päätös tehty N.Y.T

“Juominen ollut pitkään päivittäistä. Tarkasti kyllä lasken paljonko voin juoda että seuraavana päivänä kykenen töihin. Joka ilta sixpäk kurkoa - vähintään.”

Siis sixpackin palaminen (huomioiden säännöllisen käytön aiheuttama lisäys maksan kyvyssä metabolisoida alkoholia) vie noin 10 tuntia - iltaelokuvan jälkeen klo 23 lopetetun tissuttelun veressä voi olla vielä jonkin verran alkoholia klo 8 aamulla. Kurko on aromatisoitua kiljua - ei lonkeroa eli lantrattua viinaa ja lisäksi Kurko on ylihintaista. Kaupan kiljut ovat joko sokeripommeja ja Light versioissa on pistävä ja epämiellyttävä aspartamiinin maku. Jos olisi olemassa alkoholiton Kurko niin ei sitä kukaan ostaisi,

Tuo sixpäck auttaa nukahtamaan → Stilnoctin tai Imovanen paikka ainakin viikoiksi tarvittaessa. Kun olet vaihtanut Kurkon limppariin (oikeastaan oma mielenkiintonsa on kokeilla eri makuja) niin kuukauden päästä tuo esanssikurko alkaa maistumaan epämiellyttävältä - kannattaa tauon jälkeen ostaa yksi Kurko ja verrata sen makua limppariin.

Riittävän pitkän tauon jälkeen voit (ja koska et ole alkoholisti vaan ainoastaan suurkuluttaja niin tämä on sinulle minua helpompaa) mennä terassille ja tilata Kurkoa tai mieluummin Lonkeroa - uskoisin jo tänä kesänä. (Minä join kesällä Vaasassa terassilla 2 tuoppia ja siihen jäi koko vuoden ravintolajuonti).

Tuossa Me lopettajat etusivullakin on blogilista, joskin siinä ei toistaiseksi kovin paljoa luettavaa ole :neutral_face:

Itse lasken 2h/annos eli kurkopäkille 12h. Yleensä en tissutellut vaan vedin koko sikspäkin lähe kertaistumalla (eihän se muuten olis päähän menny) eli viimeistään klo 21 oli juomat juotu. Mun työt alkaa vasta klo 10

Mää niin tiedän tämän!

Syön Panacodia lonkkakikipuun iltaisin ja se rentouttaa ja auttaa myös nukahtamaan eli tällä pärjäänny

Kun joskus vielä vois saunaoluen ottaa tai pihvin kans lasin punkkua mutta toistaiseksi EI.

kuudes selvä päivä aluillaan!

Olipa aamulla hieno käydä kaupassa kun ostoskorissa oli vain normiruokaostoksia. Kassajonossa oli sekä edessä että takan mun asiakkaat, jotka morjesti. Enne olisi ollut ainaki sixpäkki korissa ja kassalle olisin mennyt vilkuillen oliko jonossa tuttuja ja jos oli niin olisin tehny viivyttelymutkan hyllyjen välissä. Nyt kävelin reippaana suoraan kassajonoon ja ilman häpeää lapoin ostokseni hihnalle. Elämän pieniä iloja :slight_smile:

seitsemäs selvä aamu :slight_smile:

Paino tippunut melkein 2kg :open_mouth: vaikka syönyt surutta kaikkee mässyä (sipsit, karkki, hesemättö…) mitä normaalisti en syö. Koskaan en ole laskenut paljonko kaloreita alkossa on mutta tiennyt että on! Kuis muilla?

Väsymys kai kuuluu tähän alkuun kunnes unen laatu paranee. Joskus joku lääkäri sanoi että kolmisen viikkoa menee.
Kokemusta koska väsymys alkaa väistyä?

Täältä sain vinkin tarkkailla mielialoja ja juomishaluja. Umpikatkirikkipoikkiväsy -tilassa on takuuvarmasti kaupan kautta tultu kotiin ja nollattu tilanne. Eilen oli just sellainen päivä ja tunnistin tilani enkä mennyt kauppaan ollenkaan. Nyt ylpeä itsestä vaikka jääkaapissa ei ole ku valo :slight_smile:

Olen miettinyt myös juomisen plussat ja miinukset. Miinuksia oli 17 kpl. Plussia oli kaksi : sillä saan pään nollattua - tähän täytyy nyt vaan keksiä joku muu keino. Toinen oli hyvä maku tietyissä tilanteissa: lasi hyvää punkkua sisäfilepiffin kans, lasi valkkaria hyvän kalan kanssa, kylmä saunaolut. Toistaiseksi ainakin kaikille ehdoton EI, tiedän itseni että jos nyt näin alussa otan yhden niin sit selitän itselleni että kun tämä lopetus nyt jo meni ketuille niin sama sitte vaikka vetäs kännin. Ja se on menoa sit. Mietin että voinko koskaan enää ottaa yhtä ilman että kännihimo iskee?

Kerttuli, onneksi olkoon! :slight_smile:

Mielestäni voit huoletta ottaa, mutta vain jos pystyt ensin olemaan 365 päivää ilman. Mulla menee vuosi 2015 täysin tipattomalla, kun tässä on jo viime vuotta eletty sen seitsemän viikkoa vesilinjalla. Vuonna 2016 kattellaan josko meikäläisestä olisi kohtuukäyttäjäksi. Ainakin vuosi 2014 opetti sen että ilman pidempää taukoa, homma karkaa helposti käsistä yhä syveneväksi kierteeksi jossa pohjalla näkyy vain haudan kylmä pimeys.

Ennenkuin kolahdin pohjalle, valitsin elämän, valitsin veden, tuon elämän eliksiirin, pesemään pois syntini syvät tummat. Valitsin veden kirkkaan elvyttävän, suoniini virtaamaan, valon ja voiman lävitseni tunkemaan. Mukavan kirpeää talvipäivää kaikille. Veden jäätyneen voimalla, lämmintä auringonpaistetta ihan jokaiselle päihdelinkkiläiselle! :smiley:

Hei Kerttuli,

Niin on samanlaiset mietteet täälläkin - tai oikeastaan oli vielä vuosi sitten. Nyt tiedän jo, että ei, en todellakaan voi ottaa yhtään lasillista viiniä. Ei se riistäydy lapasesta sillä samalla sekunnilla, mutt pikku hiljaa vaan sitä huomaa ajautuneensa takaisin lähtöruutuun.
Nollaukseen mulla ei auta muu kuin urheilu. Mutta siinä ei toimi mikään puolen tunnin kävely, vaan sen pitää olla mielellään vähintään tunnin kestävä suoritus, jonka jälkeen on rehellisesti väsynyt.
Viinilasin korvaaminen jollain ruuan kanssa onkin kinkkisempi juttu. Minä ainakin olen itselleni tunnustanut, että niin paljon kuin sitä lasillista himoankin, se ei niinkään liity viinin makuun, vaan siihen kaikkeen, mitä se edustaa - ateriasta tulee heti vähän hienompi, ylellisempi. Ja tietysti juuri ennen ateriaa tyhjään mahaan nautittuna tulee vielä se ihana raukeus, kun alkoholi hiipii jäseniin…tälle olen miettinyt korviketta. Savuke aterian jälkeen olis yksi vaihtoehto, mutta se ei nykyään valitettavasti enää symboloi mitään kovinkaan hienoa, sen joutuis polttamaan ulkona ja sitä paitsi se johtaisi ojasta allikkoon. Joku hieno jälkiruoka saattaisi toimia, mut itse en niin hirveästi tästä vaihtoehdosta piittaa, koska sitten tulis vaan syötyä liikaa. Olisko muuten jollain tähän hyviä itsensäpettämisvinkkejä?

juu, toistaiseksi ehtodon EI!

Viini ruoan kans mulla on myös maku, jotenki hyvä punkku vaan täydentää hyvän pihvin makua. Pitäsköhän kokeilla alkotonta viiniä, Onko kellään kokemusta ruoan kans?

Rentouttavan saunan päälle kylmä olut on paitsi hyvää niin lisää hyvää rentoa oloa. Tähän tarttee varmaan vaan tyytyä johonki muuhun juomaan ja saunan tuomaan rentouteen. Alkoton olut - lipsuuko siitä helposti kolmoseen? Onko kokemusta?

Nollaukseen mullakin auttaa kunnon hikikiikunta mikä vie mehut. Nyt se ei vaan käy kun olen menossa kuun lopussa lonkkaleikkaukseen. Lähes tunnin mettälenkki kyynärsauvoilla kinkaten parinkymmenen asteen pakkasessa koirien kans auttoi kyllä ainakin eilen pahimman yli. Kunhan tuon leikkauksen saan ohi niin sitten liikuntaa kunnolla taas,

Vinkkejä tosiaan kaivataan

Se riippuu ihan henkilöstä. Ongelma on ainakin se, että kun alkotonta olutta maistaa, huomaa heti, että “jotain” puuttuu, mikä saattaa laukaista kaipuun tuon “jonkun” puuteen korjaamisesta. Ja useammin juotuna saattaa alkaa petailla huomaamattaan ajatusta “kunnon oluen” hankkimisesta. Toinen juttu on, että ainakin omaan suuhun moni noista alkottomista on niin huonon makuisia, että mieluummin joisi kunnollista.

Mutta silloin tällöin tulee kyllä ostettua alkoholitonta olutta ja juotua muutama pullo. Jännää muuten huomata, että juomistahti on helposti sama kuin oli alkoholillista olutta juodessa. Esimerkiksi puolen litran pullo katoaa 20 minuutissa helposti, vaikkei varsinaisesti olisi janokaan. Eli tavallaan tiedostamatta hakee sitä “alkukänniä”. Mutta tällä haavaa on toistaiseksi mun juominen pysynyt alkoholittomana, neljättä kuukautta :slight_smile:

Itse en ole.sen kummemmin ajatellut tuota “en voi loskaan enää ottaa”, eikä asia oikeastaan vaivaa minua. Kannattaako sillä kärvistellä? Tärkeämpää on olla nyt raittiina ja tehdä mukavia juttuja, tavoitteena, että alkoholi menettää vähitellen merkityksensä.

Joitakin tiettyjä tilanteita tai ihmisiä on tullut pohdittua, voiko kertoa vai ei, ja miten, milloin , mutta toistaiseksi niistäkin on selvitty huumorilla, pienillä valkoisilla valheilla tai vippaskonstein. Lähimmät sukulaiset ja ystävät sekä esimies tietävät asian; lisäksi tietysti työterveyshuolto ja terapeuttini.

L:tar

minunkin täytyis oppia nyt olla ajattelematta tuota “voinko koskaan enää ottaa” vaan keskittyä tähän hetkeen ja tähän päivään ja siihen että nyt en ota. Huomisesta kun ei kukaan tiedä. Ja tosiaan pitää tavoitteen että alkoholi menettää merkityksenä eikä sitä edes ajattele.

Vaikka tuossa yllä niiden makujen perään haikailin niin tosiasia on että en edes muista koska olisin jotain sisäfilepihviä tehnyt tai syönyt, tai tehny vimpanpäälle kalaa. Kyllä ne viinit mitä on ostettu on ostettu vain ja ainoastaan kännitarkoituksessa. Ja saunaoluet olen suurimmaksi osaksi kerenny juoda ennenku sauna edes lämpiää. Näin se vaan tosiasiassa on mennyt.

Kiitokset ajatuksia selventävistä kommenteista :slight_smile: hetki, tunti ja päivä kerralla selvänä nyt!

Mitä tuumatte tv-ohjelmista 100 päivää ilman alkoholia tai korkki kiinni? Olen katsellut niitä ristiriitaisin tuntein. Edistävät kö ne raitistumistani vai päinvastoin?

Vahinkoa ei kenenkään toisen raitistumis/vähentämispyrkimyksistä voine omalle raitistumiselle olla.

Ja onhan se hyvä, että ihmisille välillä annetaan vinkkiä että alkoholinkäytöstä voi luopua, voi olla vaikka välillä tai kokonaan ihan ilmankin, ei se juominen kenenkään kohdalla pakko ole.

Mutta sitten, on asiassa toinenkin puoli.
Kun just on itse ottamassa etäisyyttä alkoholiin, voi tosiaan joskus olla parempi mitä’ vähemmän katselee, kuuntelee tai itse puhuu alkoholista. Asian pinnalla pitäminen kun tappelee just sitä etäisyyden ottamista vastaan . Vaikka joo, monen mielestä siitä vaan on niin kiva puhua ja siihen löytyy aina kavereita, juomisesta puhumiseen.

Minulla oli pari ensimmäistä viikkoa ilman ryyppyä sen verran tiukkaa, ettei se alkava irtiotto olisi kestänyt tikulla sorkkimista eikä asian repimistä mihinkään suuntaan. Siitä sitten vähitellen, tänne plinkkiin tulin parin viikon selväolon jälkeen jotian asiasta höpisemään ja vähitellen asia alkoi muuttumaan ihan järjellä ymmärrettäväksi, enemmän kokonaisuutena kuin henkilökohtaisena paiseena näkyväksi osaksi tätä ihmisten elämää tässä yhteiskunnassa.

Mutta… nyt ei sitten niin kovasti nuo jatkuvat hehkutukset telkkrissa kiinnosta -siitäkään huolimatta että lohdalle osuessa kyllä jotenkin osallistunkin päihteetöntä eläämäntapaa tukeviin touhuihin, vaihtoehtoisten toimintojen järjestämiseen ja menen kyllä hetkeksi juttelemaan paikalliseen tipattoman tammikuun keskustelutilaisuuteenkin… mut ei mulla niin tylsää toivottavasti tule että tarttis telkkarista seurata miten joku toinen selittää juopotteluasioitaan :laughing: :laughing: :laughing:

[quote=“mies metsänreunasta”]
Minulla oli pari ensimmäistä viikkoa ilman ryyppyä sen verran tiukkaa, ettei se alkava irtiotto olisi kestänyt tikulla sorkkimista eikä asian repimistä mihinkään suuntaan. Siitä sitten vähitellen, tänne plinkkiin tulin parin viikon selväolon jälkeen jotian asiasta höpisemään ja vähitellen …quote]

Niin me ollaan erilaisia, Toiset haluaa tehdä sen lopetuksen alun yksin, toiset taas haluaa/tarvii julistaa se jonnekki että päätös pitää (minä). Tosin joku täällä kommentoi että en ole alkoholisti vaan suurkuluttaja, joten kai “helpompaa”. Mulle sama mikä nimitys on mut se on tosi että alko oli ongelma kun elämä pyöri sen ympärillä eikä voinu edes yhtä päivää ilman olla. Kumpikin ollaan kuitenkin täältä plinkistä saanut apuja :slight_smile:

Ja noista telkkariohjelmista en osaa sanoa mitään kun en niitä katsonut.
Muutenkin olen koittanut välttää etten jämähdä tuohon telkkarin eteen vaan touhuan jotain muuta kun nyt selvänä kykenen muuhunkin kun makaamaan koomassa sohvalla. Tai luen. Siis ennenkaikkea koitan saada rutiinit uusiksi.

Kahdeksas selvä aamu, nukuin 11h lähes yhteen putkeen. En muista koska olisin näin pitkään nukkunut putkeen!

Tsemppiä kaikille! :slight_smile:

En tiedä mahtaako edistää raitistumista, mutta toivottavasti pistää ajattelemaan.

Korkki kiinni on minusta ihan hyvältä vaikuttava formaatti ja ohjelma. Vuosi on pitkä aika ja mukaan lähteminen osoittaa jo oikeasti kanttia. Koossa on oikeastaan ihan hyvä porukka. Kaksi rokkaria joilla on selvästi ongelmia alkoholin kanssa ja Myllykoski oikeasti jo alkoholisti. Näyttelijä Indren on hieman rajalla, alkoholi ei ehkä vielä ole ongelma mutta kokonaan lopettaminen on. Selin ja yrittäjäpariskunta on sitten sitä ongelmatonta porukkaa, joilla alkoholi on kuitenkin keskeinen osa sosiaalista kenttää. Lausetta “Kiitos ei” voi joutua joissain tilanteissa pinnistämään. Niin ja sarjan tukihenkilöilläkin on omakohtaista kokekusta päihdeongelmista.

100 päivää ilman viinaa on sitten ihan viihdehuttua ja oikeasti mukana oleva ryhmä on Mattia lukuunottamatta mielenkiinnoton. Mutta varmaan tälläkin ohjelmalla oma kohderyhmänsä on. Pointti on ehkä enemmän siinä, että jokainen katsoja voi haastaa itsensä. Muutama (ilmeisesti) julkkis näköjään joutui oikein kameran edessä myöntämään, ettei pysty :laughing:

1. selvä päivä alkaa olla pulkassa :slight_smile:

Yllättävän helppoa ollut. Tosin varmaan vaikuttaa lonkkakipuun päällä oleva kipulääkitys: lyrica, jota käytetään hermosäryn lisäksi myös ahdistuneisuushäiriön hoitoon ja panacod, joka ainakin minulla saa tajun lähteen aikas äkkiä kun illalla ottaa.

Unen laatu parantunut, harvoin herään öisin ja silloinkin saan heti unen takas, yöhikoilut on loppunut, ei ahdista öisin. Noita oireita oli vaikka kipulääkitys oli päällä jo ennen lopettamaista. Liekö se alko vienyt lääkkeistä tehon? Hyvistä (ja vapaapäivinä pitkistä) unista huolimatta jatkuvasti ääretön väsymys :frowning: Osa kyllä työuupumusta mutta osa ehkä sitä että elimistö ei vielä normalisoitunut? Joku lääkäri joskus sanoi että pitkään jatkuneet päivittäisen juomisen jälkeen elimistöltä menee kolme viikkoa että uni normalisoituu.

Kauanko tämmöistä väsymystä muilla on kestänyt? Kolmen viikon jälkeen alkaa helpottaan?

Hei Kerttuli,

Me edetään sun kanssa suht samaa tahtia tän raitistumisen kanssa, mulla kohta 13 päivää pulkassa :slight_smile: Hyvä me :smiley:
Mulla ei ole nyt muuta lääkitystä paitsi iltaisin otan puolikkaan imovaanin (nukahtamislääke), sillä saan nukuttua tosi hyvin. En edes muista koska olisin aikaisemmin nukkunut yöt niin että en olisi kertaakaan herännyt. Ja tosiaan jos nyt satun herämään niin nukahdan uudestaan saman tien. Mä olen nyt ollut jo suht virkeä, ei enää hillitöntä väsymystä niinkuin silloin alkuun. Mä olen niin onnellinen että saan nukuttua, mulla oli nimittäin viimeiset 2 vuotta sellaista että aika ajoin jopa “pelkäsin” nukkumaan menoa, koska ajattelin et jos taas herään aamuyöllä ja kaikki synkät ajatukset hiipii mieleen. Se on niin kummallista, miksi aamuyöllä kaikki pikku ongelmatkin tuntuu ylitsepääsemättömiltä. Aamulla kun asioita miettii uudelleen, niin ei ne nyt niin vaikeita olekaan.

Moikka,

Mäkin olen suunnilleen samoissa menossa, mulla 10. päivä raittiina. Itse olen myös koko aikuisikäni taistellut univaikeuksien kanssa. Unettomuus on mulla ollut kausiluontoista, ja eniten siihen vaikuttaa stressitaso. Nyt huomaan että stressitaso on tasaisesti laskenut juomattomuuden myötä ja uni sitä myöten parantunut. Herään kyllä joka yö (kuumia aaltoja ym), mutta saan kuitenkin uudestaan unen päästä kiinni. Mulla on pitkään ollut kaapissa Zopinox-unilääkkeitä, mutta en tykkää niitä käyttää, koska niihin naksahtaa suurin piirtein heti riippuvaiseksi ja ne menettää myös tehoaan nopeasti. Nyt lääkäri määräsi mulle Mirtazapin- nimistä masennuslääkettä otettavaksi pienenä annoksena unettomuuteen. Mutta kun olin lukenut tuoteselosteen ja lisäksi googlannut käyttäjien kokemuksia, niin en moiseen myrkkyyn kyllä uskalla kepilläkään koskea. Onko kellään täällä kokemuksia tosta? Onneksi nyt on tullut nukuttua ihan luomusti…

Moikka marianne_o,

Minulla on ollut Mirtazapin käytössä. Unilääkkeenä se oli oikein hyvä sen puoleen, että aamulla ei ollut mitään tokkuraa ja useimmat yöt nukiun heräämättä kertaakaan. Pidempiaikaisessa käytössä tuo olikin sitten karmeaa tavaraa. Kamalin ominaisuus lääkkeessä oli sen herättämä hirvittävä ruokahalu ja makeanhimo. Lääkäri koitti alkuun vähätellä noita ongelmia, mutta kun mun paino nousi kolmessa kuukaudessa 15 kiloa, oli lääke pakko ajaa alas. Samansuuntaisia paino-ongelmia oli muillakin ja käsittääkseni Mirtazapinia ei juurikaan enää määrätä pitkäoikaiseen käyttöön.

Oletan, että voit kokeilla Mirtazapinia unilääkkeenä tai käyttää satunnaisesti. Ruokahalu- ja makeanhimo tulee vasta pidempiaikaisesta yhtäjaksoisesta käytöstä. Toki tässäkin on yksilökohtaisia eroja.

Huomenta kaikki muutkin unen kans taistelleet!

Minulla ei ole ollut vaikeuksia saada unta. Ei kai ku joka ilta veti kännin, ja nyt panacod sammuttaa. Mutta minullakin ollut kuten N44 yöllä heräämistä, valvomista, uni ei tule, kaikki synkät ajatukset mielessä ja kaikki ongelmat miljoonakertaa todellista isompina, ahdistusta. Ja sitten se uni ei varsinkaan tule. Aamulla aina itsekkin ihmetteli että kuinka mä tommosia ajattelin. ´

Minulla kans joskus ollut Zopinoxia ja Tenoxia. Tenoxia taitaa olla vieläkin kaapissa. Mutta en kuten Marianne halua niitä syödä kun ne koukuttaa tosihelposti ja aikas myrkkyjä. Viimeksi keväällä lääkäri määräsi melatoniinia, Circadin 2mg. Ei vie tajua niin tehokkaasti kun Zopinox tai Tenox mutta parantaa unen laatua ja on luomumpi. Melatoniiniahan saa kaupastaki mutta miedompana. Circadin on kolmiolääke ja reseptilääke. Eikä ainakaan minulle aiheuta aamutokkuraa

Uniasiaan liittyen niin juomisen lopettamisen jälkeen loppui myös öiset kuumat aallot ja hikoilut. TIä johtuuko juomisen lopettamisesta? PAkko oli peittoo ja tyynyä yöllä pyöritellä ja välillä keskellä yötä yöpaita vaihtaa hikoilun takia ja nyt hikoilu loppunut kokonaan. Hyvä näin.

Tsemppiä kaikille raittiiseen sunnutaipäivään!