Sori, otsikko saattaa mahdollisesti olla ihan susi, kun krapulatärinöissäni kirjoittelen ja aivot ei luonnollisestikaan tän tilan takia käy ihan täysillä, mutta ehkä kestänette.
Selailin tässä netin ihmemaata ja jonkun mutkan kautta päädyin tällaiseen lehtikirjoitukseen; päihdetaustaiselta äidiltä oli evätty oikeus kivunlievitykseen synnytyksessä:
pohjolansanomat.fi/PS-Uutise … kari+.html
"[i]Naiselta evättiin opiaattipohjaiset kipulääkkeet huumetaustaan vedoten. Miksi?
Suonensisäisiä huumeita käyttäneiden ja käyttävien synnytyskivun hoidossa käytetään ensisijaisesti muita vaihtoehtoja kuin opiaattipohjaisia eli keskushermoston kautta vaikuttavia lääkkeitä. Kertakäytönkin on todettu johtavan uuteen huumeriippuvuuteen, toistokäytöstä puhumattakaan."[/i]
Tuo pisti hieman kiehahtamaan, oikeastiko muka terveydenhuolto voi noudattaa linjaa, jonka mukaan kertakäyttö aiheuttaa riippuvuuden tai laukaisee sen uudelleen? Vittu mitä bullshittiä. Harvemmin kuitenkaan hoitoannoksesta saa mitään kiksejä, etenkään se päihdetaustainen ihminen, koska toleranssia luonnolisestikin löytyy aineille. Tietysti aina ensisijainen vaihtoehto kivunlievitykseen on joku muu kuin opiaattipohjainen kipulääke, mutta haloo, synnytyskipuihin Panadolia?
Mun mielestä tuollainen käytäntö asettaa potilaat/asiakkaat eriarvoiseen asemaan. Kuitenkin potilaan oikeuksissa, joiden pitäisi muka olla kaikkien kohdalla samat, mainitaan oikeus riittävään kivunlievitykseen, mutta ilmeisesti näin ei ole.
Mä todella toivon, että kyseessä on yksittäistapaus, eikä terveydenhuolto ihan oikeasti noudattaisi tuollaista linjausta jokaikisen kohdalla. Siksi ajattelinkin tiedustella teiltä, p-linkkiläiset, miten te olette kokeneet tulleenne kohdelluksi kipuasioissa? Onko kipulääkkeitä evätty vedoten päihdetaustaan?
Multa löytyy omakohtaista kokemusta laitoshoidossa. En saanut käyttää mulle määrättyä Tramalia sinä aikana, kun olin lataamossa. Tosin onneksi ei tullut sellaista tilannetta, että olisin tarvinnut sitä. Mä ihan oikeasti nimittäin satun tarvitsemaan sen Tramalini, kun kivut iskevät. Ensin multa otettiin resepti pois (osastonlääkäri oli kirjottanut jotain shaibaa potilastietoihin, josta en oo perillä, ilmeisesti kuitenkin perustellut itsetuhoisuudella ja päihdetaustalla), jonka jälkeen sovittiin terveyskeskuksen kanssa Tramal tarvittaessa iv:sti tai im:sti, jotta voivat valvoa sitä käyttöä. 50-100 mg pistävät, kivun vaikeudesta riippuen, eikä siltikään meinaa aina noi pistoksetkaan edes pitää kipua loitolla. Osastonlääkärin kanta taas tuohonkin oli, että “en usko.”
Mulle todellakin joku Panadol olis silkkaa vittuilua noihin kipuihin, joita joudun kärsimään. Puhumattakaan nyt sellaisesta tilanteesta, että joutuis synnyttämään Panadolin voimin! Uskon sentään oman kipuni olevan hieman lievempää kuin synnytyskivut.
Ihminenhän se päihdetaustainenkin ihminen on, eikä mekään olla immuuneja kivulle. Luulisi, että tommonen kipulääkkeiden epääminen aiheuttaisi sen, että porukka sitten hankkii kivunlievityksensä muualta, eli katukaupasta. Se taas tuskin on yhtään kenenkään etujen mukaista. Ei ostajan, eikä loppupeleissä yhteiskunnankaan.
Entä ihmiset, jotka haluavat apua huumeongelmaansa? Hekin leimautuvat totta kai terveydenhuollossa narkkareiksi. Mua henk.koht ainakin pelottaa puhua reheellisesti, koska pelkään, etten saa tarvittaessa yhtä hyvää hoitoa kuin potilas, joka ei ole elämänsä aikana käyttänyt mitään. En tiedä, mitä te ajattelette, mutta mä funtsin tässä, että varmaan monille on vaikea kertoa päihdeongelmastaan, saati nyt, jos on pelko siitä, ettei saakaan enää samanarvoista hoitoa kuin muut fyysisiin vaivoihinsa.
Ajatuksia?
Olisihan tän voinut tunkea tuonne uutiset-ketjuunkin, mutta koin asialliseksi tehdä oman ketjun aiheelle, koska mun mielestä tärkeä ja puhuttava aihe. (Ja koska linkkaamani uutinen oli jo aika wanha. )