Hei Vähentäjät! (Oletan, että saan kirjoitukseni vähentäjien luokkaan ja kohtaan?!)
Täällä ei taidakaan olla niin vilkasta keskustelua, kuten toivoin ja oletin? Vertaistuki ois poikaa, kun ei sitä kaikille kavereille, tai oikein kelleen kehtaa kertoa tällasia alkoholin käyttöön liittyviä asioita, mitkä koen harmillisiksi. Ja teidän muiden tilanteet ja kokemukset voisi olla mielenkiintoisia! Lehdissä on julkkisten raitistumisjuttuja, mutta tavisten tarinat on vähintään yhtä hyvää luettavaa.
Tilasin uusi alku 30 päivää -sähköpostijutun. Siitä on ollut iso apu! Mä kaipasinkin juuri tollasia tietopaketteja alkoholista, vaikka suuri osa asioista jo tiedossa onkin. Onko teillä muilla ollut toi, tai muita nettitsemppihommia käytössänne vähentämisenne tueksi? Tai kirjallisuutta? Tai itsensä palkitsemista omissa rajoissa pysymisestä? Tai muita apukonsteja?
Mä oon käyttänyt alkoholia 17-vuotiaasta lähtien. Viikolla en juuri lainkaan, tai muutamat oluet, mutta joka viikonloppu ja lomilla reilusti enemmän. Muutama vuosi sitten monien ikävien tapahtumien myötä en enää jaksanut välittää mistään, ja aloin juoda itkupotkumasennukseen useammin ja enemmän. Käytin sitä “voimajuomana” pysyäkseni kasassa ja jaksaakseni arjen askareeni (palkkatyössä olen aina ollut, eikä siinä ole ollut ongelmia, koska olen pitänyt tarkkaan huolen, ettei arkisin iltapäivätissuttelu mene yli). Nyttemmin on elämäni tasottunut, ja olen pitänyt jo pidemmän aikaa juomispäiväkirjaa ja varsinkin siitä tajunnut hirmuiset alkoholimäärät.
Mulla on tavoite vähentää 75% alkoholinkäyttöäni. Silloin se olisi omasta mielestäni ja esim. päihdelinkin mukaan kohtuukäyttöä. Olen tässä joskus siinä onnistunutkin, mutta varsinainen uusi elämäntapa on vasta muodostumassa. Minua motivoi terveellisempi elämä ja vakavan sairastumisen riskin pienentäminen. Kuvittelen itseäni entisenlaisenani reippaana ja iloisena. Mielikuvaharjoittelua =)
Mitkä asiat teitä motivoi tai on vähentämisenne taustalla? Onko sulla konkreettinen tavoitemäärä vähentämiseen? Niin ja oletteko te korvanneet alkoholia holittomilla juomilla? Mä oon, eikä nekään hassumpia ole!
Kysyinkö mä nyt liikaa asioita yhdellä kertaa ja yhdessä ketjussa? En uutena vielä tunne tän paikan tapoja.