Aloitan päiväkirjan omasta pelaamisesta ja toivottavasti pelaamattomuudesta. Näitä vastaavia on täällä muutamia, toivon ettei kukaan pahastu yhdestä lisää.
Vähän taustaa:
Olen n. 30v perheellinen mies. Pelit on olleet osa elämääni karkeasti n. 20 vuotta, suurimman osan elämää. Ongelmat alkoi muodostua nettipelaamisen ja luottokortin hankinnan myötä n. 5 vuotta sitten.
Nopeasti jos kelataan vuosia: Vuosien varrella luottorajaa piti nostaa pelaamisen vuoksi ensin tonnista kahteen, ja sitten kolmeen. Luottoraja oli kokoajan lähes tapissa, ehkä kerran pari lyhensin reilummin - kohta kuitenkin pelasin “avoimen” saldon. Oli kesä 2009, nostin luottorajan 5000euroon - ja pari kuukautta myöhemmin saldo näytti 5800eur, raja paukkui ylikin.
Sain ajatuksen että otan pankista jolla lyhennän koko luoton pois + pudotan kortin luottorajan minimiin.
Jep, toimihan tämä viikon tai pari. Kohta pelasin sen luottorajan täyteen ja olin jälleen nostamassa sitä. Tässä kuussa luottokortin saldo oli jälleen 3600eur. Nyt olen VIHDOIN irtisanonut korttini, ja lyhensin kortin luottoa 2000eur. Loput maksan 3% lyhennyksillä. Taustalla on vielä n. 5300eur lainaa edellisistä korttiluotosta, ja siihen päälle tuo nykyisestä jäljellä oleva = n. 7000eur pelivelkaa n. viidessä vuodessa.
Mukaan mahtuu myös pelaamista muuten kuin luottokortilla, joten varmasti pelattu summa on yli 10 000eur viidessä vuodessa.
Nyt tässä kuussa kun luottokortti on ollut poissa pelistä, olen sortunut pikavippeihin joilla olen rahoittanut pelaamista ja pelkään niiden ajavan minut turmioon jollen saa tätä poikki. 2 avointa vippiä, joista kyllä selviän, mutta kynnys ottaa taas yksi “tappioiden nollaamiseen” on todella pieni.
Hoidan aina pakolliset, vuokra ym. laskut, mutta kaukana ei ole ollut se tilanne ettei rahat vain riitä.
Vaimo tietää pelaamisestani, ja osittain veloista, mutta ei kaikkea. Varmaan helpottaisi pelaamattomuutta jos kertoisin lisää.
Olen käynyt keskustelemassa asiasta useasti eri paikoissa, ja on niistä hyötyä ollutkin. Olen käynyt pelipoikki-ohjelman, oli siitäkin apua, olin usean kuukauden pelaamatta. Minne sekin oppi hukkui… Kahden viikon päästä alkaa paikallinen vertaisryhmä, jossa olen mukana. Toivon että saan siitä myös apua.
Päiväkirjan pohjustukseksi ehkä vähän sekava teksti, mutta näillä mennään.
No niin.
1päivä eli 24h pelaamatta, jos mietin velkojani, itken.
Pyrin kirjoittelemaan tänne ainakin pari kertaa viikossa.
Päivä kerrallaan mennään.