Hei kaikille,
Olen lukenut tätä palstaa jo useamman vuoden enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Monta kertaa on ollut aikeissa kirjoittaa, muutaman kerran jopa klikannut uuden otsikon auki menemättä kuitenkaan sen pidemmälle. Nyt on kuitenkin vihdoin oman avautumisen aika.
Olen siis noin kolmekymppinen peliongelmainen mies, joka on aloittanut “uransa” jo varhain markka-aikoina pelikoneilla sekä Veikkauksen eri peleillä. Niihin aikoihin ei kyselty iän tai papereiden perään, ja kun alettiin kyselemään, olin jo siirtynyt “väkevimpiin” peleihin. Väkevimmillä tarkoitan totta kai internetin vallankumousta, ja sen tuomaa mahdollisuutta syytää rahaa bittiavaruuteen 24 tuntia vuorokaudessa, viikon ja vuoden jokaisena päivänä. Alussa tämä totta kai tuntui jännittävältä ja hienolta, koukussa siis oltiin heti.
Summat pysyivät alussa pieninä, tai no nyt tuntuu siltä, mutta silloin muutaman kymmenen tai jopa sadan euron pelisessiotappiot tuntuivat todella suurilta ja omaa tyhmyyttä soimasi pitkään. Tänä päivänä tuota omaa tyhmyyttä sadattelee edelleen, summiin vaan on tullut muutama nolla perään. 500-5000 euroa kolmessa tai neljässä tunnissa tuntuu siinä hetkessä vaan numeroilta, jälkeenpäin morkkis on kauhea. Kymmenet pikavippifirmat ja lainasivustot mahdollistavat helpon, nopean rahan saamisen vain minuuteissa. Pitäähän ne hävityt rahat voittaa takaisin, mielellään mahdollisimman nopeasti. Näin on käynytkin muutaman kerran. Turha edes sanoa, tiedätte varsin hyvin että nekin on kuitenkin pelattu takaisin korkojen kera.
En edes halua ajatella miten paljon rahaa on mennyt peleihin, se on täysin turhaa. Niitä ei sieltä takaisin ongita. Mutta summa jota joudun miettimään, on hieman yli 50 000 euroa. Sen verran nimittäin on tällä hetkellä vippejä ja kulutusluottoja. Siihen päälle vielä asuntolainaa noin 100 000 euron verran. Säännölliset palkkatulot ovat juuri loppuneet, eli työttömyystukien varassa mennään tällä hetkellä. Ei tarvitse olla matemaattinen nero todetakseen, että dominopalikat eivät pitkään pysy pystyssä.
Tästä kaikesta huolimatta olen aina ollut positiivinen luonne, myönteisyys ja iloisuus toki ovat välillä olleet pahastikin koetuksella ja hakusessa. Ongelmani onkin tällä hetkellä finanssipuolen ohella se, että kuvittelen edelleen voivani sinnitellä ja voittaa rahaa pelaamalla. Täysin absurdia, koska juuri tuossa ylempänä itse kirjoitin että “niitä ei sieltä takaisin ongita”. Mutta se ei peliongelmaisen päähän näytä menevän millään, vaikka kuinka monta kertaa se on kantapään kautta koettu. Ehkä tämä kirjoitus on uusi askel minulle.
Toivotan kaikille teille peliongelman kanssa kamppaileville paljon voimia ja aurinkoista syksyä! Se aurinko nimittäin kyllä vielä paistaa pelimaailman sekavaan risukasaan.