Pelihelvetti alkoi taas!!

Olen pelannut varmaan -80 luvulta lähtien. Ei tietenkään niin paljon kun lapset olivat pieniä.
Eikä pelitarjonta ollut niin runsasta. Lotto ja vakio mitä pelattiin. Sitten vuosituhannnen vaihteen
jälkeen lapset kun ovat omissa perheissään. Pitkäveto, tulosveto ja moniveto alkoi tulla kuvioon mukaan.
Ja sitten kaiken päätteeksi nettipelit. Netissä rupesin pelaamaan PAF:n hedelmä pelejä. Vuokranmaksuja
siirrettiin, siinä uskossa että kyllä sieltä tulee. Hetkessä siinä sai vaikka 500 e jne. Jättipotit oli kymmeniä
tuhansia. Ja tietysti visalla maksettiin myös pelejä. Jäin kiinni pelaamisesta. Lupasin lopettaa pelaamisen. vähensin kyllä. Loppujen lopuksi minulta ja vaimolta(minun takia) meni luottotiedot.Vaimoni haki avioeroa.Ei vaimoni ymmärtänyt, että tämä olisi mikään ongelma.Saimme sovittua että haemme velkajärjestelyä ja saimme. Meillä oli n.40000 e velkaa. Ei kaikki tietenkään ollut pelivelkoja. Siinä oli autolainaa yms. Eräänä perjantaina iltapäivällä tilipäivänäni pelasin Paf:lla hedelmä peliä, ennenkuin vaimoni tulisi töistä. En pelannut puoli tuntia kun napsahti 26000 e. Sitten tuli ongelma,
teki mieli sanoa vaimolle. Mutta ajattelin miten mä sanoisin, kun olen ollut luvannut olla pelaamatta.
Ajattelin kyllä, että jättäisin osan pelitililleni ja osan kotiuttaisin. Mutta loppujen lopuksi päätin sanoa että
tämmöinen rahamäärä tullut tililleni. Maksoimme lainoja pois ja ostimme uudemman auton.Lupasin lopettaa tämän jälkeen .
Kävin täällä Vantaalla vertaistukiryhmässä 1,5. Pääsinkin eroon peleistä. Tupakanpoltostakin olen päässyt reilu 2 vuotta sitten eroon.Ja saimme luottotiedot takaisin. 5 v maksamisen jälkeen
Mutta pelaaminen on alkanut taas. En ymmärrä että tämmöinen 55v varttunut miehenköriläs ei opi.
Kaiken hyvän lisäksi nää pikavipit.Mennyt palkat niin omat että “varastetut” Kuinka tämä ahdistaa. Se ahdistaa etten uskalla kertoa vaimolleni.Pelkään että ero tulee heti, nyt ei varmaan enää pelastusyritykset
Töissä pitäis käydä, mutta tuntuu että ei jaksa ennenkuin sais kuitenkin purettua.

Pelko

Aloita heti olemalla tämä päivä pelaamatta. Sinnittele täysillä siihen saakka kunnes käyt nukkumaan.

Huomenna aamulla katso tilannetta uudelleen. Lupaa taas ettet pelaa koko päivänä. Huomaat että pelaamattomuus on jo hieman helpompaa.

Jokainen pelaamaton päivä on helpompi kuin edellinen. Älä anna pelaamiselle yhtään saumaa, koska aina kun alottaa uudestaan on vaikeampi pysyä erossa.

Pelaamatta olen takuuvarmasti. En oikein saa unta, kun kaikki asiat pyörii mielessä.
ensinnäkin se omantunnontuska. Olen pettänyt vaimoani salaa pelailulla ja lisäksi ottanut
lainoja ja pikavippejä. Yhdessä oltu yli 33 vuotta. Eron pelko on suuri.En haluaisi että se loppuisi näin.Selviäisimme jos jotan/mme yhdessä lainan jolla maksaisimme pikavipit pois.
Mutta kuinka saisin otettua asian esitettyä. Kun rahasta on kyse niin se keskustelu voi johtaa
kovemmalle äänitasolle.
Meillä on kolme ihanaa lastenlasta. Olisi kiva että voisivat käydä mummolassa missä on mummo ja
vaari. Niinkuin meidän lapsillamme on ollut.

Eilen saimme hiukan avattua keskustelua. Vaimoni sen alitteen tekikin.Kysyi miten ne sinun raha-asiat ovat.
Vastasin, että aika heikoissa kantimissa ollaan. Sanoin myös etten varmaan ilman hänen
apuaan selviäkkään, niin taloudellisesti että henkisesti. Sanoi että ettei ymmärrä miten tämän
ikänen ei opi. Niin ei voi muuta kuin vastaa myöntävästi. Hän sanoi että ei auttaisi, että itse
soppasi on keittänyt.Tehnyt velkaa hänen tietämättään. No ehkä se oli pikaistuksissaan sanottu.
Mutta sanoi myös laita paperille mitä olet tehnyt. Sanoin että tänään laitan. Olen laittanut, mutta
ei varmaan riemusta kiljaise. Nuo helvetin pikavipit.Ne tässä ahdistaa. Ei hän varmaan ymmärrä
miten olen saattanut semmoisia. Se kierre maksettu vippejä vipeillä. Loppujen lopuksi viime ajat ei ole
rahaa paljon ollut pelailuun. Maksettu laskuja ja vippejä.
Vähän pelottaa vaimon suhtauitumista kun esitän paperin hänelle.
Pojanpoika pitäisi tulla yökylään huomenna lauantaina. Toivottavasti asiat jotenkuten saataisi käynnistymään.
On ollu kieltämättä taas itsetuhoisia ajatuksia.Jos vaimo ilmoittaa, ettei auta. Velkajärjestelyyn en
voi mennä, uhkana voi olla työpaikkani menetys.

Ymmärrän tuskasi.
Ei sitä vaan voi omaa käytöstään ymmärtää tuossa tilanteessa.
Se on kuitenkin hyvä että asia on vaimosi tiedossa, nyt parempi toivoa että vaimollasi ymmärrystä riittää vielä ja saatte asiat selvitettyä.

Ensimmäinen asia olisi tietysti saada pelaaminen poikki!
Oletko hakenut apua?
Oletko kokeillut ihan fyysisiä keinoja pelaamisen estämiseksi?
Keinoja löytyy jos halua on todella lopettaa, pelaamisen vähentäminen ei liene sinulle enää ratkaisu, vaan nyt pitäisi löytyä halu lopettaa pelaaminen kokonaan!

Niin nöyryyttävää kuin se saattaa ollakin, mutta siirtäisin kaiken rahaliikenteen hoidon vaimollesi, sinulle esim vapaaehtoinen luottokielto (jos luottotiedot vielä kunnossa). Se olisi hyvä askel oikeaan suuntaan, mutta hae ihmeessä apua, asuinpaikkakunnasta riippuen vaihtoehtojen määrä vaihtelee, itse aloitin aikoinaan a-klinikalta, sittemmin siirryin peliklinikan palveluihin (hki). Ja sain apua, kiitollisena olen pelaamattomalla tiellä ja tällä yritän pysyä kaikin keinoin!

Kiitos vastauksestasi.
Asun Vantaalla. Aiemmin täällä oli vertaisryhmä. Jossa minäkin olin yli 1,5 v.Onnistuin siellä kyllä aloittaa nollatoleranssin.
Enää tietääkseni täällä ole ryhmiä. Silloinkin kun kävin viimeisiä kertoja.Se oli kerran viikossa, loppupuolella
kerran kahdessa viikossa. Uhkana oli lopetus. Nyt olen katsonut ettei enää ole. Lähin Helsingissä.
Ei tätä voi tajuta normaali-ihminen, että tämä olisi joku ongelma. Voi olla pelaamatta.
Mutta täm on sama kuin alkoholismi. Se voi tappaa. Niin tietysti tämäkin, mutta luulen että henkinen
puoli tässä on koetuksella. Viinaankin menee rahaa, mutta peleihin menee nopeasti sata kaksi sataa
päivässä. Jos jotain tulee eiköhän se pistetä takaisin kiertoon.
Juuri kun tekee sitä salaa, ihan kuin ennen poltti tupakkaa salaa. Niin oli huono oma. Minä en lapsena
polttanut kyllä kun yhden kerran salaa. Vanhempani olivat täysin absolutisteja. Naimisiin mennessä
aloin vasta polttaa. Vaikka olin aikuinen, salasin vanhemmiltani että poltin. Nyt en polta enää, kohta
3 v. tulee täyteen vuodenvaihteen jälkeen. Sekin kyllä tappaa. Mutta tuntuu pieniltä, verrattuna
tämänpäivän ongelmaan.

Niin, olet kuitenkin aiemminkin lopettanut pelaamisen, ajatus varmaan oli silloin lopettaa kokonaan. Niinhän tuo on, että meillä on aina riski sortua…

Itse olen ollut pelaamatta nyt 8,5 kuukautta, pelasin myös todella pitkään sitä ennen, pohjalla olin kun menetin vuokra-asuntoni pelaamisen takia, jäin siis asunnottomaksi, pelastusarmeijan asuntolasta itseni löysin ja siitä olen saanut itselleni voimaa tähän asti säilyttää nollatoleranssin. Tulevaisuudesta ei tosiaan kuitenkaan koskaan tiedä… Mutta itseäni ja pelaamattomuuttani olen yrittänyt tukea avoimuudella (olen uudessa suhteessa nyt) ja vaikka kumppanini ei kertomuksistani huolimatta näytä ymmärtävän riippuvuuteni vakavuutta niin autan itseäni sillä että näytän hänelle (pyytämättä) tilitietojani, näin hän näkee ettei rahaa sinne pelimaailmaan mene ja enkä näin anna itsellenikään mahdollisuutta salaa pelaamiseen (no ehkä vaihtoehtoja olisi, mutta minulle tämä on nyt riittänyt). Luottotietonikin ovat nyt sillä mallilla ettten lisävelkaa edes pysty tekemään.

Vaimosi ei ehkä ole juuri nyt paras tukesi (toivon kyllä sydämestäni että hän tämän kestää ja auttaa!), sinuna hakisin nyt nopeasti apua muualta. Vantaalta ei pitkä matka ole Helsinkiin, ota yhteyttä vaikka peliklinikkaan , tässä ajanvarauksen numero 040 152 3918, pääset varmasti nopeasti asiantuntevan auttajan puheille! Saisit selkeitä neuvoja ja apua, kenenkään sinua tuomitsematta ja tilannettasi ymmärtäen (meitä on niin paljon!!)

Raha-asiat on toki iso ongelma, mutta ne on vain osa ongelmaa, kukaan ei niitäkään voi puolestasi ratkaista, mutta avun hakeminen voisi olla vaimollesikin merkki että haluat muutoksen!

Raha-asioitakin voi ratkaista muutenkin kuin velkasanerauksella (riippuu velkojen määrästäkin), mutta kuten varmaan tiedätkin, usein edellyttää tiettyä pelaamatonta ajanjaksoa.

Tsemppiä ja rohkeutta!

Kiitos taas viestistäsi
Soitin välittömästi numeroon, jonka annoit. Ensi viikolla täytyy lähteä käymään
siellä. Toivottavasti sieltä löytyy taas apua ja voimaa aloittaa taas uusi kausi elämässäni
Sitä on ollu kun jossain huumeessa. Rahaa vippifirmoilta. Sitten sitä vaan pysähty
kun ei tunnu että rahaa enää maksaa takaisin. Kun niillä on huimat käsittelymaksut ja korot!
Toivottavasti olisi pientä valoa edessäpäin.

Hienoa!!

Siitä se lähtee, olet tuossa tilanteessa aivan sumussa ja toki kestää hetki että alat näkemään valoa tunnelin päässä (tuttua sinulle jo aiemmasta lopettamisesta), mutta ensi askel on otettu ja askel askeleelta ongelmat ratkeaa!

(törmäsin tänään aiemmin tiltin sivulla tapahtumakalenteriin, sielläkin paljon eri tilaisuuksia ja mahdollisuuksia apuun tiltti.fi/tapahtumakalenteri/ , silmään pisti taloustiistai, jolloin kehoitettiin mukaan ottamaan esim avaamattomat laskut (huoh, se oli ihan arkipäivää joskus minullekin), eli nämä ongelmat ei ole niin ennenkuulumattomia mitä itse saattaa pahimmassa tilanteessa ajatella).

Kaikkea hyvää, uskon että asiat lähtevät aukeamaan!

Kiitos jälleen.
Olen sydämellisesti kiitollinen sinulle. Tämä päivä on tuonut, jo sellaista mitä olen kaivannut.
Sinulta ainakin olen saanut kannustusta ja rohkaisua.
Tänään on vain se vaimoni kanssa keskustelu.Sanon hänelle jos se häntä kiinnostaa
että yritän jälleen uudestaan. Hänhän silloin ehdotti mulle tätä ryhmää mikä Vantaalla
oli. Toivottavasti hänkin uskoo että nyt olen tosissani. Niin tupakan polton sanoin että
en tee lakkoa vaan lopetan. Ehdin polttaa varmaan 30v. Muutamia lakkoja.
Jos tämäkin loppuisi, se varmaan saattaa olla viimeinen mahdollisuus.

Ei mennyt viikonloppu niinkuin piti. Piti esittää vaimolle paperin jossa olisi tiedot veloistani.
Kyllä tässä on semmoinen hannari, että ei yksinkertaisesti ollu taas voimaa esittää paperia
jonka olin kyllä kirjoitellut.
Mielessäni oli että viikonloppuna esitän paperin ja keskustelen vaimoni kanssa. Tänään
menisin käymään tässä viestiketjussa esitettyyn Tilt vertaisryhmään. Ensin se kyllä on esitettävä
paperi ja keskustelu vaimon kanssa. Pelko vaimon reaktiosta. Ero joka voisi olla oikeututtukin.
Mutta ajatus siitä, se tekee minusta lopun. Yli 33 v yhdessä. En usko että en enää pystyisin
jatkamaan elämää yksin. Toivon sydämmestäni että lapseni ei tee samoja virheitä kun minä.
Ei ainakaan näyttäisi siltä. Mulla on sydämmessäni semmoinen kivi, jonka toivoisin vielä putoavan
pois. Jos tänään yrittäisi (se on pakko) esittää paperin ja keskustella vaimoni kanssa.Siinä kyllä
vaimoni varmaan antaa tultasyökseviä sanoja. Kyllä näitä keskusteluja käytiin edellisessä pelirupeamassa.
Onneksi meillä toistaiseksi on pysynyt sanoissa. Ettei olla käyty kiinni, eikä käydä.Mutta kyllä nuo sanatkin satuttavat.
Tänään on pakko aloittaa.Tässä on erääntynyt ja erääntymässä laskuja.Minä en yksin pysty hakemaan
lainaa, että voisimme maksaa vipit ja muuta laskut.

Näytä nyt ihmeessä se lappu!

Tiedän tunteesi, kurkkua kuristaa ja janottaa, mutta vaikka olet antamaisillaan sen, niin et vain pysty. Tunnet hetkellistä helpotusta, mutta pian taas totuus iskee. En vieläkään antanut sitä!

Et kuitenkaan pysty vedettämään asioitasi ja nyt olisi se hetki lyödä faktat tiskiin. Tämä asia voi mennä vain huonompaan, jos vedätät sitä.

Trust me, i know that!
Olin samassa jamassa ennenpään. Kerroin aina vain “osan” veloista ja jätin osan kertomatta. Ajatuksena, että voin ne velat kuitata ja niitä ei ikinä tarvitse vaimon tietää. Velkarahan yritin palkkapäivänä tienata pelaamalla, huonoin seurauksin. Eihän se sillä lailla toimi. Sitten se sama kierre alkoi taas. Voin vain sanoa, että vittu että olin tyhmä. Olen nyt ollut pelaamatta vuosia ja olen onnellinen. Tosin häpeä seuraa loppuelämän ja jonkun mielestä olen aina se peluri, mutta en anna sen vaikuttaa minuun. Olen nimittäin päässyt niistä peleistä!

Tsemppiä!

Kyllä se kivi sieltää putoaa, kun vaan saat aloitettua purkamaan tätä ongelmaa.
Meinaan kyllä, että olisi kyllä kannattanut käydä siellä peliklinikalla, jos aika oli varattu, saat varmaan uudenkin ajan, mutta ehkä vaimollesikin olisi helpompaa kertoa, kun olet käynyt ensin asiantuntijan juttusilla.

Luulen että useimmille meille pelureille tuo faktojen tiskiin lyöminen on vaikeimmista paikoista.
Mutta se nyt on vaan tehtävä ja tuon jälkeen pystyt alkamaan selvittämään koko asiaa. Se helpottaa!

Tsemppiä!!

Mulla ei ollut aikaa sinne, mutta tarkoitus oli käydä muuten siellä peliklinikalla. Ajattelin että
kun saan avattua paketin purkamisen vaimon kanssa niin käväisen siellä. Siellä
on pelureita ja muita asiantuntijoita. Tarkoitus siellä sitten sopia mahdollisesta tapaamisesta.
Kyllä tänään varmaan käyn siellä, katsotaan pystynkö tänä iltana. Se olisi kyllä pakko.
On niin ahdistava olo, kun pitää sisällään tämmöistä “paskaa”. Uni ei tule. On jatkuvasti
nämä itsetuhoiset ajatukset vaan pyörii. Kun tuntuu ettei mitään ole tehtävissä.
Soittelin eilen velkojille, osalle. Pidensin maksuaikoja. Yhdelle muistutuslaskulle eräpäivä
oli noin viikko sitten on 11.pvä. Muuten se menee perintäoimistoon.
Haluaisin pitää luottotiedot kunnossa. En haluaisi enää menettää niitä. Muuten jos ne nyt menee
se on varmaan piste minun elämälleni.

Kyllä sinä Repe vielä sieltä nouset.Anna itsellesi anteeksi .Et voi syyttää itseäsi loputtomiin vaikka itseinho olisi kuinka voimakas.
Nyt vaan kohtaamaan itseäsi ja tätä tilannetta.Tästä eteenpäin et koskaan enä pela.Olen melko varma että vaimo hyväsyy tlanteen.Ehkä hän ei voi antaa anteeksi mutta ei kai se eroon johda.
Kyllä lastenlapset ansaitee iloisen vaarin.