Osallistu tutkimukseen vanhemmuudesta ja päihteidenkäytöstä

Rupeatko maaliskuu asianajajaksi… :wink: mä tuun sun asiakkaksi :smiley:

Olen itse tehnyt joskus opinnäytetyön jossa haastateltiin ihmisiä, mutta olen nyt valitettavasti tippunut kärryiltä mitä maaliskuu17 ajaa takaa.
Mikäli moderaatio ja Päihdelinkin toimitus sallii opiskelijoiden viestin foorumilla tutkimukseen liittyen, lupa-asian pitäisi olla foorumin ja A-klinikkasäätiön suhteen ok.

Käytännössä, miten jokin kirjallinen lupa näytettäisiin anonyymillä nettifoorumilla?

Kyselyihin vastaaminenhan on täysin vapaaehtoista, ja jokainen varmaan osaa itse määritellä onko liian “hädänalainen” vastaamaan johonkin, ihan samalla tavoin kuin jokainen määrittää mitä kirjoittaa tälle foorumille koko maailman nähtäväksi.

Pienemmälle piirille se kertomus varmaan siinä gradussa leviää, kuin tälle foorumille kirjoittaessa. Esimerkiksi tätä ketjua on klikattu pian 400 kertaa. Jotain gradua lukee tuskin edes vuodessa yhtä monta ihmistä kuin tämän foorumin viestejä luetaan viikossa.

Mutta: pidetään toki tunkkimme.

No eiköhän tämä ole nyt taputeltu juttu jo!.. vadelmamunkki menee vastaamaan kyselyyn jos kokee sen tarpeelliseksi…aivan kuten muutkin, jotka siihen halua ja tarvetta kokee…oli tuohon virallista lupaa tai ei!..eipähän tuota kai nyt sen enempää tarvitse enään puolustella tai analysoida!

^ Sitähän minäkin, että ne vastaa jotka haluaa ja ne ei vastaa jotka ei halua, eikä siinä sen enempää repostelemista tarvita.

Aiheen koen kyllä itse tärkeäksi, mutta en voi vastata koska en ole vanhempi. Osallistun kyllä mielelläni aina niihin tutkimuksiin, joihin mahdollista. Haluan aina olla avuksi sekä opiskelijoille että tutkimustiedon edistämiselle.
Esim. viime viikonloppuna vastasin Helsingin yliopiston tekemään kyselyyn, jossa kyseltiin maailmankatsomukseen ja uskontoon liittyviä kysymyksiä. Siihen oli ihan valmis kaavake, johon sain linkin eräältä facebook-kaverilta.
En tullut selvittäneeksi, onko luvat kunnossa. :confused:

Hyvää tarkoittava vinkki tutkijatiimille: Kokeilkaa onneanne Päihdelinkin osiossa “Kotikanava” joka on tarkoitettu läheisille. Voisi olla kiinnostavakin? :smiley:

Läheisten näkemykset ovat varmasti huomioitavia, ja usein realistisempia kuinpäihteidenkäyttäjän.a Jos nyt kuitenkin etsitään päihteidenkäyttäjän mielipiteitä vanhemmuudesta ja päihteilyn vaikutuksesta vanhemmuuteen, niin silloin on kysymys juuri tällä palstalla oikeassa paikassa.

Monista asioista täällä on keskusteltu, kait myös vanhemmuudesta.

Ainakin omalta osaltani olen tänne kirjoittaessani teinnyt, että sanomani on julkisesti esillä. En siis näe estettä myöskään lainaamiselle.

Vanhemmuusaiheinen ketju , lainaamisoikeuksin, voisi olla paikallaan.

OK, pitää paikkansa. Tervehdys metsänreunaan ja hyvää vuotta 2018! :smiley:

Ilmoituksemme keskustelupalstalla on herättänyt paljon pohdintaa ja kysymyksiä, joihin yritän parhaani mukaan vastata ja selventää tutkimuksen tarkoitusta.

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää vanhempien omaa näkemystä vanhemmuudestaan ja haasteistaan päihteiden kanssa sekä miten osa-alueet nivoutuvat yhteen. Haluamme siis selvittää miten vanhemmat näkevät oman vanhemmuutensa, päihteidenkäyttönsä vaikutukset perheeseen sekä päihteidenkäytön vaikutuksen vanhemmuusidentiteettiinsä. Mielestämme vanhempien oma näkemys on todella tärkeä ja kokemusasiantuntijuutta tulisi hyödyntää, jotta oikeanlaista tukea ja apua voidaan tarjota sekä vanhemmuuden että päihteiden kanssa kamppailevien tueksi.

Olemme olleet yhteydessä A-klinikkasäätiöön. Tutkimuslupa myönnettiin 8.1.18. Tutkimus on täysin virallinen ja ilmoituksista keskustelupalstoilla on sovittu etukäteen. Tutkimus on täysin virallinen ja ilmoituksista keskustelupalstoilla on sovittu etukäteen.

Haluisimme antaa eri mahdollisuuksia tutkimuksen osallistumiseen, jotta osallistuminen olisi mahdollisimman vaivatonta. Kertomuksen voi siis lähettää Word tiedostona sähköpostiin, mutta mikäli se ei tunnu hyvältä, niin suosittelen annetun linkin käyttämistä. Linkin takaa löytyy suuntaa antavia kysymyksiä ja tekstikenttiä, johon voi kirjoittaa vastaukset. Sähköpostiin voi myös ilmoittaa, mikäli haluaa keskeyttää osallistumisensa tai mahdollisia kysymyksiä varten.

Tutkimukseen osallistuminen on täysin vapaaehtoista. Osallistujalla on oikeus kieltäytyä tai keskeyttää osallistumisensa ilman erillisiä perusteluita. Tutkimusaineistoa ei käytetä muihin tutkimuksiin ja analyysin jälkeen aineisto tuhotaan. Tutkimushankkeen päätyttyä valmis gradu liitetään tutkimustietokantaan, Tietopuu (https://keskuststo.a-klinikka.fi/tietopuu/).

Toivottavasti tämä selvensi asioita!

Kiitos paljon selventävästä vastauksesta!
Onnea graduopintoihin :slight_smile:

Hei!

Kiitos tutkimukseen osallistujille. Emme valitettavasti saaneet tarpeeksi vastauksia, jotta voisimme hyödyntää niitä tutkimuksessamme ja päädyimme tarkastelemaan aihetta toisenlaisen materiaalin pohjalta. Olemme kuitenkin iloisia, että ilmoituksemme herätti keskustelua. Tämä oli opettavainen kokemus.

Hyvää kevään jatkoa!

Hyvää kevättä Gradututkijoille ja tsemppiä opintojen loppurutistukseen, vaikka vielä ei tarpeeksi tutkimusmatskua kertynytkään.

Perässä tullaan, eli hakemus Helsingin yliopistoon on vetämässä täälläkin. Tämän kevään yhteishakuhan päättyy tänään klo 15. :bulb:

Tsemppiä yhteishakuun! Pidetään peukkuja :slight_smile: