Opioidilääkkeiden tilaamisesta ulkomailta

Osaako joku Suomen lakia eli millaisia seuraamuksia voi tulla jos tilaa opioideja (oksikodoni ym.) ulkomaisesta apteekista EU-alueelta ja pillerit jäävät tulliin? Toisin sanoen, jos niitä ei tullista hae, menettääkö ainoastaan rahat?

Kai siitä joku lääkeainerikos voi tulla

Kerran tiedustelin asiaa apteekissa, ja sain vastauksen. Että lääkkeitä ei saa ostaa netin kautta, apteekilla pitää olla puhelinpalvelu jotta saa tilata. Mitä sitten tulee siihen että ne on suomessa reseptilääkkeitä ja ei ole reseptiä, niin tulli ne pois ottaa.

Tulli ei periaatteessa availe paketteja, vaan tulliin mennään paikanpäälle itse aukaisemaan paketti. Tosin mitä olen ollut tullilaitoksen kanssa tekemisissä, niin kyllä niitä paketteja muutenkin availlaan. Ei siitä tule lääkeainerikosta, jos niitä ei mene hakemaan.

Tulli säilyttää niitä x aikaa ja palauttaa lähettäjälle jos sellainen on ilmoitettu, muutoin ne menee hävitykseen.

Ainoa sallittu suomeen tilattava opioidi “lääke” lienee Kratom…

Mutta ei siitä sitten sen enempää… :unamused:

Joku varmaan on lukenut jo joissakin topiceissa että tilasin steroideja netistä ja kyllä ne perille tulee, jos ne osataan pakata oikein ja tarpeeksi pieniin paketteihin, eli mahtuu postiluukusta niin silloin ne ei mene tulliin, joten jos tilaat älyllisen määrän lääkkeitä EU-maasta tai muualta kun USA:sta niin kyllä ne tulee perille, itse meinaan Tramalia tilata.

Tuota… mistä tilaatte? Tänne, kun ei saa ilmoitella, niin viitsisikö joku laittaa vinkkiä vaikka spostiin tai yv:nä.
Onhan noita kauppoja, mutta ois kiva tietää kokemuksia, että mikä on luotettava

sama se sille on missä paketissa ne tulee kyllä ne sinne tulliin voi joutua vaikka kirjeessä tuleekin.

Uskokaa nyt ettei joudu, tilasin joskus DVD levyjä jenkeistä, yhden levyn kun tilasin ei ikinä jäänyt tulliin, mutta kun 3 levyä tilasin, kasvo paketin koko ja paino, sekä siinä näkyi lähettäjä ja hinta, tottakai se joutu tulliin ja jouduin hakee sen ja pulittamaan lisäksi ALV:n levyistä!! Jos paketissa on vaan osoite ja pahvikirjekuori niin se ei voi joutua tulliin, mutta jos siinä on lähettäjän tietoja ESIM. PHARMACY SHOP: CONTAINS MEDICINE…niin varmaan jää tulliin…siksi steroideja myyvät nettikaupat ei laita mitään muuta kuoreen kun lähetys osoitteen ja ne pakkaavat ne tyhjän VHS kotelon sisään jotta läpivalasussa tablettien ja ampullien muoto ei näy, jos paketti sattuisi edes menemään läpivalaisun kautta. Jos firma sattuisi lähettämään lääkkeet esim pahvikotelossa, mahdollisuus tulliin on jo isompi koska paketissa voi olla jo kaikkea epäilyttävää, mutta pahvi kirjekuori sisältää yleensä jotain pientä, tullihan ruuhkautuisi jos kaikki kirjekuoret menisivät sen läpi.

kyllä voi jäädä ihan sama mistä tilaat ja minkälaisessa paketissa tulee. Jos lääkkeitä tilaat niin niiden täytyisi tulla eu-alueelta jotta ei ole suurta riskiä jäädä kiinni jos tulee ulkopuolelta niin melko varmasti jää. Mistään et voi tietää mistä ne lääkkeet tulee vaikka nettikaupan sivuilla on suomenkieliset tilausohjeet ja kaupan osoite vaikka britanniassa, koska ne voi tulla kuitenki eu:n ulkopuolelta.

Tiedän kyllä monta tapausta että on jäänyt esim. salviat/ayahuascat jne. tulliin vaikka ne on eu-alueelta tilattu eikä paketeissa lähettäjää mainita tai lähettäjänä on mainittu ihan nimi esim. jack thefuck…

[lainaus] Tilaajan riski jäädä kiinni on suuri. Tulli seuraa läpivalaisulaitteilla tarkkaan, mitä lähetyksiä Suomeen tulee EU:n ulkopuolelta. EU:n ulkopuolelta tulevaa postiliikennettä valvoo kuusi tullimiestä. Tullin valvonnassa työskentelee yhteensä 85 ihmistä.

Tulli on takavarikoinut lääkkeitä ennätysmäärän jo kahtena peräkkäisenä vuonna. Lääketakavarikkoja tapahtui eniten vilkkaimmassa maahantuontipaikassa eteläisessä tullipiirissä, jossa takavarikkoja tehtiin päivittäin. Lääkerikoksia ja rikkomuksia tilastoitiin viime vuonna yli 350, joista valtaosassa tilattu tavara oli potenssilääkkeitä. Tulliin jäi myös runsaasti kaljuuntumista estäviä lääkkeitä ja laihdutuslääkkeitä. Tulli takavarikoi vuonna 2006 reilusti yli 130 000 ampullia tai tablettia.

Laittoman tilaamisen rangaistuksena lääkerikoksesta on sakko tai enintään vuosi vankeutta. Huumausaineiksi luettavien lääkkeiden kohdalla kyse on huumausainerikoksesta. [lainaus]

Tiedän kyllä monta tapausta että on jäänyt esim. salviat/ayahuascat jne. tulliin vaikka ne on eu-alueelta tilattu

Hei mistä toi teksti on lainattu. En nyt ole taas 100% varma, mutta jos niitä et hae tullista, niin ei siitä voi syytettä tulla, muutenhan sitä voisi tilaille kenelle tahansa jos jonkin moisia aineita toivoen että hän jää kiinni ja joutuu maksamaan sakkoja. Eli siis uudenlainen pilailu “soitto”.

talouselama.fi/docview.do?f_id=1108175

Tullihan ei periaatteessa saisi niitä aukaista ilman että itse olet paikalla, mutta aukovat kuitenkin.
Tuosta en itsekkään varma ole mitä siitä tulee jos vaan sanoo että en ole tilannut, kait ne voi ainakin sun tilitiedoista katsoa oletko maksanut johonkin epämääräiseen paikkaan jotain tilausta, mutta alkavatko asiaa sen kummemmin edes tutkimaan sitä en tiedä.

olen kyllä itsekkin n.10 kertaa tilaillut laittomia aineita eikä koskaan ole tulliin jäänyt, ei ainakaan kannata olla kämpillä mitään laitonta silloin koska voivat tehdä kotietsinnän sen perusteella että olet jotain laitonta tilannut.

Joo mä oon kanssa ollut usein tekemisissä tullin kanssa ja tehnyt niille reklamaatioitakin, mutta ne toimii ihan omalla tavallaan.
Joitakin juttuja jotka ei ole laittomia, niin takavarikoivat. Sitten ilmoittivat että saan ne jos niihin saan reseptin lääkäriltä, mutta samaan hengenvetoon ne totesi että tarvitsen erityisluvan lääkelaitokselta, ja kun kyse oli sellaisetsta tuotteista jotka ei ole millään listoillla, niin ei kukaan sitä reseptiä niistä kirjoita.
No se reklamaatio eteläiseen tullipiiriin ei johtanut sitten mihinkään. Se vaan katosi kuin tuhka tuuleen.
Mutta siis ihan mukavia nuo tullivirkailijat ovat, työttän ne vain tekevät ja niiden kanssa kun asiallisesti käyttäytyy, niin tulee hyvin juttuun.

Ton juu tiedänkin että EU:n ulkopuolelta tulevat menevät aina tullin kautta, eriasia jääkö ne sinne. Ainoa Esim. tramalin tilaus paikka minkä löysin niin oli jenkeissä…hinta oli 90kpl ja 200mg niin 150 euroa…Pakkaus mahtuu kuitenkin todella pieneen pahvikirjekuoreen. Mutta mitä luultavammin lähettäjä lyö leimansa myös siihen, koska se on rekisteröity netti apteekki…ja tulliin jäänti on varmaan 70%…Paras varmaan että tuo ite ulkomaailta jos käy lomalla niin povarissa muutaman sata kappaletta, se on ainakin varmaa(99,99%).

Ei kyllä kävis mielessäkään tilata jenkeistä mitään lääkkeitä, niiden hinnat on niin hitonmoisia, kun on eri systeemi kuin suomeea. Mitä tosiaan tuohon pakkaukseen tulee, niin se on ihan sama minkä kokonen se on, jos tulli jostain syystä kiinnostuu siitä niin se tullataan. Mulla on tullattu ihan normi kirjekuoriakin.

Voi tulla tuomioita huumeiden salakuljetuksesta lähtien vaikka törkeään huumausainerikoseen, tai kumpaankin. Edellä on kommentoitu lähinnä tullin toimintatapoja, mutta rikoslaki on rikoslaki.

On siis ihan sama, tuotko kamaa itse muovipussissa, vai tilaatko postimyynnistä. Toinen asia sitten on, paljonko viranomaiset haluavat panostaa juuri sinun touhujesi tutkimiseen.

Törkeä lääkeaine/huumesalakuljetus johtaa käsittääkseni AINA tarkempaan tutkintaan. On siis älytöntä edes neuvoa, että “älä hae, niin pääset taas kokeilemaan uudestaan”. Jos yksittäistapauksessa on materiaali päässyt läpi, niin pitääkö siitä tehdä jotain “viisaita” yleistyksiä. Täällä tuntuu porukka neuvovan, että tilasin kilon herskaa Intiasta ja perille tuli: eipä mitään hätää :open_mouth:

Ota riski, mikäli katsot sen kannattavan. Itse toisin opiaatteja mieluummin alepan muovikassissa itse, kun tilaisin niitä jostain saatanan nettipuljusta :imp:

Kaverille kävi niin että sen osotteeseen oli tilattu n. 1000 kpl lääkeainetta x ilman että siitä tä kyseinen kaveri edes tiesi saati sit ois menny hakemaan…ne jäi tullissa kiinni ja se sitten johti kotietsintään, pidätykseen ja salakuljetuksesta epäilyyn…juttu viel auki. kyse ei kyl varsinaisesti huumausaineesta ollu mut oisin varovainen.

Tuota missäpäin tää mahtaa olla. Jotenkin tuntuu liian epäuskottavalta, olisi kiva tarkistaa tai vaikka mennä katsomaan oikeudenkäyntiä jos sellainen tulee.

Olen kyllä vieläkin epäileväinen että tulee mitään. Tuolla logiikalla jos omistat aseen olet mahdollisesti terrosristi tai muu rikollinen joka aikoo esim ryöstää pankin tai tappaa jonkun.

No diibadaapa. Soittelen tulliin tai saatan jopa käväistä siellä ensi viikolla viimeistään, niin eiköhän tuo selvine, tai no onhan tämä sähköpostikin keksitty ja tiettyjen henkilöiden nimetkin osoitekirjassa. Pitää varmaan kysyä vielä mun asianajajalta että miten tuo menee jos sillä oisi jotain tietoo tai jos se jaksais tarkistaa kunhan saan hänet taas kiinni.

vantaalla ne paketit tullissa jäi kiinni mut turussa ihan oli putkassa ja kuulusteluissa jne kun täällä asuu…olin mukana kun kiinni otettiin. olivat hälle sanoneet et riippuu ihan syyttäjästä mut ei välttämättä siitä eteenpäin juttu mee kun ei varmaan riitä toi pelkkä osote…mut jos jotain tulee ni eiköhän se avoin oikeudenkäynti oo…en tiä.mä en siis näistä jutuista tän enempää tiiä mut tästä kyl oon ihan varma et salakuljetuksesta epäily.kyl sitä täälläkin hiukan ihmeteltiin… :unamused:

Osaatko sanua mikä ois varma paikka tilata [Poistettu sääntöjenvastainen kysymys - Päihdelinkin moderaattori] joku sellaanen sivukin joka ois suomalainen, enkusta ei ymmärrä juur mittään… ja toisekseen joka paikassa kyselee sitä kortin numeroa… että joku eri maksutapa ois kiva… :angry: