Päihdeongelma ja sukupuolisuus

Herätti ajatuksia ja omiakin muistoja tuo Punatulkun ketju, joten ajattelin nyt kokeilla olisiko Plinkki tarpeeksi kypsä ja fiksu foorumi näinkin aralle aiheelle kuin seksuaalisuudelle. Laitoin otsikkoon sanan sukupuolisuus, joka tarkoittakoon yhtä lailla seksuaalisuutta kuin sukupuoli-identiteettiä.

Luulempa, että monen ihmisen päihdeongelman taustallakin on jotain näihin liittyvää dilemmaa.

Muistin äkisti, että itselläni oli joitain vuosia sitten aseksuaali-vaihe. Aseksuaalisuus ei ole ihan sama kuin frigidiys, sillä aseksuaali saattaa tuntea joskus seksuaalista mielihyvää mutta se ei kiinnosta häntä lainkaan.
Olin aina tuntenut lievää ulkopuolisuuden tunnetta siitä, ettei seksi fyysisenä toimintana ollut minulle kovin mieluisaa. Pystyin toki seksiin ja joskus se tuntuikin ihan ookoolta, mutta sen aikanakin minulle tuli mieleen ainakin 10 asiaa joita olisin tehnyt sillä hetkellä mieluummin. Eikä tämä tunne riippunut kumppanista, tunteista, olosuhteista tai mistään muustakaan asiasta joihin olisi voinut vaikuttaa.
Viitisen vuotta sitten luin City-lehdestä jutun aseksuaaleista ja bingo: se oli siinä! Löysin aseksuaalien foorumin, ja kävin yhdessä miitissäkin.
Ikävä kyllä huomasin että joukoistaan löytyy kaikenlaista nyrjähtänyttä ihmisvihaajaa ja misantrooppia, joten jäi sitten vertaistukisuhde aseksuaaleihin vähän lyhyeksi.

Teininä opin jo myös käyttämään seksuaalisuutta hyväkseni. Olin aina kivan näköinen, ja osasin jo muistaakseni 15-vuotiaana käyttää viehätysvoimaa myös muiden manipulointiin. Suhteeni rakkauteen ja seksiin oli kuitenkin hyvin pinnallinen, kuin tunnevammaisella.
Olisi varmaan kliseisen freudilaista syyttää tästä jotain isäsuhdetta, äitisuhdetta, mummosuhdetta, enosuhdetta tai naapurinsetäsuhdetta, mutta ei freudilaisuuskaan ihan puutaheinää ole.

Pitkä parisuhdehan minullekin sitten lopulta löytyi. Se kesti pitkään, koska sen pohja oli hyvässä ystävyydessä, sielunsisaruudessa. Olemme hyviä ystäviä edelleen.
Avoliiton jälkeenkin on kumppaneita tullut ja mennyt, suurempia jälkiä elämääni jättämättä.

Nykyisin viihdyn perheettömänä ja lapsettomana yksineläjänä, jolla on kuitenkin kohtalaisen vilkas sosiaalinen elämä. En mieti enää pitäisikö joskus harrastaa seksiä jonkun kanssa, tai löytää joku kiva romanssi. Päihdeongelman aikana ne romanssitkin tuppasi pistämään kaiken vain entistä pahemmin sekaisin.

No, yleensä aina kun sanoo julkisesti jotain tällaista, niin pian tapahtuukin jotain odottamatonta. :laughing: <3

.

vadelmamunkki kirjoitti

Käsittääkseni olet hyvin oikeassa, kun yhdistät päihdeongelmat ja sukuvietin. Kun nuori kasvava ihminen herää hormooniensa vaikutukseen, hän hämmentyy. Samaan aikaan hän joutuu kosketuksiin myös laajenevan ihmisjoukon kanssa ja hämmentyy siinäkin. Jos sattuu niin, että alkoholi tai muu päihde tulee mukaan kuvioihin, nuorella on suuri mahdollisuus jäädä onnistumisia ja hyviä kokemuksia antaneiden päihteiden koukkuun. Aineiden sietokyky kasvaa ja niistä tulee luonteva tuki, jos on oltava tekemisissä toisten ihmisten, varsinkin vastakkaisen sukupuolen kanssa. Näin muistan itselleni tapahtuneen, ja joskus vuosien juomisen jälkeen olin mennyt yli sen rajan, jossa kadotin kyvyn hallita juomistani, olin sairastunut alkoholismiin.

Itsensä tutkistelussa onkin pyrittävä selvittämään, milloin nämä kolme, sukuvietti, sosiaalivietti sekä itsesäilytysviettimme ovat lähteneet viemään meitä vahingolliseen suuntaan, käyttäytymään itsekkäästi. Vikojen ja tekemiemme vääryyksien vastapainoksi itsetutkistelussa on jatkossa haettava esiin omat hyvät puolemme, kykymme ja myönteiset ominaisuutemme. Niitä on kosolti jokaisessa juopossakin.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Tämä on hyvä aihe, eikä missään nimessä tabu. Arka se voi joillekin olla ja ymmärrän myös sen.

Itse olen kamppaillut seksuaali-identiteettini kanssa keski-iän kynnyksellä, enkä ole vieläkään ihan täysin selvillä siitä. Tarviiko edes olla täysin selvillä ja voikokaan koskaan olla? En halua itseäni määritellä miksikään, mutta selvästi seksuaalinen kiinnostukseni on suuntautunut sukupuolineutraalisti. Kuinka paljon ja minne, sekään ei ole stabiili asia, vaan voi vaihdella ajan kuluessa ja fiilisten muuttuessa. En ole mikään fyysisen seksin suurkuluttaja, vaan arvostan henkistä yhteyttä ihmisten välillä, olkoon sillä nyt nimi syvä ystävyys :slight_smile:

Koen itsessäni hyvin paljon feminiinisyyttä henkisellä puolella, mikä ilmenee myös ulkoisilla tekemisillä. Toisinaan lakkaan kynnet ja laitan kajalit. Pukeutumiseni ei edusta “yleistä” maskuliiniseksi miellettyä tyyliä, mutta ei ole myöskään “naisellinen”(kuka senkin määrittelee :smiley:). Tyylillisesti voisi parhaiten kuvata minua “metroseksuaali”, paitsi siitä puuttuu turhamaisuus. Fyysisesti koen olevani ihan ok ja tasapaino itseni kanssa vallitsee. Olen tätä kaikkea ihan julkisesti ja omana itsenä. En pelkää näyttää sisäistä minuuttani enää ja jos jollakin on jotain sitä vastaan, niin se ei ole minun ongelma.

Sitten sivutaan hiukan valtakunnan asioita. Kolmannen sukupuolen tunnustaminen on yhteiskunnassamme tabu ja siinä on vielä paljon töitä asenteiden suhteen poliittisella tasolla. Toinen selkeä epäkohta on translaki, joka suvereenisti eriarvoistaa ihmistä ja ihmisyyttä. Tässäkin on paljon töitä asenteissa ja lainsaadäntötyössä.

Miksi ihminen joutuu tietyissä tapauksissa olemaan vahvasti ulkopuolisten määritteiden vanki, vastoin sitä, mitä hän sisäiseltä minuudeltaan kokee olevansa? Sen ymmärtää, että yksittäisillä ihmisillä on helposti tarve määritellä ympäristöä, mutta että yhteiskunta pakottaa määritteeseen, joka voi jopa tuhota jonkun ihmisen elämän.

Mukavaa päivää kaikille ja ollaan arvokkaasti ihan omia itsejämme :slight_smile:

Jäi mainitsematta se, että tämmöiset asiat ovat monesti sellaisia, ettei niitä ihan yhdessä yössä tunnista saati tunnusta edes itselle. On nimetöntä ahdistusta, erilaisuuden tuntemuksia, ulkopuolisuuden tuntemuksia, hämmennystä ym. Voi syntyä tarve paeta jotakin nimetöntä, ei itse edes tiedä mistä johtuu, että tuntuu “tältä”. Usein sitä paetaan alkoholiin tai muihin päihteisiin.

Minä join ennen ahdistukseen ja pakenin, kunnes minulle alkoi selvitä, mistä ahdistus ehkä johtuu(se on vuosien tarvina ja elämänkokemu). Eron jälkeen tämä ahdistus on poissa, eikä minun ole tarvinnut enää paeta ja juoda ahdistukseen. Silloin join yksin. Sen jälkeen on löytynyt muita syitä, esim. ystävien kanssa illanistujaisia yms.

Nyt ei tarvi juoda ollenkaan, ei edes ystävien seurassa. Parhaat ystäväni arvostavat, että en juo ja jopa toivovat, että voisivat itsekin olla juomatta, yksi hyvä yhdistävä tekijä lisää välillemme :slight_smile:

Osana juomisen aloittamista oli minullakin varmasti jonkinlainen ujous, heikko itsetunto, kovin arka suhtautumen vastakkaiseen sukupuoleen (josta en varmasti vieläkään ole eroon päässyt, mutta se on lakannut vaivaamasta minua)

Humalan taakse oli helppo kätkeytyä, ja humalassa antoi itselleen luvan olla vapautuneempi… olihan siinä sitä mukana.

Ja sukupuolisuus oli tietysti nuorempana joka asiassa niin kovin merkittävä, ehkä se jo tässä iässä pikkuisen asettuu kokoisekseen :laughing:

Itsetutkistelu jostain syystä kiinnosti minua kovasti. Kaikenlaiseen johkaannuin, niin erilaisten vuorovaikutusteorioiden tutkimiseen, ryhmätyöhön sen tiimoilta, monenlaiseen hommaan jossa sitten piti solmujen aueta. Ehkä aukenivatkin. Ehkä ei … vähän kuin Matin kommentissa, “ehkä otin, ehkä en”.

Kumma juttu, kun lopetin juomisen, tuossa kuusi vuotta sitten, se itsetutkistelun ja asioiden veulaamisen tarve loppui aika pian. Sikäli maailma selkiintyi, että huomasin viihtyväni paremmin kokonaisuuden kuin oman napani kimpussa.

Toki omia asenteita ja näkemyksiä, ihmissuhteiden ja maailmasuhteiden muotoja tulee mietittyä, mutta aikalailla rauhallisemmin, pienempinä annoksina, ikäänkuin sitä mukaa kuin ne asiat muiden, isompien kokonaisuuksien myötä, kohdalle ja esiin tulevat.

Ei ole niin tarvetta enää pyöriä pelkästään oman itsensä ympäri, eikä sen pienen omien vuorovaikutussuhteiden piirin sisällä.

Jotenkin tuntuu, että juominen monimutkaisti ajattelua. Lähes jatkuva pöhnä ja väliaikojen pöhnän jälkimainingeissa oleminen teki vähän kaikista asioista sellaisia omaan itseen ja omiin päänupin asioihin sidottuja että sitä omaa napanöhtää oli nypittävä ja villoiksi karstattava niin kovin paljon.

Olipa sitten juomisen lopettamisella mitä tahansa muita vaikutuksia, niin tuota pidän kyllä yhtenä merkityksellisimmistä.

.

Hyvä aihe. :slight_smile: Mielenkiinnolla seuraan keskustelua. Asioista on hyvä puhua, aroistakin. Itsensä hyväksymiseen semmoisena kuin on, niin se on avainasema kaikelle. Voin sanoa hyvin rehellisesti sellaisen ilmiön itsessäni, että kun hyväksyn itsessäni erilaisen sukupuoli-identiteetin, niin hyväksyn sen muissakin. Tavallaan jos rakastaa itseään, niin voi rakastaa muitakin. Hyväksyy heikkouden itsessään, niin muissakin. Viha esimerkiksi voi kertoa jostain mitä ei siedä itsessään, niin ei siedä sitä muissa. :sunglasses:

No en ehkä kykene hirveän syvälliseen pohdintaan menemään kun asiaa käsittelen terapeutin kanssa. Sotkee ehkä piuhoja päässä. Empatia yleensä kasvaa kyllä jos hyväksyy itsessään tosiasiat. Itsevihaan olen juonut ja enkä ole oikein sietänyt hirveesti erilaisuutta. Nykyään asia ovat päinvastoin. Toki olen aina ymmärtänyt ihmisyyttä ja ajatellut, että ihmiset ovat kaikki pohjimmiltaan taustoistaan huolimatta aika samanlaisia. Mutta se on eri aihe. Pitkin nenänvartta katselijoita en ole koskaan ymmärtänyt.

Seksuaalisuus on erittäin laaja-alainen ilmiö ja olen tutustunut seksologiaan jonkin verran. En ole asiantuntija tietenkään, mutta ymmärrän, että ihmisen seksuaalinen kokemus ei ole veteenpiirretty viiva eikä sukupuolisuus. Transtaustaisilla ihmisillä esiintyy dysforioita omaan kehoon liittyen… Dysforia on mielenkiintoinen sana kun se on euforian vastakohta. Hyvin kuvaava sitä tuskaa mitä dysforian tunteesta kärsivä ihminen voi tuntea.

Joskus asiaa tutkinnut, niin tuo seksologian Albert Einsteiniksi tituleerattu tohtori Fred “Fritz” Klein on selvittänyt ihmisen seksuaalisuutta juurta jaksaen. Nykytiedon valossa myös sukupuolisuus ei myöskään ole mikään veteen piirretty viiva. Voi kokea olevansa bi-sukupuolinenkin (hakusanoilla: bigender, genderfluid, niin alkaa asiat avartumaan)…

Tuossa tuosta Kleinistä jotain tietoa pistin linkkeihin ja hänen laatima englanninkielinen testi. Muistaakseni hän oli hyvinkin perillä ihmisen seksuaalisuudesta. Seksuaalisista mieltymyksistä yms… Oli uraa uurtava kaveri ja hänen ansiostaan ennen sairautena pidettyjä asioita alettiin pitämään ihmisyydelle normaalina. Esimerkiksi homoseksuaalisuus poistui tautiluokituksesta. Transsukupuolisuus on hiljattain poistunut kun on alettu ymmärtämään, että se ei ole sairaus. Millään terapoinneilla ihmisen sukupuolista kokemusta ei ole koskaan kyetty muuttamaan ja luonnossa havaittu ilmiö. Tuossa yksi: transtukipiste.fi/transsukupuolisuus/ ja tieteellistä faktaa pöytään;
scientificamerican.com/arti … der-brain/

Klein on perehtynyt sitten seksologiaan. Tuohon ihmisen seksuaalisuuteen.

fi.wikipedia.org/wiki/Fritz_Klein
en.wikipedia.org/wiki/Fritz_Kle … researcher
en.wikipedia.org/wiki/Klein_Sex … ation_Grid
Kleinin testi:
sid.southampton.gov.uk/kb5/south … annel=10-4
seta.fi/seksuaalinen-suuntautuminen/

Ei kannata kieltää itseään, se johtaa kaikenmaailman vaikeuksiin. Mikään asia ei ole tabu, ainakaan minulle. Kaikista asioista voi pitää keskustella. Tosiaan jos kieltää itsestä jotain se synnyttää itsevihan ja voi johtaa vakaviin juttuihin. Saattaa kehittyä erittäin vaikea päihdeongelma. Itse olen juonut sillä asenteella, että kuolisin mahdollisimman pian pois… Olen tiennyt, että kun kärsin vaikeasta masennuksesta, niin itsemurhan tekeminen on helppoa ja hyvin äkkiä saa sellaisen impulssin päähän kun impulssikontrolli pettää. Vaikeita juttuja. Tämä teema koskettaa varmasti monia ruudun sillä puolella. Uskoisin näin.

Mutta kun ei kiellä itsessään olevia juttuja, niin isoilta ongelmilta säästyy… :wink:

Dr Fred “Fritz” Klein

Nythän on viime päivinä ollut runsaasti hälinää somessa tästä Opetushallituksen uudesta tasa-arvo-ohjelmasta, jossa luovutaan peruskoululaisten sukupuoli-jaottelusta ja pyritään kutsumaan oppilaita vain heidän nimillään, ilman jyrkkää jaottelua tyttöihin ja poikiin.

Minusta, ja monesta muusta, idea on hyvä. Kuinka usein päihdeongelman ja mielenterveysongelmankin takana voi olla epäonnistumisen tunne omassa sukupuoliroolissa, mahtumattomuus stereotypiaan johon ympäristö vaatii mahtumaan. Päihdeongelma turmelee sitten naiselta naiseuden tunnnetta, ja mies pakenee pulloon vaillinnaisuuttaan “tosimiehenä” tai alfana.

Joissain piireissä tasa-arvosuunnitelmasta on älähdetty. On tulkittu, että tarkoituksena on kieltää sukupuolet ja kasvattaa lapsista joko androgyynejä tai syntisiä homostelijoita.
Tasavaltamme harras katolinen ulkoministeri puhui “humpuukista”.

Opetushallituksen linja on aivan oikea ja järjellinen.
Saatiin siitä tietysti asioita kärjistävillä otsikoilla väännettyä kohua.

Tuo kaikkeen vaikuttava erittely -silloin kauan sitten- vaikutti varmasti siihen että minustain kovin ujo ja huonosti sukupuolten välistä vuorovaikutusta hallitseva tuli. Silloin kauan sitten oli silloisessa kansakoulussa kaikessa toiminnassa tyttöjen ja poikien tekemiset erikseen.

Ja kun sitten jonkun vuoden meitä kuljetettiin linja-autoilla kouluun, oli sieläkin tyttöjen puoli ja poikien puoli, ettei vaan liian liki oltaisi…

Kun minulla vielä kotiolot olivat niin surkeat, että pelkkiä poikia, ei ensimmäistäkään sisarta, niin tottahan siinä tytöt ovat aina olleet vähän kuin toiselta taivaankappaleilta tulleita olentoja. Edelleen hiukan ylöspäin ja arastellen katselen.

"Luulempa, että monen ihmisen päihdeongelman taustallakin on jotain näihin liittyvää dilemmaa. "

Matka ravintolaan johtuu monasti seksuaalisista tarkoitusperistä. Minä olen kymmenisen vuotta ollut aseksuaalinen mikä on jostakin syystä lisännyt varsin vaatimatonta menekkiä naisten keskuudessa) . Kovimmat pelimiehet sanovat, että itse seksiä kiinnostavampaa on se pokaamisvaihe. Laittautumistahan se naisilla on 70% - kun taas miehillä on tärkeintä se, paljonko nousee pankista kuin penkistä.

Joillakin on kuitenkin olemassa playboyarmolahja. A priori playboyn vastakohta onkin sitä mitä suurimmassa määrin. Intissä kovin playboy oli oman aikansa kovimman playboyn Goebbelisin [30.000 sivua jälkeenjääneitä papereita päiväkirjoista naissseikkailuista] pituinen eli around 166 cm. Köyhällä espoolaisella yli 50-vuotiaalla mustalla muusikolla Kingsillä oli lehtitetojen mukaan (tietokonelan termeillä) valtavaa sarjasaantia ja suorasaantia parikymppisten naisten keskuudessa. Joku voisi gradussa/väitöskirjassa tutkia playboyarmolahjoja. Koska playboyarmolahjat ovat totta niin pk-seudulla kuka tahansa voi julistautua playboyksi. Jatkotutkimuksen aihe voisi olla se, antaako playboyksi julistautuminen playboyarmolahjat?