pakolla hoitoon tai mitä tekisi?

Tokkopa nykyään ketään viinaan ylen määrin sortunutta voi laitta apakolla hoitoon? On tässä tullut seurattua haavi auki erään tutun kaverin touhuja. Itse asiassa jo vuosia. Jos sanon jotain viittaa kintaalla. Alka aolla jo ihmeissään. Sukulaiset yms. lähiomaiset eivät välitä.

Oon saanu sellasen käsityksen, että vain alaikäisiä voi laittaa pakko hoitoon. Myös aikuisia voidaan laittaa hoitoon jos ovat itselleen tai muille vaaraksi… mutua vaan.

Eipä tässä maassa oikein pysty saamaan järkyttävästi juovaa pakkohoitoon.

Ainakin itse kun vielä join (nyt puoltoista vuotta juomatta), niin läheiseni yrittivät saada minulle pakkohoito määräyksiä, kun minulla putket vaan piteni ja piteni, ihan sama mihin laitokseen/katkolle.

Mutta pakkohoitopäätöksen olen kyllä kerran saanut alkoholismini takia. Meni putki liian pitkäks ja aloin itsetuhoiseksi.
Siinä oli sit kiva herätä lepositeistä ja kävellä kauheessa darrassa lekurin luokse, joka sanoo. “Se on nyt semmonen homma, että olet täällä suljetullaosastolla ja katsotaan päivä kerrallaa, sun vointia.” Se oli sit kiva kattella röökihuoneessa pihalle ja miettiä, että onko sitä oikeasti hullu ja koska perkele täältä pääsee pois. 2kk pesti, ei ollu paha.

finlex.fi. hakusana “mielentilatutkimus”, sieltä löytyy pakkohoitolaki. alkoholismi ei “riitä” pakkohoitoon, eipä muuten pitäisi riittää itsetuhoisuudenkaan, j o s ihminen ei ole psykoosissa. toistoa: k a i k k i lais mainitut kriteerit välttämättömiä, jokaisen tulee toteutua. lähde: mielenterveyden keskusliiton lakimies ja myös tuo mainitsemani sivusto, eli Suomen laki sähköses muodos. tosin tiedän kyl tapauksia, jois eivät kaikki kriteerit ole täyttyneet, esim. kroonikkopotskut läntätään helpommin suljetul, vaik oikeasti pitäis olla eka neljän päivän tarkkailulähete, ja sinä aikana sit asia pitäis kans tutkia. esitietoja potskusta saa käyttää, mutta pakkohoitopäätöstä ei saisi ainoastaan niiden perusteella tehdä.

jepu. kalteripuolel en psykiatrisel vieraillu, vapaaehtosta oli, mut eipä ny nii paljo hyödyttäny.

kyl mäki aikani yritin saada (montaakin) juoppoa lopettaan juomisen, mut enpä jostai kumman syystä onnistunut. se on h ä n e n / h e i d ä n elämänsä. tiedän, että voi vaikuttaa julmalta, tai välinpitämättömätä, mut tajusin, että oma päihdeongelma ois niinku se ensisijainen ratkaistava, ei toisen :open_mouth: . kurjaahan toisen itsetuhon seuraaminen sivusta on, mut minkä pirkuleen teet :confused: …kaikkea ei voi, vanha tosi latteus :frowning: .

Ymmärtääkseni aikuinen ihminen voidaan määrätä tahdosta riippumattomaan hoitoon vain; jos kyseinen henkilö on mielisairas ja vaaraksi itselle ja/tai muille. Alaikäisen kohdalla perusteeksi “riittää” vaikea mielenterveyden häiriö.

Juuri näi o. Ja “mielisairas” meinaa psykoottista tilaa. Vaikea määritellä, uskon mä. Esim.persoonallisuushäiriöt vaikeimmillaan on siin neuroottistasoisen ja psykoottistasoisen psyykkisen häiriön välis: joskus voi olla psykoottisia jaksoja, piirteitä, välil taas ymmärrys tallel. Vaan mitä o n “täysi ymmärrys”, huh, onneks mun ei tarvi olla noita arvioimas… Onhan se ymmärrettävää, että virheitäkin niis arvioinneis tulee, mut mitä olen kamujen tilanteita seurannu, joskus aivan liian helposti ja nopeasti tehdään pakkohoitopäätös. Kerran uhkasin lekuria kantelulla, jos pistää kaverin pakkohoitoon, koska ei ihmistä sil perusteella tahdosta riippumattomaan / tahdonvastaiseen hoitoon kuulu laittaa, että “onhan se selvää, ettei hän ymmärrä omaa parastaan”. No sit painostettiin lähteen vapaaehtoisesti lojumaan suljetul kroonikko-osastol, jossei ole muuta hoitoa ku lääkitys ja valvonta… R.I.P. Pikku-R. :frowning:

Tään kaverin osalta se juttu ei oo aivan tavanomainen. Mies sai aikoinaan masennus ym. lääkkeitä. Suoraan sanoen semmoisen määrän että eräs tavallienn tervejärkinen yleislääkäri ihmetteli mitä joku tämmösellä määrällä lääkkeitä tekee. Sama akysyn minä. Mun mielestä ne tekevät tästä kaverista hörhön joka ei osaa enää mitään järkevää tehdä vaan alkaa aamunsa kaljanjuonnilla ja jatkaa hamaan iltaan asti kunnes sammuu. Näin on ollut jo vuosia. Ja tietty heti aamulla kourallinen rohtoja jotka eivät vaikuta yhtään mihinkään myönteisesti - päinvastoin. Joskus ehkä on jotain vaikuttaneet vaan ovat aikaa sitten tehtävänsä tehneet. Lähinnä ylläpitävät ryypyn ottoa. Mulla ei oo valtuuksia eikä mitään tehdä jotain.

itse entiedä voi alkosta pakolla hoitoon laittaa, mutta itse olen lähtenyt 2 pakko papereilla hoitoon “mielisairaalaan” muutaman päivän putken jälkeen, yhden kerran sanoin, etten haluaisi, mutta oma vanha isäpappani oli mukana lääkärissä ja käännytti heidän päänsä, että tarvin hoitoa päähän :confused: joten siten lähdettiin… toisella kerralla sunnuntaina iltana kävin sanomassa, että tuntuu ettei pärjää nyt oikein hyvin niin pitivät valvonnassa sairaalassa maanantai aamuun ja taas pakkolähetteellä samaan paikkaan… nyt ollaan lähdössä erittäin nopealla lähetteellä kolmannen kerran samaan paikkaan taas… tosin nyt katsoivat, etten ole itselleni liian vaarallinen tai muille kun oli veressä vain alle 2 promillea, 50-60mg rivatrilia ja parisenkymmentä panacodia, joten pääsin kotiin odottelemaan pariksi päivää kunnes laittavat huoneet kuntoon :unamused: Tiedä sitten miten nuo määrittelevät onko vaaraksi vaikka papereissa on törkeäratti, polisiienpahoinpitely, pahoinpitelyitä, ehdollinen yms mitättömiä merkintöjä. + monelta psykiatrilta, terapeutilta ja muilta omia merkintöjään. :bulb:

Ei minua kärrätty mihinkään pakkohoitoon vaik masiskautena tuumasin kesken terapian et meitsi lähtee ny,meen kämpille ja posautan aivot seinälle.sain lähtee vapaasti,mut psyko soitti onneks perään ja sano et istuhan ny alas ja pistä tupakaks.Siinä juteltiin niitä näitä ja lopulta suostuin menee takas lekuriin ja se sain taottuu hieman järkeen päähän et lupasin lykätä toteutusta ainaki viikolla.Siitä on nyt 1,5v ja tässä sitä ollaan ja kondis on aika helvetin paljon parempi :slight_smile:

Eilen tuli soitto ja pyysivät käymään, eivät laitakaan tällä kertaa pakolla laitoshoitoon vaan sain itse valita tulenko käymään jossain psykiatrsisessa kokouksessa missä arvioidaan uudelleen mikä on hoitoni tarvi, eli laitetaanko laitokseen, käynkö 5 kertaa viikossa 6 tuntia vai käynkö vain juttusilla ja katsellaan vähän lääkkeitä ja tehdään varmaan taas niitä helvetin hienoja palikkatestejä, piirrellään jatkoja johonkin kuviin ja katsellaan taas niitä mustialäiskiä ja kerrotaan mitä nähdään, hienoa! not… No tutkikoot nyt taasen aivokoppaa saako ne sieltä kiemuroista mitään selvää, osaksi viittaisi kaksisuuntaiseen mutta toisaalta ei ollenkaan ja kerran ollaan jo sekin poissuljettu… pistivät syömään nyt aluksi 60mg cymbaltaa siksi aikaa kun tulee lähete, eli varmaan viikon sisällä tjsp. auttaa kuulemma hermokipuihin myös jotenka olisi myös avuksi bubren kanssa, koitin asiasta kuitenkin vängätä, ettei mielialalääkkeet ole mun juttu kun meen niistä aina aivan apaattiseksi ja sekoilen hullusti, kokemuksena 3 vuotta parista erilääkkeestä… yhden takia menin jopa niin maihin, etten enää jaksanut, kiitos vaimon nopeuden niin 15-30min myöhemmin olisin maannut kuolleena ellei kotiin olisi tullut juuri sopivaan aikaan… Noh, meni vähän offiksi, mutta kirjoittelin nyt kumminkin kuulumisia tuosta edeltäneestä kirjoituksesta. Mitä muut ovat mieltä tosta helvetin cymbaltasta???

No hyvä sitten, itse sain efexorista kaksi vuotta sitten kun lopetin seinään 225mg annoksen aivan järkyttäviä sähkötällejä ja muistikatkoja aivoissa, muutenkin näitä tuli aina, mutta silloin vain nostettiin annosta… tosin tuon 2 vuoden aikana kun käytin efexoria moni sanoi, ettei tunnekaan enään minua, tosin en oikein itsekään tuntenut enään mitää. 3-5 viikko käytön loputtua jo ei päivittäiset tuttuni huomasivat että, katos äijähän on palannut takas maan kirjoille. siis nyt olin ollut kuivilla 2 vuotta ja elämäni parhaimpia vuosia kun saa katsoa kun lapset kasvaa yms, ainoana vain, että tuo kipu lyö niin voimattomaksi koko ajan ja masentaahan se tietty kun on tottunut tekemään töitä ja tuomaan perheelle leivän pöytään, nyt makaan turhantoimittajana ja inhoan itseäni, vaikka tiedän, ettei se omasta pääkopastani ole kiinni vaan pitkälti fyysisen työn rajoituksen takia, juuri sain tuon määräaikaiseläkepäätöksenkin kun saikku loppui, eli tuolla mennään nyt sitte entiedä kuinka kauan, ens vuoden puolella olis varmaan tarkoitus aloittaa jonkinlainen kuntoutus projekti jos taasen toisen asian haava antaa luvan, sen näkee joulukuunlopussa kun on lähetä erikoislääkärille mikä katsoo saako selkää alkaa rasittamaan ilman tuon häntäluunleikkauken tulehdus/repeämis/yms riskiä. Jooh, no mutta kumminkin oli hyvä kuulla. että ainakin joillakin on cymbalta toiminut, luin myös nopealla haulla että neurokipu oli kirjoittanut cymbaltan olleen auttaneen kipuihin, mutta joitui lopettamaan tramalit? tosin itse juuri muutamia kuukausia vaihdoi tramalin bubreen niin tuota voitiin määrätä…