Jotkut saattavat muistaa minut, kun kovasti olin kivunlievitystä vailla, eli poikkean kai perussaunalaisesta että en tahallaan halua käyttää lääkkeitä väärin.
Olen jo käynyt pari leikkausta, Depolanit ja Lyricat ovat ajettu alas aikaa sitten. Vaan Opamoxia tarvitsen toistaiseksi.
Nyt ihme kutinaan jonka syytä vasta tutkitaan, sain Ataraxia. Ja kuinka ollakaan, tuoteselosteessa luki ettei voi käyttää rauhoittavien kanssa. Kiva ettei lääkäri voinut sen vertaa katsoa/kysyä mun lääkityksestä.
Ajattelin kuitenkin että otanpa kuitenkin illalla sen 30 mg Opamoxia joka tapauksessa, onkohan kuinka vaarallista Ataraxin kanssa? Entä jos joskus haluaa ottaa pienen yömyssyn (about 4 cl jotain likööriä yms.) niin onko jo todella riskipeliä?
Kuulepa, toipuja. Jospa lukisit hieman tarkemmin Saunan juttuja ennen kuin nostat itseäsi millekään jalustalle. Vai miksi se pitää erikseen ilmoittaa, ettei halua tahallaan käyttää lääkkeitä väärin, jos tulee jotakin kysyttävää? Läheskään kaikki saunalaiset eivät käytä lääkkeitään väärin ja vaikka moni käyttääkin, kyse ei välttämättä todellakaan ole halusta sekoittaa päätään, vaan yrityksestä pitää pää kasassa.
Mennäänpä asiaan. Monet syövät ihan lääkärin määräykselläkin Ataraxia ja benzoja päällekäin ilman mitään ongelmia. Itsekään en ole kyseisestä kombosta huomannut mitään erityisempiä haittavaikutuksia. Hengenvaarallista se ei ole, ainakaan jos ei ota valtavia yliannoksia, mutta ihmisestä, toleranssista jne. riippuen voi kyllä vaikuttaa niin, että muisti lähtee, pää menee sekaisin yms. Jotkut saattavat seota ihan pelkästä Ataraxista pienelläkin annoksella. Kokeilemalla tiedät, mutta jos sua kovasti pelottaa, niin sitten olisi varmasti hyvä, että sulla olisi siellä paikalla joku toinen ihminen hieman katsomassa perääsi. Alkoholia ei kannata ottaa edes sitä pientä määrää ennen kuin tiedät, miten nuo lääkkeet sinulla yhdessä vaikuttavat.
Mitä tuohon lääkäriasiaan tulee, niin sen olen huomannut, että usein on ihan itse pidettävä huoli siitä, että kertoo lääkärille lääkityksensä ja kysyy yhteisvaikutuksista. Lääkärit eivät läheskään aina ole kiinnostuneita siitä, mitä lääkityksiä potilaalla on ja miten ne tulisi huomioida mahdollisten yhteisvaikutusten suhteen.
Pahoittelut, olisi pitänyt kirjoittaa selvempi alustus.
Tulin tänne jossain vaiheessa kysymään asioista, koska Googlella moni tulos osoitti tänne. Sitten kysyin jotain ja huomasin että sain myös sen tyyppisiä vastauksia joissa oletettiin että halusin vain tietää sopiiko lääkkeet yhteen siten että niistä tuntisi jotain mielihyvää ja osalla vastaajista oli erilainen näkemys kuin minulla, en todellakaan etsinyt oloja. Tästä opin mainitsemaan asiasta, etten etsi mitään sellaista vaan oikeasti pelottaa joidenkin lääkkeiden yhteiskäyttö. Täältä olen lopulta aina saanut asiallisia vastauksia, siksi palasin tänäänkin.
Millekään alustalle en itseäni tarkoittanut, olenhan ennemmin maassa kiemurteleva toipilas joka päivä saa yrittää tsempata, että kaiketi tässä yritetään pysyä hengissä ja vielä joskus ollaan ns. normaali ihminen. Olen viimeisimmän sairauteni kanssa tuskastellut 2,5 vuotta joiden aika olen, kenties paradoksaalisesti kysymyksiini nähden, taistellut myös itsemurha-ajatuksia vastaan.
Tosiaan pahoittelut. Tekstipohjainen viestintä on joskus vaikeaa. Kiitos myös varsinaisesta vastauksesta.
Omakohtaisesti voin nyt todeta ettei 75 mg Ataraxia (3x25) ja 30 mg Opamoxia illalla otettuna aiheuttanut mitään ongelmia ainakaan minulle. Nyt saatan kokeilla joku ilta pientä yömyssyä
Väsymys on todennäköisin ongelma… Usein Atarax väsyttää melko paljon, vaikka allergialääkkeenä mm. käytetään… Ts. Kokeile kotona se yömyssy ettet nukahda lumipenkkaan kotimatkalla…
Lääkärit voi määrätä tuoteselosteista poikkeavasti lääkkeitä. Itse olen kohta 3 viikkoa ollut opiaattiavokatkolla ja muiden lääkkeiden (britlofex, imovane jne…) ohella saan päivässä 100mg ataraxia ja 90mg opamoxia, eikä tässä ole muuta ongelmaa kuin se etten silti saa unta
Atarax on antihistamiini jolla on (tai ainakin pitäisi olla) rauhoittava vaikutus, sen takia tuoteseloste kertoo ettei saisi normaalisti käyttää bentsojen yms kanssa. Itselläni on atooppinen iho, eli ainakin kutinaan tosta on hyötyä.
^ mulla kanssa opiaattikatko menossa ja samat annokset opamoxia sekä ataraxia. Mut mulle on määrätty illaksi melatoniinia ja mirtatzepiiniä joiden avulla ainakin nukun hyvin!
Oli mullakin alussa vaikeuksia nukkua mut sain kuintenkin aina sen 5-6h yössä nukuttua ja nukahdin aina hyvin. Nyt jo noin vähän yli 6 viikkoo viime annoksesta ja uni on jo tosi hyvää!
Katko loppui mulla alkuviikosta ja viimeyö oli helvettiä, heräilin, palelin ja hikoilin, ei auttanut ataraxit ja mirtazapiinit. Mulla on siis aiemmin määrätty 30mg mirtazapiinejä ja eilen illalla vetäsin puolikkaan mirzun ja 2x ataraxia. Pakko jatkaa britlojen syömistä vielä muutama päivä kun jääny vähän ylimääräisiä.
Ei toi 3 viikon avo oikein tunnu riittävän kun britlot ja pamit lasketaan parissä päivässä alas ja sit vedellään jollain antihistamiinilla vaikka takana on vuosien opiaattiriippuvuus. Mutta ei auta itkeä, päivä kerrallaan tjms…
Edit: Melatoniinia oon joskus testannut edellisellä katkolla mutta en muista oliko apua unensaantiin.
aika outoo et 3 viikon jälkeen lopetaan tietyt lääkkeet IMO, ku kuitenkin mun mielestä just noi benjot pitää parhaiten pään kasassa! Tietenkin jos et oo niitä sitä ennen saanu ni ymmärrän ettei haluta niihin koukuttaa. Mulla ainakin jatkuu vieläkin sama avolääkitys kun alussa mut en tietenkään oo tarvinnu enään fyysisiin refloihin lääkettä ku ovat reflat loppuneet ja masennustakaan ei enää ole, tosin tällä viikolla oli puhe opamoxin pudotuksesta vähän pienemmäksi. enään menee opamoxia 60 mg/pv, melatoniini ja mirtza!
Eipä oo enään mitään haluja palata hitaiden vetämiseen Mulla loppu fyysiset reflat siinä 4-5 viikon kohdalla lopetuksesta! Just lopussa oli vaan hikoilua ku nukku, mut ite en ottanu catapresania ta brifloja ollenkaan ku aiheuttaa mulle tosi huonon olon!
En oo ikinä käyttäny bentsoja ku joskus satunnaisesti syöny telarin tai pari, mutta tosiaan ne kerrat jää pariin kertaan per vuosi. Eli ihan hyvä sinänsä että pudotettiin opat nopeesti pois, ei nää olot enää niin ylivoimasia ole, lähinnä sellasta pientä palelua, yöllä hikoilua ja unettomuutta ja noihinkin oloihin oon vetäny nyt yhen britlon päivässä kun niitä jäi yli katkosta. Hommasin pari päivää sitten tohon unettomuuteen lätkän 300mg lyricoita, noi on vaan ihme lääkkeitä ku menee monta tuntia että alkaa vaikuttaa. Otin toissapäivänä illalla yhen, eikä tuntunu vaikuttavan mitenkään joten nappasin niitä 3 lisää, eli yhteensä 1200mg (mulla ei ole tolea noihin), nukuin ku tukki, en vissiin pariin vuoteen ole nukkunu niin sikeesti, oli kyllä aamullaki aika hutera olo. Eilen nappasin yhen 3tuntia ennen nukkumaan menoa, ei tuntunu vaikuttavan mitenkään, heräilin yöllä ja hikoilin, nappasin sit yöllä kolmen aikaan toisen ja uni tuli varmaan tunnin kuluttua ja nukuin hyvin ysiin asti. Täytyy ottaa tänään 2 ja kattoa jos ne riittäis. Lyricat ei vissiin näy kusitesteissä?
Suosittelen että juttelet unettomuudestasi hoitavan lääkärisi kanssa ja lopetat tuon Lyricoiden popsimisen, niillä kun voi myös saada itsensä aivan vitulliseen kuseen eivätkä ole edes kovin hyviä unilääkkeiksi, kuten itsekin huomasit.
Minulla on vakaa tarkoitus etten laita Lyricaa enää koskaan suuhuni. Käytin toki sitä säännöllisesti useamman kuukauden, joten vieroitusoireet olivat helvetilliset niin yksilöllisiä kuin ne ovatkin. Samaan aikaan, tai oikeastaan hieman ennen, lopetin Depolanin jota olin myös syönyt säännöllisesti jo pitkään. Joten saattoi olla että karmea sydämen hakkaaminen yms. johtui näistä molemmista. Mutta vasta Lyrican lopettaminen toi mukanaan noi oireet.
Lyricat söin viimeviikolla pois ja niitä ei ole tarkoitus enää hommata. Mulle määrättiin ataraxia ja melatoniinia, uni on kyllä tullut jo muutamana iltana hyvin mutta tuntuu että menee päivätkin nukkuessa eikä mikään jaksa kiinnostaa. En tiedä kuuluuko asiaan vai eikö toi melatoniini sovi mulle? Nyt vähän yli 5 viikkoa ilman buprea, kai tää tästä…
Joo mulla kans toi melatoniini väsytti myös eikä meinannu millään herää aamulla, nyt oon sen jättänyt pois kun nukkuu jo muutenkin hyvin ilman sitä ja huomannu et herää aamulla paljon paremmin! Mut auttoi hyvin silloin kun sitä tarvi! Atarax myös väsytti mua! Et taitaa kaikkii se melatoniini väsyttää.
Mä nukun kans sikeästi melatoniinilla, 1,5 mg riittää jo väsyttämään vietävästi mutta unta pitää sit saada vähintään 8h, mieluiten 10, muuten menee ekat 4h päivästä ihan älyttömässä koomassa, siksipä en sitä arkisin juuri otakaan kun harvoin tulee noin paljon nukuttua duuniviikolla. Unet on aika diippejä jos melatoniinilla nukkuu, johtuu varmaan sen REM-unta lisäävästä vaikutuksesta. Eräs lääkäri sanoi joskus, että jos melatoniini aiheuttaa päiväsaikaan väsymystä ekan viikon jälkeen jatkuvasti niin se saattaa olla oire masennuksesta - tosin mikäpä nyt ei olisi nykyään