Pelaajien puolisoiden kootut ajatukset

Kun tunteesi ovat noin voimakkaat, niin antaisin vielä mahdollisuuden, mutta suht tiukoin ehdoin. Se ei teille äiti-poika suhdetta rakenna, jos haluat tietää toisen taloudellisen tilanteen täysin, vaikka joka päivä. Sinulla on siihen oikeus näiden kaikkien tapahtumien jälkeen. Virheitä tekee jokainen, ja niistä voi joskus jopa jotain oppia, mutta liian sokeaksi puolison suhteen ei kannata heittäytyä.

Esimerkiksi meillä homma meni niin, että noin kolmen vuoden aktiivinen pelaaminen tuli vaimoni tietoisuuteen viime vuoden alussa. Vaimoni tiesi mielenkiintoni pelejä kohtaan lähes kymmenen vuoden avioliittokokemuksella, mutta hänellä ei ollut aavistustakaan siitä, että olin velkaantunut todella pahasti, ja että pelaamiseni oli sairaalloisen pakkomielteistä. Elin pitkään kaksoiselämää, jossa peluri (minä) pyrki kaikin tavoin pysymään pinnalla.

Uppoaminen oli kuitenkin vääjäämättä edessä, ja niin sen tavallaan pitikin olla, koska muuten pitkä piina ei olisi loppunut koskaan. Eroa ei tullut, mutta ei se kaukana ollut. Ensin tapeltiin 2 viikkoa putkeen, sitten käytiin asiaa totaalisesti läpi toiset 2 viikkoa. Vaikeata aikaa, joista kyllä voisin vaihtaa päiviä pois. Nyt 0-toleranssia peleistä takana jo jonkin aikaa, ja elämä näyttää paremmalta… molempien silmin.

Minun piti oppia rehelliseksi joka tavalla, ja kyllähän siihen oppikin, koska pelaaminenhan minut sai valehtelemaan ja vaikenemaan. En minä mikään valehtelija muuten ole, mutta pelattujen rahojen myöntäminen yms. seikat olivat silloin liian kova pala. Jos nyt sortuisin pelaamaan, niin kertoisin heti, vaikka kuinka kipeää tekisi. Sisuskalunikaan eivät enää kestäisi valehtelua sekuntiakaan.

Puhukaa asiasta, ja sopikaa selkeät pelisäännöt näin alkuun. Vaadi nähdä tiliotteita, joista näet, jos “epämääräisiä” nostoja tms. on tehty.

Päätin nyt antaa vielä mahdollisuuden, tiukoilla ehdoilla ja todellisen yrittämisen kanssa. Nyt on aikaa a-klinikalle ja minäkään en aio jäädä enää sokeaksi ja kuvittele että ongelma katoaa. Aikaisemmin olen yrittänyt hetken hankkia tietoa peliongelmasta ja muuta, mutta vasta tällä kerralla olin tarpeeksi rohkea soittamaan peluuriin ja sain sieltä apua ja sitä kautta löysin itseni tännekin. Nyt helpottaa todella paljn, kun olen täällä lukenut toisten kokemuksia, ja huomannut, etten ole yksin tämän ongelman kanssa, on muitakin puolisoita, jotka taistelevat saman ongelman kanssa. Olo on helpottunut, vaikka tie edessämme on pitkä ja raskas. Jospa tästä taas päivä kerrallaan. Kiitos teille vastanneille ja kaikille tsemppiä! Kunhan saan tunnuksen aktivoitua, olen täällä varmasti keskustelemassa!

Kaikesta päätellen et ole valmis eroon. Tilanteenne ei näytä kovinkaan hyvältä, mutta kuten edellinen kirjoittaja totesikin, on sinun otettava nyt täysi kontrolli käyttöön. Pisimmillään vietynä kaiken rahan tulisi kiertää sinun kauttasi. Tiliotteiden säännöllinen läpikäynti on minimi. Mitä tämä välttämättömyys vaikuttaa liittoonne ja suhtautumiseesi mieheesi jää nähtäväksi.

Toivottavasti ymmärrät sen, että avomiehesi on niin syvällä jutussa, ettei hänelle kaikki asiat ole enää omantahdonvaraisia. Hänen tulisikin sitoutua pitkäaikaiseen hoitoon/vertaistukeen. Muutoin vaara siitä, että olette taas jossakin vaiheessa keskellä sitä itseään, on liian ilmeinen.

Itse pidän parhaana onnistumisen ennustemittarina julkisuushakuisuutta. Niin kauan aikaa kun miehesi häpeää asian tunnustamista läheisilleen, ovat riskit uusimisesta suuret. Siinä vaiheessa kun hän haluaa melkeinpä julistaa handicappinsa ja nykyisen poissitoutumisensa lähipiirilleen, on paraneminen alkanut ja mahdollisuudet onnelliseen ja tasapainoiseen elämään jatkossa ovat selvästi suuremmat.

Lueskelin tätä palstaa taas hetken tauon jälkeen ja huomasinpa tällaisenkin aloituksen. Itse kirjoittelin omia tuntojani aika rankkaan sävyyn tuolla ketjussa “mies tunnusti velkaantuneensa pelien takia”… tai jotain sinne päin.

Meillä siis ukko tunnusti jokin aika sitten, että hänen raha-asiansa ovat ihan kuralla. Velkaa on noin 20 000 e. Suurin osa pelien takia. PAFilla se pelasi kaikki rahansa ja otti lisää velkaa kunnei omat enää riittäneet.

Minä ihmettelen, miten pankista yleensäkään saa persaukinen mitään velkaa. Eihän sillä ole mitään vakuuksiakaan eikä toisessa 10 000e:n lainassa edes takaajaa. Minä jos menen pankkiin, niin joka hemmetin tonnista saan selittää ummet ja lammet, hankkia vakuudet ja takaajat ja todistukset työpaikasta…

No, jokatapauksessa. Paffin tili on minun salasanani takana ja jäädytin sen juuri jälleen neljäksi viikoksi. Saahan se salasanat taas selvitettyä ja uudet pyydettyä, pystyy liittymään niihin tuhansiin muihin pelipaikkoihin. Omaa järkeä siinä peräänkuulutetaan, en minä pysty aikuista miestä valvomaan, enkä aio siihen ryhtyäkään.

Minä olen päättänyt ite-oot-ittes-kuseen-hommannu linjaa. Niin kauan kuin pakolliset laskut hoitaa omalta osaltaan (siis ne jotka tulee minun nimelläni), en jaksa välittää. Omat laskut siltä menee ulosottoon, mutta hittojako minä siitä stressaan. Enhän voi asialle mitään tehdä. Minä en ole velkaa hänen peleihinsä ottanut, en ole lainannut rahaa, enkä halua mitenkään edesauttaa sitä, että pelirahaa jäisi. Sen verran miehen persaukisuus on minuun vaikuttanut, että ruokalaskut jää minulle koko perheen osalta ja sekin kyllä potuttaa. Lasten vaatehankinnat on kaikki minun kontollani. Lapsia on neljä, joten ruokakauppaan menee ihan mukavasti rahaa joka kuukausi. Välillä tekis mieli sanoa ukolle, että jos meinaa jotain kotona syödä, niin hommaa sitten omat sapuskansa. Tekis mieli, vaan en sano.

Mies on niin peeaa, ettei sillä ole varaa osallistua edes 30e:n laivapiknikille mun ja lasten kanssa. Jäi sitten rannalle. Minä en sen matkoja maksa. Yhteistä etelänreissua suunniteltiin kevätpuolelle. Taidanpa lähteä sinnekin yksin. Onpahan ainakin lastenhoitaja kotona omasta takaa.

Velkansa saa hoitaa itse. Nyt sen on jo kuukauden ajan pitänyt hoitaa pankissa kaksi erillistä lainaa yhdeksi, jottei tarvitsisi kahta eri erää maksella, mutta eipä ole sitäkään aikaiseksi saanut. Minä en hoputtele. Repikööt velkarahansa mistä repii. Nyt se on alkanut ikävästi seikkailla veikkauksen sivuilla. Seuraavasta tiliotteestahan senkin taas näen, miten paljon sinne kuukaudessa uppoaa. Ennen oli varaa laittaa muutama satanen kuussa sinnekin, tuskin nykyisin on, ellei ole sitten ottanut taas lisää lainaa.

Minua ei oikeastaan jaksa enää edes kiinnostaa, mitä sen raha-asioille kuuluu. Jos on niin saakelin tyhmä, että työntää rahansa peleihin, niin kantakoot sitten itse myös seuraukset. Mulla on talous vakaalla pohjalla ja jos ukko sitä alkaa heiluttaa omilla toilauksillaan, niin sitten saa muuttaa osoitteensa jonnekin muualle.

Hyvin se sitten menee teilläkin. Näinhän se on, että harva parisuhde kestää vakavaa peliriippuvuutta.

Aivan. Onhan ihan perseestä, jos toisen tyhmyys kaataa koko perheen talouden. En oikein ymmärrä, miksi minun puolisona pitäisi kärsiä toisen älyttömistä riippuvuuksista?

Alkoholismista ollaan saamassa vihdoin niskaotetta, mutta toinen riippuvuus piti sitten löytää tilalle. Lupasin olla tukena, mutta kyllä tässä toisinaan miettii, että minkä ihmeen takia minun pitää tuhlata aikaa ja energiaa toisen hölmöilyjen selvittelyyn.

Yritän pysyä erossa niin paljon kuin mahdollista. Ei paljon kiinnosta, onko ukolla rahaa tupakkaan tai edes bensaan jotta töihin pääsee. Ei kiinnosta, onko varaa syödä töissä mitään, ei huvita kysyä, pystytkö ostamaan itselles talvitakin entisen hapertuneen tilalle. Ei huvita kysyä, lähdetkö leffaan tai käytäiskö pizzalla. Ihan normaalitkin asiat tuntuu olevan niin älyttömän vaikeita toteuttaa, kun toinen on persaukinen. Minunko pitäis elättää vielä aikuinen mieskin neljän lapsen lisäksi? Niin kauan kuin pystyy laskuista osansa maksamaan, ei edes kiinnosta mistä se rahansa repii. Jättäkööt velkansa maksamatta, päästäkööt omat laskunsa ulosottoon, eipä ole minun asiani. Minä en ole elänyt yli varojeni.

Se on varmasti mukavaa, kun olet noin ymmärtäväinen ja tuet miestäsi. Olisi varmaan kummallekin helpompaa erota, miten miehesi voi lopettaa, kun sinä jaksat noin sitkeästi häntä nöyryyttää. Hänen päässään ainoa vaihtoehto päästä takaisin väleihin on lainojen kuittaaminen ja mitenhän pelinarkki noita yrittää kuitata?

Mikäli sitä vihaa on tosiaan noin saatanasti teidän välillä, niin lopeta se kaatuneen potkiminen ja ota vaikka ero.

Ja tämähän oli vissiin ketju pelaajien puolisoiden ajatuksille? Tämä on juuri se syy, miksi näitä ajatuksia ja tuntoja ei tällä palstalla liiemmin näe.

Kun kerran noin hyvin tunnut tietävän meidän kotielämästä kahden kirjoituksen perusteella, niin kerro ihmeessä, miten minä nöyryytän miestäni? Meinaatko tosiaan, että nalkutan kokoajan laskunippu kädessä ja mangun rahaa? Meinaatko että v***tuilen jatkuvasti persaukisuudesta? Mistä ihmeestä olettamuksesi oikein lähtee? Selittää voisit, kun kerran minun teksteihini noin kärkkäästi takerrut.

Minä olen sulkenut koko asian pois mielestäni niin pitkälle kuin se on mahdollista. En kertakaikkiaan välitä, mitä miehellä on tilillänsä rahaa. Jos ei huonon rahatilanteensa takia pysty osallistumaan “huvituksiin”, niin minunko ne pitäisi maksaa? Sitäkö ehdotat? Minunko pitäisi alkaa kuittailemaan kaikki mitä hän ei pysty maksamaan vain siksi, että on omat rahansa vuosiksi eteenpäin hassannut peleihin? Vai pitäiskö meidän kaikkien istua vain kotona ihan vaan siksi, kun isillä ei ole rahaa lähteä mihinkään? Miks ihmeessä? Luojan kiitos meillä ei ole yhteistä tiliä, vaan molemmilla omat. Peleihin olis varmaan menneet siinä tapauksessa minunkin rahat.

Ero… Joo, siitä oli puhetta jo alkoholiongelman aikaan. Ongelmaa sovittiin selvitettävän yhdessä ja minä olen osani sopimuksesta pitänyt. Nyt tuli tämä uusi ongelma, joka ei näytä edelleenkään poistuvan. Ei, vaikka ukko on korviaan myöten veloissa. Eilenkin se siirteli Veikkauksen tilille rahaa. Kumma, miten siihen pätäkkää löytyy, mutta jääkaapin täyttämiseen sitä ei tunnu riittävän.

Ja minä annan täällä palaa, puran tänne kiukkua ja pettymystä juuri niin paljon kuin tarvis on. Tämä ketju alkoi sillä, että toivottiin pelaajan puolison ajatuksia. Täältä pesee. Jos se ei sinulle, hyvä vieras sovi, niin oletkohan jakelemassa hyviä neuvojasi kenties väärässä ketjussa.

Ymmärrän, että monella on tämä ongelma. Onhan se niin pirun helppoa istua vain kotona koneen vieressä ja painella rahaa menemään. Laina-anomuksetkin saa samalla netissä hoidettua, eipä tarvi juuri kotoa poistua saadakseen itsensä velkoihin vuosiksi eteenpäin. Siksi on hyvä että ne, jotka tosissaan yrittävät lopettaa pelaamisen, saavat täältä vertaistukea. Ihan yhtälailla me pelaajien puolisot, jotka paikkailemma niitä toisen mokia omasta tilipussistamme, tarvitsemme vertaistukea. Sitä minä täältä haen ja jos kovat ajatukseni eivät “vieraalle” sovi, olla hyvä vaan ja jätä lukemati. :smiling_imp:

Tähän(kin) ketjuun osallistuu useampia vieraita. Minä puolestani totesin vain tilanteen, ettei hyvin mene sen enempää arvottamatta asioita.

Oma avioliittoni tuhoutui hieman samanlaisella kaavalla, tosin ilman alkoholiriippuvuutta, joten tutulta tuntuvat nämä vaimon tuntemukset. Minunkin ex-puolisoni menetti luottamuksensa ja sitä kautta kunnioituksensa itseäni kohtaan ja lopulta hänen suhtautumisensa oli hyvinkin vihamielistä ja syyllistävää, riippumatta siitä oliko aihetta vai ei. Ei käy tilanteenne kateeksi. Kaksio huonosti voivaa aikuista ei ole kaunis näky.

Juu, ymmärsin kyllä, että “vieraita” on useampiakin. Lähinnä tämän aamuyöstä kirjoitelleen vieraan kirjoitus kimmastutti. :wink:

On ihan totta, että kahden huonosti voivan aikuisen suhde ei voi ihan terveellä pohjalla olla. Tein eropäätöksen ihan rauhassa ja olin varma päätöksestäni vielä syksyllä, alkoholiongelman kanssa taistellessamme. Mutta niin siinä vain kävi, että toistaiseksi miehellä on vielä se viimeinen yritys menossa ja sen puolesta on asia ihan ok. Mutta mikä pahus siinä on, että toisen riippuvaisuuden tilalle haetaan heti sitten toinen, ihan yhtä typerä ja yhtä paljon perheen elämään vaikuttava?

Ihmisen itsekkyyskö tässä on taustalla vai mikä? Kun ei osaa ajatella muuta kuin omaa napaansa. Vai annanko minä siihen omalla toiminnallani mahdollisuuden, kun pidän perhettä pystyssä vaikka mies mokaileekin? Yksinään se ei pärjäisi kuukauttakaan. Olisi ryyppyputki päällä ja vielä enemmän velkoja kuin nyt. Ei olisi kukaan kaupasta ruokaa kantamassa, eikä pyykkejä pesemässä. Miehen omasta halusta ja nimenomaisesta pyynnöstä me siis yhdessä ollaan. Omasta halustani en ole enää niinkään varma.

Alkaa kypsyttää, että oma elämä hukkuu jonkun toisen mokia korjaillessa.

Riippuvuus on sairaus, josta harvoin voi kokonaan selvitä ilman ulkopuolista apua. Sairauden kuvalle on tyypillistä, että addikti voi korvata jo telakalla olevan riippuvuutensa jollain toisella riippuvuudella.
Riippuvuus ei ole itsekkyyttä vaan se on sitä, että kun putki on päällä ei millään ole mitään väliä kuin sillä hetkellä ja sen tuomassa mielihyvässä; ei huomisella, ei perheellä, ei veloilla, ei millään. Addikti elää tuossa hetkessä omassa onnen kuplassaan, jossa juuri sillä hetkellä kaikki on täydellistä eikä huomista vielä ole.
Riippuvaista ihmistä ei voi auttaa väkisin vaan motivaation on lähdettävä addiktista itsestään.
En esitä näitä asioita minään ehdottomina totuuksina vaan nämä ovat vain yhden ihmisen kokemus ja mielipide.
Tigera, tuot hyvää värinää keskusteluun! Juuri täällä jokaisen tulee saada puhua omalla äänellään ja aidosti omista tunteistaan :slight_smile:

Tuo on oleellinen pointti, jota esim. puolison on kaiken tuskan ja turhautumisen keskellä ehkä vaikeakin ymmärtää. Enkä heitä siitä sinällään tuomitse, mutta osoittaa vain sen, kuinka tärkeätä ongelmapelaajien vertaistuki on. Pelinarkomaania ja -narkomaniaa ymmärtää täysin vain toinen pelinarkkari.

Pelihimoa ja yleisesti riippuvuuksia on pidetty tunne-elämän sairautena, jossa addiktion kohde on ainoastaan seuraus jostain. Peluri pakenee todellisuutta pelien maailmaan, ja yrittää siten värittää arkipäiviänsä. Ei se itsekyyttä ole, vaan enemminkin oikeanlaisen ajatusmaailman puutosta.

Toisilla on taipumuksia addiktioihin enemmän kuin toisilla, mutta asia ei ole kuitenkaan niin yksiselitteinen, että jos olet peluri, niin olet automaattisesti myös alkoholisti. Näin voi olla (kuten puolisollasi), mutta se ei ole automaatio. Esimerkiksi itse olen peluri, mutta alkoholismia en ole koskaan sairastanut. Olen nyt ollut peleistä irti pidemmän aikaa, enkä ole ottanut toista riippuvuutta tilalle.

Pelaamisella on niin valtavat varjopuolet, että sitä on pidetty huumeriippuvuuden lisäksi yhtenä pahimmista sairauksista. Pelaaminen pilaa sosiaaliset suhteet, talouden, terveyden (psyykkisen ja fyysisen) ja romuttaa tulevaisuutta esimerkiksi siten, että työn tekeminen on miltei mahdotonta. Eli kaikki ihmiselle tärkeä asiat ovat liipasimella, kuten olet huomannut. Läheiset eivät jaksa sitä rumbaa, ja jokainen päivä tuntuu ylipääsemättömältä.

Mikä sitten auttaa?

Tilanteen täydellinen ymmärtäminen. Jos “sairastaja” ymmärtää homman nimen täysin, ja on 100%:sti valmis muuttamaan tiettyjä asioita elämässään, niin onnistuminen on suurella todennäköisyydellä mahdollista. GA-ryhmä on yksi sellainen paikka, joka avartaa ajatusmaailmaa. Suosittelen oikeasti.

Ehdottaisin sinulle Tigera sellaista, että istut vielä kerran miehesi kanssa alas, ja puhutte kaikki asiat halki. Selkeät pelisäännöt hommaan, ja sitten miehellesi suunnitelma tulevaisuutta varten. Miten hän aikoo tilanteen selvittää? Miten hän toimii jatkossa niin, että sinunkin elämä helpottuisi? Mitkä olisivat niitä asioita, joiden avulla sivua elämässä voisi käntää?

Sellaisen kommentin tähän loppuun voisin vielä laittaa, että minun mielestäni on hyvä, että pelurien puolisot puhuvat täällä pelureiden kanssa. Siitä voi saada uusia näkökulmia ja tärkeitä ajatustenvaihtoja. Eli pidetään nämä ketjut avoimina tulevaisuudessakin. Jokainen saa kirjoittaa mihin ketjuun tahansa, kunhan pysyy asiassa.

Mä olen niin kamalan paljon yrittänyt ajatella tätä asiaa. Mulle tuottaa jotenkin suuria vaikeuksia mieltää tällainen järjetön touhu riippuvuudeksi tai sairaudeksi tai miksi tahansa… sellaiseksi, jolle ei itse välttämättä voi mitään.

Olen aina ajatellut alkoholistit, narkomaanit sun muut tahdoltaan heikoiksi ihmisiksi. En ole suostunut ymmärtämään näitä sairauksina, joita pitää hoitaa ja joihin tarvitsee apua. Jotenkin olen vain ihmetellyt, että miksei ne vaan lopeta?

No, tästä ehdottomuudesta olen päässyt eläessäni itse alkoholiongelmaisen kanssa vuosien ajan. Jotenkin aloin tajuta, ettei se ehkä itse mahda sille mitään, ennenkuin se todella tajuaa, mitä se juominen muille aiheuttaa ja tajuaa että se on Ongelma ja sille on tehtävä jotain. Apua se ei suostunut nytkään hakemaan, mutta vihdoin se näytti tajuavan, mistä minä olen puhunut kaikki ne vuodet ja mitä hänen juomisensa meille on aiheuttanut.

Ja nyt sitten tämä pelaaminen… en ihan rehellisesti sanoen tiedä mitä siitä ajattelen ja miten siihen suhtaudun. Potuttaa, ihan helvetisti, sen tiedän. Mutta miten minä saan taas mielessäni väännettyä sen asian, ettei muka itse pysty tuosta vaan päättämään että nyt mä en sitten mene sen tietokoneen äärelle, leikin mieluummin vaikka lapseni kanssa. Miten se ei pysty muka olemaan kirjautumatta pelisivuille? Miten hitossa sen heikko luonne vaan venyy ja venyy kun postiin tippuu laskuja laskun perään. Se vaan heittää ne roskiin edes katsomatta niitä. Pois silmistä, pois mielestä? Minä en moiseen pysty. Mun taloustarkka luonteeni ei ollenkaan käsitä tommosta leväperäisyyttä.

Mua harmittaa sekin, että tuttavaperheillä on varaa matkailla, ostella taulutelkkareita ja tehdä kaikkea kivaa. Meillä on ihan samat tulot, mutta me ei päästä koko perhe minnekään. Meidän rahat menee siihen, että minä pistän tilini ruokaan, asuntolainaan ja kaikkeen mitä lapset tarvii. Miehen rahat menee niihin laskuihin, jotka minä velvoitan hänet maksamaan ja loput sitten tupakkaan ja peleihin. Mitään järkevää niillä rahoilla ei saa ostettua.

Kyllä meidän on pakko vielä tästä puhua ja moneen kertaan. Se on selvä. Pelisäännöt on tällä hetkellä ne, että meillä on tietyt laskut, joista miehen on maksettava puolet. Jollei maksa, mulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pyytää sitä muuttamaan pois ja alkaa yksinhuoltajaksi. Ne mies hoitaa, mutta niitäkin pitää vahtia, ettei pääse eräpäivä menemään umpeen. Minun nimilläni ne huomautuksetkin sitten tulee, jos niin käy. Sitä minä en salli, että vetää minunkin nimeni mustalle listalle omien mokailujensa takia.

Mietittiin yhdessä, miten peliveloista selviää. Hän vakuutteli selviävänsä, mutta tiedän että paskaa puhui. Eihän sillä riitä rahat millään. Ehdotin, että yhdistäisi nyt aluksi ainakin ne erilliset lainat yhdeksi ja maksaisi sitten vain yhtä erää kuukaudessa. Tämä asia piti hoitaa jo kuukausi sitten, mutta eipä ole saanut aikaiseksi.

Ja mä en millään jaksaisi sitä jatkuvaa vahtimista. Itse se puhui tuosta asiasta loppuvuodesta, kertoi, että on ottanut velkaa ja pelannut rahat. Itse se päätti, ettei enää pelaa… ja nyt se pelaa taas. Mä en vaan käsitä. Minunko nyt pitäis sitten vahtia sen netissä istumista ja valvoa ettei se pelaa? Ei mulla ole aikaa eikä kiinnostusta siihen. Mulla on muutakin tekemistä ja mulla on jo neljä lasta, en minä jaksa viidettä isoa meistä siinä enää valvoa ja kasvattaa.

Ehkä se tosiaan värittää tuolla pelaamisella arkipäiväänsä, kuten yksi näistä “vieraista” kirjoitteli tuossa edellä. Mutta miksi sitä arkipäivää pitää värittää? Miksi toisille ihmisille ihan tavallinen arki on unelmien täyttymys ja toiselle se ei riitä? Miksi minä saan iloa elämääni lapsista, jaksan käydä töissä, hoidan velvollisuuteni ja se riittää? Miksi mies taas ei saa sitä samaa iloa tavallisista arkipäivän touhuista? Miksi työssäkäyminen on aina niin vastentahtoista ja työpaikkaa pitää vaihtaa parin kuukauden välein? Miksi tavallinen elämä ei riitä, vaan aina pitää olla joku ongelma jonka kanssa taistelee sitten koko perhe?

Minä en mitään muuta niin kovasti toivo, kuin että saisin elää ihan tavallista arkea, edes joskus. Niin että voisin luottaa toiseen ihmiseen kaikessa ja saisin tukea kun sitä itse tarvitsen. Ehkä mulla on kova halu muutta miestä sellaiseksi kuin toivoisin hänen olevan, ehkä näen siihen mahdollisuuksia, ehkä siksi olen jatkanut edelleen. Tai sitten jonain päivänä tajuan, ettei tuosta tavallista tule tekemälläkään, ehkä se ei itse halua vieläkään.

Mitä jos nyt sitten alkoholiongelman lisäksi selätetään tämä peliongelma, mitä sitten tulee tilalle?

Mulla on pää kysymyksiä täynnä, eikä kukaan osaa niihin vastata. Tuntuu vaan toisinaan, että ei tätä jatkuvaa ongelmatouhua jaksaisi enää. :cry:

Tiedän, että puran tänne, mutta ei mulla ole muutakaan. Tuntemattomille ihmisille, jotka näitä tekstejäni lukee, tulee varmasti sellainen olo, että hittojako tuo naikkonen tuossa rutisee, ottais eron niin ei tarttis rutista. Tästä vaan saa niin yksipuolisen kuvan. Onhan meillä hyviä juttuja elämässä, mutta niistä en tänne ole kirjoitellut. Tämä huonompi homma vain saa kaiken välillä näyttämään niin harmaalta.

Vaikka kuinka uhoan pitäväni itseni irti miehen ongelmasta, niin pötypuhettahan se on, kuten kaikki tietää. Tottahan yhden tekemiset vaikuttaa koko perheeseen. En minä pysty eristämään miestä ulkopuolelle ja jättää sitä rypemään omassa surkeudessaan. Pakkohan tässä on itse sitten osallistua enemmän ja se siinä harmittaakin. Kun toisesta ei ole apua, pitää itsekin kituutella ja sitä ei tarvitsisi tehdä, jos ei olisi tuollaista pelihimoista vieressä.

Se mun kai on kuitenkin itselleni myönnettävä, että ei tästä mitään tule niinkään, että minä yritän pidättäytyä kaiken yläpuolella. Täytyy vaan nöyrtyä, myöntää tosiasiat ja keskustella miehen kanssa. On vähän semmonen kutina, ettei se ihan tosissaan vieläkään myönnä itselleen, että tämäkin asia on jo ongelmallisella tasolla. Eihän se muuten lataisi veikkauksen tilille rahaa.

Hyvä ja kattava kirjoitus tilanteesta kokonaisuudessaan. Poimin muutamia pahasti korvaan särähtäviä kohtia. Nuo asiat kertovat paljon, todella paljon :exclamation:

Siis eihän miehesi ole kirjoituksiesi perusteella tajunnut oikein homman nimeä. Eihän hän edes yritä parantaa tapojaan, vaan jatkaa vanhaan malliin. Senkin takia vertaistukeen on hyvä mennä, että siellä alkaa hahmottaa muiden ja omien kokemuksien kautta asioita, ja järkeillä tulevaisuutta.

Minä en moralisoi ketään pelaamisesta, koska pelasin itse lähes 30 vuotta putkeen, ennen totaalista elämänmuutosta, johon kuuluu 0-toleranssi, ja talouden hoito niin hyvin, kun se vaan vanhojen velkojen suhteen on mahdollista. Sitä muutosta täytyy halutaoikeasti, muuten mikään ei muutu ikinä.

Kukaan meistä ei ole täydellinen, eikä pidäkään olla, mutta esim. pelivelat yms. on hoidettava kuntoon. Ensin tietysti täytyy lopettaa pelaaminen, muuten ongelmat siirtyvät eteenpäin koko ajan.

Miehesi on selvästi turhautunut, ja kuvittelee, että ainoastaan joku isompi voitto on pelastus. Todellisuudessa se pelastus lähtee juuri noista arkipäivien muutoksista.

Tässäkin huomasin, että pelurin puoliolla ja pelurilla voi olla paljon kirjoitettavaa keskenään. Hyvä että kirjoitat tuntojasi tänne. Me tiedämme, me ymmärrämme…

Tiedätkö, kun poimit nuo muutamat kohdat omasta vuodatuksestani, minäkin näen ihan selvästi, että eihän mies ole ongelmaansa myöntänyt, eikä näin ollen edes tee sille mitään.

Mistä helkutista mä saan voimaa aloittaa taas sen saman taistelun kuin alkon kanssa? Ensin pitäis saada mies tajuamaan ongelman olemassaolo, sitten pitäis sopia mitä asioille tehdään, miten jatkossa, pitäis vahtia kuin pikkulasta, että se pysyy oikealla polulla ja ohjata oikeaan suuntaan jos alkaa lipsua.

Ihan ensimmäiseksi miehesi täytyy tosiaan tajuta ongelma alusta loppuun. On erittäin kulunnut fraasi sanoa: kaikki lähtee itsestä , mutta se on valitettavan totta… kaikki kolme sanaa. Voi olla hyvinkin niin, että kun miehesi turhautuminen ja harhaluulo “pelastavasta rahasta” poistuu, niin jatko ilman pelejä onnistuu hyvinkin. Toista ei voi vahtia koko ajan, joten jostain kyllä nämä asiat täytyy omassa päässä ymmärtää.

Mitä miehesi vastaa, kun otat ongelman puheeksi, ja laitat faktoja pöytään?

No tästä asiasta puhuttiin oikeastaan vain kerran vakavasti. Se oli silloin kun hän kertoi raha-asioidensa olevan retuperällä ja tunnusti syyn siihen. Silloin hän kovalla tohinalla vaati että minun pitää ottaa Paffin tili oman salasanani taakse ja se vaihdettiin, mutta sanoin silloin jo, että eihän tämä ole ainoa pelisivu maailmassa.

Hän puhui että ei enää pelaa ja kertoi kyllä paljon niitä asioita, joista täälläkin olen lukenut eli miten se alkoi pienestä ja sitten vei kaiken. Sitten hän kuvitteli, että jos laittaa vielä vähän tai vähän enemmänkin, sieltä tulee se suuri voitto, jolla voisi kuitata entiset velat ja pääsisi pälkähästä.

Niinpä niin… No, nyt hän on taas seikkaillut veikkauksen sivuilla. En tiedä missä summissa liikutaan, varmaan jossain kympeissä, ehkä 200e/kk. Mutta se on suuri summa kun ottaa huomioon, että laskut ja velat uhkaavat jäädä maksamatta. Pelaamiseen ei ole varaa yhtään!

Minulla ei ole ollut energiaa paneutua tähän ongelmaan täysillä. Tuntuu niin turhauttavalta, että minun pitää alkaa taas vakuutella että meillä on jälleen uusi ongelma. Mies ei itse saa sitä potkua itsestään että alkaisi jotain järjestellä. Sen takia hän asiasta minullekin kertoi, että auttaisin jotenkin. Mutta kun minulla ei ole mitään taikakeinoa, millä velat saisi taiottua pois ja voisi taas jatkaa nollatilanteesta. Minä en kertakaikkiaan jaksa alkaa miehen asioiden hoitajaksi.

Niinpä mies on nyt vaipunut apatiaan, makoilee vain sängyssä, eristäytyy muusta perheestä ja kiukuttelee. Minä en jaksa sitä vetää porukkaan mukaan, puuhailen vain omiani. Mulla on paha olla ja tiedän että miehelläkin on. Eihän tässä ole kellään kivaa.

Jotenkin en vain suostu tajuamaan sitä, miksi näiden kaikkien ongelmien selvittäminen pitäisi lähteä aina minusta? Enkä tosiaankaan tiedä, haluanko lopun elämääni tapella aina jonkun uuden ongelman kanssa, joita minä itse en edes aiheuta.

Otan asian puheeksi tänään tai huomenna… milloin tuntuu siltä että jaksan. Silloin ekalla kerralla jo pyysin nähtäväksi hänen lainansa, kuukausieränsä ja tulonsa. Tulot ovat vaihtelevat, työtunneista riippuvat. Menot on tarkkaan selvillä, mutta mies ei tee asian eteen mitään. Ihan yksinkertainen temppu olisi yhdistää erilliset lainat yhdeksi. Kaikki on samasta pankista otettu, joten varmasti onnistuisi. Mutta kun mies ei kerran saa aikaiseksi, en minäkään asiaa voi hoitaa.

Tunnustan, että olen ihan rikki. Yritän kovasti elämästäni kaivella niitä hyviä asioita. Onhan minulla ihanat lapset, katto pään päällä, auto ja työpaikka. Ulkoiset puitteet ihan kunnossa, mutta henkinen puoli on nyt tosi rankkaa. Kai minä puran kaiken pahan sisältäni taas miehelle. Kerron, millä tavalla tämä ongelma nyt taas vaikuttaa minuun ja koko perheeseen, sanon ihan suoraan etten minäkään loputtomiin jaksa. Saa sitten mies tehdä päätöksiä ja alkaa toimia.

Ok, huomaan ja ymmärrän voimattomuutesi asiassa. Se on selvä, että joskus tulee se viimeinen raja vastaan, ja teillä se on saavutettu. Nyt on mielestäni enää 2 järkevää vaihtoehtoa jäljellä.

1. Jos saat miehesi tosissaan mukaan historian korjaus-talkoisiin, niin ilman muuta kannattaa katsoa asia loppuun. Tulevaisuus voi olla huomattavasti valoisampi.

2. Jos miehesi ei suostu siihen, että retuperällä olevia asioita aletaan hoitamaan (ensin pelaamattomuus, sitten käytännön asiat) niin hyvin, kuin on mahdollista, niin sitten piste suhteelle, ja kohti uusia tuulia.

Sinun asemassasi antaisin nämä vaihtoehdot. Kun olet miehesi kanssa keskustellut lähipäivinä, niin palaa tänne, jos mahdollista. Haluaisin kuulla sen, miten ja mihin suuntaan asiat ovat edenneet.

Minä kirjoitin tämän ja nuo pari muuta vastausta sinulle vieraana.

Rekisteröidyin vasta nyt (en tiedä miksi), vaikka olen kirjoitellut tänne jo pidemmän aikaa.