Eikös täällä kannustetakin turvalliseen käyttöön ja riskien pienentämiseen, jos kuitenkin meinaa jotakin ottaa…
Sitä mulla vaan, että onko kuinka “turvallista” ottaa esim. 15kpl Panacodia eroteltuna? Vai jääkö sinne kuitenkin parasetamolia niin että olisi haitaksi asti?
En ota kantaa siihen kuinka järkevää/turvallista on ottaa 450mg kodeiinia kerralla, mutta mikäli 15panacodia erottelee huolella niin lopputuloksenahan on kodeiinivettä joka on kirkasta.
Tuskinpa siinä litkussa siis on haitallisia määriä parasetamolia…
^Voin poikkeuksellisesti vastata kysymykseesi. Yleensä en vastaa päihteily kysymyksiin. Parasetamoli on normaalille ihmiselle turvallista aina 10g annoksiin asti, kunhan käyttö ei ole jatkuvaa. Vesierottelu on niin tehokas, että parastemolia ei kannata sen jälkeen edes ajatella.
Mutta kiitos. Ajattelin kokeilla joskos kodeiini tolla annostuksella tuntus jossain, ainakaan 10 tablettia ei juurikaan tunnu missään. Neste on melkein kirkasta ollut aina. Sinne pohjallehan sitä sakkaa jää, ja ehkä hitunen veden pinnalle mut tuskin se niin vaarallista on.
Itse olen käsittänyt että 10g voi olla jo tappava määrä… tai ainakin 15g. Parasetamolissahan normaali annostus on sen 3-4g/vrk. Toki lääkärit määrää aina hieman alakanttiin.
Parasetamolin ehdoton yläraja ennen vakavia sisäelinvaurioita (maksa, munuaiset) on siinä 10 g tienoilla / vrk. Ja itsellä kodeiini meni vähän niin, että sen jälkeen kun ei toiminut kuin 10 tbl / krt, niin ei ne vaikutukset siitä enää lisääntyneet sinne 450 mg:aan mentäessä. Tietenkin kyseessä on oma mielipiteeni.
Mielenkiintoinen lääke joka ei muhun pure edes sairaalassa tipassa mutta tekee semmosen karhun pihkatulpan eli ei tarvi vessassa istua, perikertaa kipuihini ottanut kotona pari ja kolmepäivää ummessa. Ehkä hivenen kipuihin auttaa omien mömmöjen seassa ja emäntä sai satakappaleen purkin leikkauksen jälkeen ja otti yhden ja oksenteli. Autoin kärsivää pamin puolikkaalla ja teemulla niin nukkui 12T ja sanoi ettei ikinä enään, jos vaimo olis syöny panacodit ja hakenut respalla lisää niin mites maksa kun nuoresta asti maksa arvot tapissa ehkäisy pillereistä. Pitäisi poistaa myynnistä koko paska kun kipuun on kyllä lääkkeitä.
Ei varmaan panacod toimi jos on syönyt paljon vahvempia opiaatteja pitkään ja jatkuvasti, mutta mulle se on toiminut tarkoitukseensa mainiosti eli polvileikkauksen jälkeiseen kivun hoitoon, jollain tasolla jopa enemmän kuin tramal, joka puolestaan nostaa mielialaa sen verran ettei se kipu vituta niin paljon. Panacod kyllä aiheuttaa paljon pahempaa ummetusta jatkuvassa käytössä
Kodeiinista tulee muuten ihan hirveä opioidiärsytys. Tai siis puolen tunnin nousujen jälkeen lähinnä vaan ärsyttää kaikki. Yhden panacodin aiheuttama oksennus ja sitä hoitamaan bentsolla ja teemulla . Luulisi, että vaikka teemut blokkaakin sitä kodeiinia, niin siitä tulisi paljon huonompi olo.
Hyvin yksilöllistä. Jollakin tuo 4 g/dia parasetamolia on liian suuri määrä jatkuvassa käytössä. 15 g/dia voi jollakin tuhota maksan kerrasta. Itselläni viikkotolkulla 10-15 g/dia ei edes väräyttänyt maksa-arvoja. En tiedä mikä keskimäärin on tuhoisa kerta-annos parasetamolia, mutta ei kannata leikkiä. Älkää tehkö niin kuin minä olen tehnyt, vaan niin kuin minä käsken.
Eli ei yli 5 grammaa parasetamolia vuorokaudessa ja jos jatkuvassa käytössä, kannattaa mittauttaa maksa-arvot säännöllisesti.
Ite oon käyttäny ko.lääkettä päivittäin viimeiset 3-4vuotta ja annokset on kyllä noussu vuosi vuodelta. Ennen autto 1-3tab vuorokauteen nykyään menee 11-13tablettia. Maksa arvot katottiin viimeksi eilen ja ovat hieman koholla niinkuin ovat olleet viimeisen vuoden. Samassa pysyneet kuitenkin ja lääkärin mukaan ei syytä huolestua.
Parasetamolin määrä vuorokauteen. Jostain luin että aikuisella 7,5g vrk on yliannostuksen raja MUTTA tosiaan jotkut eivät kestä yhtään. Huonon olon lisäks myöskään codin aiheuttamat vatsakrampit ei oo kivoja eikä sappikohtaukset. Tiedän kokemuksesta. Parhaimillaan vievät toimintakyvyn totaalisesti. Olen siis minäkin suurkuluttajana pyrkinyt pysymään sallituissa vuorokausi annoksissa. Tosin toimii vieläkin määrättyyn vaivaan ihan 6tabletilla/ vrk. Joskus tulee vaan lipsahduksia… Vaikka useammasta pilleristä ei seuraa muuta kuin suun kuivumista ja nukkumisen jälkeen kaamea panacod krapula. Mitään oloja en enään ko.lääkkeestä saa. En oo saanu aikoihin…
Xonen käytön aikaan joskus tavaran olles loppu erottelin 10kpl codeja,vaikutti helvetin vähän aikaa ja annoksen nosto ei hyödytä yhtään mitään,menee ns.harakoille ku se entsyymi mikä muuttaa koden mopoks ei pysty käsitteleen suuria annoksia kerralla.Viinan kans ei missään nimes,varsinkin tabuna suoraan,saattaa maksa sanoo poks.Ite nimittäin sain sillä leikillä aikoinaan maksa-arvot 500,et silleen.