Pelirajat'on vertaisryhmät pelaajille ja läheisille

Sosped säätiön maksuttomat Pelirajat’on vertaisryhmät ongelmallisesti pelaaville ja heidän läheisilleen käynnistyvät. Pelirajat’on-vertaisryhmät ovat niin sanottuja suljettuja pienryhmiä, joihin otetaan maksimissaan 10 osallistujaa. Ne kokoontuvat lähtökohtaisesti kerran viikossa 2 tuntia kerrallaan yhteensä 12 kertaa.

Ryhmissä pääset keskustelemaan omasta elämäntilanteestasi ja ongelmallisesti pelaavien ryhmissä pääset etsimään yhdessä muiden kanssa uutta tekemistä pelaamisen tilalle. Asetat itse tavoitteesi ja pääset vaikuttamaan myös käsiteltäviin asioihin ja sisältöihin. Ryhmien ohjelmat sisältävät vertaiskeskustelua eri teemoista, harjoitusten tekemistä sekä työvälineiden hyödyntämistä.

Ryhmiä ohjaavat vapaaehtoiset vertaisohjaajat, joilla on omakohtainen kokemus ongelmallisesta rahapelaamisesta, peliriippuvuudesta tai läheisenä elämisestä. Ohjaaminen perustuu vapaaehtoisuuteen eikä siitä makseta palkkiota.

Pelirajat’on-vertaisryhmissä olleiden kokemuksia:

[i] ”Ryhmässä huomasin, että en ole ainut ihminen, jolla on peliongelma ja että minullakin on mahdollisuudet saada elämäni hallintaan.”

”Huomasin toimineeni nurinkurisesti. Tein kaiken sen mitä pelaaja ei tehnyt. Kun en enää tehnytkään, sai hänkin mahdollisuuden ottaa vastuuta. Ja niin hän tekikin”[/i]

Lisätietoja ja ilmoittautuminen Pelirajat’on-sivuilta.

Parasta mitä olen ikinä tehnyt peliriippuvaisen läheisenä, itseni vuoksi ja myös pelaajani. Suuri kiitos vertaistukiryhmälleni ja ohjaajille!

Pelirajat’on vertaisryhmät alkavat taas. Jos et pääse osallistumaan tämän syksyn ryhmään, voit ilmoittautua jo seuraavan kevään ryhmään.

Lisäksi tällä hetkellä on auki ilmoittautuminen läheisten voimaviikonloppuun.
Viikonlopusta on paljon positiivisia kokemuksia. Voisi jopa suositella voimaviikonloppua nyt ja ryhmää keväällä.

Itse olen käynyt aikoinaan voimavarakurssin, joka kesti viisi päivää. Kurssilla oli sekä peliriippuvaisia että läheisiä (jotkut olivat yhdessä läheisensä kanssa kurssilla). Henkilökohtaisen kokemukseni mukaan voin suositella sekä kurssia että läheisten ryhmää.

Vertaistuella on hirvittävän suuri voima.
On hieno tunne, kun huomaa, ettei olekaan asian kanssa yksin ja joku oikeasti ymmärtää, mitä käyt läpi.
Vertaistuessa on tilaa kaikenlaisille tunteille ja ajatuksille.

-Eveliina