Päihdehoito 2025

Hei! Onko kukaan ollut vielä tänävuonna tai viimevuonna laitosjaksolla päihdehoidossa?

Löytyi sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta tämmöinen uudistus: Mielenterveys- ja päihdelainsäädännön uudistus - Sosiaali- ja terveysministeriö

Mitenhän vaikuttaa käytännössä hoidon saamiseen? Olen hakenut kuntoutukseen viimeksi 2014, jolloin vielä meidän varattomien kohdalla haettiin maksusitoumusta kunnasta. Nyt sosiaaliohjaajalle annoin hyvinvointialueen täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen lomakkeen, mihin olin selvittänyt tarpeeni. Sosiaaliohjaaja tuumasi: “Ai sää haet kuntoutukseen?!”. Minä että “Juu. Onko väärä lomake?”. Sossu: Ei se haittaa.

Mutta sitten kun keskustelu siitä jatkui, niin hän toi esille, että jos vaikka ELOKUUSSA satun olemaan siellä kuntoutuksessa (haen hoitoon, en kuntoutukseen, koska viimeksi on päihdelääkäri todennut, ettei kuntoutus kohdallani auta sukurasitteen takia. Menin kuntoutukseen lääkärin mielipiteestä huolimatta ja todetakseni, että se ei todellakaan auta, vaikkakin eri syistä).

Täydentävästä ja ehkäisevästä toimeentulotuesta pitäisi tulla päätös 7 arkipäivässä. Elokuussa on todellakin liian kaukana. Ainakin päätös pitäisi tulla aiemmin, vaikka se toteutus vaikkapa jonojen takia olisikin sitten vasta elokuussa.

Reilu 2kk oon ollu nyt ilman alkoa, mutta en jaksa kovin kauaa enää, jos en pian pääse purkamaan asioita kunnolla.

En osaa vastata kysymykseen, mutta miksi et mene katkolle? Turhaan sitä odottaa

1 tykkäys

Miksi en mene katkolle?

1.Maakunnassamme on yksi katko

2.Sinne on monen viikon jonot.

3.Kun sinne pääsee, siellä ei saa olla sitä aikaa, joka on alussa sovittu “koska on seuraavia tulossa”.

1. Katkolla annetaan huumaavia lääkkeitä, joita noin muuten en käytä.
  2. Olen ollut kerran ko. katkolla, jolloin minut heitettiin sieltä tosi tylysti kesken pihalle, koska jotkut miehet olivat kuulemma katsoneet minua nukkuessani, kun olin nukkunut niin sikeästi, etten ollut herännyt tähän. Koskapa olin kiltisti ottanut sen koko kourallisen niitä huumaavia lääkkeitä mitä annettiin. Turvallisuuttani ei kuulemma voida katkolla taata, joten ulos!
  3. Vointi oli tuolloin katkolla kohentunut tosi nopeaa, mutta kotona aloin voida todella huonosti8 ja se kesti pari viikkoa. Tajusin myöhemmin, että olen kärsinyt niiden katkolla annettujen lääkkeiden vieroitusoireista.

Pystyn katkaisemaan tällähetkellä miesystävän tuella lääkkeettömästi. Ongelma on enemmänkin olla aloittamatta uudestaan. Jos minä putki päällä ollessa hakeutuisinkin katkojonoon, niin sinne on tosiaan niin pitkä jono, että todennäköisesti ei ole enää putki päällä kun paikka vapautuu. Miksi menisin sinne sitten narkkaamaan? Ja olemaan jonon tukkeena toisille tarvitseville?

Kaksi kertaa nyt vuoden aikana on putken katkaisu vähän epäonnistunut, jolloin on tullut sairaskohtaus ja olen mennyt sitten ambulanssilla päivystykseen. Silloin on saanut olla tavallisella vuodeosastolla, missä on onneksi vain sängyssä makaavia mummoja ja pappoja, jotka eivät tule toisten huoneisiin häiritsemään.

1 tykkäys

Hienoa jos olet lääkkeettömästi pystynyt katkaisemaan. Ei katkolla ole pakko lääkkeitä ottaa. Hoito on vapaaehtoista. Jokainen tekee myös miten parhaaksi näkee. Minulla ei ollut vaihtoehtoja lopettaa ilman koska olin tosi sairas fyysisesti, alkoi olemaan hengenlähtö lähellä

Ehkä ei teidän paikkakunnan katkolla ole pakko ottaa lääkkeitä. Kyllä minulla ainakin vuodeosaston katkaisussa ensimmäistä kertaa ollessa hoitaja alkoi räkyttää, kun sanoin, että en ota nyt lääkettä, koska vointi on aivan hyvä, voin ottaa sitten jos se huononee taas. “TÄMÄ KUULUU TÄHÄN HOITOON!!!”.

Toisella kerralla oksentelin rajusti ja oli pitänyt mm. patja siirtää sängystä lattialle sen takia, kun se oli sellaista kouristavaa oksentelua, niin pelkäsin putoavani sängystä ja tai lyöväni pääni sen takia. Hoitaja ei meinannut uskoa, että olen ollenkaan oksennellut, vaikka siitä lähtee kyllä sellainen äänikin, että varmasti kuuluu käytäville asti. Sanoin kun toi ensimmäisen lääkkeen, että otan sen seuraavan oksentelukohtauksen jälkeen, että pysyy sisällä, eikä tule heti ulos. Tämä vaan rupeaa vittuilemaan, että “Ota sitten kanssa!”. Daa, sen takia olen siellä, että saan lääkintää enkä ala lääkitsemään sillä millä on tullut.

Tarviin kyllä mielellään lääkitystä katkaistessa, mutta sitä nyt ei vain ole saatavilla täällä kuin varsinaisella katkolla muutaman viikon viiveellä ja sitten semmoiset määrät, että saattaa joutua tiedottomana raiskatuksi, mistä saa itse syyt niskoilleen.

Joten kuten sanottua, minun on odotettava, että se hengenlähtö on lähellä ja mentävä sitten ambulanssilla sairaalaan -jos joku sattuu olemaan paikalla soittamassa sen lanssin- saamaan kohtuullisen määrän lääkitystä turvallisissa oloissa missä ei hyysätä raiskareita uhrien kustannuksella.

Kyllä potilaalla on itsemääräämisoikeus

Voi olla, että lain mukaan on itsemääräämisoikeus.

Ei ole minulle lääkkeitä tungettu tietenkään väkisellä kurkusta alas tai uhattu aseella jos en niele, mutta monestikaan, monissa eri paikoissa ei ole kuitenkaan kunnioitettu, jos olen sanonut, ettei jokin lääke tai lääkkeiden määrä minulle sovi vaan on jatkettu inttämistä, toisinaan uhkaavaan sävyyn. ja käytännössä se itsemääräämisoikeus on silloin tarkoittanut “oikeutta” päättää koko hoito.

Olen herkkä ihminen enkä ole myöskään tottunut selvittämään asioita huutamalla, kiroamalla ja meuhkaamalla, joka varmaan joillekin menisi joillakin paremmin kalloon kuin rauhallinen järkipuhe perusteluineen. Olen myöskin perusluonteeltani rehellinen. Jos minua ei kuunnella minua koskevassa asiassa, kun asiallisesti sanon, niin sitten näen asian sillä tavalla, että näistä ihmisistä, jotka eivät järkipuhetta kykene kuuntelemaan on hankkiuduttava erilleen, joka tarkoittaa, etten saa sitten mitään hoitoa.