Päihdehoito 2025

Hei! Onko kukaan ollut vielä tänävuonna tai viimevuonna laitosjaksolla päihdehoidossa?

Löytyi sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta tämmöinen uudistus: Mielenterveys- ja päihdelainsäädännön uudistus - Sosiaali- ja terveysministeriö

Mitenhän vaikuttaa käytännössä hoidon saamiseen? Olen hakenut kuntoutukseen viimeksi 2014, jolloin vielä meidän varattomien kohdalla haettiin maksusitoumusta kunnasta. Nyt sosiaaliohjaajalle annoin hyvinvointialueen täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen lomakkeen, mihin olin selvittänyt tarpeeni. Sosiaaliohjaaja tuumasi: “Ai sää haet kuntoutukseen?!”. Minä että “Juu. Onko väärä lomake?”. Sossu: Ei se haittaa.

Mutta sitten kun keskustelu siitä jatkui, niin hän toi esille, että jos vaikka ELOKUUSSA satun olemaan siellä kuntoutuksessa (haen hoitoon, en kuntoutukseen, koska viimeksi on päihdelääkäri todennut, ettei kuntoutus kohdallani auta sukurasitteen takia. Menin kuntoutukseen lääkärin mielipiteestä huolimatta ja todetakseni, että se ei todellakaan auta, vaikkakin eri syistä).

Täydentävästä ja ehkäisevästä toimeentulotuesta pitäisi tulla päätös 7 arkipäivässä. Elokuussa on todellakin liian kaukana. Ainakin päätös pitäisi tulla aiemmin, vaikka se toteutus vaikkapa jonojen takia olisikin sitten vasta elokuussa.

Reilu 2kk oon ollu nyt ilman alkoa, mutta en jaksa kovin kauaa enää, jos en pian pääse purkamaan asioita kunnolla.