Päivä kerrallaan😇

Noniin, tästä se lähtee. Eilen en juonut ja tänään en juo. Olen kipuillut tämän kanssa vuosia. Ehkäpä havahduin siihen että juominen ei pysy hanskassa jo ensimmäisen kerran noin 15 vuotta sitten. Silloin huomasin, että en pysty lopettamaan. Silloin ikää oli noin 25. Asian kanssa on tehty matkaa ja väliin on mahtunut useita tipattomia tammikuita ja pari 3kk tipatonta jaksoakin.

Jokin on aina kuitenkin saanut ne murtumaan. En kuitenkaan ole pessimistinen, aikoinaan kun noin 10 vuotta sitten lopetin tupakoinnin niin sitäkin edelsi tosi pitkä pätkä erimittaisia taukoja ja retkahduksia. Ehkäpä ne vain tarvitsi kokea ensin.

Alkoholin lopettaminen on vakavissaan pyörinyt asialistalla nyt varmaan nelisen vuotta. Erilaisia taukoja, vähentämistä, luettuja kirjoja ja ajatusmalleja. Tämä on kypsynyt jo pitkään.

Mikä sitten tänään sai kirjoittamaan tänne? Luin eilen tätä palstaa pitkästä aikaa ja minut valtasi optimismi. Luin koko ”Setämiehen päiväkirja” ketjun ja sain siitä hyvää perspektiiviä.

Tuntuu että olen niin usein kipuillut sen kanssa, että mietin kysymystä: juonko enää koskaan vai olen kuukauden raittiina vai kolme? Tulevaisuuden pohtiminen on saanut jossain vaiheessa minut rikkomaan hyvin alkaneen raitistelun ja jo ennen sen rikkoutumista vienyt siitä ilon.

Juuri se päivä kerrallaan lähestymistapa jota haluan tehdä. Toinen juttu jonka eilen luin ja se resonoi oli ajatus siitä että pääsee rakentamaan koko elämänsä uusiksi. Se tuntuu jotenkin tosi loogiselta ajatukselta. Dopamiini ohjaa pitkälti kaikkea ihmisen päätöksentekoa. Kun alkoholilla rikkoo sen toiminnan, niin elämästä tulee vinoutunutta. Kun sitten alkoholin jättää pois, niin elämästä tulee vielä enemmän vinoutunutta. Kestää aikansa, että tämä vinouma lähtee suoristumaan, mutta elämää voi rakentaa suoraan heti. Asiat joita haluaa elämässä tehdä silloin kun ei juo ovat erilaisia. Mitä ahkerammin jaksaa tätä elämää rakentaa, niin sitä nopeammin voi löytää itsensä jokseenkin mukavasti toimivasta elämästä. Ja rakentaminen on hauskaa!

Vielä yksi juttu jota eilen luin, joka kolahti. Ajatus siitä, että käsittelee alkoholia ihan eristettynä ongelmana. Olen aiemmin sortunut liikaa kaivelemaan muita syitä juomiselle kuin itse juominen. Ajatellut, että minun pitää jotenkin ratkoa jokin ongelmien vyyhti ja siinä samalla tämä alkoholia ratkeaa myös. Se on ollut minulle tosi huono lähestymistapa, koska se on johtanut ihan valtavaan pohdiskeluun ja sisäänpäinkäänymiseen. On tavallaan hirveän lohdullista ajatella, että alkoholi on ”vain” addiktio.

No mutta, tässä tämän päivän ajatuksia ja iso kiitos Setämiehelle ja muille kirjoituksista.

4 tykkäystä

Tämä kirjoittamasi on erittäin tärkeä tiedostaa. Tsemppiä lopetukseen

1 tykkäys

Huomenta, eilinen oli hyvä päivä. Kävin kävelemässä 12km parissa erässä ja vielä sen päälle hieronnassa. Join valtavasti vettä ja koitin saada vähän tähän alkuun elimistöä huuhdeltua.

Tänään aloitin päivän #3 aamulla kävelemässä 1,5h. Lähdin jo kuudelta. Aamulla oli jotenkin tahmea olo, mutta se poistui lenkin aikana.

Olen jo pitkään reflektoinut asioita puhumalla yksin ääneen. Kävellessä se on helppoa. Siinä mietin sellaista asiaa, että mikään ei ole varmaan tuntunut niin hyvältä kuin kirpakka nousuhumala. Se myöskin menee ohi ihan hetkessä ja kännissä ei varsinaisesti ole minusta kovin kiva olla. Kuitenkin ilman viinaa ei ole sitä nousuhumalaa, eli siitä tunteesta pitää vain luopua. Olen jotenkin todella valmis luopumaan siitä. Olen jotenkin niin kyllästynyt juomiseeni.

En ole kertonut kenellekään että olen laittanut korkin kiinni. Muuten kuin täällä. Se on tavallaan tosi mukavaa. Tuntuu, että minulla on oma salainen onnen aihe, josta saan nauttia itsekseni.

Viina on käynyt mielessä useita kertoja eilen. On tullut sellaisia, jos vielä yhden kerran ajatuksia. On ollut tavallaan ihan hauska kohdata noita ajatuksia näiden ensimmäisten päivien korkean motivaation kanssa. Tiedän kokemuksesta, että nuo ajatukset ovat raskaita toisessa mielentilassa, mutta juuri nyt olen tosi innostunut alkoholittomuudesta.

Olen menossa pian mökille yksin. Minulla on paljon lapsia ja töitä ja varsin hektinen elämä. Melkein aina (ihan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) mökille yksin on tarkoittanut aika rankkaa juomista. Nyt fiilistelin, että onpas hauska mennä sinne nimenomaan nyt kun olen henkisesti vahvoilla alkoholittomuuden kanssa ja hoitaa se ”alta pois” ja ottaa yksi hyvä mökkireissu ilman viinaa. (Tulee varmasti hetkiä, jolloin ei ole vahvoilla, niin sitten voi muistella edellisiä kertojaa) Haluan tehdä hyvää ruokaa, ajella veneellä, saunoa ja uida. Kaikki selvinpäin. Sen haluan mainita, että veneellä ja muilla moottoripeleillä olen kyllä aina ajellut selvin päin. Mutta heti kun sen on saanut laituriin on alkoholi maistunut.

Minulla on mökillä melkoinen kokoelma alkoholia. En vielä päättänyt kaadanko sen pois, jätänkö paikalleen vai vienkö naapurille. Luulen että jätän paikalleen, vieraille usein maistuu, enkä haluaisi tehdä alkoholittomuudesta mitään numeroa. Olisi hauska, jos kukaan ei varsinaisesti edes huomaisi että korkki on kiinni.

1 tykkäys

Tervetuloa joukooon ja tsemppiä raitistumiseen!

Useinhan ajatus lopettamisesta kypsyy pikkuhiljaa juomisen haittojen lisääntyessä ja hyvien puolien vähentyessä. Nousuhumala on tosiaan aika lyhyt hupi ja siitä ei välttämättä ole mielekästä maksaa niin kovaa (ja koko ajan kovenevaa) hintaa kuin joutuu maksamaan… tukkoinen pöhnä, krapula, rahanmeno ja kuluuuhan siihen ainutlaatuista elämääkin hukkaan.
Sinulla on hyvä alku ja siitä vaan eteenpäin.

Vanhassa läppärissäni oli jonkinlainen ongelma ja vähän väliä päällimmäiseksi avautui jokin järjestelmään liittyvä pikku-ikkuna, jota ei saanut ruksista kiinni ja joka pyöri n 20s ja sulkeutui itsestään.
Olen ajatellut, että juomahalu on vähän samanlainen “haittaohjelma”, joka hyppää päälle, pyörii aikansa ja menee ohi. Sille ei ole välttämätöntä tehdä mitään… siinä se pyörii ja itse voi pudistella päätään ja jatkaa elämäänsä. Siinä kohtaa kun on vahvoilla, siihen neutraalisti suhtatuminen vahvistaa niitä hermoratoja, ettei ole pakko heti kiiruhtaa juomaan. Saavutettu rutiini auttaa toivottavasti sitten vaikeammilla hetkillä.
Jos ja kun on juonut paljon ja usein, tottakai alkoholi tulee mieleen vähän väliä ja monista asioista, esim saunan lämmitysestä, kun se on siihen kylkeen liimattu juomalla saunomisen yhteydesä. Kestää aikansa, että saa päänsä ohjelmoitua uudelleen. :wink:

Päivä kerrallaan juomatta, niin päiviä kertyy yksi kerrallaan lisää. Muut asiat ratkeavat tai ovat ratkottavissa siinä sivussa pikkuhiljaa. Selvällä päällä pystyy paremmin miettimään, miten elämänsä haluaa elää ja mihin asioihin aikansa käyttää ja mihin ei.

Tämä on hauska ajatus ja varmasti on mielenkiintosita seurata, missä vaiheessa ihmiset ympärilläsi huomaavat sen. Siihen asti saat myhäillä itsekseni ja vaalia raittiudenpoikastasi rauhassa.

Raitista päivää!

2 tykkäystä

Tervetuloa joukkoon minunkin puolestani! Mukava kuulla että olet saanut iloa keskustelusta ketjussani, mielenkiinnolla odotan minkälaista keskustelua tässä sinun ketjussani herää.
Tänään yhdyn aivan erityisesti tuohon ajatukseesi, että elämän rakentaminen uusiksi on todella hauskaa ja inspiroivaa. Ja sen rakentamisen voi aloittaa heti muuttamalla edes yhden pienen asian paremmaksi ja silloin sitä on jo pistänyt itsensä pienen askeleen kohti sellaista elämää, jota aidosti haluaa elää. Äkkiä innostus valtaa mielen ja yhtäkkiä muutoksien tekeminen onkin jo osa arkea. Se on varmasti nähty, mitä alkoholi voi tässä elämässä tarjota, ja paljon enemmän minua nyt kiinnostaa se, että mitä pitkäaikainen raittius voi elämään tuoda. Olisi niin sääli, jos sitä ei saisi tässä elämässä koskaan kokea.

1 tykkäys

Kiitos kannustuksesta Fincoco, metsänpeitto1 ja Setämies! Neljäs päivä lähti käyntiin kävelylenkillä ja ihan hyvissä tunnelmissa.

Eilen iski jännä tilanne, sain tosi iloisen yllätyksen töissä. Sitä ajattelisi, että hienoa… mutta samassa hetkessä iski älytön himo alkoholia kohtaan kun rupesin miettimään miten tätä pitää juhlia. No pääsin kohtuullisella tavalla tuosta aina yli hetkeksi mutta tunnin, parin päästä sama fiilis palasi. Tänään sitten olen menossa sinne mökille.

En tee tästä ongelmaa, näitä tulee. Varmaan ihan hyvä että tämä sattui tähän alkuun heti tulemaan vastaan kun osaa ola valppaana. Eilen oli lopulta helppo sanoa: ”tänään en juo” ja jättää kaikki murheet huomisen juomisesta pois. Tänään sanon myös: ”tänään en juo” ja keskityn siihen.

Olen tätä miettinyt monta kertaa aiemmin. Elämässä on kahdenlaisia tragedioita: niitä kun menee huonosti. Silloin tekee parhaansa että korjaisi tilanteen. Sitten niitä kun käy hyvin. Silloin pitää osata suojautua omalta itseltään, että se ei nouse päähän ja saa tekemään jotain tyhmää.

Hyvää raitista päivää kaikille ja voimia eri tilanteisiin!

3 tykkäystä

Sinulla on mukava positiivinen asenne. Uskon, että onnistut.
Olet vielä työelämässä, minä en. Ja voin vakuuttaa, ettei kannata odottaa eläkeikää todetakseen, että on aika lopettaa juominen. Turha rypeä minunkaan itsesäälissä.
Minä olen yhden päivän edellä ja samalla metodilla päivä kerrallaan juomatta mennään.
Meillä on samanlaisia harrastuksia, minäkin käyn kävelylenkeillä. Uskomattoman paljon tuosta pienestäkin liikunnasta saa voimaa elää paremmin.
Tällä palstalla on hyviä vinkkejä ja esimerkkejä. Nimimerkki putkis_0132 esimerkiksi. Hänen tarinansa on aika uskomaton. Vuosikausia päivittäistä juomista ja nyt hän on ollut muistaakseni seitsemän vuotta juomatta tehden pitkiä vaelluksia. Samaan ei voi pyrkiä, mutta kun noita tarinoita lukee, huomaa kaiken olevan mahdollista.
Mukavaa päivää sinnekin!

1 tykkäys

Todella hienosti hoidettu triggeri. Ensimmäiset ovat aina niitä pahimpia ja ne pääsevät usein myös yllättämään. Ja jos sen yli pääsee vielä kompastumatta, niin sen paremmin ei voi enää mennä. Seuraava tulee olemaan sitten jo todennäköisesti huomattavasti helpompi ja kun aivot alkavat oppimaan siihen, että nyt asioita tehdäänkin eri tavalla, niin pikkuhiljaa alkoholiton elämä alkaa muuntautumaan sellaiseksi perusasetukseksi.

Kiitos taas kommenteista, ootte mahtavia!

Tänään kävin taas aamulla metsässä kävelemässä. Se on kyllä toiminut, aloitin tämän rutiinin samalla kun korkki meni kiinni. Mökkireissukin on onnistuneesti takana. Ainoa vaikea asia lopulta oli lähteä kotiin, kun olisi tehnyt mieli jäädä vaikka koko kesäksi.

Tänään kuitenkin töitä, niin täytyy olla onnellinen siitä yhdestäkin vapaapäivästä.

Olen tunkenut nyt kaikki päiväni täyteen tekemistä. Muutamia sellaisia euforisia hetkiä on tullut kun on ensi paiskinut paljon hommia ja sitten mennyt luontoon. Mökillä ajoin veneen järven selälle ja hyppäsin veteen uimaan. Aivan yksin kaukana kaikesta. Se oli jotenkin mahtava hetki.

Nyt kohden viikonloppua. Olo on edelleen motivoitunut. Hyvää raitista viikonloppua kaikille❤️

4 tykkäystä