Päivystys Läheistenpäivänä 5.5. klo 14-20

Liitän tähän vielä hieman lisätietoa sininauhaliitosta joka oli minulle entuudestaan tuntematonta. :slight_smile:

Sininauhaliitto ry on 1936 perustettu runsaan sadan jäsenyhteisön yhteistyöverkosto, joka auttaa vaikeaan tilanteeseen joutuneita ihmisiä. Sininauhaliitto ja sen jäsenyhteisöt muodostavat kristillisen diakoniatyön verkoston.

Sininauhaliiton ja sen noin 100 jäsenyhteisön erityisosaamista ovat päihde- ja pelihaitat, riippuvuudet, mielenterveysongelmat, pitkäaikaisasunnottomuus sekä sosiaalinen työllistäminen. Ne toimivat päihdehaitoista kärsivien, peliongelmaisten, asunnottomien, mielenterveysongelmaisten ja laajasti ymmärrettynä huono-osaisten ihmisten parissa. Jäsenyhteisöt sijaitsevat ympäri Suomea ja ne työllistävät, järjestävät päiväkeskustoimintaa, ruoka-apua, asumispalveluja, palveluohjausta ja vertaistoimintaa. Moni tarjoaa myös hengellistä toimintaa.

fi.wikipedia.org/wiki/Sininauhaliitto

Läheisten päivästä on nyt viikko. Läheisten päivää vietettiin viime viikolla keskiviikkona 5.5.2021. Tärkeä päivä, joka muistuttaa, että myös päihderiippuvaisten ihmisten läheisillä on oikeus tukeen. Läheisten oikeus tukeen perustuu lakiin, ja kunnilla onkin lakisääteinen velvollisuus tarjota päihderiippuvaisille ja heidän läheisilleen tukea.

On tärkeää tietää olevansa oikeutettu tukeen. Kenenkään ei pitäisi joutua pärjäämään yksin. Eri tyyppiset ihmiset arvostavat erilaista tukea ja eri tilanteissa myös tarvitaan erilaista tukea. Joskus tuen tulee olla ammatillista, joskus vertaistuki on parasta. Moni voi arastella tuen hakemista. Yleensä läheiset ovat kuitenkin hyötyneet merkittävästi saadessaan tukea. Aluksi voi pelottaa, että joku saa tietää omasta, perheen tai ystävän tilanteesta. Esimerkiksi vertaistuen piirissä kaikilla on kuitenkin saman tapainen tilanne, eikä omaa tilannetta tarvitse hävetä. Vertaiset ymmärtävät mistä on kysymys ja mitä läheinen käy lävitse. Hakeudu siis rohkeasti sinulle sopivan tuen piiriin: olet arvokas ja ansaitset tukea juuri sellaisena kuin olet, juuri sellaisessa elämäntilanteessa kuin olet. Yksikin askel kohti tuen saamista voi tosiaan olla askel kohti toivoa.

Kun läheinen on valmis hakemaan tukea tai pohtii avun hakemista, kuntien vaihtelevat palvelut voivat hämmentää. Päihderiippuvaisten läheiset ovat kuitenkin oikeutettuja samoihin palveluihin kuin kaikki muutkin ihmiset, joita on kohdannut elämänmuutos, joka voi pahimmillaan kärjistää elämäntilanteen ja johtaa kriisiin.

Tukea voi hakea terveysasemalta, työterveyshuollosta, äitiys- ja lastenneuvolasta, päihde- ja mielenterveyspalveluista, kunnan kriisikeskuksesta tai -puhelimesta. Näistä palveluista tulisi suoraan antaa tukea tai ohjata eteenpäin tuen piiriin, esimerkiksi psykiatrin, psykologin, psykiatrisen sairaanhoitajan, perheneuvolan, sosiaalityön tai muun vastaavan ammatillisen tuen piiriin. Myös Kelan kuntouttavaan psykoterapiaan voi lähteä hakemaan näiden palveluiden kautta, josta tarvittaessa ohjataan eteenpäin.

Useat järjestöt tarjoavat ammatillista tai vertaistuellista tukea läheisille, kuten Irti huumeista ry, Sininauhaliitto ry, Kondis ry, Tukikohta ry, Ehyt ry, Al-Anon, All, Ar-anon ja paljon muita. Tietoa tukea antavista tahoista ja auttavista puhelimista löydät Myllyhoidon sivuilta: myllyhoitoyhdistys.fi/2021/04/2 … helimitse/

Kiitos Sokeritautiselle, joka lisäsi tietoa Sininauhaliitosta, jossa Emma ja Ilona toimivat kehittäjinä.

Oikein mukavaa ja aurinkoista kevättä kaikille :slight_smile:

Hitto vie kun missasin tällaisen ketjun. Olisi ehkä ollut jotakin sanottavaa - tai jotakin sinne päin…

Itse käsitin alussa väärin tämän ketjun tarkoituksen ja aloin höpisemään omasta päihdeongelmasta. Käsittääkseni ketju oli suunattu päihteidenkäyttäjien omaisille. Kuten olen sanonut ennenkin niin minun ei tarvitse kuin kattoa viinapulloa niin ÄO tippuu heti noin 30 pistettä.

Onko sininauhaliito sitoutunut mihinkään poliittiseen puolueseen ja suoritatteko varainkeräystä syrjäytyneille ihmisille? Jos haluaa tavata sininauhaliiton jäseniä vertaistuen merkeissä kasvokkain niin mihin osoitteesen voi mennä? Katsoin netistä että teidän pääkonttori sijaitsee Helsingin Pasilassa.

Sääli, koska sininauhaliito on hieno organisaatio. Mutta monet eivät ehkä halua avautua kristilliselle diakoniatyölle pohjoismaissa missä ateismi on ajan henki etenkin nuorten keskuudessa.

Se minkä yritän oppettaa tällä foorumilla on niin sanottua matalan kynnyksen keskustelua, eli ei tarvitse olla mikään lähihoitaja, sosionomi tai korkeakouluja käynyt mitä nämä vanhat parrat täällä opettavat. Kaikki ovat tervetulleita keskusteluun sosioekonomisesta tausta huolimatta, vaikka vanhat vakiojäsenet aina leikkii että ollaan niin sivistyneitä siitä huolimatta että punkku ja bupre on maistunut koko elämän ja istuttu muutama vuosi Joutsenon kurituslaitoksella.

Jos kaikki ihmiset tottelisivat “kymmentä käskyä” niin maailmassa ei olisi rikollisuutta tai pahuutta.

Mielestäni tämä ketju oli mukava. Loppujen lopuksi saatiin keskustelua ja vertaistukea aikaiseksi. Kyllä nämä sininauhaliiton vapaaehtoiset diakoniatyötä tekevät ihmiset tietävät mistä puhuu. Ensi vuonna läheistenpäivänä samanlainen ketju taas pystyyn…IMO.