Valoisa1, en järkyty, mutta kovin vieraalta minulle ja kyyniseltä tuo maailma tuntuu. Tiedät varmasti paljon minua enemmän yksityisten suuryritysten toimintatavoista, minä olen siinä täysin ulkopuolinen ja tietämätön.
Toivon samaa kuin sinäkin, että ex-miesystävälläni olisi pahoina päivänä joku, joka rakastaisi häntä ja auttaisi hänet niiden yli.
Tänään iltapäivällä häneltä tuli uhmakas tekstiviesti, jossa hän sanoi, että tilanne on kelju, eikä hän kadu yhtään. Hän ilmoitti kirjoittaneensa minulle meilin, luen tai en. Kiitin tiedosta ja sanoin lukevani meilin illalla, kun olen tullut kotiin.
Nyt olen lukenut hänen pitkän meilinsä ja vastannutkin hänelle. Hän perustelee ‘syvältä sisimmästään’ tullutta eroilmoitustaan monilla puutteillani ja häntä kohtaan tekemilläni vääryyksillä, pahimpana niistä se, että olen syyttänyt häntä alkoholismista, vaikka hän mielestään vain juo hiukan liikaa ja tekee työtä senkin korjaamiseksi. Hän sanoo syyllistämiseni olleen viimeinen pisara, hän ei kestä jatkuvaa nalkutusta.
Siihen vastasin, että toivon koko sydämestäni, että hän onnistuu saavuttamaan tavoitteensa alkoholinkäytön suhteen, ja että olen pahoillani, että hän on kokenut minut nalkuttavaksi syyllistäjäksi. Puolustuksekseni minulla ei ollut muuta sanottavaa kuin että olen ollut syvästi huolissani hänestä ja kauhuissani siitä, mitä hänen alkoholinkäyttönsä on suhteeseemme tuonut. En yksilöinyt mitään, olen niin moneen kertaan kertonut, miten pahalta minusta tuntuu, kun minulle valehdellaan, minulta salataan asioita jne.
Hän kirjoittaa tietävänsä, että on jättänyt minut kusiseen tilanteeseen, mutta että ei voi elää paineisessa tilanteessa, ymmärrän minä sen tai sitten en. Siihen vastasin, että ymmärrän kyllä, en minäkään voi. Jatkon kopioin tähän: “Ymmärrän nyt olevani sinulle liian suuri taakka monessa mielessä. Olet vapauttanut itsesi siitä taakasta, luota itseesi ja päätökseesi. Et ole jättänyt minua mihinkään kusiseen tilanteeseen, et ole millään tavalla vastuussa minusta. Olet toiminut niinkuin olet itsesi kannalta parhaaksi katsonut, ja juuri niin on minun mielestäni toimittavakin. Kun tuntee jonkin päätöksen tulevan syvältä, kuten sen ilmaisit, tekisit väärin itseäsi kohtaan, jos toimisit vastoin tuota syvää tuntemustasi.”
Hän pohtii, että olimmeko todella valmiit näin radikaaliin muutokseen (=yhteenmuuttaminen) näin nopealla aikataululla (1½ vuotta seurustelua) ja ehdottaa, että olisi parasta vielä jonkin aikaa elää etäsuhdetta, “siis tapauksessa, että meillä vielä suhde jatkuisi”. Tässä kohtaa minä olin hetken aikaa yhtenä ymmyrkäisenä kysymysmerkkinä! Toinnuttuani muistutin häntä siitä, että hän lopetti suhteemme tekstiviestillä puolitoista viikkoa sitten ja piti sitä ainoana mahdollisena ja viisaana ratkaisuna. Sanoin, etten tiedä, mikä nyt on muuttunut, varsinkin kun kaikki, mitä hän meilissään sanoo, on sen kertaamista, missä olen toiminut väärin ja miten olen loukannut häntä. Sitten totesin, että emme selvästikään olleet valmiit, ja oli todella hyvä, että huomasimme sen ennenkuin oli liian myöhäistä.
Lopuksi hän toivottaa minulle parasta mahdollista loppuelämää, joko hänen kanssaan tai ilman, ja minä toivotin hänelle samaa.
Ja nyt minusta tuntuu, että sen suurempaa lahjaa ei elämä olisi minulle voinut tässä kohtaa antaa kuin tuo tekstiviestillä tullut eroilmoitus! Tässä on jotakin niin kummallista, melkein sairasta, ja ainakin sellaista, jota en elämääni halua. Olkoot alkoholisti tai ei, ajatuksenjuoksussa on joka tapauksessa jotakin ihan kummallista. Rakkaus ja kiintymys minuun ei häntä ainakaan aja, mutta mikä sitten, en tiedä. Olen jo väsynytkin, ajatus ei kulje kovin selkeästi, paras olla sanomatta enää mitään ja vetää täkki korviin. Öitä.