Pelaajan vaimo

Kesällä 2013 kiinnitin huomiota miehen käytökseen tai lähinnä käytöksen muutokseen. Ennen kiltti, mukava ja rauhallinen ihminen muuttui ilkeäksi, ailahtelevaiseksi sekä etäiseksi. Hän haukkui, haistatteli, huusi ja menetti hermonsa lähes jokaisesta asiasta. Syytä kysyessäni sain kuulla itse olevani syy ja ongelma hänen käytökseensä. Hän saattoi huutaa, haistatella ja haukkua ja lopuksi häipyä autoon. Olin tietenkin todella ihmeissäni ja ymmälläni moisesta käytöksestä, en voinut ymmärtää saati uskoa, että puoliso voi puhua tuolla tavalla. Tuo sama käytös on jatkunut tähän kirjoitushetkeen saakka. Hänen pelaamisensa selvisi minulle tiliotteista. Nyt ymmärrän mihin veronpalautukset ym. rahat ovat menneet. Kaikki suunnittelemat hankinnat kotiin on hankkimatta. Ruokaostoksia hän ei ole hoitanut. Käytös muuttuu yhtäkkisesti ja selittämättä. Itse kuulen olevani syy hänen käytökseensä. Alan olla itse henkisesti aivan loppu. Tänä päivänäkään hän ei ole myöntänyt peliongelmaansa, vaikka tilanne on selkeästi nähtävillä. Syyttää kaikesta vain minua. Miten ihmisen käytös voi muuttua tuollatavoin ja ihminen muuttua täysin vieraaksi? Olen yrittänyt tarjota tukea, mutta mikään ei mene perille kun mistään asioista hän ei kykene keskustelemaan vaan huutaa, haukkuu ja häipyy paikalta. En tiedä enää kuinka itse jaksan. Peliongelma on sairaus, jonka taudinkuvaa en tunne. Te, jotka olette olleet tai jotka olette tällä hetkellä vastaavassa tilanteessa kertokaa kokemuksianne, työvälineitä, selviytymiskeinoja jne. En todellakaan jaksa uskoa, että minä olen syy hänen käytökseensä. Olo on todella neuvoton ja uupunut…

Hei pelaajan vaimo!
Hyvin olet diagnosoinut miehesi tilan. Pelaamisen paljastuminen on todellinen sokki, iehelläsi on sairaus, joka pitää häntä otteissaan. Pelaaminen koukuttaa todella vahvasti ja on ihan tavallista, että pelaaja on hyvin ärtynyt. Hän ei halua puhua pelaamisesta, häpeää pelaamista, mutta mitään muuta ei voi ajatella kuin pelaamista. Mitä voit tehdä?
-Kirjoita ja puhu asiasta turvallisille ystäville, jotka eivät tuomitse sinua tai miestäsi.

• suojaa tulosi
  • jos mies on väkivaltainen, lähde pois turvaan
  • tehkää avioehto: naimisissa olevien velat ja tulot tasataan eron tullessa.
  • kun tilanne on rauhoittunut, voi kertoa rauhallisesti, miltä sinusta tuntuu toisen pelaaminen. Yritä löytää hyvä hetki asiasta puhumiselle.
  • Tärkeintä on se, että järjestät oman elämän niin, että voit rentoutua päivittäin.Itsestä huolehtiminen on erittäin tärkeää. Mind fulness -kirjat ohjaavat hyvin läsnäoloon.

Hankalinta on hyväksyä sitä, ettei toista voi parantaa. Voi vain kertoa omasta tuntemuksesta ja mahdollisista hoidoista ja apukeinoista. Pelaajilla voi mennä pitkään, ennen kuin he hakeutuvat hoitoon. Usein pitää käydä pohjalla ja menettää kaikki, ennenkuin hoito houkuttaa.Mutta olen nähnyt pelastuneita pelaajia. He ovat saaneet tervettä tukea ympäristöltään. Jos vain läheisen onni ei ole riippuvainen pelaajapuolisosta, vaan läheinen hoitaa itseään ja pystyy nauttimaan elämästä ilman pelaajaakin, on helpompi olla tukena.

Aina voi kysyä: miten sinulla menee, et vaikuta tyytyväiseltä…

T. sortsima