Taustaa se, että puolisoni juo joka päivä. On juonut jo vuosia. Olutta menee noin 10 tölkkiä päivässä. Hän ei vaikuta useinkaan humaltuneelta, eikä kärsi krapuloista. Hän on pienituloinen ja hänen tulonsa menevät lähinnä alkoholiin ja tupakkaan. Minä hyvätuloisempana maksan lähes kaiken asumisen ja elämisen. Aloin huomauttelemaan häntä tästä juomisesta vuosia sitten. En varmaankaan kovin kivalla tavalla, ja ironista kyllä, itsekin kännissä. Hän ei koe ongelmaa muuta kun minun käyttäytymisessäni.
Niin. Mun juominen sitten. Kerran, pari viikossa mutta runsaasti ja humalaan. Useimmiten pidän vaan hauskaa ja olen sosiaalinen, ei mitään ihmeellistä. Pahimmassa tapauksessa otan parisuhteen ongelmia juuri silloin esiin ja jankkaan. Selvinpäin hävettää. Miksi näistä ei voi puhua selvin päin. Olenko mahdollisesti henkisesti väkivaltainen toista kohtaan kun juon. Asiat tulevat suusta aika suoraan. Harmittaa taloudellinen epätasapaino.
Tuntuu myös, että mies on pitänyt minua ehtymättömänä lompakkona. Nyt alkaa kuitenkin olla se tilanne, että olen yrittänyt tehdä kolmea työtä tarjotakseni puolisolleni kaiken mitä hän haluaa, mutta en jaksa. Olen ottanut myös kalliita lainoja, joita maksan vielä pitkään. Tunnen syyllisyyttä, riittämättömyyttä ja piston sydämessäni aina, kun puolisoni jatkuvasti turhautuneena valittaa kun ei pääse ulkomaille lomalle. Mä en vaan enää pysty enempään. Juuri ja juuri saan kaikki edelliset maksettua sekä pakolliset elämisen kulut. Taloudellisesti olen kuopassa.
Kun puhumme juomisesta puoliso sanoo, että mulla pahempi ongelma alkoholin kanssa koska käytökseni muuttuu juodessa. Kai tässä vähän pata kattilaa soimaa. Veikkaan, että ollaan ongelmaisia molemmat. Mietin kuitenkin, kun kukaan muu ei ole koskaan huomauttanut juomisestani, niin paljonko se on oikeasti ongelma ja paljonko kyseessä on sitä, että puolisoni kääntää tahallaan puheen aina minun juomiseeni, kun yritän puhua hänen juomisesta. Aikamoista sormella osoittelua meillä nämä keskustelut toisinaan puolin ja toisin. Yhtä kaikki, hyvä se olisi munkin vähentää. Harmittaa, kun kännissä vain saan rohkeutta puhua asioista ja sit seuraavana päivänä on morkkis että olinkohan liian tyly. Jankkasinko samaa asiaa liian pitkään. Typerä ainakin olin. Kaikki juomiseni ei liity parisuhteeseen tai sen ongelmiin, mutta juomiseni ongelmat lähes aina liittyvät siihen miten käyttäydyn kumppaniani kohtaan.
Mitä ajatuksia tämä teissä herättää? Olenko hirviö? Miten tästä eteenpäin?