Panacod pärähti yllättäin

^ Huomenta sullekin ja toivottavasti mahdollisimman vähäkipuista sellaista :smiley:.

Mä olen kanssa kuullut tuosta Ruotsin “Panadol-itsemurha-aallosta”, mutta tosiaankin vain kuullut. Onhan näitä ihan todistettujakin tapauksia silti, että ihminen on tappanut itsensä parasetamolilla. Yöh…

Jos Panacodilla itsensä tappaa, niin kyllä siinä suurempi paha on juuri se parasentamoli, kuin kodeiini, vaikka ihminen olisi ruumiinavauksessa kuinka täynnä kodeiinia.

Mä olen nykyään sitä mieltä että: Koska panadolia mainostetaan hyvänä,turvallisena ja vatsaystävällisenä lääkkeenä, on ihmisten pakko puhua panacodista ja kodeiinista vaarallisena lääkkeenä. Koska, panadolilla on turvallisen lääkkeen maine. Kun panacodin kuolee ihmisiä syypää varmasti onkin se parasetamoli eikä kodeiini. Mutta ihmiset halutaan pitää siinä uskossa että parasetamoli on turvallinen lääke. Mitä se kyllä onkin oikein käytettynä. Mutta varmasti ihmisiä kuolee siihen ihan vaan kun tietämättömyyttään ottavat sitä liikaa. Luultavasti eivät edes “hae sitä kuolemaa” vaan apua kipuun. Eipä mulle ainakaan lääkäri ole koskaan maininnu mistään myrkytyksistä tai muusta. kerran mahto oma lääkäri ohimennen mainita maksan kuormittumisesta… :open_mouth:

Taas sekava sepostus… :laughing: :laughing: mutta siis… Se oikea syypää peitetään sinne kodeiinin alle… tai siis… :laughing: :laughing: :stuck_out_tongue:

Ihme touhua kun lääkärit kirjoittaa ihmisille 1g Panadol tabuja kuin leipää ja kehuvat vaan että turvallinen lääke ja hyvin voi 3-4 grammaa vetää päivässä. Itse en parasetamoliin koske ellei siinä ole kodeiinia tehostamassa vaikutusta. (Panacod). Niitäkään en kahta enempää syö kerralla koskaan. Maksa-arvot olleet koholla ennenkin.
Suurin osa kodeiinikuolemiksi väitetyistä tapauksista liittyy melko varmasti parasetamolimyrkytykseen. Tai sitten ollaan jo valmiiksi oltu räkäkännissä kun on kodeiinia napattu. Kodeiini on itsellään hyvä (tosin joitakin koukuttava) lääke kipuun. Ja yhdistelmävalmisteissa mainio lisäpotku kivun lievittämiseen. Huimaustarkoituksissa kannattaa aina erotella kuten varmasti tiedättekin.

Panacod.Panacod.Panacod. Oon nyt ottanu niitä yön ja aamun aikaan varmaan 10kpl. Ja olo on sen mukainen. Päässä pyörii ja väsymys iskee kun särky valvotti koko perkeleen yön. Jos iltalehden otsikkoon tulee maininta “kodeiini kuolema” niin se olin sitten minä :smiling_imp: Ja siihen päälle 2x 150mg lyrica. Yöllä ja aamuyön aikaan 2x300mg lyrica. Että ei oo sitten vain kodeiini kuolema :astonished:

Noilla määrillä mä kyllä erottelisin parasetamolin veks, vaikkei se niin pahaksi maksalle olekaan kun ei samalla kertaa kaikkia ota. Panacodin kivunlievitys-aspekti tosin laskee aika roimasti sen myötä imo, kodeiini ei itsessään ainakaan mulla kauheasti kipuja poista kuin hetkeksi :imp: Itellä tulee myös pää kipeeksi jos useempana päivänä ottaa yli 6 päivässä, mikä on sinänsä vähän paradoksaalista :unamused:

^ Ei kai se mitään niin outoa ole, jos kodeiini päänsärkyä aiheuttaa. Eikös se aiheuta sitä monille, mulle ainakin. Ei tosin mitään niin pahaa, ettenkö sitä helposti kestäisi. Siksi Panacod ei olekaan mikään paras päänsärkylääke, vaikka muihin kipuihin toimisikin ihan hyvin. Panacod sellaisenaan tosin saattaa sen parasetamolin vuoksi auttaa myös päänsärkyyn, mutta eroteltuna ei ainakaan IMO. Auttaahan Panacod särkyyn yleensäkin paremmin erottelematta, kuten mainitsitkin.

Ei ole näistä eikä muista rauhoittavista aikaisempaa kokemusta ja tänään päivällä otin neljä ja tuli ihan kiva olo vähäksi aikaa. Otan seuraavaksi, noin kuukauden päästä toisen kerran kymmenen kappaletta (eroteltuna) ja siihen asti selvinpäin. Parhaat olot saadakseen kannattaako ottaa kaikki kerralla vai 5 ja parin tunnin päästä toiset 5? Ensin 6 ja sitten 4? 3 ja 7?

^ Ei Panacod ole mikään rauhoittava, se on opiaattikipulääke :wink: . Saattaa se toki jotakuta rauhoittaakin, mutta eipä se ahdistuksiin auta samoin, kuin rauhoittavat, ja jos vähänkin on toleranssia, niin lähinnä tuo piristää. Täysin tolettoman saattaa toki vetää lötköksi ja pistää jopa unten maille. Niin, ja tietty, jos on kovat kivut, niin onhan se kivun helpotus tavallaan varsinkin rauhoittava olo :mrgreen: .

[Poistettu haitallisemman käyttötavan suosittelua - Päihdelinkin moderaattori] Kodeiini ei toimi oloja antavasti, jos sitä yrittää buustata parin tunnin sisään, vaan on odotettava vähintään 6 h, jotta se taas toimisi. Jokin maksajuttu tuo on, jota en nyt tarkalleen muista, enkä tässä vaiheessa jaksa selvitellä. Hukkaan siis menevät, jos noita napsit pikkuhiljaa parin tunnin välein. Yksilöllistä vaihtelua toki tuossakin ja riippuu kaiketi myös jonkin verran annoksista. Kipuun toki auttaa tiuhempaankin otettuna, mutta sinä et kai niinkään kivunlievitysvaikutusta ole hakemassa.

Iltalehdessä juttu hoitajasta joka varastanut yli 6000 kpl Panacodia, osas varmaan erotella kun moinen määrä parissa vuodessa varmasti tappaa. Pidätettiin kun tuli töihin sekaisin ku seinäkello, ei niitä kovin tarkkaan näköjään lasketa sairaaloissakaan. Vois varmaan pyytää siskoa tuomaan paketin pari morffiini ruiskuja kun oikein sattuu velipoikaan. :wink:

2000-luvun alussa söin levyn Panacodia päivässä noin 4 vuoden ajan. Sitten kivut poistuivat selkäleikkauksen myötä ja lopetin niiden ottamisen. Puolitoista vuotta sitten murtui jalkapöytä saunassa kaatuessani. Nyt ei ole parantunut kunnolla ja välillä kipu valvottaa todella pahasti. Panacodia otan silloin kun aamulla ei tarvitse herätä aikaisin. Joskus on otettava neljän kerralla ja välillä vaikuttaa, välillä ei. Jalka ei kestä kävelyä ollenkaan ja työssä rasittaa herkästi ja taas kivut vievät parhaan terän työstä. Nyt lääkäri määräsi Tramalia pahimpiin kipuihin. En ole vielä ottanut kun on vähän huonoja kokemuksia aiemmin, mutta pakko se on kokeilla. Leikkausta lääkäri ei vielä halunnut tehdä mutta sanoin että olen sitten 4-5 viikon välein uusimassa reseptiä että edes jotenkin pärjäisin. Saikulle ei ole varaa jäädä ja työtä ei voi keventää. Hieman on sellainen umpusolmu tällä hetkellä mutta toivottavasti asiat selkenee että pääsisi lääkkeistä eroon.