Moi! Olen tainnut kirjoitella täällä viimeksi kymmenkunta vuotta sitten. Nimimerkkikin piti vaihtaa kun salasana on unohtunut ja sähköpostiosoite muuttunut.
Vieläkö täällä on lukija- ja kirjoittajakunnassa 2000-luvun alun aktiiveja ja jos, kuinka teillä menee? Itsellä vähentäminen ei ole onnistunut, vaan tilanne on pahentunut, ei tosin ollenkaan niin radikaalisti kuin täysraittiuden nimeen vannovat kristallipalloistaan näkivät silloin muinoin.
Jos ennen uskoin melko vilpittömästi vähentämisen mahdollisuuteen, on suhtautumiseni nykyään vähintäänkin epäilevä. Kun kuitenkin nyt kirjoitan tänne palstalle, voi siitä arvata, että elättelen edelleen pientä toivoa siitä, että korkkia ei tarvitsisi sulkea täysin kokonaan ja lopullisesti.
Suhtautumiseni ja keinot ovat kuitenkin muuttuneet. Tunnustan olevani alkoholisti, joka mm. AA:n oppien mukaan ei voi toipua muuta kuin täysraittiuden avulla. Olen käynyt AA:n kokouksissa ja ne ovat olleet ok uskonnollisesta pohjasta huolimatta, mutta en tiedä ovatko ne minulle lopullinen ja oikea apu. Olen koettanut poimia rusinoita pullasta.
Päihdeklinikalta saatu materiaali ja jutustelu ovat olleet minulle hyödyllisempiä, tosin sosiaalitädin omakohtainen kokemuksen puute alkoholistin elämästä ja käyttäytymisestä häiritsee. “Känniklubissa” tätä puutetta ei ole, mutta sen puheenvuorot joita kuunnellaan ääneti ja keskustelun puute ovat klubin heikkous. Joidenkin jutut ovat asiaa, joista saa ajattelun aihetta, mutta suurin osa on hyödytöntä. Samassa veneessä kuitenkin ollaan ja tuntee olevansa omien joukossa.
Olen vetänyt nyt kuukauden verran Antabusta, tein saman viime syksynä parin kuukauden ajan. Vaikeuksia ei ole ollut että sikäli en ole ihan toivoton tapaus. JOS onnistuisin vähentämään totaalilopettamisen sijasta, luulen, että se vaatii minun kohdallani vähintään pitkän/pitkiä täysin raittiita kausia ja sitten vain jonkun hyvin kontrolloidun “vapaapäivän” ja taas korkki kiinni heti perään. Tällaisen kokeen meinaan tehdä tämän kuun lopussa kun menen veljeni kanssa mökille käymään. Veli tietää ongelmastani ja jos onkin päättänyt tällä kertaa olla tarjoamatta prosenttijuomia, niin sitten ollaan ilman, muutoin vanhaan tapaan vain hillitysti. Yksin lärvien vetäminen on ollut viime vuosina suurin ongelmani. Siitä (siis yksin juomisesta) on pidättäydyttävä ehdottomasti aivan kokonaan.
Että tällaisia. Jos tilanteeni ei parane vaan pahenee samaa vauhtia kuin tähän asti, on minulla vielä sentään vuosia matkaa ihan pohjalle. Lohtu sekin ![]()