Päihdeongelmia, kuten tupakointia ja nykyisin lihavuuttakin, pidetään leimallisesti pienituloisten ja matalasti koulutettujen kansalaisten riesana. Toisaalta kuitenkin tiedämme, että päihdeongelmat läpäisevät kaikki yhteiskuntakerrokset ja viina on maistunut ongelmaksi asti niin johtaville poliitikoille kuin työttömillekin.
Pienimuotoista galluppia nyt meinasinkin Lopettamon koulutustaustasta. Pyydän rastittamaan korkeimman suoritetun tutkinnon, mutta voit valita kaksi “yhtä korkeaa” vaihtoehtoa jos olet käynyt vaikkapa sekä lukion että amiksen.
Vaihtoehtojen puutteista saa valittaa, mutta se on turhaa.
Tässä voi keskustella myös opiskelusta muuten, joka tuntuu olevan useillekin läheinen asia. Voisi olla kiintoisaa vertailla kokemuksia siitä, tuliko opiskeltua pitkälle jo ennen alkoholiongelmaa, vai onko opiskelu tullut vasta myöhemmin ja tukenut vaikkapa toipumisessa.
Luultavasti päihdeongelmia on eniten niillä, joilla on vastoinkäymisiä. Monesti niitä voi olla eniten työttömillä ja huonotuloisilla, niin se selittää sitä, että päihdeongelmia on eniten vähän koulutetuilla, jos siis todella niin on.
Valtio-moderaattori tekee jälleen poikkitieteellistä tutkimustyötä. On saanut rypisteltyä aikaiseksi äänestyksen, joka vaatii tällä foorumilla moden oikeudet tiemmä. En ole vielä vilaissut, että näkeekö mode äänestystuloksista nimimerkkien yksilölliset äänestystulokset.
PS. Äänestyksen luominen onkin mahdollista vain uutta ketjua luodessa tai muokkaustilassa ketjun ekaa viestiä. Mut Valtio-miehellä on mode-oikeudet koska taannoin kun ilmaisin, että jollain on keltaista nestettä yläpäässä, niin salamana poistui viesti ja bannit tuli.
Aiheuttavatko vastoinkäymiset siis päihdeongelmia, vai toisin päin? No, varmaan sekä että. Sama muna ja kana asetelma voi vallita työttömyyden ja päihdeongelman välilläkin. Paljon ongelmia periytyykin: lasinen lapsuus johtaa lasiseen aikuisuuteen jne. On todettu, että jopa toimeentulotuen saaminen periytyy.
Mielenkiintoista minustakin, että tähän asti äänestyksessä on rastitettu vain korkeimpia koulutus-vaihtoehtoja. Liekö syynä se, että akateemisilla ja semi-akateemisilla on matalampi kynnys ylipäätään vastata kuin vähemmän koulutetuilla.
^ Mutta mitä tarkoitat nyt paremmalla ihmisellä, ikzu? Nöyrempiä, raittiimpia, viisaampia, moraalisempia, eettisempiä vai jotakin muuta?
Ihmisen hyvyyttähän voi arvottaa monella tapaa. Itse tunnen tulleeni jossain määrin paremmaksi ihmiseksi ihan viime vuosina, mutta se ei liene suoranaisesti opintojen, vaan muiden oivallusten ansiota.
En siis väitä tulleeni hyväksi ihmiseksi, vaan ainoastaan paremmaksi kuin joskus aiemmin olin. Se on siis kehitystä oikeaan suuntaan.
Näin se menee jos asianosaisilta kysytään: Pohjois-suomalaiset ovat parempia kuin saamelaiset, keskisuomalaiset ovat parempia kuin pohjois-suomalaiset, etelä-suomalaiset ovat parempia kuin keskisuomalaiset, helsinkiläiset ovat parempia kuin susirajan (Kehä 1) takaiset, virolaiset ovat parempia kuin Suomenniemen porot, muut baltit ovat parempia kuin virolaiset ja sirot valko-venäläiset ovat tavattoman paljon parempia kuin rujot baltit (mm. tämän viimeisen väitteen olen kuullut ihan esitettynä faktana, valko-venäläisen esittämänä).
Luulen, että tätä Plinkkiä lukee pääasiassa keskimääräistä ylemmän koulutustason ihmiset. Sellaiset ihmiset joilla on jo pitkäaikainen kokemus tietokoneista ja netistä mm. työtehtävistään johtuen. On varmaan poikkeuksiakin, mutta pääasiassa. Luultavasti kaikken koulutustaustojen lukijat vastaavat yhtä innokkaasti tuohon äänestykseen (eli ehkä joka kymmenes vastaa…). No, tämä nyt on vain arvailua. Itsekin olen sellainen ihminen, että olen työni puolesta tutustunut tietokoneisiin ja nettiin jo kymmeniä vuosia sitten. (puoliammattilaisena ihmettelen miten ihmiset pärjäävät näiden vehkeiden kanssa kun minäkään en tahdo pärjätä)
Itse muistan edelleen, kun ensimmäisen kerran pääsin kokeilemaan internettiä, hieman sen jälkeen kun olin tutustunut ensi kertaa ihan oikeisiin tietokoneisiin. Vuosi oli 1995, ja olin silloin työharjoittelussa nuorten taide- ja mediapajalla.
Sain itse näpytellä Altavistan hakukoneeseen minkä tahansa aiheen, ja ihastuneena pian seurasimme kun selaimeen latautui hitaasti jonkin bändin alkeellinen nettisivu, puhelinmodeemin pitäessä samalla kiehtovaa raksutustaan ja suhinaansa.
Mutta takaisin paremman ihmisen teemaan. Mitäpä jos komparatiivimuotoa voisikin käyttää vain suhteessa itseensä. Esimerkiksi siihen tapaan, että koulutuksen ansiosta olen parempi, mutta en parempi verrattuna muihin ihmisiin, vaan verrattuna siihen mitä itse olisin ilman koulutusta?
Itsensä kehittämistähän opiskelu on aina myös, eikä vain?
Alkoholin kulutus maailmassa on lisääntynyt 70%. Se on järkyttävää. Analysoin alkoholismistapauksia kampuksella (opiskelijoiden haastattelut) ja työskentelen ryhmäprojektissamme Carol Galbicsekin (PARC) kanssa.
Kovin varhain aloitettu päihteiden käyttö johtaa usein kyvyttömyyteen kouluttautua ja myös yhteiskunnan laitamille. Mutta ainakin minun tuntemissani ja tapaamissani alkoholisteissa on kaikkien koulutusasteiden edustajia, apukoululaisesta akateemikkoon. Sekä naisia että miehiä, rikkaita ja köyhiä, sinkkuja ja perheellisiä. raittiista tai alkoholistiperheistä…
ALLAH määrittelee jo ennen syntymäämme meille kohtalomme johon ALISTUMME VÄÄJÄÄMÄTTÄ!!! jos osanasi on olla lyhyt,lihava,kouluttamaton ja ennenkaikkea POIKAMIES… sä olet sitä VAIKA KUINKA VASTAAN TAPPELISIT!!! saat vain katsella kun Hoikat&Pitkät&Lihaksikaat&koulutetut laukeavat joka ilta IHANAAN ORGASMIIN huippumallinaisensa kanssa!1 haluat ja haluat samaa - mutta ALLAH ei sitä sulle ANNA VAIKA KUINKA RUIKUTAT ja ANOT!! koska ALLAH ON PÄÄTTÄNYT siitä millainen olet!!! ainut vaihtoehtosi on ALISTUA_KOHTALOON Valtiomiesten opastuksella AA:ssa… joko alistut ja itket&juot ja KUOLET ja alistut!!!