olen kirjoitellut aikaisemmin tänne ja pahinta on lukea niistä että mikään ei ole juuri muuttunut vuosien varrella.
Paitsi nyt, haluan että olen viettänyt viimeisen krapulapäivän.
Puolisoni sanoi taannoin että juomiseni on muuttunut itsetuhoiseksi. Ja se nosti tunteita pintaan. Edelleenkään en juo joka päivä mutta harvoin on viikonloppuja milloin en joisi mitään. Haluan palauttaa luottamuksen parisuhteeseen.
Tunnen valtavaa häpeää ja epäonnistumisen tunnetta. Se että en käyttäisi enää alkoholia, on aivan valtava muutos minun persoonaan ja elämään.
Siltikin ja siitä huolimatta olen tehnyt päätökseni, teen lähivuosien suurimman elämän muutoksen. Teen sen itseni ja läheisteni takia.
Kiitos vinkistä. Kuuntelen illalla kun on aikaa keskittyä.
Pohdin tässä aamutuimaan että missä vaiheessa alkoholi sai noin ison roolin mun elämässä. Kuin huomaamatta viikonlopun rooli rakentui jollain tavalla alkoholin ympärille. Vaikka joka viikonloppu ei tullut otettua ”päätyyn asti” siltikin aina mahdollisti jonkunnäköisen toiminnan Alkon ympärille.
Mulla meni viime aikoina vähintään 3000€ vuodessa. Silloin, kun tuli ennen lapsia pyörittyä baareissa ja reissattua (sielläkin rahat kannettiin baareihin) niin tuo harrastus vei kaiken. Jos lisään yhden nollan tuohon yllämainittuun, niin en edes hirveästi liioittele. Tässä toki mukana silloinen puolisokin.
Rahapulaa kaikki valittelee, mutta jostain siihen rakkaaseen harrastukseen aina rahat järjestyi.
Minusta on turhaa miettiä asiaa niin päin, että paljonko elämässään on viinaan tai muuhunkaan rahaa hassannut. Tai ylipäätään mokaillut. Mennyttä ei saa tekemättömäksi, voimme vaikuttaa vain tulevaan.
Itselleni raha on ollut tärkeä motivaattori raitistumisessa, mutta olen yrittänyt miettiä sen niin, että paljonko rahaa säästyy kun en juo. Minusta näissä on iso ero.
Sovelluksen laskuri näyttää jo 15 kuukauden jälkeen hurjaa summaa ja iso on ollut vaikutus käytännössäkin. Maksan suoraan ja välillisesti juomisesta johtuvia velkojani vielä pari vuotta, mutta rahaa jää muuhunkin. Tiedän, että vain juomattomuudella se pysyy näin, kuten niin moni muukin asia.
Raha ei varsinaisesti ole ykkös eikä kakkossijalla motivoimassa minua raittiuteen, muut asiat (joista olenkin kirjoittanut) motivoivat huomattavasti enemmän. Mutta me ihmiset olemme jälleen niin erilaisia. Puolisoni porskuttaa jo kovaa kyytiä toista vuotta raittiina, ihan rahaa säästääkseen häntä se tuntuu motivoivan kovasti.
Alussa laskimme tilitiedoista sunmuista melko tarkkaankin paljonko alkoholiin meni rahaa. Mielestäni summa on kuitenkin hiukan alakanttiin ja lisäksi siitä puuttuu ‘muut juhlimisesta aiheutuneet kulut’. Mutta lopputulema. Alkoholiin meni ihan törkeästi rahaa, tonni tolkulla vuodessa. Olemme laittaneet säästyneet rahat säästöön ja niillä on tehty jo useampi reissu ja ostettu surutta harrastuksiin tarvittavia juttuja.
(En kehtaa edes tähän laittaa todellisia euroja, jotenkin se viinaan hassattu raha nolottaa, mutta useampi tuhat se vuodessa oli ja puolisolla vähän vähempi, mutta joku tuhatlappunen sekin.)
Samaa olen itse kauhistellut - ihan todella messevä summa ja samalla kehtasin valittaa, että rahaa ei ollut oikeiden LASKUJEN maksamiseen - no olisi kyllä ollut ja jäänyt ylikin, jos olisin luopunut tuosta rakkaasta harrastuksesta, joka ei tuonut mitään hyvää vaan oli viemässä kaiken.
Tänään oli alkuperäisissä suunnitelmissa tilaisuus mikä olisi sisältänyt alkoholin käyttöä. Se suunnitelma vaihtuikin kebabiin ja leffaan. Olen tyytyväinen
Eilen olisi ollut jälleen mahdollisuus muutamaan lasilliseen viiniä. Skippasin nekin ja join 0% oluen illallisella. Mennään viikonloppu kerrallaan, tämä oli hyvä.
Hei! Olen taistellut alkoholin kanssa pitkään ja ongelma on se että luulen että voin ottaa yhden mutta tuleekin juotua enemmän. Nykyisin muutaman kuukauden välein mutta joka kerta on liikaa.
@Höppänä111 juuri tuo on kompastuskivi minullakin - luulen, että voin ottaa yhden. En voi. Yksi on liian vähän, ja kaksi on jo liikaa. Sitten menee kolmas, neljäs, viides…
Tänään valitsin juomaksi limonaadin ja vissyn. Hyvin toimii nekin, tällä viikolla teki mieli enemmän alkoholia kuin viime viikonloppuna. Pohdin että hetki menee tottuessa uuteen tilanteeseen. Tänäänkään en juo.
Tänä viikonloppuna teki ihan todella paljon mieli kaljaa, ei oikeastaan mitään muuta alkoholijuomaa vain kaljaa. Ajoin satoja kilometrejä autolla viikonloppuna ja yleensä ajopäivän jälkeen palkitsin itseni muutamalla alkoholijuomalla. Nyt en tehnyt niin ja nukuin erittäin hyvin. Tänä viikonloppuna en juo alkoholia.
Mulla kävi ihan samalla tavalla! Mut sit terveys alkoi pettää ja päätin että nyt riittää. Toki alkuun tuntui tyhjältä ilman viinaa mut siihenkin on tottunut.
Mulla on myös palanut viinaan järkyttävä määrä rahaa. Pääsen parin vuoden päästä velkajärjestelyyn. Onneksi en piittaa mistään kalliista jutuista ja vaikka olin alkuun masentunut ylivelkaantumisesta niin tajusin, etten ole ainoa eikä se tee musta huonoa ihmistä. Hyvää elämää voi elää vähemmälläkin rahalla.