Työpäivä pulkassa, turvallisesti kotona joten nyt aikaa kertoa mun tarinaa
Olen 53v nainen, ihan kivassa kuosissa vielä, yrittäjänä omassa erikoistavarakaupassa pikkukaupungissa, oma talo maalla, harrastuksia, ulospäinsuuntautunut ja reipasluonteinen. Kulissit siis kunnossa.
Juominen ollut pitkään päivittäistä. Tarkasti kyllä lasken paljonko voin juoda että seuraavana päivänä kykenen töihin. Joka ilta sixpäk kurkoa - vähintään. Päivän Juomat hain joko aamulla ennen töihin menoa tai heti töiden jälkeen. Oli vaikka mitä tekosyitä mennä kauppaan. Enempää kun päiväannoksen en uskaltanut ostaa koska pelkäsin että juon kaikki. Kauppoja tietty vaihtelin koska en kehdannut joka päivä mennä samaan kauppaan. Vapaapäivinä tai sunnuntaina kävin usein naapurikaupungissa. Sama pullojen palautusten kans. Onneks juomat on ollut olutta, lonkeroa tai siideriä, ei väkeviä eikä edes juuri viiniä. Juon yksin kotona, en vastaa puhelimeen kännissä joten kulissit on helppo pitää pystyssä.
Ensimmäisen tölkin avasin yleensä jo matkalla kotiin töistä - kyllä! autoa ajaessa. Että voisin juoda sen maksimimäärän sille iltaa. Ja lähes aina meni se koko määrä kerralla kurkusta alas ja loppuilta tokkurassa (siis kännissä). Mitään en saanut aikaan, nukun huonosti. Yöllä heräilyä ja valvomista. Kauhee morkkis, masennus, päätöksiä että näin ei voi jatkua, tää ei ole elämää. Aamulla sama vannominen, tänään lopetan. Ja kuitenkin saman jatkui taas seuraavana päivänä. Päivisin väsynyt, keskittyminen vaikeaa, ahdistaa, mitään ei oikeen saa aikaan, masentaa. Silti hymyilen asiakkaille ja esitän reipasta. Arvatkaa vaan onko henkisesti raskasta.
Juomisen aloitin jo teininä, ja heti humalahakuisena. Opiskeluaikoina tais ekaa kertaa olla lähes päivittäistä, silti suoritin opinnot ajallaan. Muistan kun vuonna 1999 muutin kolmeksi vuodeksi pohjoiseen ja silloin lupasin itselleni että uudella paikkakunnalla juominen loppuu. Ei loppunut. Vuonna 2002 kun ostin ensimmäisen oman pakasta vedetyn auton lupasin itselleni että lopetan juomisen ja alan reissaan ja kierteleen autolla. Ei loppunut. Vuonna 2008 kuusi vuotta sitten kävin A-klinikalla, lopetin antabuksella mutta se piti lopettaa kun maksa-arvot nousi. Pikkuhiljaa juominen taas tuli kuvoihin takaisin. Ja tässä ollaan.
Sen tiedän että minun täytyy lopettaa juominen kokonaan, vähentäminen ei onnistu. Se on todettu. Ja nyt minulla on ainakin todella kova tahto lopettaa. En enää kestä tätä väsymystä, masennusta, ahdistusta, itseinhoa yms pahaa oloa. Joudun lonkkaleikkaukseen tammikuun lopussa ja tieto lonkan kulumisesta on ollut pelottava tieto. Tämä mun maallinen tomumaja ei ole enää entinen. Olen aina ollut fyysisesti ja henkisesti perusterve, harrastanut liikuntaa. Ei ole ollut 3-kymin, 4-kympin eikä 5-kympin kriisejä. Nyt havahduin että hei, mun kroppa alkaa kuluun ja jotain tarvii tehdä!
Minulla ei ole ystäviä kenen kanssa tämän jakaisin, kelle kertoa miten menee, kuka tsemppaisi joten tulin tänne. Ainakin tarinat mitä olen lukenut niin monet ovat monessa kohtaa minulle niiiiiin tuttuja juttuja!
Tsemppiä meille