Panacod poretabletit

Jos kylmävesierottelun tekee, vesiliuoksen pH ilmeisesti muttuu, mutta muuttuuko se niin paljon että aiheuttaisi mitään ongelmia?

“Eri asia on sitten tietysti se että jäin lääkkeisiin koukkuun, mutta kipu on sen verran vittumaista että se riski oli otettava.”

Tää nyt on yleisesti… mutta kumpi on pahempi potilaan elämänlaadun kannalta lääkekoukku vai joka päiväiset kivut?
Lääkärit tuppaavat toitottamaan riippuvuudesta automaattisena pahana, mutta joskus se voi olla se parempi valinta potilaan kohdalla. Myös esim. mt-potilas joka tarvitsisi rauhottavia, tietää ja tuntee niihin liittyvät riskit. Näitä löytyy loputtomiin ja ääriesimerkkinä on armokuolema?

Itsehän jäin koukkuun näihin helvetin Panacodihin, kun aikanaan niitä mulle määrättiin kuukautiskipuihin. Toki se meni lopulta siihen, että napsin kourakaupalla, vaikkei juuri mihinkään sattunutkaan, yllätys. Pari kertaa oksentelin jo parasetamolimyrkytyksestä ja maksa huusi hoosiannaa.

Tuosta erottelusta tulin tosiaan sanomaan. Kokeilin sitä muutamia kertoja, erottelin levyllisen, joskus enemmänkin ja join koko litkun. En vain saanut sitä samaa euforiaa, kuin tableteista. Ja ihan ohjeiden mukaisesti. Tiedä sitten mistä johtuu, olen tästä lukenut muidenkin kokemuksia. Enää en kyllä edes koske koko scheisseen, kuin äärimmäisessä hätätapauksessa, jos silloinkaan. :smiley: Maksa kun on aika tärkeä elin :laughing:

^ Veikkaan, että oksentelit kyllä ihan sen kodeiinin vuoksi. Parasetamolimyrkytyksen oireet kun tulevat vähän viiveellä ja se on jo sen verran vakava juttu, ettei siitä yleensä ilman sairaalahoitoa selviä. Toki, jos maksa on aivan totaalisen paskana, niin 1 Panadol tai 1 naukku viinaa saattaa olla se, mikä katkaisee kamelin selän ja oiretta alkaa puskea jos jonkinlaista. Kodeiini, kuten kaikki opparit, aiheuttavat monille ihmisille pahoinvointia/oksentelua jo lääkinnällisilläkin annoksilla, puhumattakaan, jos menee överiksi. Lisäksi kodeiini rasittaa joillain ihmisillä sappirakkoa pahoin ja silloin voi iskeä erittäin äkillisesti erittäin paha ylävatsakipu. Omakohtaista kokemusta sappikohtauksesta mulla ei ole, mutta sanovat, että se on yksi pahimmista kivuista, mitä ihmisellä voi olla. Tämä ei nyt sitten tarkoittanut sitä, että vähättelisin parasetamolin haittoja, päinvastoin; sehän se pahempi myrkky Panacodeissa on. Kodeiiniöverit hoituvat yleensä oksentamalla, mutta jos on vähänkin pidempään rassannut maksaansa liika-annoksilla parasetamolia, voikin jossakin vaiheessa tulla selväksi, että nyt ollaan todella huonossa kunnossa ja kun parasetamolimyrkytys ei varoita itsestään ennen kuin se on tosissaan päällä.

Annokset oli jo siinä vaiheessa pidempään ollut niin järkyttäviä (10-12kpl kerralla!), että en usko, että se kodeiinista johtui. Kävin sairaalassa, otettiin verikokeet ja oli kyllä maksa-arvot ihan pilvissä. Ehkä nyt ei vielä sitten mikään myrkytys, mutta joku varoitus tuo taisi maksan puolesta olla. Mua ei myöskään kodeiini okseta (ainakaan enään :laughing: ), vaan juuri se parasetamoli, huomaan sen myös jos otan Panadolin. Niitä valitettavasti vielä pakko joskus ottaa :unamused:

[Poistettu erotteluohjeiden tiedustelua. Erotteluohjeet ovat kiellettyjä Päihdelinkissä - Päihdelinkin moderaattori]

^ Olitko sä jotain muuta käyttänyt, että maksa-arvot nousis? 10 kpl Panacodeja sisältää 5 grammaa parasetamolia, joka ei ihan välttämättä ole letaali, riippuen ihmisen koosta. Siksi normaali suositus on 3 grammaa, lääkärin valvonnassa joskus 4. Kuolemantapauksia kun kuitenkin on raportoitu muistaakseni jo jopa siinä 5 gramman kohdalla.

Ihmettelen vaan, etteivät pistäneet sua vasta-aine tiputukseen, jos kerta sairaalassa kävit. :open_mouth: Tuohan on hoitovirhe, jos olet ollut reheellinen tilanteestasi. Mä ainakin jouduin samointein vasta-ainetiputukseen, ja mulla parasetamolimyrkytys oli vahinko, koska en älynnyt, että se pitää laskea painokiloa kohden ja olin tuolloin todella hoikassa kuosissa. (Lue: anorektisen laiha.)

Ei kai siinä nyt enää mitään muuta maksamyrkkyä tarvitse vetää, jos pidemmän aikaa on mennyt parasetamolia 5-6 g päiväannoksella. Vähemmästäkin maksa huutaisi hoosiannaa ja varsinkin, jos tosiaan on pienikokoinen.

^ No juu, mutta mietin vain jotain muuta selittävää tekijää,
Koska parasetamolista maksa menee tosiaan kuolioon osin ja siksi kuolema on lähes varma. Yksilöllistähän varmaan toi on, ja ehkäpä mua on haluttu pelotellakin siellä päivystyksessä, mutta mietitytti vähän silti.