistuneet. Aina jompikumpi haki viinaa ja houkutteli toisenkin. Eli ei se aina onnistu yhdessä.
Elämä on vain kerran elettävänä, ei kannata hukata sitä pelkojen vuoksi vaan rohkeasti vain eteenpäin. Ja jos kompastuu niin yhä vain uudestaan ylös ja eteenpäin. Ja ihan varmaan tulee vastoinkäymisiä, joi tahi ei, pelasi tahi ei, mutta eteenpäin vain.
Helsingissä toimii ihan erityinen Peliklinikka, joka nimensä mukaisesti on erikoistunut auttamaan peliriippuvaisia.
peliklinikka.fi/
Peliongelmaisten auttava puhelin on Peluuri 0800 100 101.
peluuri.fi/
Pelinklinikan yhteydessä näyttäisi ainakin joskus toimineen myös peliriippuvaisten Rapeli -avohoitoyhteisö, mutta en tiedä miten vanha tieto tämä on. Riippuvuushoitojen tilanne kun tuppaa muuttumaan hieman vuodesta toiseen.
cylex.fi/yritys/a-klinikkas … 82658.html
Tuo Rapeli on näköjään kuulunut A-klinikkasäätiön Hietalinnayhteisön toimintaan, joka oli erittäin toipumiskeskeinen ja pitkäkestoinen yhteisöllinen hoito aikoinaan. En tiedä onko sitäkään enää. Hietalinnayhteisö oli erikoistunut sekä huume- että peliriippuvaisiin, sekä myös erilaisten toiminnallisten addiktioiden hoitoon.
Jos sitten haluaa ihan minnesota-tyyppiseen hoitoon, jotka yleensä on profiloituneet päihderiippuvuuksiin ja ihan erityisesti alkoholismiin, niihin saa maksusitoumuksia hieman vaihtelevasti eri puolilla maata.
Pääkaupunkiseudulla ainakin Helsinki on antanut jo kymmeniä vuosia maksusitoumuksia ainakin Myllyhoitoon, joka on eräänlainen minnesota-hoidon uranuurtaja Suomessa. Kuulunee myös Uudenmaan hyvinvointialueiden palveluvalikkoon edelleen.
Maksusitoumuksen saaminen alkaa hoidontarpeen arvioinnista, joka Helsingissä tapahtuu päihdepoliklinikalla. Asioiminen sielläkin on maksutonta.
hel.fi/fi/sosiaali-ja-terve … liklinikka
Jos asuu muualla kuin Helsingissä, oman paikkakunnan hoitopalvelut löytyy varmaan Googlella tai oman hyvinvointialueen sivulta.