Olen seurannut mieheni toipumista alkoholista ja huomaan, ettei asia niin kovin helppoa aina ole ollut, vaikka hän on onnistunutkin hienosti. Vietimme ihanan ja raittiin Juhannuksen järven rannalla erittäin kauniissa paikassa: ulkoilleen, uiden, soudellen ja hyvästä sekä terveellisestä ruuasta nauttien. Paikassa ei ollut alkoholikiusauksia, eikä niihin liittyviä haittoja myöskään. Nautimme kauniista luonnosta, jossa myös sielu sai levätä ihanasti.
Olen kiitollinen ulkolaisen kirjoituksesta, koska siitä ymmärsin mm. miten vaikeaa alkoholistille on kohdata tilanteet, joissa alkoholia tarjoillaan. Nyt kun sen tiedän, niin toistaiseksi yritän järjestään niin, että törmäämme mahdollisimman vähän tällaisiin tilanteisiin. Mieheni on kuitenkin niin alkuvaiheessa raitistumisessaan (alle vuosi), että on paras ottaa varman päälle. Yhdessä joogakirjassa luki, että kestää 40 päivää omaksua uusi tapa, 90 päivää vahvistaa sitä, 120 päivää ja kaikki tietävät sen.
Tällä Suomessa tilanteiden välttely on tosin hieman hankalaa, sillä kesällä terassit notkuvat asiakkaita ja joka paikassa on alkoholia tarjolla. Kun olemme matkustaneet Italiassa tai Ranskassa, niin en ole nähnyt muita kuin ulkoruokapaikkoja, joissa syödään ja samalla voidaan nauttia esim. viiniä kohtuullisesti. Siellä ei juuri näekään alkoholisteja. Suomi on oikein alkoholistien “luvattu” maa sen näkee kun katsoo erilaisia “räkälöitä” tai jo terasseja. Kuulin eilen radiosta, että pelkästään uudella maalla oli yli 200 rattijuoppoa saatu kiinni ja Helsingissä olivat kaikki kiinni saadut törkeän rajan ylittäneitä, eli kyllä alkoholiongelma on vakava juttu täällä Suomessa.
Elimistön kemian korjaaminen on tärkeää ja vitamiineilla todellakin on merkitystä. Sinkki, josta aikaisemmin kirjoitin on tärkeä myös ihon hyvinvoinnille, testosteronin muodostukselle (mieshormooni) ja myös eturauhassyövän ehkäisyssä. Itse olen saanut runsaat kuukautisvuodot kuriin mm. syömällä sinkkiä runsaasti vuotopäivinä. Sinkin puutosoireet ovat: valkoiset täplät kynsissä, ihottumat, akne, heikko näkö, huono kuulo, ärtyneisyys jne. Kun kokeilee vitamiineja erilaisiin vaivoihin, niin huomaa todella niiden tehon.
Olen myös kiitollinen, että myös ne, joilla ei ole mennyt kaikki niin kuin piti ovat jakaneet kokemuksiaan, esim. nainen joka kertoi miehestään, joka sai aivoinfarktin ja istuu nyt raittiina pyörätuolissa hoidettavana. Kokemus on varmasti raskas ja pettymyksen yli on vaikea päästä, mutta ajan kanssa sekin varmasti onnistuu. Olen itse kiitollinen siitä, että rukoukseeni vastattiin ja sain “ohjeita” ja voimia pakottaa mieheni “ajoissa” hoitoon, hänenkin terveytensä oli jo siinä mallissa, että jotain todella vakavaa olisi voinut tapahtua. Alkoholi on niin vahva päihde, että läheinen todella tarvitsee suunnattomat voimat, jotta jaksaa auttaa alkoholistia.
Ne, jotka ovat tutustuneet ihmisen energiakehoajatuksiin ja tsakroihin tietävät, että meitä ympäröi näkymätön energiakenttä. Kun voimme hyvin, niin meidän auramme on puhdas. Kun olemme vihaisia ja surullisia, meille tulee helposti tukoksia auraamme.
Alkoholistin aura on erityisen huono ja täynnä reikiä, jolloin auraan pääsee ns. “huonoja henkiä” sekoittamaan alkoholistin ajatuksia. Sen vuoksi alkoholistin lähellä ei kannata olla, ennen kuin hän on käynyt suolasuihkussa. Alkoholistin läheisyys imee läheisen aurasta voimia ja sen vuoksi läheinen uupuu niin helposti. Läheinen voi suojautua myös sulkemalla auransa esim. ristimällä jalkansa ja kätensä. Auran saa puhdistettua käymällä suolasuihkussa. Suolaukseen pitää käyttää merisuolaa, jossa ei ole jodia. Ensin käydään suihkussa ja kastellaan iho, sen jälkeen ripotellaan suolaa päästä alkaen koko vartaloon, erityisesti tsakrojen kohdille, jotka ovat päässä, keskivartalossa, kämmennissä ja jalkapohjissa. Odotetaan 1-2 minuuttia ja sen jälkeen huuhdotaan suola pois. Tämä on hyödyllistä muutenkin, jos elämässä on paljon stressiä. Suolasuihkussa voi tarvittaessa käydä vaikka joka päivä. Kannattaa kokeilla myös esim. hartiavaivoihin tai muihin särkyihin esim. selkä tai päänsärky, eli laittaa suolaa vain näihin kohtiin ja suihkuttaa sitten pois (perustuu siihen, että kipeään kohtaan on pakkautunut huonoa energiaa ja suola hajoittaa sen pois).
Auraa voi vahvistaa muuten ulkoilemalla luonnossa ja hengittämällä kunnolla sekä rentoutumalla. Auraa voi myös vahvistaa ja puhdistaa avaamalla sydänsakraansa ja rakastamalla ja hellimällä esim. lemmikkiä tai läheistä.
Kotona voi ilmapiiriä puhdistaa laittamalla suola-astioita huoneisiin esim. makuuhuoneeseen kulhoon lämmintä vettä ja karkeaa merisuolaa kourallisen kulhoon. Kulhon vesi ja suola pitää vaihtaa kerran viikossa. Kulhoa seuraamalla näkee huonon energian kertymisen (suola valuu astian yli ja vesi tyhjenee nopeasti jos huonoa energiaa on paljon), jos hyvää energiaa on paljon, niin astian sisältöä ei välttämättä tarvitse vaihtaa edes kerran viikossa. Jos on herkät kädet, niin huonon energian kulhossa tuntee kun pitää kämmentä astian yläpuolella, kun astian sisältö on syytä vaihtaa, niin kämmennessä tuntuu pistelyä. Kulho kaadetaan ja huuhdotaan vessanpönttöön ja omat kädet pestään huolellisesti sen jälkeen.
Olen tässä alkoholistin läheisenä miettinyt syvällisemmin alkoholismia ja siitä toipumista. Olen myös kiitollinen kaikkien tälle palstalle kirjoittajien kokemuksista, sillä olen saanut niistä paljon miettimisen aihetta tai vinkkejä ymmärtää ongelmaa monipuolisemmin.
Itse sanoisin, että alkoholistin suurin henkinen ongelma on, että hän on kadottanut kosketuksen todelliseen itseensä. Tämä koskee tietysti myös muita kuin alkoholisteja, pahoinvointimmehan johtuu usein siitä, että emme voi hiljentyä ja kohdata itseämme sekä hyväksyä elettyä elämäämme ja rakentaa tulevaisuuttaa valoisin mielin. Miksi alkoholisti on kosketuksen kadottanut, niin ehkä hänen elämässään on mahdollisesti tapahtunut jotain sellaista, jota hän ei ole pystynyt kohtaamaan tai käsittelemään, koska se on voinut olla niin kivuliasta, että hän on päättänyt päihdyttää itsensä ja samalla menettänyt vähitellen kosketuksensa omaan itseensä.
Jos ihminen ei ole kosketuksissa todellisen itsensä kanssa, niin miten hän voi ohjata omaa elämäänsä haluamaansa suuntaan (tarkoitan myös henkisiä asioita)? Eihän hän silloin tiedä edes mitä elämältä haluaa tai kuka hän on? Olemme täällä kaikki kasvamassa ja oppimassa elämää, eikä se kenellekään varmaankaan ole kovin helppoa, ei läheisille, eikä varsinkaan alkoholistille, jolla on lisäksi päihderiippuvuus sotkemassa elämää ja erityisesti aivotoimintoja.
Aikuiseksi kasvaminen on kivuliasta lähes kaikille ja matka on pitkä, jolloin kaikenlaista kivuliasta elämässä ehtii sattua. Varmasti lapsuudella ja kasvatuksella on merkitystä sekä minkälaisia läheisiä on ollut lapsuudessa ympärillä ja minkälaisia on nyt ympärillä. Uskaltaako kohdata elämän sellaisena kuin se on (ilman päihteitä), itkeä silloin kun itkettää, purkaa vihan pois vahingoittamatta muita, antaa anteeksi itselleen ja myös muille, nauraa ja iloita silloin kun asiat ovat hyvin. Olla kiitollinen niistä asioista, jotka elämässä ovat hyvin. Uskaltaako luottaa elämän kulkuun ja antaa asioiden tapahtua niin kuin on tarkoitettu, kuitenkin yrittämällä itse toimia parhaalla mahdollisella tavalla. Onko valmis kasvamaan ihmisenä ja välittämään aidosti myös muiden hyvinvoinnista.
Aikuinen ihminenhän osaa huolehtia itsestään, ymmärtää elämän perusasioiden tärkeyden; nukkua riittävästi, ulkoilla, harrastaa liikuntaa, syödä monipuolisesti ja terveellisesti. Hän osaa nimenomaan pitää huolta siitä, että omat perustarpeet tulevat tyydytetyiksi ja ymmärtää miten onni koostuu loppujen lopuksi hyvin yksinkertaisista asioista. Hän osaa myös rentoutua päivittäin. Hän osaa sanoa: Ei ja asettaa rajat silloin kun niitä tarvitaan. Hän kykenee myös antamaan anteeksi ja sopimaan asioista. Osaa auttaa läheisiään silloin kun on tarvis ja kuitenkin niin, että samalla opettaa auttamaan myös autettavaa auttamaan itseään. Aikuinen ihminen on oma itsensä ja osaa rakastaa aidosti sekä välittää muista ihmisistä.
Listasta tulee helposti loputtoman pitkä, sillä tavoiteltavia asioita on niin paljon. Olen itsekin vasta alkutaipaleella, mutta yritän kovasti kasvaa Aikuiseksi ja Ihmisenä.
Tsemppiä kaikille!