Minulla on lääkärin kirjoittama “todistus”, saan sillä kunnallisesta terveyskeskuksesta tarvittaessa 10mg Oxanestiä kipuun. Oxanestin vaikutus ensimmäisellä kerralla (n.vuosi sitten) oli päätä huimaava kokemus, ensitapaamiseni oxanestin kanssa oli 5mg im. Se riittikin sitten viemään kivun sekä ajatuksetkin täysin toisaalle. Sain tuota annosta muutaman kerran, sitten annos nostettiin 10mg. Nyt melkein vuoden tauon jälkeen olen taas tekemisissä aineen kanssa. Saan siis 10mg aina kun tarvitsen. Toleranssi on vaan noussut tolkuttomasti, nyt haen 1-2 kertaa vrk injektion, välissä yleensä n.5-6 tuntia. Jatkuva päivittäinen ravaaminen pistettävänä rassaa minua, myös hoitajat katsovat minua hieman epäluuloisesti ja jotkut säälivästi.
Mietin nyt, mikä olisi sellainen oraalisesti otettava lääke joka vastaisi oxanestiä kivunlievityksessäni. Aion maanantaina mennä keskustelemaan lääkärin kanssa tästä asiasta ja haluaisin jonkinlaista vinkkiä siitä mitä voisin lääkäriltä pyytää.
Oxycontin on tuttu, sitä sain viime kesänä sairaalassa leikkauksen jälkeen. Mitä muita voisin tiedustella lääkäriltäni?
Tiedän että minulla on perustellut syyt saada oraalisia vastaavia lääkkeitä kuin oxanest. Muu lääkitykseni on jo aikalailla tapissaan, jonkin “huumausaine”-reseptin tässä seuraavaksi tarvitsen kun kivut eivät näillä muilla lähde.
Lisäksi haluaisin kokemuksia vieroitusoireista joita opioidit aiheuttavat, aika pitkään olen joutunut oxanestiä hakemaan, mutta tätä ei loputtomiin kuitenkaan kestä. Onko kenelläkään kokemuksia oxanestin tuomista vieroitusoireista, jotta voisin hieman varautua ja ehkä havaita helpommin itselläni mahdolliset alkavat oireet.
Sanohan just et joutuu 2x vuorokaudessa yleensä ravaan hakeen ja hoitaja pistää i.m eli lihakseen. Ei oxanestia saa varmaan syöpäpotilaskaan kotio, oxynormina tai oxycontina kylläkin.
Tosissaan Oxanestia ei anneta kotiin kuin äärimmäisen harvoin. Vaihtoehdot ovat siis Oxycontin tai Oxynorm, joista todennäköisesti saat Oxycontinia. Mulla on ollut vähän samanlainen ongelma kuin sulla, eli piti piikillä käydä, mut en käynyt noin usein. Mulla oli oxynormia hetken aikaa, mut sit lääkäri vaihtui ja uusi halusi kokeilla tramalin ja temgesicin, joten olin vuoden tosi pahoissa kivuissa ennen kuin sit sain Oxycontinin käyttöön. Tolet nousee normikäytössäkin tosi nopeesti, ja mulla ei esim. riitä nykyään yksi 8mg Oxanest i.m, vaan pitää laittaa aika peräkkäin toinen.
Oxanestista ei mulle oo refloja tullut, konteista on, eli voin vain sanoa, että ne on pahat. Mut jos Oxycontinin saat käyttöön, niin sithän ei refloja tule, kun vaikuttava aine on sama. Yksi vaihtoehto on myös Norspan-laastari, josta lääke tulee tasaisesti. Siinähän on vaikuttava aine Buprenorfiini.
Alla olevan linkin mömmöllä saat tasan yhtä hyvän tehon kuin Oxanest piikillä!
Minä sain joskus kotiin kipulääkkeen, joka oli ampullissa. Kotisairaanhoito opetti mulle miten IM-pistetään. Sitten opiskelin ihan itse miten IV-pistettään. Nyt olenkin aika rappiolla ja kaikki on mennyt päin P:eetä. No, kyllä täältä noustaan vielä korvaushoidon tuella tai ilman!
Oxycontin, Temgesic(Buprenorfiini). Bupre on turvallinen, toisin kuin noi kontit.
Suosittelisin, että yrität saada kipulääkäriltä fentanyylilaastarin. (Jos ny oikeasti jotain kipuja edes on.). Sillä laastarilla pääsee taatusti kivuista, ja vaikeampi väärinkäyttää…Tosin, jos väärinkäytät, kuolet, niinkuin tos on lehdissä ollut että pari sankaria teki.
Sulla ei taida olla hajuakaan kivunhoidosta.Ekaks suosittelet Temgeä,ja sit toinen vaihtoehto on fentanyyli…Ensinnäkin jos on pitkään saanut hoitona I.M Oxanestia,ei bupre tehoo ollenkaan.Paitsi ainoo järkevä vaihtoehto on 20mg Norspan-laastari,joka on yllättävän tehokas tasaisen lääkepitoisuuden ansiosta.Ja miks sä hyppäsit kontit yli suoraan fentanyyliin,joka on vahvimpia aineita Suomessa? Kyllä järkevä oraalinen Oxycont-lääkitys on parempi,kuin fentanyylilaastari,sitä kun täälläpäin säästetään lähinnä syöpähoidon loppuvaiheeseen.Fentanyyli on kuitenkin n. 200 kertaa voimakkaampaa kuin morfiini…
Niinno, ennen tuota Temgesicciä ja Fentanyyliä oli kyll Oxycontin…Luetaanpas nyt ihan rauhassa ne postit ennenkuin kommentoidaan.
EDIT: ei se ole voimakkuudesta kiinni kuinka tehokasta se aine on suoraan.
Esim : vaikka se on 200 kertaa voimakkaampaa kun morfiini, niin annostus on sen mukaisesti vähempi…Suomeksi, vaikuttava aine on mikrogrammoina siinä fentanyylissä.
Norspan, voi olla että on hyvä en tiedä siitä.
Tiedän että esim. minimi 25ug fentanyylilaastari on olemassa eikä sun tarvitse siihen olla “syöpähoidon loppuvaiheessa”.
Sulla ei taida olla hajuakaan kivunhoidosta.Ekaks suosittelet Temgeä,ja sit toinen vaihtoehto on fentanyyli…Ensinnäkin jos on pitkään saanut hoitona I.M Oxanestia,ei bupre tehoo ollenkaan.Paitsi ainoo järkevä vaihtoehto on 20mg Norspan-laastari,joka on yllättävän tehokas tasaisen lääkepitoisuuden ansiosta.Ja miks sä hyppäsit kontit yli suoraan fentanyyliin,joka on vahvimpia aineita Suomessa? Kyllä järkevä oraalinen Oxycont-lääkitys on parempi,kuin fentanyylilaastari,sitä kun täälläpäin säästetään lähinnä syöpähoidon loppuvaiheeseen.Fentanyyli on kuitenkin n. 200 kertaa voimakkaampaa kuin morfiini…
[/quote]
Nii se Norspankin vapauttaa 20ug buprenorfiinia tunnissa,käsittääkseni,korjatkaa jos olen väärässä.Ja itse kipupolin asiakkaana en tunne yhtäkään lääkäriä,joka vaihtaisi I.M Oxanestit suoraan fentanyylilaastariin,eiköhän siinä välissä kuitenkin kokeilla Oxy-continia normia ihan oraalimuodossa,annoksiahan voi aina nostaa tai laskea tarpeen mukaan.
Jos nyt oikeasti kipuja on, todellakin on. Vuosi sitten selästä leikattu presacraalivälin prolapsi (välilevyn pullistuma) josta tuli hyvä. Nyt on magneetilla todettu toinen samanmoinen joka painaa S1-hermojuurta aiheuttaen pahat iskiasoireet oikeaan jalkaan. Kivut todellakin pahoja, välillä kipu pysäyttää kaiken liikkeen.
Olen syönyt kuukausia maksimiannoksella Lyricaa, tradolania ja tramalia, triptyliä ja grammoittain parasetamolia, sekä hakenut noita im. oxanest piikkejä 10-20mg päivässä. Enää ei oxanestikään aiheuta minkäänlaisia sivuoireita, kipu hieman hellittää 1-6 tunniksi kerrallaan.
Kävin juuri äsken lääkärissä joka antoi minulle sellaisen luennon käyttämistäni lääkkeistä, että mieluummin kuuntelen saarnaamista kirkossa kuin menen samalle lekurille uudestaan. Kaikkien näiden kipulääkkeiden jälkeen minun pitäisi hänen mielestään lopettaa niiden syöminen ja siirtyä hänen määräämäänsä Celebraan. Huh-huh! Vitut tässä mitään ökykallista tulehduskipulääkettä aleta syömään, vaan tarvin OIKEASTI jotain sellaista lääkettä joka auttaa minut selviämään näistä hermokivuista mahdolliseen leikkaukseen asti. Pitäisikö minun nyt kärsiä kipua siihen asti kunnes kivun aiheuttaja poistetaan, saaden odotusaikana kivun kroonistumaan. Sitten onkin vaarana että syön lääkkeitä olemattomaan kipuun hamaan vanhuuteen asti… Täytyy yrittää jotain toista lääkäriä joka ymmärtää kivun lievityksestä ja sen tarpeellisuudesta enemmän kuin tämänpäiväinen saarnamies.
Mulla itellä on muutama pullistuma ja 20mg eli 20ug/h Norspan,sekä Lyrica, Tramal ym perussettiin kuuluvat lääkkeet. Olen myös vähän väliä hakemassa Oxanestiä, mutta huomattavasti vähemmän kuin ennen Norspan-laastaria. Se vie kivusta terävimmän kärjen,tosin sitä poistamatta.
Fentalyn-laastaria käytetään tosiaan lähinnä syöpäpotilaille, Norspania taas tämänkaltaisiin kipuihin,kysyin asiasta kirurgeilta.
Juuri nyt olen jälleen Oxynorm-hoidossa sairaalassa, ensi kuussa tulee asioihin helpotus. Jos kipuun menee noin paljon Oxanestiä, suosittelen kokeilemaan Norspania. Ei Se kipua täysin poista, mutta helpottaa vähän. Alkaa toimia muutaman pvn kuluttua.
Ensimmäinen viesti oli tosiaan vuodelta 2010, joten tuskin on aloittajalle ajankohtainen.
Eikö lääkäri suostu kirjoittamaan sinulle Oxycontinia vai onko oma päätöksesi koittaa pärjätä tuolla miedommalla vaihtoehdolla?
Sinänsä hieman ristiriitaista määrätä Norspania ja Oxanest-piikkejä samaan aikaan, kun buprenorfiini vie oksikodonilta merkittävästi tehoa pois. Oletko kokeillut läpilyöntikipuihin Temgesicciä?
Btw. Pienin Durogesic on 12.5, ei 25.
Ja sitä on todella helppo väärinkäyttää ja jos ei ole toleja tai laskutaitoa, niin siihen voipi kuolla.
Kai ne sulle kirjottaa pari 20mg oxycontinia päivälleen.
Niin, jos on oxanest piikeillä kipua hoitanut, niin mun mielestä norspan tai temgesic, tai tramal yms. miedommat aineet on kivunhoidossa aika turhia.
Niin, jossain vaiheessa kysyit, mistä huomaa viekkarit.
Ei niitä tarvi erikseen kysellä. Takaan sen, että ne tulee huomatuksi kun ne on tullakseen…