Päihteettömänä....

Kesäpäivää.

Minäkin otan nyt käyttöön tällä foorumilla tuon laskurin profiilissa, joka ilmaisee kuinka kauan olen ollut olematta ns. juova ihminen. Laskuri nollautuu täst edes jokaisesta pisarasta alkoholipitoista juomaa, ja mistä tahansa hitusesta muuta päihteeksi laskettavaa ainetta.
Jos laskuri katoaa näkyvistä kokonaan, olen “yhdellä tai kahdella” eli juomassa.

Tupsahti mieleen että voisi tässä inventoida aikaväliä kaikkiin muihinkin päihdykkeisiin, joita on joskus tullut sisäänsä laitettua. Joku voi tietysti sanoa perustellusti, ettei tupakka ole päihde, mutta otin senkin nyt mukaan myrkyllisyytensä ja addiktoivuutensa takia. Sen sijaan kahvia, suklaata, sokeria yms. hiustenhalkomista ei nyt huomioida, eikä myöskään toiminnallisia riippuvuuksia Eikä myöskään uudempaa jazzia. Kapish!

Ilman alkoholia: 13 päivää.
Ilman tupakkaa: 9 vuotta, 3 kuukautta, 21 päivää.
Ilman bentsoja: noin 3 vuotta, 5 kuukautta.
Ilman opiaatteja: noin 1 vuosi, 4 kuukautta.
Ilman kannabista: noin 10 vuotta.
Ilman muita päihteitä: aina.

Sunnuntaita, Valtio-mies.
Jo kaipasinkin.

Minä en taida varsinaista laskuria ottaa käyttöön, olihan se alkuun tiedossa tunnin tarkkuudella kauanko viimeisestä ryypystä on aikaa. (Ja asia oli silloin tärkeä, jokainen tunti oli voitto ja ennätys, ja askel kauemmaksi riippuvuudesta. Mittasin, tarkkaan, tunnit ja ensimmäisinä päivinä tais olla minuutitkin tiedossa.)

Tilannekatsauksena sen nyt vois laskea… kuusi vuotta, yksi kuukausi, ja yksi viikko.
Mutta ei sillä nyt enää isompaa merkitystä ole.

Tupakanpolton lopettaminen oli minulle vielä vaikeampi asia kuin alkoholista poisoppiminen. Mutta jostain syystä en sitten kuitenkaan tullut laittaneeksi mihinkään muistiin milloin sen lopetin. Niinpä, en edes vuotta muista! Siinä se oli vuosituhannen vaihteessa, luulisin. Ja sitä ennen olin semmoinen ketjupolttajaksi nimitettävä. Aina se kärysi suupielessä, silloin kun vielä sai polttaa melkein missä tahansa.

Kannabiksesta on aikaa monta vuosikymmentä, enpä juuri siitäkään mitään muista.

Noista muista en sitten mitään ymmärräkään.

No niin. Olen nyt sitten parhaan kykyni mukaan ja kaikella asiallisuudella tähänkin ketjuun osallistunut. Voisin vaikka siirtyä keskustelemaan jostain muusta kuin päivämääristä.

Kiitos kaipauksesta, samat sanat.

Itsellänikin tuo tupakka on ainoa, jonka lopettamisesta jäi mieleen vuosiksi ihan tarkka päivämäärä ja kellonaikakin. Siihen oli kai valmistauduttu niin suurella eetoksella ja innolla. Muiden aineiden suhteen epätarkempaa. En muista edes niitä juomisen lopettamis-päivämääriä, joista on seurannut joku vähän pidempi raittius tyyliin 1½ vuotta. Vaikka taannoin sanoinkin että rakastan tarkkoja päivämääriä ja vuosilukuja :slight_smile:

No, nuista opiaateista mainittakoon että viimeisin kerta oli ihan lääkärin määräämä Panacod-resepti oikeaan tarpeeseen, eli kipuun. Mutta oon minä joskus päihdekäyttänytkin mm. tramadolia.

Mutta tupakka juu: 23.4.2007 klo 17. Kakskolme neljättä kello viisi.

Toivottavasti päivistä tulee viikkoja, viikoista kuukausia ja kuukausista vuosia, eli eläisit raitista elämää. Tosin en olen ihan varma, että onko se edes tavoitteesi, mutta jos on, niin mielenkiinnolla seuraan matkaas ja toivotan tsemppiä.

T. Prossa

Kiitos. Elänhän minä raitista päivää tässä parhaillaankin, ja tänään on hyvä niin. Fokus on hyvä elämä, joka koostuu monesta osatekijästä ja terveyteenkin vaikuttavasta asiasta.

Hienoa, näin se on minullakin.

Mä en muuten tiedä kumpi tässä valehtelee, mun laskupää, vai tää laskuri jonka te näätte tossa mun viestin sivussa. Juomatonta aikaa ainakin siis tän vuoden äitienpäivästä, tai niiltä main mä oon laskenut täs kokoajan ja mun laskujen mukaan siitä on tullut nyt 4kk. Mut toi laskuri väittää muuta. Kumpi tässä nyt on väärässä? :mrgreen: Ätienpäivähän oli öööh 8.5.16 jos en väärin muista.

Onhan tämä nyt aika kauhea juttu, mutta kyllä mä väitän, että tuo laskuri on oikeassa. Äitienpäivä tosiaan oli 8.5. ja siitä on aikaa tuo vähän reilu 3 kuukautta.

Jos tähän nyt jotain pitää koota, niinkuin aloittajakin teki, niin
Ilman alkoholia: 1 vuosi, 10 kk ja vielä reilu viikko päälle
Ilman tupakkaa (käytännössä nuuskaa): joku kolmisen vuotta
Ilman kannabista: noin 10 vuotta
Muita ei oo tullu käytettyä. En halunnu lopettaessa katkolle, vaikka päihdehoitaja sitä suositteli - siellähän olis bentoja kait saanu. No, jäipä nekin kokematta.

Minä olen ollut katkolla kaksi kertaa, tai oikeastaan kolme jos yksi avokatko lasketaan.
Viimesistä katkoreissuista on näinä päivinä päivälleen 9 vuotta, eli tokavika oli elokuussa 2007 ja ihan vimonen syyskuussa 2007. Sieltä läksin 1.10. 2007, ja seuraavana päivänä lensin Intiaan, mutta se on jo toinen stoori,

Nuihin aikoihin bentsoja sai vielä melko helposti lääkäreiltä reseptillä, etenkin yksityiseltä. Nyt niitä ei helposti kirjoita kuin harvat lääkärit yksityiselläkään.
Tuli niitä joskus napsittua vähän laittomasti hankittunakin. Nykysin ei onneksi joudu kiusaukseenkaan. Mutta varmuuden vuoksi hyvä etten ole opiskellut sairaanhoitajaksi enkä muuhunkaan hommaan jossa joutuu käsittelemään päihdyttäviä aineita. :unamused:

Nyt täytyy sanoa et yllätyin ihan täysin? Luulin tai olin saanut sellaisen kuvan et Valtio-miehellä on päihteettömyyttä jo rutkasti takana :open_mouth:
Mut ei siinä mitään, oikein paljon tsemppiä ja toivottavasti laskuri ei nollaannu :wink:

Haluan eroon kofeiinista ja sokerista. Kokonaan.

Olen huomannut, että en hallitse kofeiininkaan käyttöä. Kahvia menee monta kuppia ja olen huomannut että se väsyttää ja ahdistaa. Sokerissa sama asia. Aluksi tulee tietty piikki mutta sen jälkeen väsyttää niin saatanasti.

Ei mitkään addiktoivat aineet todella sovi juopolle :mrgreen: Onko kellään täälä kokemuksia lopettaa sokerin (karkit, limut, jne.) ja kofeiinin käyttö?

Mihin vaan voi addiktoitua. Vaikkapa ruokaan, tai internetiin. Syömistä ei kuitenkaan ehkä kannata lopettaa kokonaan, ja internetistäkin voi olla paljon hyötyä ja iloa kohtuudella käytettynä.
Mutta joo, toki karkkilakosta on kokemusta, ja jopa hiilihydraattilakosta. Olin joitain vuosia sitten himokarppaaja, ja kieltäydyn pitkäksi aikaa melkein kaikista hiilareista. Sitten pörräsin ihan ketoosipäissäni ja yritin käännyttää karppauslahkoon kaikkia läheisiäkin, mutta toden totta olin melkoisen solakassa kunnossa. Ainakin siihen asti kun iski ylirasitus ja olinkin ihan vetämätön monta kuukautta.

Karppaajille on oma fooruminsa, samoin tupakoinninlopettajille (kiitos vielä kerran, stumppi.fi ).

Kiitoksia.

Ehkäpä kirjoitukseni ei sitten ole vaikuttanut kovin humalaiselta. :smiley: No, vakavasti puhuen, eipä sitä ihan koko aikaa humalassa ole oltukaan viime vuosina. Joskus ennen kyllä olin.

Mietin, että nuo on myös lääkkeinä käytettyjä. Myös, etanoli, etyylialkoholi, lääkesprii. Spriitä käytetään myös tappamaan bakteereja käsistä, niin monissa sairaaloissa esiintyy noita juoppojen arvossa pitämiä käsidesejä. Kannabista käytetään lääkkeenä. Tupakkaa käytti Intiaanit aikoinaan lääkkeenä jos oikein muistan. Polttivat sitä rauhanpiippua. :unamused: Bentsoja käytetään lääkkeinä myös.

19.4.2014 alkoholi pois
Joskus 19.4.2016 tupakka pois.

"Olen huomannut, että en hallitse kofeiininkaan käyttöä. Kahvia menee monta kuppia ja olen huomannut että se väsyttää ja ahdistaa. "

Tosi kauan ja edelleen myynnissä on kofeiiniton kahvi oranssinkeltaisessa paketissa Cafe Hag [Poistettu kaupallinen linkki -Päihdelinkin moderaattori]

Pitää tarkasti etsiä kahvihyllyköstä ja marketeissa on eikä pienissä kaupoissa. Maksaa noin 4-5 € eikä se koskaan ole tarjouksessa. Maku: muistuttaa vaaleapaahtoisia eurooppalaisia kahveja tyyliä Melitta Auslese. Jos sokkotestiin laitettaisiin niin en usko, että kukaan sanoisi kyseessä olevan kofeiinittoman kahvin. Parempaa se maultaan on kuin halvimmat kahvit. Mutta on Juhla Mokkaa miedompi. Maku on hyvä.

“Sokerissa sama asia. Aluksi tulee tietty piikki mutta sen jälkeen väsyttää niin saatanasti.”

Piilosokeria on useissa tuotteissa. Tuoteselosteet - ne pienellä painetut valmistusaineluettelot - pitää lukea jos on epäselvää. Eineksissä suolaa on yleensä > 1% ja sama asia sokerin kanssa - piilosokerista valitettavasti täytyy lukea.

“Onko kellään täälä kokemuksia lopettaa sokerin (karkit, limut, jne.) ja kofeiinin käyttö?”

Juon vichyä ja joskus sokeritonta limsaa. Irtokarkkihyllyt ovat bakteeripesiä ja irtokarkeilla tehdään rahaa.

Sitä myös käytettiin/käytetään buustaamaan/potensoimaan eräitä muitakin luonnontuotteita lääkinnällisesti eikä se tavara ollut/ole sellaista supermyrkkyä kuin mitä kioskilta voi nykyisin ostaa :smiley:

En valitettavasti näe aloittajan viestejä mutta päihteettömänä voi pysyä myös mahdollisesti niin, että työntää sinne kitaansa esim. tämän näköisiä valmisteita mutta ei kuitenkaan suhtaudu ravintoon mitenkään fanaattisesti vaan aina riittää tilaa myös herkuille mutta laitetaan ne suhteet/prosentit kuntoon!

Sinullahan näyttää olevan tietoa intiaanien elämästä… :slight_smile:

Se kioskilta saatava supermyrkky on tosiaan buustattu kaikenmaailman lisäaineilla. Kuulin taannoin yhden tyypin polttaneen “lisäaineetonta” tupakkaa, niin iski viekkarit päälle. Samoin itsellekin kävi sähkötupakan kanssa, että viekkareita tuli. Muutakin on joukossa kuin nikotiinia noissa normi sätkissä. 5000-4000 eri yhdistettä joista muistaakseni 130 syöpää aiheuttavaa.

Ihan tarkkaan en ole intiaanien touhuihin perehtynyt, mutta luontoa rakastavaa kansaa oli. Kaikki elollinen oli pyhää. Joskus tuli niistä mielenkiintoinen dokkari. Jostain luin, että jollain intiaaniheimoilla oli tämä voimaeläin juttu.

No siinähän on kuvassa, jos minkälaista herkkua! On marjaa, kalaa, salaattia… :smiley:

Jesh, sullahan Kannel näytti otsikkokin olevan kohdillaan tossa edellisessä viestissä. Mulla se assosioituu Wild Billyyn ja tuohon hanskaan. :smiley:

Avaan: Wild Billykin pelas, niin kauan kun delas. Oiskohan pelit jatkunut pidempään jos lasissa olisi pommaccia ollut? Tämä on tätä triviaalitietoutta tähän väliin. Kannel tietää tod.näk. mikä handu tässä on korttipelin ystävänä? Tää Wild Billy eleli intiaanien aikaan myös. Päihteettömänä hommat pelittää kauemmin… Pelaajat pysyy pystyssä.

Eteenpäin :arrow_right:

ps. ei pidä eksyy aiheesta vaan pysyy päihteettömänä. Vissyä, vissyä. Ei uhkapelejä… Villiä länttä… Ei erää korttia. Eikä suuhun norttia. Ei pamia huuleen, ettei focus häviä tuuleen. :slight_smile:

Punatulkku häippäsee unosille. Saa nähdä häiriinkö enää plinkissä, kun ei enää ihan kaikki inkkarit ole kanootissa. Sori, pysytään alkuperäisen otsikon mukaisessa aiheessa… Innostuin… :wink:

^ Dead man’s hand. :sunglasses: Taisipa olla naimisissa legendaarisen Calamity Janen kanssa tuo Wild Bill kuolemansa aikaan, ellei kyseessä sitten ole vain fiktio Lucky Lukessa.

Lääkkeen ja päihteen välinen ero onkin veteen piirretty viiva. Joskus vain annostus tai käyttötarkoitus ratkaisee jos sekään. Esim. bentsot tuottaa ajan mittaan vierotusoireena niitä vaivoja joihin niitä alkoi käyttää, ja sitten käytön jatkumisen syy on vain riippuvuus,
Opiaatit on kipulääkkeitä, stimulantit puolestaan voi olla tarpeellisia lääkkeitä adhd:hen.

Käsidesiä on minunkin työpöydälläni, ja sitä käsiini ruiskuttelen pari kertaa päivässä. Arvostan nimenomaan alkoholipitoista käsidesiä, koska siitä kossumaisesta lemahduksesta tulee vaikutelma vahvasta desinfiointivaikutuksesta. Meillä on myös alkoholitonta käsidesiä, mutta se tuntuu hajuttomuudessaan ihan vedeltä.
Täytyy kyllä sanoa, että ei ole tullut mieleenkään laittaa mitään käsidesia suuhun. Mahtaa olla aika pahaa. :open_mouth:

Eiköhän siellä voi olla kädessä miltei mitä vaan viimeisenä korttina (tai ainakin niin voi uskotella) riippuen henkilöstä, pelin dynamiikasta/positioista/mahdollisesta aikaisemmasta historiasta, panoksien suuruudesta ja pelitaidoista sekä siitä miten toista henkilöä osaa lukea :mrgreen:

Tässä oma mahdollinen piilokorttini jota ei olekkaan ihan helppo lyödä! All-in:

Two Of Spades
youtube.com/watch?v=uh_seKB56ek

“There is no trick in the book
That I wouldn’t know”

No eihän se kofeiinista ja sokerista irroittautuminen niin helppoa ollutkaan. Tänään mennyt jo kolme kuppia. Bonussokerin olen saanut vähentymään kun suklaa ja cola on jäänyt hyllyyn.

Tässä tietysti jyllää se juopon peruslogiikka että kaiken pitää olla valmista heti nyt tänään! :imp:

Mitäpä jos korvaisit edes 30% siitä normaalista kahvista jota keität tälläisellä maistuvalla kofeiinittomalla versiolla vaikka ensialkuun? Ja sitten ostat isosta marketista juuri niitä hedelmiä joista pidät eniten… Pienin askelin eteenpäin :smiley:

Ps. Sitä suklaatakin voi muute ottaa 1-2 palaa vaikka joka pävä jos se on ehtaa tavaraa eikä mitään superprosessoitua hölynpölyä ja jos sattuu olemaan kova yskä niin tekemällä överivahvaa kaakaoo (jota ei saa lämmittää liikaa) niin se toimii paremmin kuin normaalit yskänlääkkeet ja sen pitää siis olla sellaista kunnon liisteriä. Tosin tämä tietysti vain aidossa lääketarkoituksessa koska muuten mennään päihdekäytön puolelle joka ei taida olla ketjun idea…