Viimeinen virke tärkein. Hyvin toimittu! Raittiutesi voi olla inspiroiva esimerkki ystävällesikin. Mutta pidä tosiaan katse pallossa eli raittiudessa ja omissa resursseissa. Näin voit myös olla paras tuki ystävällesi.
Näköjään viimeisestä viestistä on vierähtänyt kuukausi. Raittius jatkuu. Muutaman kerran on mielessä häivähtänyt viinin halu, mutta laimeana. Ennen nuo mieliteot johtivat Alkoon, mutta nyt huomaan, että lähtisinkö hakemaan. En. Tulee voimakkaana tunne että olen VAPAA päättämään siitä! Enää ei ole pakottava tarve. Seuraan kyllä aktiivisesti mieleni liikkeitä etten retkahda. Menee varmaan jonkin aikaa ennenkuin uskon, että olen irti viinasta.
Luulin, että raittius vaikuttaisi suotuisasti myö toiseen ongelmaani, ylipainoon. Ei ole vaikuttanut. Raittiuspäiväkirjan lisäksi on näköjään pidettävä myös ruokapäiväkirjaa. Siinä projektissa raittius on hyvä vetokaveri. Pullo viiniä kun sotki koko systeemi. Kesää kohti mennään ja tuloksia tulee varmaan silläkin
Uskomatonta, että ihminen voi saada hyvän mielen siitä ettei syö ja juo!!!
Ihan mahtavia uutisia! Onneksi olkoon Sinulle. Jännästi täällä kun seuraa porukan kirjoituksia niin aikalailla samoilla linjoilla menee kaikkien ajatukset. Itsellä tänään 54 päivää raittiina ja voi sanoa samaa, että ajatuksia tulee välillä, mutta ne eivät ole pakottavia. Täälläkin saisi tuo paino vielä pudota, mutta annan sille aikaa. Tämä raittius on kuitenkin nyt se pääasia. Muu hyvinvointi tulee varmasti perässä.
Totta, Kaaosteoria, samoissa tunnelmissa mennään tämän juomattoman elämän kanssa. Mutta ei taivuta, se on se tärkein. Mielen masennusta voi hoitaa muutenkin kun syömällä ja juomalla.
Teatterit ja elokuvat on tullut käytyä, konsertteja ja lisäksi olen käynyt kuuntelemassa monen laisia esitelmiä. Päivissä on äksonia. Ei tule takerruttua huonoihin ajatuksiin, koska ne lisäävät viinin haluja ja vie pään jääkaapille, että minkä nälkä minulla olisi.
Hyvät ulkoiluilmat ovat olleet. Mökkikelit lähestyy myös. Monta syytä pitää pää selvänä.
Omalla kohdallani paino putosi ensimmäisen raittiin vuoden aikana “vain” kaksi kiloa.
Nyt toisella alkoholittomalla vuodellani olen pystynyt keskittymään pääasiassa terveellisemmän syömisen opetteluun niin määrän kuin ruoan laadun suhteen, ja sen myötä lähti tuo kaksi kiloa jo heti ensimmäisen kuukauden aikana.
Alkoholin poistaminen kuvioista on kuitenkin jo niin positiivinen teko terveyden suhteen, että siitä ei kannata ainakaan oman kokemukseni mukaan panikoitua, jos syömistä ei saa heti siinä samalla tip top kuntoon. Aikaa ja voimia tulee kyllä vapautumaan muuhunkin, kun on saanut tarpeeksi välimatkaa viimeiseen annokseen etanolia.
Kiitos, Setämies. Hyvää, kokemuksiin perustuvaa tietoa. Tiedän olevani hätäinen, kun muutosta laihtumisen suhteen ei tapahdu. Kuvittelin,että alkoholin pois jättäminen itsestää poistaa muut negatiiviset seuraamukset. Alkoholi minulla aiheutti syömishalun energiatiheeseen ruokaan, koska täysi vatsa esti seuraavan päivän pahoinvoinnin ja se syömishalu on edelleen päällä. Ei tule kylläiseksi ennenkuin on mättänyt itsensä lähes ähkyyn.
Syöpöttely ja juopottelu kulkevat käsi kädessä. Pysyvä toipuminen vaatii näköjään pysyvää valppautta. Muutosten ylläpitäminen vaatii vakiintuneita muutoksia elintapoihin. Ohituskaistaa ei ole.
Pienin askelin eteenpäin. Olen alkanut juoda vettä 2 l päivittäin. Sillä on selkeästi ollutpositiivinen vaikutus oloon. Kun sen olen saanut haltuun, tulee seuraava esim. liikunta säännölliseksi. Sekin vaatii jämäkkyyttä. Ennen harrastin tansseja säännöllisesti, mutta tanssikaveri on edesmennyt, siis jotain muuta…
Metri kerrallaan eteenpäin, pienin askelin, uskon onnistuvani!
Kuulostaa tosi järkevältä menolta. Nämä asiat ovat lopulta tosi isoja, ja niiden muuttaminen pysyvästi paremmiksi vie oman aikansa.
Minulla itselläni on ollut myös opettelua siinä, että ei ihmisen kuulu syödä aina ähkyyn asti, vaan pyrkiä lopettamaan, sitten kun ei ole enää nälkä.
Piti ihan pysähtyä oppimaan se, että nykyajan länsimaissa kukaan ei vakavasta syömishäiriöstä kärsivä ei ole enää kuollut nälkään, vaan ennemminkin ennenaikaisesti liian suurten annosten vuoksi.
Edelleen opettelen olemaan panikoimatta, jos satun tuntemaan nälkää. Se on vain merkki siitä, että jossain vaiheessa pitää ruumista ravita, eikä mikään pakkorako lähteä syömään kolme lautasellista sushibuffettiin.
Kaiken tuo hallinta on kuitenkin helpompaa, kun pyrkii syömään laadukasta ravintoa ja pitää huolta myös riittävästä nesteytyksestä, niin kuin mainitsit.
Juopottelu tuntuu olevan hallinnassa. Sitä tukemaan on monenlaisia hälyytysjärjestelmiä viritettynä. Syömisen hallintaan on pitänyt virittää aivan eri menetelmät. Tiukka ruokalista Sulamossa määrittelee syömiset ja panee torjumaan mieliteot. Tätä kuukausi kerrallaan niin kauan että on tullut pysyväksi tavaksi syödä. Tämä siksi, että huomasin lipsuvani naposteluun, jos en kirjannut suunnitelmaan mikäruokamäärä on riittävä.
Kaikki mitä syön menee vaa’an kautta. Aluksi tuntui hankalalta, mutta nyt alkaa jo sujua.
Huomaan, että elämisen hallinta ja raitistuminen minulla tarkoittaa monen osa-alueen hallintaa. Näitä sopiessani olen huomannut saavuttavani jonkinlisen mielen tyyneyden. Tunnen olevani oikeilla jäljillä.
Tuntuu hullulta, että on ollut niin koukussa alkoholiin, että sitä on pitänyt vielä lähteä noutamaan, vaikka litran sitä oli jo kitannut. Muistikuvat nolottaa ja hävettää.
Eilinen päivä oli pettymys ja huolta aiheuttava monin tavoin. Halu ottaa vähän viiniä tuli toistuvasti mieleen ja ajatusta oli vaikea katkaista. Mieli sanoo, että vähän voi ottaa ja sitten taas pitää taukoa, koska näköjään hallitsen juomisen. Sehän enteilee paluuta entiseen! Halu juoda humalahakuisesti on minussa oleva sairaus, joka nyt on ollut remissiossa, ei parantunut kokonaan. Olen tutkaillut mistä nämä ajatuksetoikein kumpuavat. En ole löytänyt syytä, stressi? Ei ole mitään aiheuttajaa, ainakaan tiedostettavaa.
Tämä juomishimon hallitseminen on tukalaa, todella epämieluisaa. Tätä täytyy näköjään vaan oppia sietämään, jospa se siitä vähitellen vaimenee…
Katselin vanhoja merkintöjä. Viimeksi Alkossa käyty syyskuussa, yksi viinipullo. Sen jälkeen pari Markettiostosta, joista en pitänyt ja jäivät lähes juomatta. Nyt lähden kauppaan, kuljen Alkon ohi. Nyt ei ole mitään mielihaluja, eiliset ajatukset ovat kaukana. Kyllä se tästä jatkuu tipattomana. Täytyyolla varuillaan, tuo mielen notkahdus oli yllätys.
Hyvä sinä. Niinhän tuo luikertelee salakavalasti ajatuksiin. Sitä olen minäkin luullut yhtä sun toista ja sitten on herännyt siihen todellisuuteen, että taas on tullut juotua joka päivä ja mieli musta ja surullinen. Näin se vaan on. Ei me pystytä. Raittius on ainut keino.
Joo ei varmaan mitään makuelämyksiä tuo, mutta suurin etuhan niissä on se, että ne ei kolahda huppuun niin kuin monta prosenttia vahvemmat Alkon viinit. Ei alkoholisti niitä maun vuoksi useinkaan juo, vaan siksi että ne kolisee. Mahtavaa Syyskauno, että olet nyt päässyt oikealle tielle. Tsemppiä kevääseen.
Syksyllä Markettiviinit olivat ne, jotka antoivat viimeisen sykäyksen lopettaa koko läträäminen.
Silloin ne kokeilut palvelivat viinin paikkaa, mutta niistä ei tullut sitä ‘oloa’ mitä viinistä pitäisi tulla ja se helpotti raitistumista. Tällä hetkellä en kyllä niihinkään tohdi koskea, koska voivat nostaa taas juopottelun pintaan. Tämä on yhtä säätämistä, joka aamu uudet päätökset, muuten pelkään sortuvani. Eilinen päivä kertoi, että taipumus ei ole vielä täysin hallinnassa, kuinka ohuella langalla, jatkossa näkee miten päätös pitää… Piti ainakin tänään.
Olipa virkistävää kuultavaa. Minä retkahdin eilen. Iso oluttölkki 5% sekä valkoviiniä iso lasi. No uni ei tullut niin sitten nukahtamislääke. Nyt on inhottava olo ja huonosti nukuttu yö.
Tuosta sinun kertomuksesta huomaan itsessäni, että kun lapsuudesta koetut hylkäämiskokemukset sekä työpaikalla olleet työpaikkakiusaamishetket nousevat hetkittäin pintaan vieläkin nii nsilloin tulee alkohomieliteko. Raittiutta olisi ollut 4kk ilman tätä retkahdusta. Milja
@Milja älä lannistu. Ei se 4kk ole kadonnut mihinkään. Nyt vaan takaisin ns ruotuun. Muista olla myös ylpeä saavutuksistasi.
Kiitos paljon
Eipä mittään. Ota tämä kompastus ihmiskokeena ja suunta jälleen eteenpäin! Tuumaile vielä, mikä sai sinut tarttumaan juomiin ja miten tilanteen voisi kiertää seuraavalla kerralla. Alkoholi tosiaan harvoin tarjoaa hyvät unet. Pystyit kuitenkin lopettamaan nopeasti ja kerta-annokset jäi maltillisiksi, hyvä niin.
Hei, raittius jatkuu. Enää ei juurikaan tule juomahaluja eikä oikein muistakaan juomisia. Nyt viettäessäni aikaa mökillä palautui ne tilanteet jolloin luulin että ilman viinilasia kokemus jää heikoksi. Ennen mökkikauden alkajaisiksi kiersi pihalla puskalta toiselle lasi kädessä.
Hyvin on toiminut pää selvänä ja mieli on hyvä.
Raitistuminen on ollut parantanut eloa ja oloa todella paljon. Toivottavasti saan elää selvin päin jatkossakin.
Voimia kaikille raittiuden tiellä!
Syyskauno
Mökille tulo toi esiin sen, että voimat ovat lisääntyneet raitistumisen myötä. Tekemisten suunnittelu tuottaa iloa. Paikat kohentuu kuin itsestään. Taimilaatikot ovat taas esillä. Sitä en ole jaksanut vuosiin. Värikkäät kukkaistutukset ovat tulollaan. Tunnen sellaista mielihyvää jonka luulin jo kadottaneeni. Huomenna siirrän villiintyneen punapajuangervon tontin laidalle aidanteeksi. Kuorma multasäkkejä odottaa levitystä. Olo on todella energinen. Joku viinin tukahduttama energiavirta on auennut.En malta olla hehkuttamatta tätä hyvää oloa.
En tuhoa tätä, se on nyt jo selvää.
Kesää kohti pää selvänä, toivottaa Syyskauno
Oli kauppapäivä. Muonavarasto tuli täydennettyä taas viikoksi. Painavat kassit, itselle, vierasvaraksi, kissalle ja linnuille evästä. Onneksi palveluauton kuljettaja auttaa pakaasien nostossa. Viileät säät ovat pitäneet tuvassa ja takkatuli lämmittää.
Alkoa en edes muistanut vaikka kuljen liikkeen ohi ruokakauppaan. Olen sitten saavuttanut sen josta niin haaveilin ollessani koukussa. Pitää muistuttaa välillä itseä, ettei kuvittele, että raittius kestää ilman huolenpitoa. Alkoholiriippuvuus oli minulla ja vaikka onkin nyt hallinnassa, en ole siitä täysin vapaa. En hanki kotiin, enkä tarjoa vieraille. Kotini on alkoton.
Olen huomannut voimien lisääntyneen ja paino on laskenut. Vanhat kesähousun sujahti jalkaan ja nappikin kiinni. Ei paha!