Opettelen tän foorumin tavoille ja kohtuukäyttöä

Hei Vähentäjät! (Oletan, että saan kirjoitukseni vähentäjien luokkaan ja kohtaan?!)

Täällä ei taidakaan olla niin vilkasta keskustelua, kuten toivoin ja oletin? Vertaistuki ois poikaa, kun ei sitä kaikille kavereille, tai oikein kelleen kehtaa kertoa tällasia alkoholin käyttöön liittyviä asioita, mitkä koen harmillisiksi. Ja teidän muiden tilanteet ja kokemukset voisi olla mielenkiintoisia! Lehdissä on julkkisten raitistumisjuttuja, mutta tavisten tarinat on vähintään yhtä hyvää luettavaa.

Tilasin uusi alku 30 päivää -sähköpostijutun. Siitä on ollut iso apu! Mä kaipasinkin juuri tollasia tietopaketteja alkoholista, vaikka suuri osa asioista jo tiedossa onkin. Onko teillä muilla ollut toi, tai muita nettitsemppihommia käytössänne vähentämisenne tueksi? Tai kirjallisuutta? Tai itsensä palkitsemista omissa rajoissa pysymisestä? Tai muita apukonsteja?

Mä oon käyttänyt alkoholia 17-vuotiaasta lähtien. Viikolla en juuri lainkaan, tai muutamat oluet, mutta joka viikonloppu ja lomilla reilusti enemmän. Muutama vuosi sitten monien ikävien tapahtumien myötä en enää jaksanut välittää mistään, ja aloin juoda itkupotkumasennukseen useammin ja enemmän. Käytin sitä “voimajuomana” pysyäkseni kasassa ja jaksaakseni arjen askareeni (palkkatyössä olen aina ollut, eikä siinä ole ollut ongelmia, koska olen pitänyt tarkkaan huolen, ettei arkisin iltapäivätissuttelu mene yli). Nyttemmin on elämäni tasottunut, ja olen pitänyt jo pidemmän aikaa juomispäiväkirjaa ja varsinkin siitä tajunnut hirmuiset alkoholimäärät.

Mulla on tavoite vähentää 75% alkoholinkäyttöäni. Silloin se olisi omasta mielestäni ja esim. päihdelinkin mukaan kohtuukäyttöä. Olen tässä joskus siinä onnistunutkin, mutta varsinainen uusi elämäntapa on vasta muodostumassa. Minua motivoi terveellisempi elämä ja vakavan sairastumisen riskin pienentäminen. Kuvittelen itseäni entisenlaisenani reippaana ja iloisena. Mielikuvaharjoittelua =)

Mitkä asiat teitä motivoi tai on vähentämisenne taustalla? Onko sulla konkreettinen tavoitemäärä vähentämiseen? Niin ja oletteko te korvanneet alkoholia holittomilla juomilla? Mä oon, eikä nekään hassumpia ole!

Kysyinkö mä nyt liikaa asioita yhdellä kertaa ja yhdessä ketjussa? En uutena vielä tunne tän paikan tapoja.

4 tykkäystä

Moi Rinza ja tervetuloa kirjoittelemaan!

Täällä on välillä hiljaista ja välillä taas enemmän eloa…
Minä olen aiemmin kirjoitellut tuonne alkoholistien läheisten palstalle, mutta kokemusta on omastakin alkoholin käytöstä enemmän kuin tarpeeksi. Työt olen aina hoitanut ja juominen on ollut viikonloppu- ja lomahupia. Määrät on mun kokoiselle ihmiselle silloin suuria. Tai sitten oon lopettanut arkitissuttelut niin ajoissa, että aamulla on selvinnyt töihin.

Kyselit, mistä saa voimaa ja tahtoa olla juomatta. Mulla ensimmäisenä on tuo sama kuin sinullakin eli välttää niitä alkoholin vakavia haittoja. Toisena on lapset, joiden takia tsemppaan. Mun alkoholin käytön ja mt-pulmien takia he ovat tällä hetkellä enimmäkseen exän luona, mutta en halua menettää heidän luottamustaan lopullisesti.

Käytännön apuna mulla on juomisen vähentämisessä hoitokontakti päihdeklinikalla, siellä voi puhua ilman, että tarvitsee pelätä tuomitsemista ihmisiltä, jotka eivät ymmärrä asiasta mitään. Mulla on myös varalta Antabus-purkki hyllyssä, jos alkaa tuntua siltä, että homma lähtee käsistä. Sen avulla saa varmistettua muutaman alkoholittoman päivän, vaikka kumppani jatkaisi juomista. Sitten sitä taas jaksaa tsempata hyvän alun jälkeen jonkin aikaa. Lisäksi käyn täällä välillä lukemassa samojen pulmien kanssa painivien kirjoituksia.

Tsemppiä sulle kovasti! Mä ainakin uskon, että vähentäminen on mahdollista, tahtoa se vaatii!

4 tykkäystä

Kiitos Emmiina kirjotuksestasi! Tää on minusta just yhdessä kirjoittelun suola, saa lukea tyyppien erilaisia tilanteita. Sinun tilanteesi on tuo, mun tää, ja kolmannella niin ja näin, silti meillä kaikilla on yhteinen halu ja tarve saada alkoholinkäyttö aisoihin ja omasta mielestä sopivalle tasolle. Ja onhan tämä kirjoittelu muuta tekemistä kupittelun tilalle, ja voi antaa vinkkejä toisillekin, miten vähentämisessä onnistua!

Mä en aatellu, ett tartteisin ammattilaista tukihenkilöä, mut ihan pirun hienoa, että sellaisia on saatavilla, ja sulla sellanen on! Mikä kenellekin on tarpeen ja sopii, on tietenkin yksilöllistä. Kaikki apu on yhtä “hyvää”, kunhan vain löytää ne itelleen sopivat! Mä liputan tiukkojen päätöksien puolesta, eli just tota tahtoa, mistä säkin kirjotat. Vähän niinku päättää ja sopii itsensä kanssa rajat, mitkä on itelle ok.

Mä laitoin itelle viikko- / kuukausimäärät ja käyttökertarajat. Niit ei ehkä kannata vetää liian tiukille, jos ei pääsekään tavoitteeseensa joku viikko/ kk, ni voi siitä mahdollisesti seurannu pettymys vetää koko homman lekkeriksi. (Kun en kerta onnistunu, ni prkleen sama, vedän kaiken mitä saan käsiin.) Mut jos niin kävisikin, ni ainahan voi tsempata uudestaan, niin kauan kuin henki pihisee.

Ei tää silti ihan helppoa oo, vaikka päätökset onkin jämptejä. Tänään on kiukuttanu vähän kaikki. Oletan sen johtuvan näistä vähempi alkoholisista viikoista, mihin kroppani on tottunut. Milläs mielialan saa tasottumaan? Hemmetti, meditoimaanko tässä viel pitäs ryhtyä tai päällään seisomaan? Ei kummastakaan varmaan haittaakaan olis, kohtuudella suoritettuna. :smiley:

Liikunta sopii mulle. Aattelin mennä iltakävely- hölkkälenkille. Siinä saa puhistua enimpiä kiukkukirosanoja itsestään ulos.

Kiitos vielä tsemppitoivotuksestasi! Se ilahdutti mua, vaikka ollaan täysin vieraita toisillemme. Sitä samaa voimaa selätää vaikeuksia toivon sinullekin ja kaikille muillekin! Tää ei oo mission impossible, meille kenellekään!

3 tykkäystä