Opamox vaihtoon

Mulla on ongelmana keskivaikea-vaikea masennus, siihen liittyvä paha ahdistuneisuus ja kausittainen unettomuus. Ahdistus jatkuvaa, välillä hiukan helpottaa, mutta normaalisti jatkuu kellon ympäri. Syön nyt kolmatta vuotta Opamoxia annostuksella 0,5-1x15mg max kahdesti päivässä. Joskus alkuaikoin, hyvinä aikoina ja pitkän tauon jälkeen tuo annostus riittää muutamasta viikosta korkeintaan pariin kuukauteen, sen jälkeen otan aika nopeasti enemmän ja pahimmillaan annostus onkin ollut jotain 150mg/vrk. Lääkärit eivät ole halunneet vaihtaa vahvempaan tai toiseen lääkkeeseen, koska joskus tyhmänä menin lääkärissä sanomaan, että olin ottanut enemmän (papereissa taisi lukea 60mg/vrk) ja saanut vieroitusoireita.

Olen sitä mieltä, että tuo on mulle kokonaan väärä lääke, määrätty ahdistukseen eikä juuri toimi tarkoituksessaan. Mikäli otan sen verran, ettei ahdista (45-90mg tällä hetkellä) niin en ole millään tavalla toimintakykyinen, en pysty ajamaan autolla tai tekemään töitä koska olen niin tokkurassa. Ahdistus vie työkyvyn yhtälailla.

Haussa on siis lääke, joka auttaa hyvin ahdistukseen, mutta ei tuo samanlaista tokkuraa ja väsymystä kun mulle tuo Opamox. Pitkävaikutusaika on myös plussaa, Opamoxista tuntuu havaittava vaikutus häipyvän noin neljässä tunnissa, eli jos töissä olisin niin pitäisi ehkä kesken päivän ottaa lisää, mielummin pärjäisin päivän ottamalla vain aamu- ja iltalääkkeet.

Nukkumiseen käytössä Imovane ja toimii monen vuoden jälkeenkin vielä hyvin eikä ole annostusta tarvinnut alkuperäisestä nostaa, tosin en sitä syökään joka yö.

Muista lääkkeistä kokeiltu jo Sepram (paniikkikohtaus neljän päivän käytön jälkeen), Cipralex (ei vaikutusta 4kk käytön jälkeen), Ketipinor (zombi-olot ja migreeni). Viihteilyyn menee piriä silloin tällöin muutaman päivän-viikon putkina välillä suuriakin määriä (pommeina tai nokkaan, I.V:nä en ole edes kokeillut), bentsoilla en oo koskaan viihteillyt, korkeintaan katkaissut piriputken ja ottanut vainoja lieventämään. Viinaa en juo käytännössä lainkaan, kerran parissa kuukaudessa voin yhden lonkeron juoda.

Minkälaisia vaihtoehtoja saunan väellä olisi suositella tässä tilanteessa?

Itselläni oli sama ongelma eli yksinkertaisesti toleranssi nousi ja te lähti sitä myötä. Minulla oli 4x30mg pv eli 120mg max. Vaihdoin Rivatrileihin ja olen erittäin tyytyväinen vaihdokseen. Ne ovat vielä pitkävaikutteisimpia kuin opamoxit ja vaikka ne ovat ns epilepsiaan tarkoitettuja, niin ne vievät kyllä ahdistuksen pois hyvin ja pelkotila ymt. siihen liittyvät sairaudet. Minulla on nyt mennyt 3x2mg pv. Noin kolme vuotta ja minkäänlaista toleranssin nousua ei ole ollut näkyvissä ja olen erittäin tyytyväinen tuohon lääkkeeseen enkä meinaa vaihtaa pois. Seuraavaksi jos joutuisin vaihtamaan niin joutuisin ottamaan Xanorit käyttöön,mutta siihen Xanorhelvettiin en mene. Sinuna juttelisin lekurin kanssa,mutta niitä on aika vaikea saada. Minun täytyi selittää että vaihdan koska haluan opamoxeista eroon ja ymts. Huom rivatrilit on myös juuri niitä piristäviä pentsoja kuin myös Xanorit. Unilääkkeenä on 2x20mg tenox mutta seuraavalla käynnillä täytyy vaihtaa ne pois kun eivät enään tehoa. Jos insomineja kysyisi. :wink:

Katsoin juuri että rivatrilit on erittäin pitkävaikutteisia ja fennican mukaan niitä saisi määrätä 4mg pv. Mutta minulla on 6mg… hmm. Onko lekuri tehnyt mokan? No harvemmin minulla se 3x2mg menee. Yleensä riittää kun otan aamulla 9 aikaan yhden niin vasta viiden aikaan joudun toisen ottamaan. Ja ilta menee sitte siinä. Mutta olen päättänyt että rivoja en vaihda pois… Nyt kun muistelen opamoxeja niin jouduin jatkuvasti ottamaan niitä että ahdistus pysyisi pois. Yksilöllistä kaikki on,mutta sinuna kokeilisin kun kuulostaa vähän samalta tuo sinun juttu kun mulla. Tsemppiä.

Mulla oli aikoinaan lähes samat oireet ku sulla. Eli vaikea masennus johon liitty ahdistuneisuutta ja uniongelmia.
Mä olen monien kokeilujen kautta päätynyt yhdistelmään Efexor + Lyrica. Oon ku toinen ihminen ku syön noita
kaikki ongelmat lähes täysin poissa.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan kyseessä on aika kalliit lääkkeet mut on kyllä hintansa arvoisia.Sit lisäks tarviit jonku lääkkeen nukkumiseen,siihen en osaa mitään hyvää vastausta antaa.
Itse syön Ketipinoria nukahtamiseen mut siit tulee sivuvaikutuksia ja tole nousee nopee.
Mut suosittelen todellaki koittaa tota Efexor+Lyrica ja maksimiannoksilla tietty sit molemmat.

Jos päädyt noudattamaan neuvoani niin kerro sit että toimiko sulla toi yhdistelmä.

Joo no tarkotus olikin sanoa et nukkumiseen ottaa jotain mikä toimii.
Toi ketipinor oli vaan esimerkki,ilmeisesti huono. Mutta tohon itse vaivaan
se Efexor+Lyrica on kyl todella hyvä ja kokeilemisen arvoinen yhdistelmä

Kokeilin nyt katuapteekin puolelta vajaan viikon tota Rivatrilia ja toimi tosi hyvin! Ei väsyttänyt tai ollut mitenkään juminen olo, ahdistus vaan hävis ja tuli tavallaan sellainen olo kun ihan normaalisti pitäisikin olla. Annostukset 1-2mg/vrk maksimissaan ja noikin määrät otin parissa erässä, yleensä otin sen 0,5mg kerrallaan. Huomattavasti parempi kuin se kourallinen opamoxeja. Nyt kun sitten saisi vielä lääkärin kirjoittamaan noihin reseptin.

Kiitoksia vaan neuvoista :slight_smile:

Kyllä lääkäri sinulle kirjoittaa rivatrilit kun sanot vaan että haluan opamoxeista eroon koska niistä tulee “höntti” olo ja vasymys kun taas rivatrilit on piristäviä pentsoja. Sano läkärille noin ja oot lukenut netistä. Eli opamox vieroitukseen rivatrilit. Niin minä tein ja lääkäri kirjoitti mielellään rivatrilit, mutta minulla oli 1-3 30mg opamoxit ennen ja nyt menee rivatrilit 4mg päivä eikä mitään toleranssin nousua vaikka olen syönyt niitä n. 2 vuotta ja iltaisin insomin 5mg,mutta vain yksi tabletti, Ennen oli tenox 2x20mg. Mutta nyt vaihdettii yhteen insomiiniin koska tenoxit ei enään auttanut. Minullakin on kysymys eli onko parempi tuo yksi insomin 5mg unilääkkeeksi kuin 1-2 20mg tenoxia illalla? En ole vielä kokeillut insomiinia. kiitos etukäteen vastauksista :confused:

Offia vähän, mut mä halusin vaihtaa opamoxiin, koska vesiliukoinen, ja olen syönyt liian kauan bentsoja. Haluan vähempi haittoja, en rasvaliukosta enää. Kyl ne pystyy vaihtamaan, kun perustelee, niinku tuol aiemmin neuvottiinkin. Tenoxiin tietty tottuu, vaik “nykytutkimuksen mukaan ei tule toleranssia”, väittäneet sekä miekkarin että teekoon lekuri. Juupa juu :unamused: . Mul auttaa unensaantiin ketipiaani + mirtazapiini 15 mg (masennuslääke, ei voi käyttää, jos vaik epilepsia, koska altistaa kouristuksil) + pari opamoxia…

Nyt tuntuu että on trendinä lopettaa bentsojen käyttö rivoilla. Tuolla päihdepsykiatrisellakin annetaan rivoja bentsovieroitukseen. Ja onhan se riva ihan hyvä lääke, pitkävaikutteinenkin.

Pyydä riva-pudotus, se voisi toimia.

Pidän mielessä. Saa nyt vaan nähdä mitä lääkäri mahtaa olla mieltä, Turun touhu nyt on mitä on. Niiden opamoxienkin määräämisen kanssa on tuolla miekkarissa ollut välillä taistelua, mistään muusta sitten puhumattakaan.

En tarkota tätä minään vittuiluna vaan ihan vakavissaan kysymys:
mä oon tosi nuori mutta…mitä muistelen esim. 10vuotta sit ni ei joka toinen/kolmas tarvinnu lääkeitä et pärjää elämässä?
nykyään alaikäsetkin syö rauhottavia?!
ei ihmiset oo voinu kai yhtäkkiä seota kaikki,määrääkö lääkärit liian helposti lääkkeitä (paitsi nisteille jotka tarvis niitä enemmän,minä en ainakaan oo käyttäny niitä IKINÄ (oikeesti) väärin,toisin kun alkoholostit joille kyllä määrätään…)
vai vaatiiko nyky-yhteuskunta ihmisiltä liikaa?
miksi ihmiset yleensäkin tarvii rauhottavia…mutta niitä ei anneta ihmisille jotka on esim. silmin nähden maansia/psykoottisia mutta kyllä niille jotka menee valittaan “ahdistusta”?!mitä sekin oikeesti tarkottaa?!
kokemuskella voin sanoo et kyllä narkkarilla on enemmän stressii kun "normi"perheen isällä…
toisaalta…suomi on amerikan ja meksikon jälkeen epätasaarvosin maa terveydenhuollossa et eiköhän meiän kaikkien mielenterveys(päihde)sairaiden ois aika tehdä jotain?!
tuntuu vaan et ihmisillä ei oo ees munaa vaatii itellensä parempaa tai vittu selvittää päätänsä,mut totta kai sairas on sairas…sääli teille :frowning:

Mitä on “silmin nähden” maaninen tai psykoottinen ihminen? Pakkohoitolain mukaan - jota kyllä ei aina noudateta sitäkään lakia, ei omakohtaista kokemusta, mutta ystäviä kun olen koettanut puolustaa hoitotilanteissa, osoittautunut useimmiten turhaksi: esim. psykiatrises laitoshoidos ainakin monil hoitajil aivan yleinen käsitys, että vastentahtoiseen hoitoon riittää yhden kriteerin, esim. psykoosin, täyttyminen. Ei riitä. Vaarallisuus itselle tai muille, avohoidon riittämättömyys, akuutti hoidon tarve, sairauden paheneminen ilman laitoshoitoa ovat muita, välttämättömiä, eivät riittäviä ehtoja, eli jokaisen on toteuduttava. Näitä muistaakseni pakkohoitolaissa, voi tarkistaa finlex.fi, jota muutenkin suosittelen: maamme laki netissä- neljän päivän laitoshoitotarkkailussa on t u t k i t t a v a, onko ihminen psykoosissa. Se ei nyt tosta vain “näy silmin”, kun kyseessä mielen sairaus. Ihminen voi olla vaikka kuinka kummallinen ja silti mieleltään terve… Levottomuus, puheliaisuus v o i v a t liittyä maanisuuteen, mutta voivat kyllä liittyä esim bentsorefloihin, tai sitten vain ihmisen persoonallisuuteen :confused: … Suuruudenhulluutta, järjettömiä suunnitelmia, minäkykenenkaikkeen- ajattelua voi olla, mutta mitä siitä, jos se jää ajatukseksi… Sitäpaitsi, jos maaninen tai psykoottinen ihminen on hoidon piirissä kyllä useimmiten määrätään myös rauhoittavia!

Sitten “ahdistus”… Vaikea kuvata kyllä, tosi kurja mielentila, kaikki tuntuu pahalta, myös ruumiillisia vaikutuksia, jännitystä, sydän voi hakata jo herätessä tuhatta ja sataa. Itte olen miettiny tätä: varmaankin psykoanalyyttinen sana “angst”, joka lienee suomennettu sanalla “ahdistus”, alkukielessä tarkoittaa pelkoa… Silloin, kun on kova ahdistus, musta se on vähintäänkin lähellä voimakasta, epämääräistä, kohteetonta p e l k o a. Jos sen vallassa on, on hyvin vaikea tehdä mitään. Mielestäni stressi ja ahdistus eivät ole sama asia.

Öö, onko sulla kokemusta “normiperheen isänä” olemisesta? Kun sanot, että kokemuksesta tiedät, että “narkkarilla” enemmän stressiä… Bentsot eivät muuten ole stressilääke…

Hullukun olen niin kokeilin eilen Opamoxia 2*15mg ja en meinannut herätä ollenkaam, ekan otin 15.00 ja toisen 22.00. Tietty muut omat päälle, purkin kansi pysyy nyt kiinni eikä aukea ikinä. Mitään rentouta vaan on silkka unilääke mitä ei tarvi pamien päälle, samaa paskaa kyin Lyrica eli pirun labrassa ite Lusifrer tehnyt.

Neurokipu: aika outo äijjä oot. Itellä jos otan Diapamin niin autolla en lähe ajamaan pariin tuntiin, mutta opamoxia voi ottaa vaikka sen määrätyn 30mg tabun enkä huomaa lähinnä mitään, paitsi että ahdistus poistuu. 0,5mg Rivatril on kylä parempi kuin 30mg Opamox omasta mielestä mutta yksilöt yksilöinä.

Muuta paikkaan josta ei julkisilla pääse koskaan mihinkään ja toisekseen jos olo tuntuu pikkasenkaan ouddolta/huteralta en lähde edes koiraa ulkoiluttamaan. Satun tietämään mitä täydellinen black out tuntuu kun vita kytketään takaisin juuri niin että tunnet kaatumisesta aiheutuvan kivun. Satakilosessa ukossa ei yksi 5mg pami pahemmin huimaa kun ei aina edes rentouta.