Olen miettinyt alkoholin juomisen lopettamista jo pitkään. Lopettamisessa kuitenkaan onnistumatta. Mutta nyt. Enää en voi juoda. En tippaakaan. Muuten menetän kaiken mitä olen onnistunut rakentamaan. Yksikin tippa voi tappaa. Pelkään alkoholia kuin hullu puuroa. Pelkään niin etten voi juoda enää koskaan.
Ystäväni vitsailevat, että olethan sinä halunnut aina lopettaa, haha. Eivät tietenkään usko kun olen ennenkin puhunut useita kertoja lopettavani enkä ole sitä tehnyt. Miksi he eivät voi tukea minua tässä? Miksi he naureskelevat minulle tyyliin: usko minua, ei sinusta absolutistia tule. Onko tuo edes ystävyyttä? Miksi en saa sanotuksi heille, että tarvitsen tukea lopettamiseen. Tarvitsen rohkaisua valitsemalleni tielle. Yksin olen niin heikko.
Jouduin sairaalaan pitkän putken jälkeen. Luulin kuolevani. Koko kroppa kärsi, kouristeli, puutui, hengitys oli katkonaista. Silti, olen työelämässä menestynyt. Kukaan ei tiedä, ei vielä. Mutta kulissit voivat romahtaa. Sitten jäisi jäljelle vain tyhjää. Sitä en halua. Pelote on liian kova. En halua menettää tätä kaikkea.
Kuka edes tukisi kaltaistani tässä maassa, jossa alkoholi on osa kansallisidentiteettiä? Mitä voi raitis tehdä? Missä tapaa toisia raittiita? Missä voisin tavata raittiin puolison? Haluan perheenkin.
Mutta minulla on yksi mutta. Se on perintöni menneestä, äitini masennus jota hän hoiti alkoholilla. Olen perinyt mallin hoitaa itseäni alkoholilla. Nyt haluan tämän katkaista. Pelottaa, etten onnistu. Että sorrun. Etten ole tarpeeksi vahva. Mutta tipankin ottaminen on tällä hetkellä niin suuri pelote, että tiedän jos sen tipan otan, koko elämä luisuu hyvin suurella todennäköisyydellä käsistä. En halua menettää elämääni. Haluan oppia uuden tavan elää. Olen uuden edessä ja se pelottaa. Vastuun ottaminen itsestä pelottaa.
Voisitteko kertoa minulle, miten raittius voisi onnistua? Haluan sitä enemmän kuin mitään muuta tähän mennessä elämässäni. Elämänlanka on niin ohut nyt.
En halua juoda. En halua. Eihän minun tarvitse?
Anteeksi, jos kirjoitan sekavia. Tuntuu, että koko elämä meni uusiksi viikko sitten. Rukoilen, että tästä heikkoudesta syntyisi uusi elämä. Uskallanko kysyä tukea täältä?