Elämän tarkoitus on hyvältä ja oikeanlaiselta tuntuva elämä, jossa ei vahingoiteta itseä eikä muita. Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri tosin kirjoitti somessa, että elämän tarkoitus olisi kärsimyksen vähentäminen, mutta ehkä elämässä voi olla muutakin.
Haitallisen päihteidenkäytön lopettaminen, tai haitallisesta addiktiosta vapautuminen tekee todennäköisesti elämästä paremman. Se myös vähentää kärsimystä itseltä ja ehkä lähipiiriltäkin. Lisäksi se voi säästää yhteiskunnan rah… (anteeksi nyt lipsuu taas sosiaalipolitiikkaan…!)
Addiktio, kohdistui se sitten päihteisiin, tupakkaan, tahi liikaan syömiseen or whatever, kapeuttaa elämää ja aiheuttaa voimavarojen hukkaan heittämistä. Samalla voi valua hukkaan koko elämisen arvoinen elämä.
Toistuvasti päihtetoipujien piirissä kuitenkin kohtaa tosiasian, että pelkkä päihteenkäytön lopettaminen ei riitä ellei tilalle tule mitään muuta; jotakin hyvää ja palkitsevaa.
Onnekkaimmilla on päihteettömyyttä tukeva perhe tai muita läheisiä ja rakkaita. Epäonnisemmilla ei ole ketään, tai muita kuin päihdeporukka, hoitohenkilökunta ja viranomaiset. Tähän yksinäisyyteen onneksi on tarjolla vertaistuki, ja vertaistukiyhteisöt.
Jotkut viihtyvät myös yksin, ja sekin on ookoo.
Mikä sitten on tärkeää haitallisesta riippuvuudesta toipuessa? Nähdäkseni mielekkään ja hyvältä tuntuvan elämänsisällön löytäminen. Se voi löytyä läheltä jo olemassa olevista asioista joita ei kekkulissa huomannut, tai sitten lähtemällä tekemään jotain ihan uutta!
Itse kaipaan elämään uusia asioita, uusia haasteita. En kaiken aikaa, mutta ainakin tietyin väliajoin. Kun saan tehdä uusia hyviä asioita, olen innoissani kuin pieni lapsi matkalla Linnanmäelle. Here I come!
Joku toinen puolestaan voi saada syvää elämäniloa rauhallisemmasta elämänrytmistä, luonnossa liikkumisesta, perheen kanssa olemisesta… tai vaikka vertaistoiminnasta. Sekin on hienoa.
Jokanen taaplaa tyylillään, vaikka en ikinä muistakaan mitä se taaplaaminen edes on.
Pohdin tässä juuri parin kuukauden Plinkkitaukoa. Hiemanhän tänne kirjoittelu on harventunut muutenkin. Minulla on kädet täynnä kaikenlaista askaretta nowadays, ja voisin ehkä palailla Plinkki-laitumille tuossa vaalihumun vähän hälvettyä, eli siinä vaiheessa kevättä kun pistämme rusinoita vappusimaan.
Alkoholittomaan simaan, of course.