Minulle määrättiin tarvittaessa paniikkikohtauksiin ja ahdistukseen 1/2-1 taplettia korkeintaan 3 päivässä. Ahdistaa kummiskin joka päivä. Minulla siis ensinmäinen paniikkikohtaus tuli kesäkuun alussa ja siitä asti ollut epätodellinen\sekava olo. Kaikki tuntuu unelta ja sumealta. Pelottaa omat ajatukset kun ne eivät ole normaalit. Ja jatkuvasti tarkkailen itseäni mieltä ja ruumiintoimintoja. Pelko on silti päällinmäisenä mielessä. 3 paniikkikohtausta olen saanut yhteensä. En oikeastaan pelkää kohtauksia vaan tätä oloa. Otin tänään ensinmäistä kertaa puolikkaan tapletin ja se auttoi hyvin, ei ollut enään niin outo olo. Mutta itse kysymys onkin että jos otan vaikka joka päivä puolikkaan tapletin niin onko se vaarallista tai että jääkö helposti koukkuun tuosta määrästä? tai vaikka joka toinen pv
Moikka moi!
Itselläni on jo vuosikaudet ollut psykiatrin määräämänä max 3 x 5 mg Diapamia lähinnä ahdistukseen. Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Todettakoon että Opamox on miedompi lääke kuin Diapam, mutta molemmat ovat bentsodiatsepiineja. Diapamin puoliintumisaika on moninkertainen Opamoxiin verrattuna.
Ja kyllä. Allekirjoituksestani selviää että olen alkoholin vähentäjä muttei mulla koskaan ole mitään todellista alkoholiongelmaa ole ollutkaan, liityin vain tähän plinkkiin koska halusin vähentää alkoholin kulutustani. Mutta Diapamia ja alkoholiahan ei pitäisi ottaa yhtäaikaa. Mutta jos otan tänään Diapamin ja huomenna olutta, on mulla vielä Diapamia veressä! Siinä pieni ristiriita. En kuitenkaan ole mennyt tällaisista tilanteista mitenkään sekaisin. Ja unohtui sanoa alkoholin kulutuksesta että olen ollut nytkin pitkään tipattomalla!
Mutta tuo kysymyksesi, eli bentsoriippuvuus. Ensinnäkään en ole mikään lääkäri. Mutta itse en koe tulleeksi Diapamista riippuvaiseksi vuosien saatossa kun käytän sitä niin vähän. No todettakoon että Diapamin pitkän puoliintumisajan takia mun pitäis olla varmaan pari viikkoa ilman murustakaan ja katsoa tuleeko niitä pelättyjä refloja eli vieroitusoireita.
En osaa mennä Sinua neuvomaan, käytätkö vai etkö käytä, mutta jos käytät niin mahdollisimman vähän ja vain todelliseen tarpeeseen. Halusin vain kertoa oman tarinani. Ja lääkärin kanssa voi aina puhua. Paljon tsemppiä hyvää kesän jatkoa!
t. Juhani
kokeilin tota opamoxia, ei auta mitenkään pahentaa vaan mun olo tilaa tulee vielä epätodellisempi olo
Kannattaa vain avoimesti kertoa näistä olotiloista lääkärille ja mahdollisesti hakeutua psykiatrin vastaanotolle. Jospa joku toisen ryhmän lääke auttaisi?
t. Juhani
Minulla on kaksisuuntainen ja paniikkihäiriö. Käytän paljon diapamia ja opamoxia humalassa. Ei muuta haittaa, kun mahdollinen henkisen suorituskyvyn pysyvä heikentyminen. Hetkellinen vaikutus on niiden toistensa voimistuminen. Siis kovempi känni ja tai kovempi rauhoittuminen, jopa uni.
Luonnon masennuslääke - [Poistettu kaupallinen linkki -Päihdelinkin moderaattori] Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.
Moi kaikille.
Olen huolestunut ystäväni lääkkeiden käytöstä. Pari vuotta sitten hän otti yliannostuksen lääkkeitä, en tiedä mitä, ja meni tajuttomaksi tai vajosi syvään uneen. Silloin hänen kaverinsa hälytti apua ja henki säästyi.
Eilen ystäväni kertoi pubissa minulle että on kesän aikana ollut hyvin masentunut ja oli taas ottanut lääkkeitä reilun annoksen päästäkseen uneen… Hän ei oman kertomansa mukaan halua kuolla tai vahingoittaa itseään, ainoastaan paeta uneen kun ei jaksa enää olla tässä maailmassa.
Hän kertoi ottaneensa kerralla 10kpl Opamox 15 mg.
Oletan hänen myös nauttineen alkoholia ennen lääkkeiden ottamista.
En tiedä tuon annoksen vaarallisuutta, ehkä joku asiasta tietävä voisi kommentoida.
Putkis
^ Aikuisen ihmisen on käytännössä aika mahdotonta kuolla pelkkien bentsodiatsepiinien yliannostukseen. Tuo 150 mg oksatsepaamia ei ole edes mikään hirveän suuri määrä. Jotkut ihmiset käyttävät vastaavia benzoannoksia ihan lääkärin määräykselläkin. Tyypillinen suomalainen yliannostuskuolema johtuu opioidien, benzojen, mahdollisesti myös joidenkin muiden PKV-lääkkeiden ja usein myös alkoholin sekakäytöstä. Benzojen ja alkoholin sekakäytössä huomattavasti hengityslamaa suurempi riski on se, että vähän lauhkeampikin tapaus saattaa kilahtaa pahimmillaan jopa hyvin väkivaltaisin seurauksin. Tapaturmariski myös luonnollisestikin kasvaa potenssiin X siinä touhussa.
Toki ystäväsi noin muutoin on avun tarpeessa masennuksensa ja itsetuhoisten ajatustensa vuoksi. Ammattiavun saaminen julkiselta puolelta voi vain olla nykyisin hankalaa, semminkin, kun kyseessä on nk. kaksoisdiagnoositapaus. Toivotaan parasta kuitenkin.
Kiitti paljon, Winston-84.
Tuota hengityslamaa hieman ajattelinkin yhtenä riskinä.
Tapaturmat on kyllä hänen kohdallaan jo ikävästi nähty.
Diapam-alkoholi coktailin seuraukset olen kyllä erittäin verisesti nähnyt. Juurikin tuollaisen “kilahtamisen”. On kyllä karmeaa olla katsomassa kuinka puukolla halkaistaan käsivarret…
Kaverini on kyllä ammattiavun piirissä, en toki tiedä mikä on koko totuus.
Putkis, pilleritön.
Olen uusi täällä, mutta niin kuin joku sanoi, ei aikuinen ihminen kuole pelkkiin pameihin, koska niillä on sitoutumispaikkoja aivoissa rajatusti, mutta jos seassa on jotain muuta, esim alkoholia, niin riski suurenee kyllä aika lailla
Moi sullekin, Kide68.
Okei, aivot ei siis “tukehdu” kovin helposti pameihin. On kyllä hyvä huomioida tuo Winston-84 kommentin kilahtamisen, se kyllä voi johtaa kuolemaan.
Itse en koskaan ole henkilökohtaisesti sotkeentunut lääkkeiden väärinkäyttöön. Minulle riitti ihan vaarattomana pidetty keskiolut. Sain sillä paljon pahaa aikaiseksi.
Kyllä siinä rinnalla kulki myös kuolemanvarjo.
Oikeastaan hieman kiinnostaa mihin lääkehuumalla pyritään, tai mitä paetaan?
Onko sinulla, Kide68, jokin tarina jonka haluaisit kertoa?
Putkis, Ex-kaljasieppo. ?
Lääkäri määrännyt Opamoxia 3x15mg ahdistukseen. olen nyt vuoden sitä syönyt. Ja on selviä vieroitusoire7ta, jos en saa lääkettä.Ongelma on ettei tuo annos tahdo enää riittää. Nyt muutetaan masennuslääkitystä, joka lisää vielä ahdistusta. Järkyttävä olo on ahdistuusta, pahoinvointia kävelyvaikeuksia. Tekisi mieli vain maata sängyssä eikä pysty tekemään mitään
Lisäksi syön Tenoxia 20mg yöksi ja olanzapinia kahdesti päivässä aamuin illoin. Nyt olen ruennut ihmettelemään miksi aamulla, kun väsyttävä lääke.